Olisiko tämä mielestäsi kohtuullinen työläisen illallinen?
Linguine pastaa valkosipulivoikastikkeella, päällä ruohosipulihakkelusta ja parmesaanilunta. Lisäksi pitkään haudutettua sipulia ja valkohäntäpeuran maksaa.
Kommentit (48)
En oo ihan varma tuosta maksasta, ottaisin mieluummin lapaa
Hitto kun tuli nälkä. Meen tekeen jotain kevyttä kuhafileistä ja kermasta.
Vierailija kirjoitti:
En oo ihan varma tuosta maksasta, ottaisin mieluummin lapaa
Et taida tietää ruhonleikkuusta ja ruoanlaitosta paskaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on syönyt kunnon lounaan, niin ei noin raskasta illalista kukaan tarvitse.
Ei ole syönyt.
Mun työläisen illallinen oli just mansikka-vadelma viilis. Aamulla puuro, toka aamupala proteiinijuoma, toka lounas proteiinijuoma, kotona toinen lounas keitto, raejuustoa ja ruisleipä. Ja nyt iltapalaksi tuo viilis.
Vierailija kirjoitti:
Mun työläisen illallinen oli just mansikka-vadelma viilis. Aamulla puuro, toka aamupala proteiinijuoma, toka lounas proteiinijuoma, kotona toinen lounas keitto, raejuustoa ja ruisleipä. Ja nyt iltapalaksi tuo viilis.
Kuulostaa aikalaiila miinuskaloreilta ja todella kamalalta pidemmän päälle.
Laskin että annoksessa on noin 1000kcal. raskaahko, mutta vähemmän kuin hampurilaisateriassa. Tää onkin erikoistapaus. Työläiselle.
Vierailija kirjoitti:
Elät siis suuren osan päivästä sokerilla ja sen korvikkeilla. Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän tunkea maapähkinävoita tai pähkinöitä/siemeniä puuroon, ostan rasvallista raejuustoa ja ruisleivän päällä on juustoa ja oivariinia kasvisten lisäksi, ehkä kananmunaa. Liikkuva työ, ei mahdollisuutta kylmäsäilytykseen tai ruoan lämmittämiseen, niin nuo proteiinijuomat on helppoja pitää mukana. Ja mulle sattui tuossa viestissä ajatusvirhe. Töissä pidän pari taukoa - toisella kertaa proteiinijuoma ja toisella ruisleipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole "sokeria ja sen korvikkeita" kun tuo Viilis :D Tai no proteiinijuomassa on kyllä 20 g sokeria, mutta kuten tuossa toisessa viestissä sanoin, niin liikkuva työ. Työ on myös fyysistä, ja minulla on diabetes, joten jotain pientä sokerillista pitää olla mukana, jotta verensokeri pysyy tasaisena eikä romahtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän tunkea maapähkinävoita tai pähkinöitä/siemeniä puuroon, ostan rasvallista raejuustoa ja ruisleivän päällä on juustoa ja oivariinia kasvisten lisäksi, ehkä kananmunaa. Liikkuva työ, ei mahdollisuutta kylmäsäilytykseen tai ruoan lämmittämiseen, niin nuo proteiinijuomat on helppoja pitää mukana. Ja mulle sattui tuossa viestissä ajatusvirhe. Töissä pidän pari taukoa - toisella kertaa proteiinijuoma ja toisella ruisleipä.
Minusta nuo proteiinijuomat on aika outo keksintö. Saman kalorimäärän hoitaisi ihan luomutuotteillakin, esim hedelmällä ja sillä ruisleivällä. Toki se juoma helppo on, en sitä kiellä, mutta ne sokerit.
Myös keitosta saa tehtyä herkullisen illallisen. Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.
Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.
Vierailija kirjoitti:
Myös keitosta saa tehtyä herkullisen illallisen. Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti si
Nam 😋 Löytyisikö reseptiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole "sokeria ja sen korvikkeita" kun tuo Viilis :D Tai no proteiinijuomassa on kyllä 20 g sokeria, mutta kuten tuossa toisessa viestissä sanoin, niin liikkuva työ. Työ on myös fyysistä, ja minulla on diabetes, joten jotain pientä sokerillista pitää olla mukana, jotta verensokeri pysyy tasaisena eikä romahtele.
Vierailija kirjoitti:
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti si
Aikamoisia höpöjuttuja mummollasi. Iltasatuaineksia.
Kyllä löytyy.
Kissanlihakeitto
400 g kissan lihaa (lapaa, etuselkää tai kylkeä)
1 l vettä
1 tl suolaa
1 tl kokonaisia maustepippureita
1 laakerinlehti
1 sipuli
3 porkkanaa
100 g lanttua
50 g palsternakkaa
50 g juuriselleriä
6 perunaa
10 cm purjoa
2 rkl tuoretta persiljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikko kyllä tietää, ettei siihen sokeria tarvita. Taidat vaan olla riippuvainen siitä.
Jos on syönyt kunnon lounaan, niin ei noin raskasta illalista kukaan tarvitse.