Lapsi teki tunnilla väärää tehtävää. Ope nöyryytti
Lapsi tuli tänään surullisena koulusta kotiin. Äidinkielen tunnilla opettaja oli antanut tehtävät joita tekivät siis "hiljaisuudessa". Lapsi oli sitten kuullut/ymmärtänyt tehtävän annon väärin ja tehnyt väärää tehtävää. Opettaja oli pulpetteja kierrellessään tämä huomannut ja alkanut sättimään lasta, lopuksi hänen oli pitänyt mennä luokan eteen pyytämään kaikilta anteeksi, koska oli laiminlyönyt tehtävän. Käytösnumerokin nyt sitten laskee (ope oli sanonut).
Mites tällaiseenkin asiaan pitäisi suhtautua? Lapsi pärjää hyvin koulussa, koenumerot olleet 8-9 luokkaa, käyttäytyminen viime toikkarissa 9. Heille vaihtui nyt opettaja jota en tunne ollenkaan. Edellisen open kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Lapsi 4. luokalla. Mitä tekisitte?
Kommentit (85)
ei todellakaan tehdä tehtäviä etukäteen. Opettajan pitäisi antaa lisätehtäviä. Kyllä minä hitaana ja hölmömpänä oppilaana olin kateissani ja harmissani niille nopeille älykkäille joille ei tullut kotitehtäviä, kun olivat niin nopeita.
Meni sitten koko ilta kotona niitä tehdessä, kun älypäät saivat leikkiä pihalla. Onneksi sentään kaikki opettajat eivät hyväksyneet kotitehtävien tekemistä tunnilla. Vaikka ei se paljoa lohduttanut, kun minä tein niitä 4h pitkän illan ja nämä älypää paskat näkivät vaivaa 15 min ja leikkivät pihalla.
Tulivat vielä naljailemaan ikkunan alle...
Kyllä minua on tämä tyly maailma loukannut kovemmin, kuin ap:n lasta tuo opettaja. Vaihtaisin tuon kokemuksen koska vain "tylyn maailman kokemuksiin".
Minusta te olette saaneet liian helpon elämän, kun tälläisestä meuhkaatte. Eivät kaikki ole lahjakkaita, kuten te tai neropatti lapsenne.
se "neropattilapsen" vika että sinä olet hidas järjenjuoksultasi ja olet vääntänyt kotitehtäviä koko illan kotona?
MIKSI KUMMASSA kotitehtäviä ei saa tähdä koulussa jos on muita nopeampi? Siis miksi, miten se muilta on pois? Ei jumalauta.
Ja miksi lapsen pitää sitä pyytää muilta anteeksi, että on ollut nopeampi? Ei ainakaan kannustavaa käytöstä opelta! Ei noin kannusteta lapsia!
kotiläksyrutiinin. Jos kotitehtävät saa tehdä koulussa, niin nopeillahan voi mennä monta vuotta niin, ettei ikinä tule läksyä. Eihän niillä nopeilla kotonakaan niihin läksyihin montaa minuuttia mene, joten eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi "palkintoa" hyvästä osaamisesta. Lisäksi tuo systeemi, että läksyt saa ehtiessään tehdä koulussa kannustaa lasta ehkä liian nopeaan tekemiseen ja hutiloimiseen. Ei malteta keskittyä tehtäviin tarpeeksi kun yritetään olla mahdollisimman nopeita, ettei tulisi kotiläksyä.
Tuossa ap:n tapauksessa opettaja ei vaikuta järin mukavalta, mutta periaatteessa minusta tuo systeemi, että kotitehtävät tehdään kotona on ihan ok. Ja tiedän kyllä, että esim. oman lapseni luokassa on aikaisemmin (ei tänä syksynä) käyty keskusteluja saako kotitehtäviä tehdä etukäteen. Joillain lapsilla kun on ollut tapana tehdä niitä sivukaupalla eteenpäin silmän välttäessä...
MIKSI KUMMASSA kotitehtäviä ei saa tähdä koulussa jos on muita nopeampi? Siis miksi, miten se muilta on pois? Ei jumalauta. En ihmettele että opettajatkin on nykyään loppuunpalaneita kun tuommoisia ihmesääntöjä keksitään ja niitä kytätään... Olisi onnellinen että joku osaa ja oppii ilman että tarvii rautalangasta vääntää.
mutta oman lapseni luokassa kyllä on tyyli, että kotiläksyjä ei saa tehdä tunnilla. Oma lapseni on myös nopea, ja opettaja ei nimenomaan halua, että nopeat ehtivät tekemään läksyt jo koulussa. Tuntitehtävät on erikseen, jos ne saa valmiiksi saa opettajalta lisätehtäviä. Mutta kotitehtäviä ei saa tehdä. Ehkä ope vähän turhan nipo varsinkin jos systeemi lapsille outo, mutta jos tuosta on luokassa keskusteltu useampaan otteeseen, niin sitten ehkä ymmärrän. Tietysti ei olisi noin voimkkaasti tarvinnut reagoida, mutta kyllähän tapahtumalla voi olla jo aikaisempaa "historiaa".
oli sitten jokseenkin kummallinen. Lapsi olikin ollut tekemässä jo tehtävää, joka olisi tullut kotiläksyksi, oli saanut sen tuntitehtävän jo tehdyksi. Sitä ei olisi saanut mennä tekemään ja sen takia oli pitänyt pyytää muilta anteeksi, koska muille se tuli kotiläksyksi. Siis uskomatonta! Reksiin yhteys huomenna ehdottomasti! ap
että kai tuo lapsi on minuun tullut. Itse olen ylioppilas ja käynýt korkeakoulun. Koskaan minulla ei ole mennyt näissä kouluissakaan kokeisiin vastaamiseen enemmän kuin 45 minuuttia. Yleensä olen saanut aina kokeen tehtyä jo 30 minuutissa mikä on pakko istua, ennen kuin pääsee pois. En ole ollut miettijä koskaan. Faktat kehiin ja se siitä. Suututta vaan niin paljon, jos lasta rangaistaan siitä, että on nopea.
Mutta kuitenkin, huomenna otan yhteyttä reksiin. Ei lasta aleta lyömään alas siitä, että on nopea. Opettajan itse olisi pitänyt kertoa/antaa lisätehtäviä. Ei se ole lapsen homma niitä vaatia eikä se ole lapselle hyväksi, jos häntä aletaan lyttäämään tämmöisessä asiassa.
ap
etta lapsi teki erehdyksessa kotilaksytehtavaa, eika sita mita opettaja kaski tekemaan. Eli hanella oli kuitenkin yksi tehtava tehty, ja toinen tekematta. Ihan niinkuin muillakin, paitsi tehtavat vaan toisin pain. Joten eihan siina opettaja voi edes vaittaa etta on epareilua etta lapsi tekee laksyt koulussa. Hanenhan taytyy tehda se toinen tehtava kuitenkin kotona.
Läksyt ovat yleensä tunnilla opitun kertausta/syvempää harjoittelua. Oppimisen kannalta on tärkeää, että opittuun asiaan palataan uudemman kerran, näin opittu tieto ja taito syvenee ja jää pitkäkestoiseen muistiin. Eli kun oppilas palaa aiemmin päivällä opittuun ja harjoiteltuun asiaan vielä uudemman kerran illalla niin tieto tallentuu paremmin pitkäkestoiseen muistiin.
Nämä "juma***ta kumma ope kun ei saa tehdä läksyjä tunnilla" vanhemmat voisivat laskea kymmeneen (tai vaikkapa sataan) ja miettiä, että useimmat koulun säännöistä ovat niiden lasten parhaaksi - ja ihan tarkkaan harkittuja sääntöjä, joille on kunnon perusteet. Opettajilla ei ole mielenkiintoa istua opehuoneessa ja keksiä sääntöjä lasten kiusaksi.
Mutta tuo luokan edessä anteeksipyyntö on aika kamalaa, siinä ope teki väärin.
t. ope
näin ope voisi antaa lisätehtäviä. Open voi olla vaikea huomata asiaa jos luokassa on 20-30 oppilasta.
etta lapsi teki erehdyksessa kotilaksytehtavaa, eika sita mita opettaja kaski tekemaan. Eli hanella oli kuitenkin yksi tehtava tehty, ja toinen tekematta. Ihan niinkuin muillakin, paitsi tehtavat vaan toisin pain. Joten eihan siina opettaja voi edes vaittaa etta on epareilua etta lapsi tekee laksyt koulussa. Hanenhan taytyy tehda se toinen tehtava kuitenkin kotona.
niin oli tehnyt jo tuntitehtävän ja oli tekemässä jo kotiläksyä. Siitä tämä. En ymmärrä.
toki jos saa kiksit s/m nöyryyttämisfantasioista niin onhan tässä aineksia. Lopuksi anteeksipyyntö ja kaikkien edessä piiskaa...
näin ope voisi antaa lisätehtäviä. Open voi olla vaikea huomata asiaa jos luokassa on 20-30 oppilasta.
Haloo!
antaa tehdä koulussa läksyt jos vaan on aikaa ja oikeen kehottaa siihen. Minusta se vaan on oikeen hyvä.
En minä ainakaan niin tyhmä olisi.
toki jos saa kiksit s/m nöyryyttämisfantasioista niin onhan tässä aineksia. Lopuksi anteeksipyyntö ja kaikkien edessä piiskaa...
Hyi hitto!
ap
En minä ainakaan niin tyhmä olisi.
ja miksi ei kannusteta vaan rangaistaan? Kai toi on siirettävä sitten steiner-kouluun. Itse en tykkää heidän periaatteistaan, mutta en kyllä tykkää tästäkään, jois rangaistaan kun satut oleen nopeempi ku muut.
Ei mun lapsi mikään nero ole. Matikka on vaikeata ja harjoittelee paljon sitä. Muut aineet on olleet helppoja.
Järkyin kokemukseni oli kahden ujon, koulukiusatun ulkomaalaistytön pyytäminen eteen. Tämän jälkeen opettaja kehoitti oppilaita kertomaan, mikä näissä kahdessa oppilaassa oikein ärsyttää. Itkien nämä pikkuiset sitten joutuivat kuuntelemaan "neekeri","mutakuono" juttuja.
Tästä on jo aikaa, mutta aina se nostaa tunteet pintaan.
väärinymmärretyllä tehtävällä ja käyttäytymisellä?
Jos lapsi osaa jo asian, ei siihen mitään syventymistä moneen kertaan tarvita.
En katselsi hetkeäkään, jos lastani kohdeltaisiin noin. Jos olisi tehnyt jotain oikeasti väärin, tietysti rangaistus on paikallaan, mutta ei silloinkaan julkinen nöyryytys.
joskus nää asiatkin vähän muutttuu suusta suuhun. Mut ekaks selvitätte keskenänne ennen kolmansia osapuolia.
joskus nää asiatkin vähän muutttuu suusta suuhun. Mut ekaks selvitätte keskenänne ennen kolmansia osapuolia.
Ärsyttää nämä jotka lukee vain aloituksen ja alkaa sitten antamaan ohjeita....
MIKSI KUMMASSA kotitehtäviä ei saa tähdä koulussa jos on muita nopeampi? Siis miksi, miten se muilta on pois? Ei jumalauta. En ihmettele että opettajatkin on nykyään loppuunpalaneita kun tuommoisia ihmesääntöjä keksitään ja niitä kytätään... Olisi onnellinen että joku osaa ja oppii ilman että tarvii rautalangasta vääntää.