Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija: Facebookin frendi-rohmuilla on vain harvoja tosi ystäviä

Vierailija
28.10.2010 |

Suosittuun Facebook-nettipalveluun satoja ystäviä listalleen keräävää henkilöä ei kannata kadehtia, sillä totuus tosikavereista onkin toinen.

Ystävien listan lukumäärästä riippumatta facebookkaajat kommunikoivat hämmästyttävän pienen ja samankokoisen joukon kanssa.

Tavallinen Facebookin mieskäyttäjä jättää kommentteja ja viestejä keskimäärin seitsemälle yhteyskaverilleen. Naisilla lukema on kymmenen.

Miehet chattaavat keskimäärin neljän ja naiset kuuden kaverinsa kanssa Facebookissa.

Facebookissa on myös superkäyttäjiä, joilla on yli 500 ystävän lista. Facebookin palveluksessa olevan sosiologian tohtorin Cameron Marlowin mukaan he kommunikoivat kuitenkin vain hieman peruskäyttäjää enemmän: miehet kymmenen ja naiset 16 ystävänsä kanssa.

Facebook ei siten ole muuttanut ihmisen sosiaalisen kanssakäymisen perustotuuksia. Niihin kuuluu se, että intiimejä ja luottamuksellisia suhteita kyetään pitämään vain harvojen valittujen kanssa.

Antropologi Robin Dunbar esitti muutamia vuosia sitten kuuluisan teorian, jonka mukaan ihminen kykenee pitämään verkostossaan 150 ihmistä. Tätä sanotaan "Dunbarin luvuksi". Economist hämmästelee, että Facebookin luku sopii teoriaan varsin hyvin.

(lähde: IS)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka jollain olisi 500 kaveria niin ne on aina ne yhdet ja samat jotka tykkää/kommentoi mitään. Sen takia en oikein tajua tätä kavereiden haalimista, mitä iloa niistä 500 kaverista, kun ne ei ikinä sano mitään?? Jollakin, jolla on 20 kaveria, voi olla paljon vilkkaampi seinä kuin sellaisella jolla kavereita on monta sataa. Ei se määrä (tässäkään) vaan se laatu :).

Vierailija
2/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli facebookissa meillä. Hän hyväksyi juuri yhden ystäväpyynnön, oli ihan outo nimi minulle. Kysyin kuka tuo tyyppi on. Ystäväni ei edes tuntenut tätä, hyväksyi vaan ystäväksi. Hänellä näitä "ystäviä" on pitkälti yli 300. Muutenkin aika vastuutonta minusta, yksityisyysasetukset on usein niin asetettu, että ystävän ystävät pääsevät katsomaan toisten tietoja. Kiva sitten kun siellä on ihan uppo-outoja tyyppejä muka kavereiden kavereina tutkimassa muiden profiileja. Pientä vastuuntuntoa fb:n käyttäjiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on jotain 200, mutta niistä tosiystäviä noin 50. Loput ovat vanhoja koulututtuja, työkavereita tai muita bisnestuttuja, joita on hyvä/kohteliasta pitää kontaktina, mutta en odotakaan mitään "tykkäämisiä" heidän suunnaltaan.

Vierailija
4/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraa yhtään lasten kaveripiiriä. Ihan tuntemattomia hyväksytään kaveriksi. En ymmärrä tuollaista, aikuistenkaan kohdalla, saati sitten lasten.

Vierailija
5/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB-frendin profiiliin. HÄnellä on yli 800 frendiä, mutta statuksesta tykkää yleensä joku kaksi ja tosi harva kommentoi. Eli tyyliin saman verran kuin mulla, vaikka kymmenesosa kavereista. Mä en itsekään kommentoi mitenkään noiden satoja kavereita omaavien juttuja, vaikka olisin heidän frendi ihan oikeassa elämässäkin, koska jotenkin ajattelen, ettei ees ehdi seurata kenenkään muiden statuksia, kun on niin paljon seurattavaa - tai lukea kommentteja, joita luulis tuleva todella paljon noin isolta joukolta.

No toi yks kaverirohmu on tosiaan esimerkki siitä, ettei välttämättä kyllä tule.

Vierailija
6/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan satojen fb-kamujen haalijakaan luule että hänellä on satoja tosiystäviä. Niitä varmasti meillä kaikilla on ehkä n. 3 vaikka kavereita olisikin 20 tai 120.

Vierailija
7/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole minulta pois, jos jollain on 1200 kaveria, eikä sekään, että jollain toisella on viisi. Who cares?

Vierailija
8/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se joku 20 kaveria, ja niistäkin suurinosa on ihan turhia. harvoin kukaan myöskään kommentoi minulle mitään, ja tosi elämässä nähdään harvoin... luuseri?

Vierailija
9/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta anna kuin arvaan: ap ei ole facebookissa tai hänellä on vain vähän kavereita siellä.

Vierailija
10/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveriksi. Jostainhan se kertoo? Huono itsetunto, haluaa näyttää muille, että on suosittu? Vai mikä ihme on taustalla? Kuitenkin fb:n idea on kai se, että voi pitää yhteyttä ihmisten kanssa, miksi haalia sellaisia kavereita, jotka ei ikinä pidä yhteyttä? Tämä vaan oma mielipiteeni, en vaan ymmärrä että mikä siinä on se idea... (muu kuin se että on olevinaan hienoa että on satoja kavereita)

Vierailija
11/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei hyväksyisi yhtään tuntematonta (harvemmat kai kuitenkaan tekevät niin). Jos käy elämänsä aikana vaikka neljää-viittä eri koulua, asuu parissa kaupungissa, harrastaa urheilujoukkueessa, kuorossa tms. Ja siihen vielä sukulaiset päälle.

En oikein ymmärrä, miksi FB-kavereiden pitäisi kaikkien olla sydänystäviä. Joo, aika isoon osaan kavereista tulee tavalla tai toisella pidettyä yhteyttä ja jos ei itse ole aktiivinen osapuoli, niin ainakin statuksia seurailemalla saa uutisia ko. henkilöstä. Niitäkin on, joihin ei tule pidettyä yhteyttä, mutta ei ole ollut mitään syytä kieltäytyä kaveripyynnöstä, kun kerran oikeasti tunnetaan ja ollaan oltu joskus menneisyydessä enemmänkin kuin hyvänpäiväntuttuja.

Eri ihmisillä on FB-touhulle vähän eri kriteerit ja se taitaa olla se keskustelua ja kritisointia aiheuttava seikka.

Vierailija
12/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien kokemusteni mukaan taas tuntemattomien hyväksyminen on enemmän sääntö kuin poikkeus näillä joilla on monia satoja kavereita (tiedän näitä useita). Nämä usein esim. pyytävät kaveriksi sellaisia, joilla on paljon yhteisiä kavereita, vaikka eivät tätä tyyppiä olisi elämässään nähneetkään. Tai jotain teini-idoliaan tms.

Vierailija
13/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään tuntematonta en ole hyväksynyt, vaan kaikki ovat sellaisia, joiden kanssa olen oikeasti ollut tekemisissä ja keskustellut.

Vierailija
14/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään tuntematonta en ole hyväksynyt, vaan kaikki ovat sellaisia, joiden kanssa olen oikeasti ollut tekemisissä ja keskustellut.

kyllä mäkin varmaan olen keskustellut jonkun 500 ihmisen kanssa, mutta en heitä silti kaikkia fb-kavereiksi hyväksyisi, eivät kuitenkaan sillä tavalla tuttuja ole (itselläni kriteerinä se, että juttelisi jossain kadulla tavatessa muutenkin). Mutta, kuten sanottu, kukin tekee tyylillään, ei siinä mitään.

Vierailija
15/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi facebookia yhä verrataan irl-ystävyyssuhteisiin! Sehän on vähän niinkuin puhelinluettelo ennen vanhaan, moniulotteisempi vain.

Mulla on fb-kavereissa noin 10 "tosiystävää", 50 ihmistä, joiden kanssa olen jatkuvasti tekemisissä ja muutama kymmenen sellaista, jotka ovat muuten vaan kavereita. Heistä useisiin olen pitänyt yhteyttä silloin kun on ollut tarve. Olen esim. muistanut, että joku ihminen saattaisi tietää jostakin työhöni liittyvästä asiasta, tai joku etsii koiralle kotia ja minulla on tiedossa sopiva ihminen.

Joihinkin, jotka olen ottanut mukaan kaverilistalle tällaisina "kontakteina", onkin suhde lämmennyt kaveruuden myötä niin, että olemme kaverustuneet oikeassa elämässäkin!

Vierailija
16/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokaisen fb-kaverin olen henkilökohtaisesti tavannut. Pari on sellaista, jotka olen tavannut vain kerran, mutta ovat tehneet vaikutuksen. :) Muut olen tuntenut kauemmin.

Vierailija
17/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostainhan se kertoo? Huono itsetunto, haluaa näyttää muille, että on suosittu? Vai mikä ihme on taustalla? Kuitenkin fb:n idea on kai se, että voi pitää yhteyttä ihmisten kanssa, miksi haalia sellaisia kavereita, jotka ei ikinä pidä yhteyttä?

Miksi ihmeessä sua niin paljon kiinnostaa muiden kaverimäärät? Kateus, huono itsetunto, määräilynhalu varmaankin? Yllätys yllätys ihmisllä on eri syitä toimia Facebookissa niin kuin muutenkin elämässä eri tavoin kuin sinä, eikä se kuulu sulle sitten pätkän vertaa. Kyllähän niitä tuttuja kertyy, jos on aktiivinen ihminen ja ollut useissa töissä, opiskelupaikoissa, harrastuksissa. Siinä on sitten jollakin kahden hiekkalaatikkokaverin av-mammalla ihmettelemistä ja tuomitsemista.

Vierailija
18/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokaisen fb-kaverin olen henkilökohtaisesti tavannut. Pari on sellaista, jotka olen tavannut vain kerran, mutta ovat tehneet vaikutuksen. :) Muut olen tuntenut kauemmin.

mutta siis jokaisen olen tavannut joskus ja jutellut - ja juttelisin uudelleen jos näkisin IRL. Eli vaikka ei ole varsinainen ystävä IRL on kuitenkin sellainen, jonka jollain tavalla tunnen tai olen tuntenut. Ja olen siis se, joka ei ymmärrä sitä, että hyväksytään tuntemattomia, koska en vaan tajua mikä idea siinä on.

Vierailija
19/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostainhan se kertoo? Huono itsetunto, haluaa näyttää muille, että on suosittu? Vai mikä ihme on taustalla? Kuitenkin fb:n idea on kai se, että voi pitää yhteyttä ihmisten kanssa, miksi haalia sellaisia kavereita, jotka ei ikinä pidä yhteyttä?

Miksi ihmeessä sua niin paljon kiinnostaa muiden kaverimäärät? Kateus, huono itsetunto, määräilynhalu varmaankin? Yllätys yllätys ihmisllä on eri syitä toimia Facebookissa niin kuin muutenkin elämässä eri tavoin kuin sinä, eikä se kuulu sulle sitten pätkän vertaa. Kyllähän niitä tuttuja kertyy, jos on aktiivinen ihminen ja ollut useissa töissä, opiskelupaikoissa, harrastuksissa. Siinä on sitten jollakin kahden hiekkalaatikkokaverin av-mammalla ihmettelemistä ja tuomitsemista.

tästä muuten on joku tutkimuskin tehty että kuinka paljon ihmisiä ihminen voi tuntea irl, pitää yrittää kaivaa esiin... Oli just joku aika sitten lehdessä siitä juttua. Ja siinä siis nimenomaan oli, että ne, joilla on monia satoja kavereita niin ne eivät voi olla oikeasti kaikki tuttuja...

Vierailija
20/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin aika vastuutonta minusta, yksityisyysasetukset on usein niin asetettu, että ystävän ystävät pääsevät katsomaan toisten tietoja. Kiva sitten kun siellä on ihan uppo-outoja tyyppejä muka kavereiden kavereina tutkimassa muiden profiileja. Pientä vastuuntuntoa fb:n käyttäjiltä.

No voi jeesus sentään. Jos ajatus siitä että kaverien kaverit näkevät tietojasi, eiköhän kannattaisi ihan itse rajata profiilinsa niin ettei näin tapahdu? Jos ei ole ihan naurettavan ja epänormaalin pieni kaveripiiri niin on aivan varmaa että tuntemattomia on kaverien kavereissa vaikka kuinka paljon. Kuka ihme edes tuntee oikeiden läheisimpien sydänystäviensä ihan KAIKKI tuttavat ja kaverit ja sukulaiset? Haloo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi