Voiko lapselle opettaa, että kiusaajaa saa lyödä takaisin?
Ennenhän opetettiin, ettei pidä lyödä takaisin, vaan lähteä pois paikalta. Jos kiusaamistilanteessa aina vain poistuu paikalta, niin kiusaaminen tuskin loppuu, jos kyseisen henkilön kanssa pitää olla päivittäin tekemisissä esim. päiväkodissa.
Voiko lapselle opettaa, että kiusaajaa pitää lyödä takaisin tai verbaalisesti nitistää kiusaaja alkuunsa? Jotkuthan näin opettavat hyvällä menestyksellä. Js ei opi puolustamaan rajojaan ja itseään, jää helposti kiusatuksi pidemmäksikin aikaa.
Kommentit (68)
Minä olen sanonut että kaikkia niitä saa lyödä takaisin, jotka eivät maksa vahingonkorvausta tai joudu vastuuseen siitä koska sinä olet alaikäinen.
Ehdottomasti on kiusatulla oikeus puolustaa itseään. Mulla on joukkueurheilu tausta ja opin pienestä pitäen, että ei pidä antaa kenenkään hyppiä silmille. En ole ikinä kiusannut ketäään enkä myöskään ole joutunut kiusatuksi. Alaluokalla eräs poika joka oli muuttanut ja tullut meidän luokalle yritti kiusata minua. Nostin hänet koulun seinään vasten ja sanoin jos et lopeta niin vedän turpaan. Poika oli paniikissa ja änkytti että ei ikinä kiusaa minua. Jos olisin lähtenyt karkuun niin olisin joutunut kiusatuksi.
Kova kovaa vastaan niin se toimii!
Itsepuolustus väkivaltaista hyökkäystä vastaan on ihmisen perusoikeus, jota ei lisäksi voi mitenkään aidosti kieltää. Omille lapsille olen opettanut, että itseä saa puolustaa ja että minäkin puolustan itseäni. Hyvin ovat pärjänneet eikä ole ollut tästä johtuneita ongelmia.
Me ollaan opetettu että jos joku esim lyö niin ensin pyydetään lopettamaan ja sanotaan ettö tuo sattuu, jos ei usko niin saa lyödä takaisin vielä kovempaa. Maailma on julma, ehkä kukaan ei ole ikinä lyönyt kiusaajaa, ei tiedä miltä se tuntuu.
Puolustautuminen on toksista maskuliinisuutta. Puhumalla asiat selviää ja onneksi on Kivakoulu™️
No joo! Virolaiset yrittivät estää Neuvostoliittoa miehittämästä maata runokirjojen ja laulun avulla. Kuinkas siinä kävi?