Suomalaisilla on keskimäärin 28000e säästössä
Kommentit (45)
Ai mulla on ihan käteistä 21 000 tileillä säästetty ansiotuloista. Olen 28-vuotias nainen. On myös asuntolainaa, mutta auto on maksettu. Ei kuulosta minusta paljolta tuo 28 000, olen kuitenkin itse suhteellisen nuori niin voisi ajatella varallisuuden kertyvän iän mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähältä, kun jopa minulla opiskelijalla on kohta tuo säästössä. Kuukaudessa voisi säästää helposti 500-1000 euroa kun on työssäkäyvä opiskelija, eihän tuo 28 000 olisi kuin muutaman vuoden urakka. Ymmärrän tosin että rahaa alkaa vasta tosiaan palamaan kun hankitaan autoja, lapsia ja asuntoja, mutta 28000 keskimääräiseltä aikuiselta kuulostaa minusta tosi vähältä.
Ensin opiskelet 6-8h ja sitten töissä sama aika ja missähän paikassa saa opiskelija parin tonnin palkan?!
Ja minulle esim vapaa-aika on myös arvokasta joten saan säästöön vain 200e kuukaudessa
No tuossahan se ero tulee. Toiset tykkää laiskotella ja toiset tehdä töitä. Ero voi olla tuhansien eurojen arvoinen myöhemmin!
Toiset tykkää normaalista elämästä ja toiset burnoutista jo nuorella iällä.
Mulla noin 45000 euroa ja 4000 eläkesäästötilillä, joka tosin on huijaus ja lopetin maksamisen jo vuosia sitten.
Nainen 35
Ps. Asun vanhemmilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähältä kuulostaa kun itselläni oli jo 22-vuotiaana opiskelijana yli 50 000 euroa säästössä! mihin ihmeeseen ihmiset rahansa oikein hassaavat?!!
Ymmärrät sitten, kun perustat perheen ja saatte lapsen. Lapsen kasvattaminen 18-vuotiaaksi maksaa viimeisimmän (2013) tutkimuksen mukaan 128000 euroa. Monet avustavat vielä tuon täysi-ikäisyyden jälkeenkin.
Miten niin "kun"? Lapsia ei ole mikään pakko hankkia ja monet fiksut henkilöt jättävätkin ne hankkimatta. Minustakin on kiva näin 39-vuotiaana katsella, miten paljon olen jo saanut säästöön etenkin juuri sen takia, että ei ole lapsia. Eikä myöskään autoa tai omakotitaloa tai muuta ylimääräistä.
Ja mediaani siis neljäsosa tuosta. Puolella suomalaisista on alle 3000 euroa.