Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja pakottaa sairaan ihmisen töihin?

Vierailija
06.09.2010 |

Olen ollut flunssassa viikon verran mutta töissä olen ollut silti. Ei kuumetta ja olo vaan nuhainen.

Viikonloppuna nousi lämpö (37,2-37,6) mutta nuha lähti, olo aika voimaton ja yskittää. Ajattelin tänään jäädä kotiin lepäämään. Olisi ilatvuoro töissä klo 12-20. Yritin sen eilen saada vaihdettua pois mutta kaikilla kollegoilla oli menoa illalla, joten en saanut vaihdettua sen. Pitää vaihtaa koska osastollamme yksi päivystäjä illalla.

Soitin aamulla töihin ja ilmoitin olevani sairaana sekä se, että en saanut ketään iltavuoroon. Pomon sijainen kyseli onko kuumetta. Koska vain lievää lämpöä oli sitä meiltä, että jaksan olla töissä. Sanoin etten jaksa olla koska en kotonakaan jaksa paljon pystyssä olla.

Voiko työnantaja siis määrätä sairaan työntekijän töihin jos ei ole lääkärintodistusta? Tämä siis eka sairaspäivä ja kolme saadaan olla omalla ilmoituksella.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi se on kyllä työnantajan päänsärky hoitaa tuuraaja sairastuneen tilalle!! Missä ihmeessä sä oot töissä?

Vierailija
2/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla edellisessä työpaikassa pomo syyllisti sairaspoissaoloista... Olen tosi harvoin kipeä enkä varsinaisen sairauden takia ollut päivääkään poissa töistä. Olin yhden 4 päivää pois saatuani aivotärähdyksen autokolarissa. Kun laitoin pomolle viestin, hän vastasi ettei tähän olisi ollut varaa ja 5 min myöhemmin tuli viesti koko firmalle ettei kevytkenkäisiä poissaoloja suvaita meidän firmassamme :) Siivousfirma kyseessä, niissä tuntuu johto aina kusevan. Onneks oon päässyt jo parempiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se siitä.

Vierailija
4/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on laiton poissaolo. Ei sitä omalla ilmoituksella vaan olla poissa, jos vaikuttaa epäselvältä mene lääkäriin.

Vierailija
5/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla sairaanhoitaja? Tuossa kunnossa olet tartuttamassa myös kollegasi ja mahd. potilaat.

Meillä on myös tuo omailmoitus-systeemi, mutta haen aina sairaslomalapun tk:sta.

Pikaista paranemista!

Vierailija
6/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuta pakkokeinoa ei ole. Ei pysty irtisanomaan. Voi siirtää toisiin tehtäviin. Voi siirtää työssäkäyntialueella toiseen toimipisteeseen esim espoosta järvenpäähän. Voi vähentää tunteja jos sopimus antaa myöten. Voi määrätä työterveyshuollon työkyky tarkastukseen. Voi myöntää lomat epäedulliseen ajankohtaan. Kyllä me lintsareille jotain voidaan.

Vierailija
7/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sinun on hankittava lääkärintodistus, muuten menee palkattomaksi, kun työn antaja ei ole hyväksynyt sinun omaa ilmoitustasi.

Vierailija
8/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusi vaan töihin. Koska meillä on oikeus olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella, ei voi hän tätä vaatia kertomatta siitä kun soitan. Tästä ei maininnut mitään, sanoin vaan että on tultava töihin.

Henkilöstöosastolla antoi sitten luvan olla pois omalla ilmoituksella jos en saa omasta ta:sta lekuriaikaa. Hankin sen todistuksen kun sain lekuriajan ta:lta...

ap

Vierailija
9/9 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla edellisessä työpaikassa pomo syyllisti sairaspoissaoloista... Olen tosi harvoin kipeä enkä varsinaisen sairauden takia ollut päivääkään poissa töistä. Olin yhden 4 päivää pois saatuani aivotärähdyksen autokolarissa. Kun laitoin pomolle viestin, hän vastasi ettei tähän olisi ollut varaa ja 5 min myöhemmin tuli viesti koko firmalle ettei kevytkenkäisiä poissaoloja suvaita meidän firmassamme :) Siivousfirma kyseessä, niissä tuntuu johto aina kusevan. Onneks oon päässyt jo parempiin töihin.

Voi miten tutun kuuloista! Itsekin olen siivousfirmassa ja pomo on joskus todella tyly kun sairastuu ja epäilee lintsariksi vaikka on lääkärintodistus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi