Miten olette saaneet lapsiperheen aamut toimiviksi, te työssäkäyvät äidit?
Olen ekaa kertaa lapsen saannin jälkeen (ja itseasiassa ekaa kertaa elämässäni) säännöllisen 8-16-työn. Ennen olen tehnyt töitä kotona.Miten olette järjestäneet aamunne lapsien kanssa? Miten ikinä ehtii tekemään aamulla kaiken ja miten aikaisin oikein pitää herätä? Kuinka paljon meikkaatte töihin? Mitä asioita teette illalla valmiiksi ja syöttekö aamupalan vasta töissä? Aargh! En ikinä usko kykyeneväni tähän!!!!!
Kommentit (85)
Aivan kaikkea en lukenut, mutta miten saatte ne muksut ruotuun? Pitääkö alkaa lahjoa vai ottaa ne lastenohjelmat ohjelmistoon jo aamusta? Meillä temppuileva 4 vuotias. Kun pitäisi pukea, kiinnostaisi leikkiminen, juoksee pakoon, piiloon kaikkea hölmöä. Ihana ja luova lapsi, mutta lähtötilanteissa mahdoton. Joo, mäkään en oon mikään organisoinnin ammattilainen.
Aikuiset herää puoli tuntia aikaisemmin kuin lapset. Ja mies huolehtii lapset hoitoon! Itse voi lähteä kiireettä töihin, ja miehelläkin on liukuva työaika, joten töistä myöhästymisestä ei ole huolta.
En ymmärrä miten ihmiset jaksaa illalla väsyneinä päivän päätteeksi ajatella ja ennakoida niin paljon!
Huolettaa tulevaisuudessa oma töihin lähtö yhden kanssa, vielä olen kotona.
Olen nimittäin sitä tyyppiä, että kykenen tehokkuuteen jos niin tarvitaan, mutta en koe pystyväni siihen jatkuvasti, päivästä toiseen.
Ahdistaa ajatus minuuttiaikataulusta ja jatkuvasta ohjelmoidusta ja johdonmukaisesta toiminnasta: siis että illalla kaikki avainnippua myöten valmiiksi laukkuun ja aamupalavalmistelut ja pyykin silittämiset, sitten aamulla tehokkaasti suihkuun ja tukka kuntoon ja lapsi ylös ja syöttö ja töihin... Siellä tarmokkaana päivä ja iltapäivällä seuraavan työpäivän valmistelua, sitten äkkiä lapsi hoitopaikasta ja kaupan (!) kautta kotiin ja sitten taas tehokkaana seuraavaa päivää ennakoimaan.
En tiä, tämmönen systeemi tuntuu siltä että ihmisyydelle minussa ei paljoa tilaa jää, robotin elämää.
mutta aamuvuoroihin mennessä (seitsemään tai kahdeksaan) heräsin itse aiemmin, meikkasin kevyesti, hiukset laitoin jos jaksoin/ehdin ja joskus hörppäsin teetä tai söin banaanin. Hiukset oli laittamattakin ihan ok näköiset koska nimenomaan leikkuutin sellaisen mallin, ettei tarvitse joka aamu laittaa. Illalla laitoin sekä lapselleni että itselleni vaatteet sohvalle valmiiksi, ulkovaatteet eteiseen valmiiksi, reppu lapselle pakattuna. Herätin lapsen ½ tuntia ennen lähtöä, lapsi hörppäsi jotain, puettiin, aamnupesut, istuttiin vähän aikaa sylikkäin sohvalla ja päiväkotiin aamupalalle. Itse söin aamupalan töissä koska se meille kuuluu (esimerkkiruokailu). Kasin aamuina taisin herätä n. klo 6.30 ja ehdin kyllä hyvin touhuilla siinä itsekseni ennen kuin herätin tytön 7 aikaan. Puolen jälkeen lähdettiin kohti päiväkotia. Nyt kun on kaksi lasta niin odotan kauhulla, kun lähden töihin hoitovapaalta. Yritän valmistautua henkisesti siihen kaaokseen, mutta onneksi hoitopäiviä tulee max 3x viikossa. Kyllä se sujuu, aamu kerrallaan. Mieti niitä äitejä joilla on 3 alle kouluikäistä lasta :D
joten muokkasin työaikani, nyt teen yötyötä 50% työajalla. Mutta silloin entisessäelämässä kun olimnme ns normaali lapsiperhe
-tein mahdollisimman paljon asioita illalla valmiiksi, omat ja lasten vaatteet pinoihin valmiiksi aamua varten
-en meikannut töihin(kään), mutta suihkussa käyn mieluiten aamuisin
-heräsin n. 45min ennen lasten herättämistä, eli jos menin seiskaksi töihin, heräsin 5.30, nopea suihku, vaatteet päälle, kahvi tippumaan, koiran kanssa pihalle lehden hakuun, ja kevyt aamupala kera lehden. Lasten herätys 6.15, lapsille vaatteet niskaan ja n. 6.30 ovesta ulos...
Nyt meillä on tosiaan yksi lapsista adhd/as- lapsi, joten tämä ei todellakaan enää onnistu. Hän yksinään vaatii 1,5 tuntia aamutoimilleen. On tosin jo koululainen, mutta omatoiminen kouluun lähtö ei onnistu. Ajan tajua ei ole, ja muistkin asioista johtuen hän tarvitsee aikuisen auttamaan...
Mutta kyllä sä ap onnistut :)