Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapselle opettaa, että kiusaajaa saa lyödä takaisin?

Vierailija
02.09.2010 |

Ennenhän opetettiin, ettei pidä lyödä takaisin, vaan lähteä pois paikalta. Jos kiusaamistilanteessa aina vain poistuu paikalta, niin kiusaaminen tuskin loppuu, jos kyseisen henkilön kanssa pitää olla päivittäin tekemisissä esim. päiväkodissa.

Voiko lapselle opettaa, että kiusaajaa pitää lyödä takaisin tai verbaalisesti nitistää kiusaaja alkuunsa? Jotkuthan näin opettavat hyvällä menestyksellä. Js ei opi puolustamaan rajojaan ja itseään, jää helposti kiusatuksi pidemmäksikin aikaa.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa on määritelty rangaistukset hätävarjelun liioittelulle.

Vierailija
42/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kiusaaja pistettäisiin selälleen ja muutama tyyppi istahtaisi hänen päälleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat suosittuja ja pelättyjä tyyppejä, ja suuri osa muista lapsista joko hengailee ja tukee häntä tai ei uskalla puuttua.

Vierailija
44/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
45/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku idiootti kiusaa, niin ei se helposti lopeta ilman, että sille antaa samalla mitalla takaisin, mieluummin isommalla mitalla.

Minua kiusattiin vuosia. Se loppui vasta, kun sanoin takaisin julminta mahdollista mitä mieleen tuli. Kiusaaja kritisoi vanhempiani sinä päivänä. Kritisoin sitten hänen kuollutta vanhempaansa. Pahasti tehty, tiedän! Se vasta tepsi, ei pois lähtemiset yms., vasta kiusaajan oma mielipaha tepsi.

Ei ne koe mitään empatiaa. Ne pitää laittaa itse kokemaan aiheuttamansa kipu, jotta kiusaaminen loppuu kokonaan.

Vierailija
46/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen seurauksena hakkaaja tulee vaan perässä ja potkii ja lyö.

Ehkä parempi tapa olisi jotenkin lapsen tehdä toiselle selväksi, että muahan ei hakata.

Vierailija
47/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuit juurikin villakoiran ytimeen. Pieni lapsi ei voi ymmärtää, mikä on suhteetonta ja mikä taas oikeassa suhteessa toteutettua puolustautumista.

Sen vuoksi hänelle ei pitäisikään antaa lupaa käyttää väkivaltaa, koska hän EI YMMÄRRÄ, milloin se on suhteessa toisen hyökkäykseen ja milloin taas pahasti yli ja saattaa aiheuttaa vaikkapa elinikäisen vamman.

Vierailija
48/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku idiootti kiusaa, niin ei se helposti lopeta ilman, että sille antaa samalla mitalla takaisin, mieluummin isommalla mitalla. Minua kiusattiin vuosia. Se loppui vasta, kun sanoin takaisin julminta mahdollista mitä mieleen tuli. Kiusaaja kritisoi vanhempiani sinä päivänä. Kritisoin sitten hänen kuollutta vanhempaansa. Pahasti tehty, tiedän! Se vasta tepsi, ei pois lähtemiset yms., vasta kiusaajan oma mielipaha tepsi. Ei ne koe mitään empatiaa. Ne pitää laittaa itse kokemaan aiheuttamansa kipu, jotta kiusaaminen loppuu kokonaan.

se on aivan totta. Mutta kuten itsekin huomasit, sanallisesti voi puolustautua.

Vierailija
49/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kiusaaja pistettäisiin selälleen ja muutama tyyppi istahtaisi hänen päälleen.

minua kiusattiin 9-vuotiaasta 15-vuotiaaksi :`( Kumpa joku olisi tullut puolustamaan! Olin sellainen nössö ja nynny enkä uskaltanut tehdä mitään kuin itkeä ja surra. En pitänyt koulusta enkä mennyt sinne mielellään. En uskaltanut sanoa vanhemmillekaan ettei niille tulisi paha mieli! :`(

Kumpa joku olisi tullut auttamaan! Kumpa joku olisi "huomannut"!

Vierailija
50/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole väkivallan lietsontaa, jos opettaa pitämään puolensa. Jestas! Kuka täällä maailmassa sinun puolesi pitää, jos et itse?! Minua ja veljeäni on kiusattu koulussa aina. Veljeni oli arempi, minä huusin ja mesoin takaisin. Eipä loppunut kiusaajien ilon pito siihen että käveli pois. Pitäkää lapsistanne oikeasti huolta! Yhtäkään kiusaajaa ei nappaa pirun vertaa, jos sanoo että "tuo on tyhmää käytöstä". Nauraa päälle ja jatkaa.

Vierailija
51/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole väkivallan lietsontaa, jos opettaa pitämään puolensa. Jestas! Kuka täällä maailmassa sinun puolesi pitää, jos et itse?! Minua ja veljeäni on kiusattu koulussa aina. Veljeni oli arempi, minä huusin ja mesoin takaisin. Eipä loppunut kiusaajien ilon pito siihen että käveli pois. Pitäkää lapsistanne oikeasti huolta! Yhtäkään kiusaajaa ei nappaa pirun vertaa, jos sanoo että "tuo on tyhmää käytöstä". Nauraa päälle ja jatkaa.

tässä ei ole kukaan tietääkseni sanonut, ettei lapselle pitäisi opettaa puolustautumista.

Mutta on tasan kaksi eri asiaa, puolustautuuko väkivaltaisesti vai muuten aggressiivisesti, esim. huutamalla ja sanallisesti.

Vierailija
52/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse vuosia lapsena isäni väkivaltaisuudesta kärsineenä, en voisi suositella väkivaltaa ratkaisumallina mihinkään. Väkivaltaan on ehkä helpompaa kannustaa, jos ei tiedä, millaisia seurauksia väkivallalla voi olla.

Eli perheväkivaltaa koekeneena sä suosittelet siihen väkivaltaan alistumista siis?

Kun se on aika hyvin nähty, että nykymaailmassa opettajilla on hyvin vähän keinoja puuttua ääliövanhempien ääliöjälkeläisiin, jotka ovat varsin hyvin sisäistäneet, että heillä on lukemattomia oikeuksia, mm. oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, mutta heidän ei tarvitse kunnioittaa toisten vastaavaa.

Noille ääliöille ei yleensä mene jakeluun kuin oma kielensä.

Vierailija
53/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joilla ei ole rikosoikeudellista vastuuta. Että jos sun lällättelijäs saa kunnolla turpaan, niin se on voi voi. Opeta tapoja.

Vierailija
54/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vingutte siitä, että tukkapöllyä ei saa antaa.

Koettakaa jo nyt todellakin päättää? Käytetäänkö me väkivaltaa ratkaisumallina vai ei??

Vierailija
55/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä vastaajat ovat täysikäisiä, saatikka sitten vanhempia. Mua pelottaa ajatella, että lapsenikin luokalla on lapsia, joiden vanhemmat kehottavat väkivaltaan alaikäisiä, täysin henkisessä kehityksessä olevia keskenkasvuisia ihmisiä. Sairas maailma!!!

Vierailija
56/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joilla ei ole rikosoikeudellista vastuuta. Että jos sun lällättelijäs saa kunnolla turpaan, niin se on voi voi. Opeta tapoja.

Asunet vuokralla Peran ja exän lasten kanssa?

Mitään muuta tosta sun vastauksesta ei voi tulkita.

Vierailija
57/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä vastaajat ovat täysikäisiä, saatikka sitten vanhempia. Mua pelottaa ajatella, että lapsenikin luokalla on lapsia, joiden vanhemmat kehottavat väkivaltaan alaikäisiä, täysin henkisessä kehityksessä olevia keskenkasvuisia ihmisiä. Sairas maailma!!!

että joku antaisi omalle pikku Nico-Petterille takaisin.

Vierailija
58/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä hengailee kanssasisareni, eli äiti-ihmiset, todennäköisemmin pienten öasten äidit. Mutta ei, nyt ton suomi24-ketjun jälkeen huomattiin, että täällä aloituksia tekevätkin 17-kesäiset teinit, ja parista muusta (seksi-osien ketjusta) taas näkee ilmiselvästi että moista seksielämää toteuttavat (millään tavalla kenenkään seksitapoja kritisoimatta) täytyvät olla perheettömiä tai ainakin lapsettomia, olivat sitten teinejä tai aikuisia. Tai sitten ainakin viettävät yönsä kaukana jälkikasvustaan.

Eli näköjään täällä liikkuu kaikkea muuta kuin perheenäitejä.

Vierailija
59/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on isompi lapsi lyönyt jo 2 kertaa koulussa. Lapselleni olen sanonut, että nostaa pirunmoisen metakan, jos tuo toinen tulee päälle. Olen kehoittanut huutamaan vaikka lujaa "irti". Itsepuolustusta ja itsekunnioitusta pitää ehdottomasti opettaa.

Itse olin koulukiusattu ja juuri sellaisesta kiltistä perheestä, jossa piti vain kääntää saamari se toinen poski ja hymyillä vaikka kuinka itketti.

Takaisin saa lyödä ja kovaa, jos joku häirikkö on aina kimpussa.

Vierailija
60/68 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on terve itsetunto joka ei nimittelystä tai karkuun juoksemisesta kolhiinnu.

Löytyyhän niitä persoonia, joiden on heti pädettävä tilanteessa kuin tilanteessa lyömällä muka oikeutetusti kiusaajaa tai pilkkaajia.

Oikeasti jokainen vähänkin juoksua harjoitellut pääsee tilanteesta vain juoksemalla pois.

Juokseminen pois on kätevin keino välttää seuraamukset.

Muistan kuinka juoksin aina pois koulusta, kun kiusaajat lähestyivät. Jouduin monesti luokalleni ja peruskouluni venyi vuosilla poissaolojeni takia.

En silti luovuttanut vaan juoksin pois, enkä katunut. Sillä juostessani kotiin mamman luo oli isäkin ruokatunnilla ja pöydässä lämmin omenapiiras odottamassa. Kyllä oli makoisaa, ne kiusaajatkin unohtui piiraan äärellä hyvässä seurassa.

T: 11cm mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi