Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-v. tyttö haluaisi mennä kouluun verkkareissa, mutta minusta kouluun puetaan farkut.

Vierailija
03.09.2010 |

Tytöllä on 2 päivänä viikossa liikuntaa, ja silloin tietenkin saa (ja pitää) mennä liikuntavaatteissa.

Muina päivinä en katso oikein hyvällä verkkareissa hiipparointia, vaan haluan opettaa lastani pukeutumaan tilanteen mukaan. Olen sanonut että kouluun, töihin ym. pukeudutaan siistimmin, liikuntatunnille ja jumppaan laitetaan liikuntavaatteet, kotona taas voi olla verkkarit jalassa. Minun puolestani tyttö saisi käyttää koulussa myös legginsejä+hametta, mutta hän ei pidä hameista. Jäljelle siis jää farkut tai kangashousut.

Ja tästähän tyttö vänkää vastaan. Hänellä ei ole juurikaan "silmää" pukeutumiselle, vaan päälle vedetään se, mikä mukavimmalta tuntuu. Eli kulahtaneet verkkarit.

Noh, olenko pinnallinen nipottajaäiti?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suostuis tuommosia käyttämään. Näyttää paksuilta ja epämukavilta. Ja muutenkin ihan pikkulapsen vaatteelta.

Nuo alaluokkalaiset ovat oikeastikin ihan lapsia ja kuvitelkaa, jopa leikkivät, eivätkä juokse hulluna muodin perässä. Ehtii niissä pillifarkuissa kulkea sitten myöhemminkin.

En oikeasti ymmärrä mikä tekee farkuista jotenkin ns. siistit vaatteet? Mulla ainakin töissä farkut sellaiset rönttäkampppet, jotka voi laittaa tennareiden kanssa jalkaan sellaisena päivänä kun ei ole palavereja.

Lapsella rinnastan siistit collegehousut ihan todellakin farkkuihin. Osasto hame ja sukkikset tai mekko ja sukkikset on sitten jo siistiä.

Vierailija
42/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mekon/hameen ja sukkikset/legginsit. Tai sitten kangashousut. Useimmiten kuitenkin farkut. Ei ikinä verkkareissa. Jos on urheilua, verkkarit mukaan ja ne vaihdetaan koulussa. Urheilun jälkeen suihkuun ja taas farkut tms. kouluvaatteet päälle. Tietenkin.

Farkuista on tullut uusi suomalaisten kansallisvaate, niillä mennään häistä hautajaisiin, enkä tiedä onko trendi niin hieno.. Itse en omista yksiäkään farkkuja, enkä pakota niitä lapsen päälle jos olo on hankala.

Verkkarit on urheiluvaatteet. Urheilun jälkeen suihkuun ja sitten muut kuin verkkarit päälle. Tietenkin. Ja farkuissa ei mennä hautajaisiin eikä häihin. Tietenkään.

no mites sä sitten rankaisisit niitä ihmisiä, jotka käyttää verkkareita muulloinkin kuin urheillessa? Entä saako kotona käyttää verkkareita? Entä pihatöissä? Tietenkin?

No kylläpäs toi mun tietenkin ärsytti ihan kamalasti! :DDD

ymmärrätkö sitä itse, mutta kertoo aika ylimielisestä asenteesta tulla sanomaan, että "tietenkin" tehdään näin. Mäkin voisin sanoa, että "tietenkin" kaikissa perheissä syödään kasvisruokaa, kun meillä syödään. Mutta vastaahan nyt kysymykseen verkkarinkäytöstä. Onko sopivaa käyttää muualla kuin urheillessa?

Tietenkin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalta alkaen. Eikös kaikissa kouluissa siis ole?

Kun liikuntatunti loppuu, niin seuraava luokka on tulee jos samalla vaihtamaan liikuntavaatteita.

Suht pieni pukuhuone ja jos siellä on yhtäaikaa noin neljäkymmentä tyttöä (toiset pukee, toiset riisuu)Siinä kun vielä suihkuun yrittäisivät... Etenkin pienemmille oppilaille, joilla pukeminenkin on vielä suht hidasta, niin heidän olisi turha mennä edes liikuntatunnille. Aika menisi riisumiseen, suihkussa käyntiin ja pukemiseen. (kaikkihan ei mahdu yhtä aikaa pesulle, vaan joutuu odottamaan vuoroaan)

Vierailija
45/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ehtiivät suihkuun ja pukemaan. Ei siinä suihkussa monta minuuttia tartte olla. Tosin on uusi koulu ja riittävät tilat.

Vierailija
46/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun poika pelaa kaikki välitunnit jalkapalloa hiekkakentällä ? En viitsi rikkouttaa hienompia housuja, vaan saa olla kyllä vitosen verkkarit, joiden polvet menee mielummin rikki.

Tai mekon/hameen ja sukkikset/legginsit. Tai sitten kangashousut. Useimmiten kuitenkin farkut. Ei ikinä verkkareissa. Jos on urheilua, verkkarit mukaan ja ne vaihdetaan koulussa. Urheilun jälkeen suihkuun ja taas farkut tms. kouluvaatteet päälle. Tietenkin.

Vierailija
47/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaluokkalaisten välitunnit täyttyvät liikunnasta. pelaavat jalkapalloa, ovat hippaa, hyppivät narua, pelaavat "mustaamiestä" jne. jne. Eli ei voi oikein rinnastaa aikuisten työpaikkaan, vai alkaako monikin työkavereiden kanssa 45 minuutin välein pusuhippaa, futista tai naruhyppelyä niin että palaa työpöydän ääreen posket punaisena ja hengästyneenä :)?

Mukavampihan tuota on touhuta rennoissa housuissa kuin tiukoissa farkuissa. Mut ehkä nää farkkuihin tai hameeseen pakotetut ovatkin niitä, jotka seisovat ja katsovat kun muut tekee.

Meillä koulussa välituntiliikuntaan kannustetaan, luokissa on jalkapallot ja hyppynarut.

Ja suihkussa käymiseen: Meillä lapset käyvät sisäliikuntatunnin jälkeen suihkussa ihan ekasta luokasta alkaen (ja siis erilliset liikuntavaatteet + pyyhe mukana jumppapussissa VAIKKA olis ne verkkarit jalassa). Ulkoliikunnan jälkeen ei käydä suihkussa ja kouluun tullaan urheiluvaatteissa ja lenkkareissa.

Vierailija
48/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös joustavia, väljiä, pehmeäksi pestyjä jne.

Vierailija
49/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa viihtyy. Seuarasin just eilen ala-asteen välituntia ja lähes kaikki lapset juoksentelevat ja leikkivät pihalla, kauhea meno oli päällä. Eli verkkarit on ihan passelit housut kouluun.

Mun ekaluokkalainen kyllä laittaa farkutkin, tänään käskin laittaa collegehousut ja päälle ohuet vedenpitävät housut.

Vierailija
50/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Suomessahan pukeutuminen on rapautunut täysin eikä ole ihme, että ihmiset eivät osaa pukeutua oikein tilanteissa, koska varta vasten opetetaan, että ei tarvitse. Verkkarit ja college-housut on kuitenkin täysin vapaa-ajan vaate.

Ja olisikin, että farkut on kansallisvaate. Nythän on kohta verkkarit kansallisvaate.

Ja niille: mikä estää hommaamasta sopivan kokoisia housuja tai hameita. Onko pakko ostaa pieniä ja kinnaavia?

Omasta mielestäni vielä canvas-kankaiset housut tai farkut ovat ulkoleikeissä kestävimpiä kuin verkkarit. Oma kokemus on se, että verkkarit menee kyllä heti puhki, jos niillä kaatuu soralle tai hiekalle.

Tähän törmätään sitten jo nyt työelämässä. Pukukoodit on aika löysät IT-maailmassa, jossa itse olen. Mutta ei tännekään voi tulla töihin verkkareissa ja crocseissa. Vaikka olisi kuinka mukavat päällä.

Tämähän kertoo vain piittaamattomuudesta muita kohtaan. Ei haluta pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla, koska on vaan itselle mukavempaa olla verkkareissa. Ei haluta kunnioittaa toisia pukeutumalla asiallisesti, koska oma napa on tosiaan lähimpänä.

Muodilla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Paitsi siis tuo itsekäs verkkkarityyli tuntuu olevan muotia.

Vierailija
51/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovt college-housut ja tunika. Tärkeintä, että vaatteet miellyttävät niiden pitäjää, eikä äitiä.

Vierailija
52/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

urheiluvaatteet on erikseen. Mun mielestä ei ole koskaan liian aikaista opettaa lasta pukeutumaan tilanteeseen sopivalla tavalla jotta ei tunge ne verkkarit päällä sitten aikuisena esim. kapuppakeksuksiin, syntympäiville jne. Tilannetajua pitää olla!

Ja farkkuja ja muita housuja on NIIN paljon erilaisia että varmasti löytää sellaiset joissa on hyvä olla ja pelata ja leikkiä.

Vierailija
53/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tuli käytettyä koulussa muutakin kuin farkkuja, toki niitäkin.

Yläasteelle mentäessä olikin jo sitten epäcoolia, jos meni verkkareissa tai vastaavissa kouluun. Siellä piti aina olla farkut.

Vierailija
54/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee just farkuista (tai muista "oikeista housuista") jotenkin paremman asun kuin vaikka siistit suoralahkeiset college-kangasta olevat "verkkarit" ja niihin sopiva tunika? Siis KOULU-vaatteena.

Miksi esim. legginsit ja hame/mekko on ok, muttei em. yhdistelmä? Esim. aikuisilla naisilla tätä yhdistelmää näkee ihan kaikkialla (no joo, se ei minustakaan toki ole kauhean tyylikäs, mutta on nyt muotia).

Kyllä mä ymmärrän jos tässä nyt nähdään ainoastaan ne kulahtaneet kotihousut, mutta kyllä mä luen "verkkareiden" alle just erilaiset velourhousut jne. jotka on meillä ihan suosikkikamppeita ekaluokkalaisella ja joista saa 6-vuotiaalle oikein siistejä arkiasuja. Toki farkkujakin käytetään, samoin hameita.

Ja ne löysimmätkään farkut ei kyllä ole liikunnassa yhtä mukavat kuin verkkarit. Mut ainahan voi tosiaan katsoa sivusta jos farkut hiostaa ja ahdistaa hippaleikissä.

Vierailija
55/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkee kulahtaneissa, mutta mukavissa vaatteissa anna hänen tehdä niin. Kyllä sitten teini-iässä mieli muuttuu.

Vierailija
56/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkarit on mukavat ja _siistit_ vaatteet lapsella. En näe niissä mitään ongelmaa kouluvaatteena. En oikein ymmärrä, millä voisit perustella, ettei niitä koulussa saisi käyttää.

Vierailija
57/78 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

collegehousuja käyttävillä lapsilla vedenkestävät ulkoiluhousut collegehousujen päällä tällaisilla sateisilla viileillä syyssäillä kuin tällä viikolla (ainakin Etelä-Suomessa) oli? Collegekangashan kastuu heti, enkä minä ainakaan olisi tarjennut eilen aamulla 7 asteen lämpötilassa lähteä mihinkään collegehousuissa. Mutta niin vaan näytti ainakin meidän lapsen kouluun toiset kulkevan collegeissa tai jopa leggareissa!

Farkkukangas on paksumpaa ja tiiviimpää, ei kastu heti läpi ja pitää tuultakin paremmin. Siksi minusta farkut ovat erinomaiset housut näille säille. Meidän lapsen koulussa ei juuri kukaan näytä ulkoiluhousuja käyttävän. Toivottavasti se asia syksyn edetessä muuttuu. Ulkoiluhousujen allahan colleget ovat just sopivan mukavat.

Vierailija
58/78 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Collarit vielä tahtovat aina venyä ja alkaa pussittamaan, aika vähällä käytöllä. Joten jos haluaa lapsella pitää siistejä collegehousuja, jotka ei ole mallia prisma, niin aika paljon menee rahaa, kun saa uusia tiheään.

Kangashousut ja farkut kestävät paremmin käyttöä eivätkä ole lökäreen näköisiä.

Vierailija
59/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan meidän lastemme koulussa (Jyväskylä) ei sellaisia pidetä yleisesti, paitsi tietenkin liikkatunnilla.

Vierailija
60/78 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on farmareiden työhousut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän