Miten olette saaneet lapsiperheen aamut toimiviksi, te työssäkäyvät äidit?
Olen ekaa kertaa lapsen saannin jälkeen (ja itseasiassa ekaa kertaa elämässäni) säännöllisen 8-16-työn. Ennen olen tehnyt töitä kotona.Miten olette järjestäneet aamunne lapsien kanssa? Miten ikinä ehtii tekemään aamulla kaiken ja miten aikaisin oikein pitää herätä? Kuinka paljon meikkaatte töihin? Mitä asioita teette illalla valmiiksi ja syöttekö aamupalan vasta töissä? Aargh! En ikinä usko kykyeneväni tähän!!!!!
Kommentit (85)
Kaikkein tarkeinta on, etta lapsi menee ajoissa nukkumaan, hyvilla mielin ja lampiman suihkun kautta. Talloin aamulla herataan itsestaan, ja aikaa jaa pussailuun ja hellimiseen aidin seka isan kanssa.
Kaikkien vaatteet ja laukut kannattaa tosiaan edellisiltana laittaa valmiiksi. Pida aina varalla myos vaihtovaatteet, jos vaikka aamupalalla tulee sotkua.
Jos lapsi katsoo aamulla lastenohjelmia, niin tehkaa selvaksi, etta kun tama loppuu, niin sitten tv suljetaan eli et voi kesken ohjelman, vaatia, etta nyt mennaan.
Itse heraan ennen muita, koska nautin aamun hiljaisuudesta ja haluan laittaa itseni kuntoon ilman kiiretta.
niin tylsää kuin se onkin, mutta parempi kuin jatkuva paha mieli.
Eli nousen itse 5.30, syön, juon, käyn suihkussa, meikkaus ja hiukset sekä vaatteet päälle. lapsen herätys 6.45, paijjaus, vessan, paijjaus, vaatteet, paijjaus, ulkovaatteet, paijjaus, ovesta ulos 7.30.
Lapsi illalla viimeistään klo 8 pedissä, valot pois.
avainasia on ollut lasten riittävän aikainen herättäminen.
Mikään ei ole tylsempää kuin yrittää saada puolinukuksissa olevia lapsia pukemaan/syömään aamupalaa/lähtemään liikkeelle. Herätys niin aikaisin, että saavat hetken loikoilla ja heräillä kaikessa rauhassa sekä syödä aamupalan ilman kiirettä. En myöskään pidä siitä, että lapsia tarvitsee hätyyttää ja hoputtaa eli myös kotoa lähdetään liikkeelle riittävän ajoissa.
Lapsille laitan aina iltaisin seuraavan päivän vaatteet (+ muut tarvittavat) valmiiksi.
Itse olen onneksi työssä, jossa ei tarvitse meikata tai muuten käyttää kovasti aikaa itsensä laittamiseen. Kasvojen ja hampaiden pesu, hiusten harjaus - sillä selvä. Aamupalaa on myöskään itse koskaan syö.
Meidän tyylimme tarkoittaa toki sitä, että joudumme heräämään melko aikaisin. Mutta olen kiireettömiin aamuihin enemmän kuin tyytyväinen. Ja onneksi olen itse enemmän aamuvirkku! :)
1-vuotias menee nukkumaan klo 8, itse siinä 9-10 välissä.
Lapsi heräilee viimeistään klo 6. Keitän rauhassa kahvit, otan lehden, istutan lapsen syöttötuoliin ja annan hänelle hedelmälohkoja ja jonkun oman "lehden" (esim. mainoksia) luettavaksi, puuron hän saa tarhassa. Syön rauhassa aamupalan ja luen lehden, lapsi viihtyy sen aikaa omaa lehteään tutkien.
Puoli seiskalta mennään kylppäriin, laitan lapsen kylpyyn lelujen kera (viihtyy vedessä lotraamassa ja on samalla valvovan silmän alla) ja käyn itse suihkussa, pesen hiukset jne.
Kuivailen molemmat, seiskan aikoihin ollaan pukemassa, nopeasti kamat kasaan ja 7:15 ollaan ovesta pihalla. En siis meikkaa tai laita hiuksia aamulla - au naturellina olen kulkenut koko elämäni.
Ihan leppoisia on aamut tällä aikataululla. En olisi ikinä kuvitellut tuttavien juttuja kuunneltuani, että lapsen kanssa ehtii oikeasti lukemaan aamun lehden ihan rauhassa.
Illalla laitan valmiiksi vaatteet,pakkaan reput ,kengät ojennukseen ym
Aamu
5.30 Herään
5.45 suihkusta,laitan hiukset
6.00 herätän miehen
6.00-6.20 syön aamupalan,puen,käyn äkkiä tietsikalla
6.00-6.30 mies hoitaa omat aamutoimet ja vie koiran
6.20 herätän taaperon,pisut,pesut ja pusut+pukeminen
6.45 istutaan autossa lähtö pk.iin
6.50 herätän koululaisen
7.15 herätän toisen koululaisen,samalla meikkaan ja 7.20 olen töissä.
-lapsi ylös n. klo 7.15-7.45, syö aamupalan, pesee. Lapsi tarhassa n. 8.30-9.15 välillä
-Minä herään n. 6.30-7.30 riippuen onko työpaikkapäivä vai etätyöpäivä ja vienkö minä vai mies lapsen tarhaan. Kotona pesen ja puen, syön aamupalan joko töissä (koneeni on HIDAS käynnistymään) tai kotona sen jälkeen kun lapsi viety tarhaan.
Usein katson edellisenä iltana valmiiksi lapsen sisävaatteet ja omat työvaatteet. Aamulla tarkistan forecan sivuilta sääennusteen ja säädän ulkovaatetusta sen mukaan.
7.15 herätän toisen koululaisen,samalla meikkaan ja 7.20 olen töissä.
"ongelmaa". Tarha lähellä, työpaikka lähellä ja silti täysi paniikki päällä?
Laita omat ja lapsen vaatteet illalla valmiiksi. Kyllä aikuinen ihminen saa itsensä puolessa tunnissa valmiiksi. Jos torkut, niin sitten torkut, paljon siihen tarvitset aikaa, tiedät vain itse.
Lapsen saa lähtökuntoon 10 - 20 minuutissa. Hyvästelyihinkään ei tarvitse paljoa aikaa, kun tekee selväksi, että mennään lyhyellä kaavalla.
Meillä lapset eivät todellakaan ole iloisia aamuisin. Meidän pelastuksemme on Solitimer-niminen ohjelma. Se auttaa aamurutiineissa (sekä vanhempaa että lapsia ;-)). Lapsetkin innokkaasti suorittavat tehtävät, eikä niitä tarvitse hoputtaa. Jää aikaa omaan laittautumiseen valmiiksi, vaikka avustaakin samalla lapsia.
Tsemppiä töihinmenoon, kyllä se siitä.
sori herätän ne lapset puhelinsoitolla,mutta yski muistaminen kuitenkin
Itselläni tilanne että aloitan työt ja puolitoistavuotias muksu aloittaa päiväkodin. Työaikani on 6-14.30 ja työmatkaan menee 25min per suunta. Lapsenkin pitää olla päiväkodilla siis jo 5.30 jotta kerkeän töihin. Mietinki että kuinhan aikaisin itse pitäisi herätä jotta kerkeän tehdä omat rutiinini ennen kuin lapsen valmiiksi laitto alkaa. Kauhulla odotan kiukkuaamuja. Toivon mukaan mieheni auttaa aamutoimissa mutta hän on itse todella hidas lähtijä minuun verrattuna joten luultavasti joudun kaiken päälle vielä odottelemaan miestäni, kuljemme siis samalla kyydillä töihin. Luulen että selviän aamutoimista 20minuutissa + lapsen rutiinit en tiedä onko päiväkodissa aamupalaa vasta kun joskus 7.30? jaksaako lapsi odottaa siihen asti, tuskin. jos lapsen pitää keretä syödä aamupala niin meidän töpöstelijällä siihen menee vähintään puolituntia ja se ainakin vielä pitää syöttää. En osaa mennä aikaisin nukkumaan ainakaan vielä kun ei ole rytmiin tottunut joten tulee aika väsy, mutta uskon että kunhan kaikki alkuhässäkkä on ohi ja jos lapsi vain viihtyy päiväkodissa alkaa nämä aamutkin rullaamaan, mutta luultavasti varaudun aina ylimääräisellä 10minuutilla kiukun varalta. onneksi kesä tulossa joten ei tarvitse alkaa vääntämään mitää talvivaatteita päälle.
Onko muita joilla paljon aikaisempi herätys, mitä katsoin aijempia kirjoituksia niin saatte nukkua niin pitkään ja työmatkat lyhyempiä. Miten teillä menee lapset illalla nukkumaan jos herätys on jo esim viideltä? Olen itse ollut pienenä hoidossa aamuisin ensimmäisten lasten joukossa ja meillä äiti vei minut 6.30 hoitopaikaille ja hänelläkin 20työmatka eli tuntia myöhemmin mitä oma lapseni menee, muistan että tuntui tooosi raskaalta ja usein nukahdin tuolille kun äiti harjasi tukkaani. Harmittaa että lapseni joutuu niin aikaisin heräämään ja vastaavasti menemään aikaisin nukkumaan joten yhteistä aikaa jää todella vähän :( Ei vaan ole täälläpäin mahdollista kuin tällainen tehdastyö...
Meillä 3v ja 5v likat. Pääosin illalla katsotaan vaatteet valmiiksi pinoon, ettei aamuhässäkkässä tarvitse niitä etsiä.
Herään itse 6:45 ja omat aamutoimet kestää noin 10 min. Sitten likat hereille. Noin varttia yli kaikki valmista ja välillä saa katsoa pätkän pikkukakkosta. Sitten mennään pukemaan. Osaavat itse pukea kaikki vaatteensa, joten sekin hoituu helposti. Vaatemäärästä riippuen vähän puoli kahdeksan jälkeen lähdemme kohti päiväkotia ja itse hyppään kahdeksan jälkeen bussiin. Aamupalan syön ekalla kahvitauolla töissä.
toinen vanhempi on aamuisin pidempään (n. klo 9 saakka) lapsen kanssa kotona ja toinen lähtee aikaisemmin töihin. Lapsi herää herättämättä yleensä n. klo 6-6.30., joten aamuissa on hyvin aikaa.
Myöhemmin töihin lähtijä syö lapsen kanssa aamupalan ja sen jälkeen tekee omat aamutoimensa, joiden ajan lapsi yleensä leikkii. Sitten vielä lapsen aamutoimet.
Meillä on tällä hetkellä molemmilla vanhemmilla suhteellisen joustava työ (= ainakaan joka aamu ei tarvitse olla töissä minuutilleen, ja jos tarvitsee, niin yleensä ei kuitenkaan molempien samana päivänä). Niinpä kiireisempi vanhempi menee töihin ensin ja tekee omat aamutoimensa omaan tahtiinsa. Aikaisemmin menijä voi sitten herätä ihan niin aikaisin tai myöhään kuin "itse haluaa" (riippuen siis siitä, mihin aikaan haluaa/täytyy olla töissä).
tässä on menty ja aamut onnistuvat vaihtelevalla menestyksellä, nyt lapsia on jo kolme ja menestys on vieläkin vaihtelevampaa. Ihan ekaksi vaatteet ja reput yms härdellit KAIKKI valmiiksi illalla. Omat vaatteet, lapsen vaatteet ja muut mitä mukaan aamulla tarvitaan: avaimet, kännykät kaikki.. Aikaisemmin nukkumaan, mitä omaehtoisemmin lapsi aamulla herää sitä helpompaa sinulla aamulla on. Suihku illalla ja aamiainen töissä itellä, aamulla noita ei kannata miettiä.
Pikasuihku on todellakin pika: 30 sekuntia. Hiukset pesen ja föönaan iltaisin. Jos aamula joudun pesemään, en mitään föönejä ala laittamaan.
Meikkaus max 5 min. peiteaine riittää.
Kun itse olen valmis, lapset ylös.
Usein olen ottanut leivän ja syönyt sen samalla kun kävelen bussilta töihin tai työpaikalla sillävälin kun tietokone aukeaa.
Kaikki on valmiina illalla. Laukut, vaatteet, eväät... Lapsille vaikka hedelmäpaloja lautaselle, josta saa ottaa kun vaateet on päällä ja hampaat pesty. Puuron saa hoidossa.
Herään viideltä, teen aamukuntoilun, laitan pyykit koneeseen, täytän tai tyhjennän tiskikoneen, raivaan pöydän ja asettelen lattioilta tavaroita paikoilleen ja lähden töihin kuudelta. Mies jatkaa siitä eteenpäin.
siihen asti kun viimeinenkin on lähtenyt kouluun ja sitten vasta lähden itse töihin. Mulla on liukuva työaika. Illalla valmiiksi kaikki seuraavan päivän vaatteet, reput jne. ja katan valmiiksi pöydän aamupalaa varten. Itse herään noin tuntia aiemmin kuin lapset, ehdin juoda rauhassa aamukahvin ja lukaista Hesarin, käydä suihkussa ja meikata. Tämän tein myös silloin kun lapset olivat päiväkoti-ikäisiä - se, että sai oman hiljaisen aamunaloituksen, vaikutti kummasti eikä se aamuhässäkkä tuntunut niin pahalta sitten lasten herättyä.
lapsen aamut... 6.15 herään, 7.30 istutaan autossa se, että lapset ovat aamuvirkkuja auttaa paljon.
Mäkin ehdin nykyisin jo lehdenkin lukea aamulla. Ja syödä ja meikata rauhassa. Tosin lapsetkin ovat jo 8 ja 5, joten osaavat pukea itse ja pestä hampaansa. Illalla laitan vaatteet valmiiksi ja aamupalaksi syödään jotain nopeasti laitettavaa, kuten weetabixiä. Mutta ehdottomasti eniten aamuja helpottava asia on tosiaan se, että lapset ovat luonnostaan aamuvirkkuja, joten aikaa ei tuhlaannu siihen, että heitä pitää patistella hereille. Ovat myös herätessään pirteitä ja senkin vuoksi aamutoimet hoituvat.
Laitan illalla IHAN KAIKEN valmiiksi eli koululaisen vaatteet ja ulkovaatteet ja hän laittaa itse repun valmiiksi.
Päiväkotilaisen vaatteet, ulkovaatteet yms. myös kaikki valmiiksi.
Herään, puen itseni, laitan hiukset, ripsiväriä ja eväät kassiin. Herätän päiväkotilaisen ja puen hänet (hän on 5-vuotias ja tiedän että tämä aiheuttaa närää monessa mutta se on se meidän hetki eli puen hänet, sitten halitaan ja pusitaan hetki - tämä on molemmille tosi tärkeää)
Puristan pari appelsiiniä, otan lääkkeet, tällä aikaa päiväkotilainen on pukenut ulkovaatteet. Käyn pusimassa koululaista, kerron että lähdemme ja toivotan hyvää koulupäivää - hän jää vielä sänkyyn.
Ja valmista on - eikun autoon :)
Tähän kaikkeen meni n. 30 minuuttia.
Itse syön aamupalan töissä, päiväkotilainen päiväkodissa ja koululainen osaa tehdä itse aamupalan.
Toimii :)
Laitan illalla vaatteet, eväät ym valmiiksi kaikille. Herään itse aamulla noin 40 minuuttia ennen lapsia, ehdin syödä, pukea, meikata ihan rauhassa. Lapset herätän 15-20 minuuttia ennen lähtöä. Käytän molemmat pissalla, puetaan, juovat vähän mehua tms. ja lähdetään. Lapset syövät hoidossa aamupalan.