Voiko lapselle opettaa, että kiusaajaa saa lyödä takaisin?
Ennenhän opetettiin, ettei pidä lyödä takaisin, vaan lähteä pois paikalta. Jos kiusaamistilanteessa aina vain poistuu paikalta, niin kiusaaminen tuskin loppuu, jos kyseisen henkilön kanssa pitää olla päivittäin tekemisissä esim. päiväkodissa.
Voiko lapselle opettaa, että kiusaajaa pitää lyödä takaisin tai verbaalisesti nitistää kiusaaja alkuunsa? Jotkuthan näin opettavat hyvällä menestyksellä. Js ei opi puolustamaan rajojaan ja itseään, jää helposti kiusatuksi pidemmäksikin aikaa.
Kommentit (68)
Ennenhän opetettiin, ettei pidä lyödä takaisin, vaan lähteä pois paikalta. Jos kiusaamistilanteessa aina vain poistuu paikalta, niin kiusaaminen tuskin loppuu, jos kyseisen henkilön kanssa pitää olla päivittäin tekemisissä esim. päiväkodissa.
Voiko lapselle opettaa, että kiusaajaa pitää lyödä takaisin tai verbaalisesti nitistää kiusaaja alkuunsa? Jotkuthan näin opettavat hyvällä menestyksellä. Js ei opi puolustamaan rajojaan ja itseään, jää helposti kiusatuksi pidemmäksikin aikaa.
opetan näin ainakin. Näytän mihin kannattaa lyödä, että lyönti tuottaisi mahdollisimman paljon tuskaa.
Itselleni isä opetti näin kun minua kiusattiin ja hakkasin sen pikkupaskiaisen hiljaiseksi. Sen jälkeen sain olla rauhassa --> väkivalta oikeassa paikassa kannattaa kyllä.
ja aina tästä ollaan kahta eri mieltä. Mun isoveljeä opetettiin aina että ei saa lyödä takaisin ja kiusaamista kesti koko lapsuuden ja nuoruuden. Aina piti vaan lähteä pois pakalta jos pääsi.
Minä taas tulisempana sieluna olen laittanut kiusaajille vastaan tai toisaaltaan en ole ottanut kiusaamista vastaan. Siinäkin on hiuksen hieno ero. Jos kiusaamiseen ja tönimiseen pystyy reagoimaan niin ettei suutu tai hermostu niin silloin tekee kiusaamisen turhaksi... ymmärrätkö?
Jos kiusaaja on sinnikäs ja väkivaltainen ja vain yksi henkilö niin kyllä silloin pitää oppia puolustamaan itseään. Joko sitten lyömällä takaisin tai vaikka huutamalla kiusaajalle niin kovaa että kiusaaja nolostuu... keinoja on monia, mutta tuhon pois lähtemiseen ja alistumiseen kiusattavaksi minä en usko...
jos haluaa, että lapsi ratkaisee elämänsä ongelmatilanteet väkivallalla!
Jos sen sijaan haluaa, että lapsi kasvaa ongelmia rakentavasti ratkovaksi ihmiseksi, hänelle opetetaan, että kiusaajalle sanotaan, että hänen käytös on tyhmää ja jos se ei auta, lapsi voi poistua paikalta muihin puuhiin.
välttämättä auta yhtään. Jotkut kiusaajat eivät tuollaisesta lannistu.
jos joku tulee ensin lyömään. Poikaa lyötiin siis pesäpallomailalla ja tämän jälkeen todettiin ettei tarvitse moiseen alistua. Eipä ole poika koskaan tappeluun joutunut, ikää nyt 16v.
eli jos joku tulee nyrkeillä tai potkien päälle niin saa antaa takaisin. Karkuunkin saa lähteä jos haluaa...
Itse ei mennä ketään lyömään, eli aloiteta kiusaamista. Mutta saa antaa takaisin jos joku tulee tönimään, tuuppimaan, lyömään. Sillä itse ajattelen juuri niin, ettei kiusaaminen nykymaailmassa lopu sillä jos poistuu tilanteesta, sillä vain ruokkii kiusaajien sisntä mielihyvää.
ja myös mieheni, olemme opettaneet kummallekkin lapselle, että jos joku tulee sinua lyömään, sano ensin opelle. Jos ope ei auta ja se vielä tulee lyömään, lyö takaisin ja kerro äidille, äiti tulee nostamaan valtakunnan metelin.
Nimittäin meidän kummankin toista vuotta kestänyt kiusaaminen loppui siihen, että mieheni vetäisi kunnolla turpiin sitä 9-luokkalaista, joka kiusasi häntä. Itse löin luokassa tuolilla mahaan omaa kiusaajaani ja samana iltana äitini ilmestyi rehtorin ja kyseisten tyyppien oven taakse melko raivona. Aikaisemmat koulupsykologin selvittely-yritykset ei olleet tuottaneet tulosta. Tuo "sano tyhmäksi ja poistu muihin puuhiin" ei auta, kun joku vähä-älyinen päättänyt kiusata.
kenenkään ei pidä alistua toisten kynnysmatoksi.Lisäksi nuo kiusaajat ovat idiootteja joten sellaisten kanssa keskusteleminen on turhaa. Mikään ei mene perille.
Paikalta postuminenkaan ei aina onnistu.
mutta itse vuosia lapsena isäni väkivaltaisuudesta kärsineenä, en voisi suositella väkivaltaa ratkaisumallina mihinkään. Väkivaltaan on ehkä helpompaa kannustaa, jos ei tiedä, millaisia seurauksia väkivallalla voi olla.
puutun vahvasti, jos itse aloittaa lyömisen. jos taas lyö takaisin, pyrin pohtimaan yhdessä jälkeenpäin, olisiko muitakin vaihtoehtoja, esim. takaisin sanominen (ja sen ei muuten tarvitse olla 'nitistämistä').
mulla on tyttöjä ja 100%:sen väkivallattomuuden ja epäagressiivisuuden vaade voi johtaa siihen, että eivät osaa yhtään puolustautua missään elämänvaiheessa edes esim. huutamalla.
eiköhän meillä aika monella ole, se on hyvin yleistä.
jos joku haukkuu niin hauku takaisin.
Minua kiusattiin koulussa vuosikaudet, se oli hirveää, enkä uskaltanut sanoa mitään takaisin tai lyödä takaisin "kun se on tuhmaa"! Vihasin koulua!
Minun lapseni saavat lyödä ja haukkua takaisin ja isompi osaakin jo hyvin. Ja OLEN YLPEÄ LAPSESTANI! Hänellä on hyvä itsetunto ja osaa puolustaa itseään ja pienempiään! Hän on myös sanavalmis!
Kaikki täysin toisin kuin äitinsä aikoinaan. En halua samaa kohtaloa lapsilleni!
eikä se taktiikka kuin provosoinut kiusaajia. Paitsi se yksi kerta, kun vastasin tönimiseen yms. samalla tavalla ja aggressiivisesti-johan loppui kiusaaminen.
Ideaali ehkä olisi väkivallattomuus, mutta aina se ei auta. Kiusaajissa kun on yliedustettuina ihmiset, joilla ei ole sosiaalisia taitoja eikä mielenterveyskään ihan kohdallaan.
Muistakaa nyt, että puhumme pienistä lapsista. Heille voi olla hyvin vaikeaa tulkita kunnolla tilanteita ja arvioida vastaiskun voimaa.
Entäpä, jos joku vahingossa tyrkkää lastanne leikin tiimellyksessä ja hän - luultuaan, että toinen häntä muksii - tirvaisee kunnolla takaisin. Toinen kaatuu, lyö päänsä ja halvaantuu. Miten suunne panette silloin?
Muutenkin on hyvin kyseenalaista jaella lapsille vaikeasti tulkittavia, tilannesidonnaisia ohjeita. "Ei saa käyttää väkivaltaa, koskaan ikinä - paitsi silloin kun joku toistuvasti sinua kiusaa ja hyökkää päällesi."
Muistakaapa, että itseään voi puolustaa alistumattakin. Netistä löytyy vaikkapa Skidikantti-oppeja, perehtykää.
Eli lapselle voi opettaa väistämistä ja tasapainon säilyttämistä. Sanallista puolustautumista.
Ja viime kädessä se ON MEIDÄN AIKUISTEN VASTUULLA PUUTTUA KIUSAAMISEEN. Aina. Sitä vastuuta ei pidä siirtää lasten niskoille millään muksi-takaisin -koulutuksella!
eikä halua päiväkodissa kertoa valvovalle aikuiselle , joka on usein eri ryhmästä kuin lapsi itse, kiusaamisesta?
Minä ainakin rohkaisen lasta pistämään vastaan eikä alistumaan kiusaamiseen. Toki korostan, että hoitajalle voi ja pitää mennä kertomaan, mutta joskus tulee tilanteita, milloin saa toimia itsekin, etenkin, jos ketään ei ole auttamssa siinä lähietäisyydellä. Ettei tarvitse alistua kiusaamiselle vain siksi, ettei missään tilanteissa saa puolustaa itseään myös fyysisesti.
Jos toinen tyrkkii, niin saa tyrkkiä ja huutaa takaisin, jos ei muutakaan voi.
Kyllä joku ekaluokkalainen esimerkiksi osaa varmaan jo erottaa tahattomat tyrkkimiset kiusaamisesta, etenkin, jos sitä jatkuu päivittäin?
Aikuisenkin on melkein mahdotonta arvioida tarkasti, mitä lyönti saattaa aiheuttaa. Lapsen on vielä vaikeampi. Olen itse sairaanhoitaja ja tehnyt vuosia töitä ensiapupolilla ja uskokaa mua: pienikin lyönti vaikka kasvoihin voi saada isoa tuhoa aikaan.
Ja eikös siellä eskarissa ole opet just sitä varten, että he puuttuvat tuollaiseen?
Olen opettanut omille pojilleni, että jos joku käy päälle, pitää huutaa tosi pahasti suoraan lähietäisyydellä toisen naamalle, saa kirota ja haukkuakin. Ja sitten pitää kertoa aikuiselle.
Kyllä joku ekaluokkalainen esimerkiksi osaa varmaan jo erottaa tahattomat tyrkkimiset kiusaamisesta, etenkin, jos sitä jatkuu päivittäin?
Kas kun lapsesi saattaa olla syystä tai toisesta itse stressaantunut ja harmissaan. On vaikka ollut kiistaa kaverin kanssa. Sitten joku tyrkkäisee hänet vahingossa kumoon - ei siinä harkinta pelaa pienellä lapsella, kun ei se välttämättä pelaa aikuisellakaan!
Sitä paitsi... vaikka sinua ei yhtään liikuttaisikaan se, että saattaisit oppeinesi olla vastuussa toisen lapsen vakavasta loukkaantumisesta, luulisi sinun miettivän, mitä omalle lapselle saattaa käydä, jos alkaa muksia takaisin isompaa lasta. Likimainkaan aina se EI mene nimittäin niin, että kiusaaja hämmentyy vastarinnasta - se voi myös provosoida häntä aiempaa kovempaa väkivaltaan.
Edelleen: väkivallattomia keinoja pitää puolensa on olemassa, ja aikuisille voi aina kertoa. On aikuisten laiskuutta siirtää vastuu lapselle.
Olen opettanut omille pojilleni, että jos joku käy päälle, pitää huutaa tosi pahasti suoraan lähietäisyydellä toisen naamalle, saa kirota ja haukkuakin. Ja sitten pitää kertoa aikuiselle.
Kun nostaa helvetillisen metakan ja heti, se hämää hyökkääjää ja herättää myös aikuisten huomion. Juu: siinä joutuu lapsi yleensä selittämään, miksi huusi ja haukkui toista vitun homoksi tms., mutta yleensä ne opettajatkin ymmärtävät, jos toinen kertoo puolustautuneensa siten lyömiseltä.
-15-
kun kutsuu toisten lapsia "apinoiksi" ja "vajakeiksi".