Miksei vanhemmat jaksa/viitsi olla lastensa kanssa vaan kuskaavat ne joka ilta harrastuksiin?
Mikä siinä on, kun alakouluikäisetkin pitää heti koulusta tultua kuskata jonnekin harrastamaan? Eikö perheet enää pysty olemaan yhtään kekskenään kotona? Vai onko lapsilla niin paha ADHD etteivät kestä rauhallista yhdessäoloa ulkoillen, lukien ja seurustellen? Miksi lapseille pitää olla kaikki valmiiksi ohjattua ja pureskeltua. Pihaleikit ja muiden lasten kanssa vapaa leikki on kokonaan kadonnut. Ihan järkyttävää tuollainen liukuhihnaelämä.
Kommentit (58)
tyttö viedä urheiluharrastukseensa. Hän vaan niin kovasti haluaa mennä, kuten aina, itse kököttäisin mieluiten rauhaisasti kotona kuten yleensä teemmekin. En aio tätä iloa riistää lapselta, vaan vien hänet sinne, kuten ensi sunnuntainakin. Jolloin taas vien hänet harrastukseen, näin yhteisestä kotona kökötysajasta tärvääntyy lähes 1,5 h jumppaan. Hyi minua.
koko ajan pitäisi jakssa juosta, pelata palloa, leikkiä rosvoa ja poliisia jne. En itse työpäivän jälkeen jaksa kuin max tunnin näitä leikkejä, siksi viemme lapsemme harrastamaan kaksi kertaa viikossa, jotta saa purkaa energiansa. Lisäksi hän rakastaa jalkapalloa, jota siis harrastaakin. Luen pienemmille kirjoja, leikimme pienten tyttöjen ja poikien leikkejä. Esikoisemme jaksaa kuunnella yhden kirjan ja sitten taas jo lähtee juoksentelemaan.
Onko ihmiset oikeasti niin ahdaskatseisia, etteivät voi käsittää, ettei kaikki lapset ole saman luonteisia kuin heidän lapsensa? Minulla on erittäin rauhallisia lapsia ja myös tämä yksi duracel-pupu, luonteet ja mieltymykset nyt vain ovat erilaisia.
haluavat harrastaa paljon? Meidän eka- ja tokaluokkalainen ehtivät koulun, ip-kerhon ja kotonakökötyksen lisäksi pariin harrastukseen ja menevät sinne todella mielellään. Siis itse haluavat. En minä heitä sinne halua viedä, minulle se on riesa kesken muutoin rauhaisaa koti-iltaa.
vaan siitä että on lapsia joilla ei ole aikaa juuri ollenkaan leikkiä kavereiden kanssa ja vaan olla kotona perheen kesken. Jatkuvasti roudataan omiin tai sisarusten harrastuksiin mukaan. Tähän on myös sitä, että vanhemmat on niin levottomia, että koti-ilta tuntuu ylivoimaiselta. Näin ainakin ystävättäreni minulle tokaisi. Ei sitä sisarusten nahistelua jaksa katsella ja kuunnella, Helpommalla pääsee kun kärrää ne kodin ulkopuolelle muiden ohjattavaksi.
harrastaa rytmistä voimistelua 6 pvä viikossa, 2 h vähintään kerralla ja haluaisivat harrastaa joka päivä. Ei kai niitä kieltääkään voi, kun koulu sujuu. Kyse siis kaverin lapsista.
Minä kyllä tulkitsin ap:n viestin niin, että nykyään on erikoista kun lapsilla pitää olla menoa siis lähes joka päivä, eli 2-3 ERI harrastusta/touhua. Tarhassa töissä sen näkee, jotkut lapset on todella väsyneitä kun ensin pitää herätä klo 6 että on ajoissa tarhassa, sitten vanhempi hakee kiireellä klo 15 ja kuskaa harrastukseen niin että välipala syödään autossa ja kotona ollaan lopulta vasta jopa 18 aikoihin. Tälläistä ei lapsi jaksa monena päivänä viikossa, mutta kaikki vanhemmat eivät sitä ymmärrä vaan käyttävät harrastuksia omina henkireikinään. Lapsella on hyvä olla harrastus, mutta liika on liikaa.
valmiiksi ohjattua.
ei ole sekään hyvä.
kyse lienee liikuntaharrastuksista lähinnä. ei ne kaikki lapset ole niin kiinni vanhemmissaan kuin toiset. se on ihan tervettä olla välillä erossakin. kyse on varmaan siitä, että toiset vanhemmat eivät vaan viitsi kuskata/maksaa harrastuksia.
En tunne yhtään tuollaista perhettä. Itse olemme kyllä tuttavapiirin pahimmasta päästä, ekaluokkalaiselle olisi tarjolla viidet (!) reenit viikossa. Kyllä, se on liikaa. Siksi emme yhtenäkään viikkona käy kaikissa, vaan lapsen oman valinnan mukaan 3-4 iltana viikossa.
Kyseessä liikunnallinen tyttö, joka on kiinnostunut lähes kaikesta. Harrastusmäärää rajoitetaan jatkuvasti rankalla kädellä (vaikea uskoa, vai mitä), mutta ei kai tuota kokonaan ole mieltä kieltää. Mikään ADHD tämä lapsi ei tosiaan ole, vaan keskittyy moitteettomasti tarvittaessa, koulunkäynti on helppoa kuin heinänteko jne. Itse sanoo, että etenkin voimistelu on kivaa, koska se on niin vaikeaa eikä aina osaa heti. Olisinpa hieno kasvattaja, jos kieltäisin lapselta tällaisen...
Toisen lapsen takia päädyin itse ryhmän ohjaajaksi, koska kauan odotettua ryhmää ei muuten olisi saatu pystyyn ollenkaan. No, saadaanpa olla yhdessä ;)
Ja jos ikinä olet katsonut niitä kentän reunalla roikkujia yhtään tarkemmin, niin tiedät mitä ne siellä tekevät. Palloilevat vapaasti. Kavereitten tai iskän kanssa, tai äidin (varjele!).
Kauniiksi lopuksi: vanhemmalla on oikeus pilata lapsensa parhaaksi katsomallaan tavalla. Tee sä se noin, mä teen sen näin :P
tai viideltä. onneks ei ole harrastus kuin yhdellä ja vaan kerran viikolla ja kerran viikonloppuna. monien kavereiden lapsilla on kyllä parina iltana viikossa, mikä musta on suoraan sanoen ihan kauheeta. no, ehkä siihen tottuu, jos pienestä pitäen on näin tehty.
jotka koulupäivän jälkeen ovat iltapäiväkerhossa yli 16.00 ja sitten harrastuksissa 18.00 - 19.00 monena iltana viikossa. Missä on se perheen yhdessä vietetty rauhallinen kotielämä?
hampaat irvessä tekopirteänä väkisin väännettyä
Olisi varmaan ollut parempi jättää tekemättä.
Mksi teidän lapset ei viihdy kotona oman perheen kanssa? Kuulostaa oudolta. Varsinkin kun on kyse 7-vuotiaasta. Voisihan se isäkin välillä potkia pihalla palloa poikansa kanssa.
Kuule kyllä se isä välillä potkiikin... mutta kun se ei tuollaisella todella liikunalliselle pojalle riitä :) Ei se isän kanssa välillä palloa potkiminen ihan riitä. Onko kukaan kuullut, että 2 h päivässä pitäisi olla liikuntaa kouluikäisillä?
Tuon ikäiselle riittää juokseminen ja pyöräily kavereiden kanssa.
Kauhistuneena olen todennut että aika monella tutun tai naapurin lapsella ei vielä 8-vuotiaanakaan ole yhtään harrastusta...Syyn täytyy olla vanhempien laiskuudessa tmv. Onhan paljon helpompaa laittaa lapset pihalle leikkimään ja kutsua sitä perheen yhteiseksi ulkoiluksi, kuin viedä lasta harrastuksiin säännöllisesti tiettyyn aikaan ja huolehtia vielä treenaamisesta kotona.
Miksi sinua kauhistuttaa lapsi, joka ei halua tai jota ei muusta syystä viedä kodin ulkopuolisiin harrastuksiin? Ja mistä päättelet, että lapsi, joka ei käy ohjatussa toiminnassa, ei harrastaisi mitään? Minua puolestaan kauhistuttaa ihmiset, joilla on noin mustavalkoinen käsitys elämästä.
saapa äiti ja isä olla rauhassa kun pentu on harkoissa
Mksi teidän lapset ei viihdy kotona oman perheen kanssa? Kuulostaa oudolta. Varsinkin kun on kyse 7-vuotiaasta. Voisihan se isäkin välillä potkia pihalla palloa poikansa kanssa.
Kuule kyllä se isä välillä potkiikin... mutta kun se ei tuollaisella todella liikunalliselle pojalle riitä :) Ei se isän kanssa välillä palloa potkiminen ihan riitä. Onko kukaan kuullut, että 2 h päivässä pitäisi olla liikuntaa kouluikäisillä?
Ainakin ennenvanhaan 8-vuotiaat kyllä juoksivat ja touhusivat itsensä läkähdyksiin joka ainoa päivä ulkona KAVEREIDEN kanssa erilaisia leikkejä leikkien. Aika sairasta jos lasten täytyy mennä esim. autolla jonnekin ohjattuun ryhmään saadakseen liikuntaa, koska oikeasti lapset huolehtivat ihan itse siitä tarvitsemastaan liikunnasta jos heille annetaan siihen vapaus. Toki on hyvä, että saavat myös ohjeistusta aikuisilta, mutta vain JOSKUS ja sitä ohjattua liikuntaa on ihan riittävästi koulussa.
Ei meillä vaan joka ilta, ehkä kahtena päivänä viikossa, silloin toisena yleensä koulun jälkeen neljän viiden maissa ja toisena päivänä aamusta/aamupäivästä. Että höpsis :) Meillä harrastetaan ja vietetään aikaa yhdessä välillä ihan vaan kotonakin, hyvin onnistuu.