Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette saaneet lapsiperheen aamut toimiviksi, te työssäkäyvät äidit?

Vierailija
29.08.2010 |

Olen ekaa kertaa lapsen saannin jälkeen (ja itseasiassa ekaa kertaa elämässäni) säännöllisen 8-16-työn. Ennen olen tehnyt töitä kotona.Miten olette järjestäneet aamunne lapsien kanssa? Miten ikinä ehtii tekemään aamulla kaiken ja miten aikaisin oikein pitää herätä? Kuinka paljon meikkaatte töihin? Mitä asioita teette illalla valmiiksi ja syöttekö aamupalan vasta töissä? Aargh! En ikinä usko kykyeneväni tähän!!!!!

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei myöskään syö aamiaista kotona, vaan vasta tarhassa. Ei siis tarvitse lapselle muuta tehdä, kuin pestä hampaat, harjata hiukset, vaatteet päälle ja menoksi. Se on max 20 min.

Ja miten aikuiselle ei muka riitä 30 min? No, 40 min. riittää ainakin ja sillon on jo reilusti aikaa.

Aamiaisen voi yleensä syödä töissä. Jos ei niin vaikka autossa.

Vierailija
22/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaikki suinkaan kulje autolla töihin, tai pysty töissä syömään!

ei myöskään syö aamiaista kotona, vaan vasta tarhassa. Ei siis tarvitse lapselle muuta tehdä, kuin pestä hampaat, harjata hiukset, vaatteet päälle ja menoksi. Se on max 20 min.

Ja miten aikuiselle ei muka riitä 30 min? No, 40 min. riittää ainakin ja sillon on jo reilusti aikaa.

Aamiaisen voi yleensä syödä töissä. Jos ei niin vaikka autossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta, 3- ja 6-vuotiaat, ja ei kyllä yksinään ihan 20 minuutissa saa mukuloita lähtökuntoon. Tai hyvänä aamuna kyllä, mutta yleensä ei.

Mut ei meilläkään mene yleensä arkiaamuisin kuin vajaa tunti, kun ollaan opeteltu tehokkaiksi. Aika jämynä saa kyllä olla.

Joo, ja ei mennä mekään aina autolla. Yksin usein kuskailen - vaikkapa niin että esikoinen pyöräilee ja mulla pienempi rattaissa/fillarin kyydissä.

Vierailija
24/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aamupalan kyllä joudun syömään töissä usein. Jos se ei olisi mahdollista, niin saattaisi jäädä syömättä vallan ja silloin tulis kyllä huono olo. Sit pitäis varmaan yrittää haukata jotain banaania tai hörpätä mehukeittoa tms. aamutoimien lomassa.

Vierailija
25/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos suihkussa käymiseen ja meikkiin menee puolikin tuntia?

Mulla menee aamusuihkuun jos ajan myös kainalot ja bikinirajan korkeintaan 10 minuuttia. Perusmeikkiin: meikkivoide, kajaali, luomiväri, huulikiilto ja ripsari enintään 5 minuuttia. Hiukset harjaan, laitan kohottavaa muotovaahtoa ja annan kuivua itsekseen.

Suurimmalla osalla edellämainituista stooreista ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se että herätään aivan liian myöhään.

Vierailija
26/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans sanon et rutiinit rutiinit.

Minä laitan aina illalla vaatteet valmiiksi, samoin aamukahvit. Aamulla herään klo 6, nousen heti sängystä ja nappaan kahvinkeittimen päälle.

Juon aamukahvin rauhassa ja sitten herättelen lapsia. Poitsu herää heti, hänelle jugurtti eteen ja siinä rupatellaan mukavia. Sitten herätän toisen lapsen, hän on aamu-uninen joten siinä menee aikaa.. jätän hetkeksi sänkyyn ja syön aamupalan ja meikkaan.

Sitten aamu-uninen aamupalalle, ei yleensä syö mitään... aamupalan he saavat päiväkodissa.

Sitten vaan lapset pesuille ja pukemaan ja matkaan, kotoa lähetään n. 7.10 ja päiväkodilla ennätän hyvästellä lapset ja töissä olen 7.45.

Kuljen fillarilla, työ lähellä eikä mulla ole miestä joka lapsia herättelisi.

Kolmas lapsi huolethtii itse heräämiset, on jo 16v.

Vierailija
27/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Suihkuun ja hiustenpesuun tuo 10 min

-Hiusten föönaukseen n. 5 min

- Vastaavaan meikkiin menee vähintään 10 min, kun huolella tekee

- ja vaatteiden pukemiseen sukkahousuineen yms. tuo 5 min.

Eli helposti tuo puoli tuntia!

jos suihkussa käymiseen ja meikkiin menee puolikin tuntia?

Mulla menee aamusuihkuun jos ajan myös kainalot ja bikinirajan korkeintaan 10 minuuttia. Perusmeikkiin: meikkivoide, kajaali, luomiväri, huulikiilto ja ripsari enintään 5 minuuttia. Hiukset harjaan, laitan kohottavaa muotovaahtoa ja annan kuivua itsekseen.

Suurimmalla osalla edellämainituista stooreista ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se että herätään aivan liian myöhään.

Vierailija
28/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkana niiden lastenohjelmien kanssa. Meillä on nykyään sellainen käytäntö, että vasta kun on naamat pesty ja vaatteet päällä, voidaan avata telkkari hetkeksi, jos jää aikaa.

Meillä telkkaa saa katsella JOS samalla pukee ja pesee hampaat. TV siis menee kiinni jos edistymistä ei tapahdu. Pari-kolme kertaa aamussa pitää muistuttaa että nyt vauhtia, tai töllö sammuu. Heti tahti kiihtyy.

Vierailija
29/85 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska haluan lukea aamulla lehden.

Olen itsekin maailman huonoin ennakoija, mutta koko ajan yritän opetella.

Pahin ongelma on, että kuopus herää tikkana ja lähtee perääni. Helpottaisi niin, jos saisin käydä suihkussa rauhassa yksin ja juoda kahvin, mutta ei.

Siksi heräänkin ihan ajoissa, käyn suihkussa, lapset puhelee omiaan suihkun penkillä ja juttelemme asioista vakavastikin :) Sitten aamukahvi tippumaan ja kaakaovesi kiehumaan. Sillä aikaa koko lössi pesee hampaat. Aamukaakaon jälkeen lapset saavat katsoa 15-20 minuuttia lastenohjelmia, minä luen lehden. Ohjelmien aikana lapset pukeutuvat päivävaatteisiin.

Sitten hypätään ulkokamppeisiin ja menoksi. N. tunti-puolitoista heräämisen jälkeen.

Jottei kaikki olisi ihan noin yksinkertaista ja helppoa voin sanoa, että välillä esikoisen on päästävä vessaan juuri kun ollaan lähdössä - istunnolle. Ja välillä on hankalia päiviä muillakin. Mutta keskimäärin sulassa sovussa lähdemme aina.

Koska minulla on joustava työaika, olen myös luvannut lapsille, etten hätyytä enkä hoputa, kunhan hekin toimivat suhteellisen reippaasti eivätkä vetkuttele. Tähtään töihin kahdeksaksi, mutta maailma ei kaadu vaikka olisni vasta puoli yhdeksältä. Se tietty tietää sitä, että tulen myöhemmin kotiin. Tämänkin lapset ymmärtävät.

Vierailija
30/85 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakataan reput/kassit valmiiksi. Katsotaan valmiiksi vaatteet tuolille.

Katan aamupalaastiat illalla valmiiksi pöydälle.

Samoin mulla on aamupalalista, kuten ruokalista. Ei aamulla tarvi miettiä mitä laittaa.

Esim. riisipuuroa varten keitän valmiiksi riisiä, annospakkaan ne ja pakastan. Illalla riisit sulamaan ja aamulla saa äkkiä riisipuuron kun kiehauttaa hetken maidon kanssa.

Herätän lapset niin, että saavat 5min venytellä sängyssä. Ovat väheämmän äreitä kun saavat kunnolla heräillä sängyissään, eikä heti tarvi kiskoa ylös.

3 varttia ennen lähtöä herätän lapset.

Vierailija
31/85 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päätynyt siihen, että ensinnäkin valmistelen aamun kuviot jo illalla mahdollisimman valmiiksi, otan lasten sisä- ja ulkovaatteet valmiiksi sääennustusten mukaan, etsin muut mahd. tarvittavat tavarat valmiiksi, pakkaan laukut odottamaan eteiseen, mietin/teen eväät (aamupala, joskus myös lounas) itselle jne. Omia vaatteita en välttämättä ota esille, mutta mietin ne jo valmiiksi. Ja mikä tärkeintä, lapset (ja itsensä...) on saatava ajoissa nukkumaan, helpottaa aamuja huomattavasti, kun ei tarvitse väkisin kiskoa sängystä.

Lisäksi karsin aamusta kaiken, mikä ei ole pakollista. En lue lehteä, en syö aamiaista kotona, en käy suihkussa, meikkaan vähän jos ollenkaan, hiukset on sellaisessa mallissa, ettei tarvitse paljon laittoa jne. Lapset syö aamupalan hoidossa. Telkkaria meillä ei aamulla avata (paitsi hetkeksi, jos lapset on heränneet itsekseen selvästi ennen aikojaan ja aamutoimet on tehty, jolloin saan aikaa laittaa itseni valmiiksi), kaikki keskittyminen menisi muuten siihen eikä hommat edisty.

Aamujen aikataulu on yleensä seuraava:

6.30 herään, laitan itseni valmiiksi ja tarkistan, että lapsille on kaikki valmiina

6.50 lasten herättäminen, yleensä vaativat hetken pötköttelyajan & sylittelyä alkuun

7.00 lasten aamutoimet, päivävaatteet, hampaiden & hiusten harjaus jne

7.20 ulkovaatteiden pukeminen (tässä vaiheessa nappaan omat eväät laukkuun)

7.30 autossa

Ja mies heräilee samoihin aikoihin, ennättää syödä aamupalan ennen kuin lapset herää.

Pian pitää varata hieman enemmän aikaa ulkovaatteiden pukemiseen, kun ei enää pärjää sisävaatteilla takki päällä.

Ja vuoden päästä sitten aikataulu menee uusiksi, kun vanhempi menee kouluuun ja rupeaa syömään aamupalaa kotona. Mutta aika näyttää miten sitten toimitaan.

Vierailija
32/85 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä telkkaa saa katsella JOS samalla pukee ja pesee hampaat. TV siis menee kiinni jos edistymistä ei tapahdu. Pari-kolme kertaa aamussa pitää muistuttaa että nyt vauhtia, tai töllö sammuu. Heti tahti kiihtyy.

Meillä on yritetty monet kerrat tuota, että telkkaria saa katsoa, JOS pukee samalla. Mutta ei vaan onnistu. On se välillä vieläkin päällä - ja sit huomautan ja hoputan 6-vuotiasta monta kertaa. Ja lopulta sanon, että nyt vauhtia tai telkku menee kiinni... Ja sit kyllä saan sen yleensä myös laittaa kiinni, vauhtia tulee vasta sen jälkeen. Sit kun on vaatteet päällä, niin voidaan laittaa takaisin lastenohjelmat, jos vielä ehtii.

Mutta tosiaan tehokkaammaksi tavaksi meillä on tullut se, että vaatteet eka ja vasta sitten tv, jos ehtii. Yleensä menee kuteet niskaan hujauksessa. :-)

Vierailija
33/85 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies syö rauhassa aamupalan ja samalla vähän hoputtaa koululaista aamutoimille, kun minä käyn suihkussa ym. Minä huolehdin sitten pienemmän lapsen pesut, vaatteet ym. Oikeasti helpointa on laittaa illalla vaatepino valmiiksi :)

Sitten mies vie lapsen hoitoon, jossa on aamupala tarjolla ja minä jään syömään omaa aamupalaani rauhassa ja huolehdin koululaisen matkaan.

Lapsi saa nukkua melkein puoli kahdeksaan ja on tarvittaessa vartissa valmis. Meidän aamut on oikeasti tosi hyväntuulisia. Panostan siihen, että lapsi saa ennen hoitoon lähtöä sylihetken ja äidin koko huomion ilman aamuhäsellystä. Sitten ei tarvitse itkeä hoitoon lähtiessä (lapsi 3v).

Vierailija
34/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työaikaa, ei pää enää kestä ei!

Vierailija
35/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen aamut...

6.15 herään, 7.30 istutaan autossa

se, että lapset ovat aamuvirkkuja auttaa paljon.

Vierailija
36/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse herään puoli tuntia ennen kuin lapset pitää herättää. Käyn tarvittaessa suihkussa (joka toinen päivä) ja haen lehden. Föönaan hiukset ja meikkaan kevyesti (ripsiväri, kajal ja värillinen päivävoide). Vaatteet katson jo aina edeltävänä viikonloppuna valmiiksi, koska vaatevarastoni on pieni.

Kolmesta lapsesta kaksi on jo kouluikäisiä. PIenimmän herätän ja vaikka hän osaa hyvin pukea itsekin, puen vaatteet hänelle laulaen samalla huomenta. Menemme vessaan ja pesen lapsen hampaat. (aikaa kulunut max 10 minuuttia). Tämän jälkeen aamupala ja olemme valmiit lähtöön.

Petit teen jossain välissä ja huolehdin tavarat omille paikoilleen.

Vierailija
37/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvi valumaan,puuro kiehumaan, lenkkivaatteet päälle, aamulenkki, suihku, hiusten kuivaus ja laitto, ripsari, pukeutuminen. Jokin nopsa kotihomma, yleensä astianpesukoneen tyhjennys tai täyttö, tai pyykkien viikkaus. Lapset ylös, vaatteet päälle, aamiainen (syömme kotona vaikka lapset saisivat päiväkodissakin sen), hampaiden pesu, hiuksien kampaus ja mahdollisesti letitys, ulkovaatteet päälle ja päiväkotiin. Illalla lapsten vaatteet ja päiväkotikassit valmiiksi. Ei mitään ongelmaa, suhteellisen rauhallisia ovat aamut. Töissä olen siinä klo 7.45-8.30 välillä.

Vierailija
38/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja lapsi ovat jo lähteneet kun tulen kotiin. Ovat nousseet puoli tuntia ennen lähtöään. Hyvin sujuu. Sitten itse nukun päivän, herään tuntia ennen kuin pitää lapsi hakea, syön ja meikkaan yms rauhassa.

Ainut miinus, että välillä saa haukkoa henkeään kun lasta hakiessa katsoo että mitä ihmeen vaateyhdistelmiä se mies on lapsen päälle tänään keksinyt.. Mutta siihen pitää suhtautua huumorilla.. (ja ehkä hieman vinkata miehelle että oliivinvihreä ja kirkkaansininen ei ole maailman nätein yhdistelmä..)

Vierailija
39/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kska tämän palstan äidit onm jotenkin aika kotiorientoituneita. Mutta omalta kohdaltani:

Mies vie ja minä haen tai toisinpäin. Toivottavasti sinullakin on hieman joustonvaraa työajoissasi.

Illalla ketan miettiä, mitä laitan aamulla päälleni, koska muuten sovittelussa menee liikaa aikaa. Pyrin heräämään niin, että ehdin syödä ja juoda ennen kuin lapsi herää. Meikkaan normaalisti, noin 10 minuuttia plus normaalit aamutoimet.

Se on tosi kauheaa aluksi, mutta usko pois rakas ap, kyllä se siitä! Kaikkeen harjaantuu. Koetan miettiä aina, että onpa ihanaa mennä töihin JA tulla kotiin lapsen luo. Kunhan siis tykkää työstään.

Herään siis yleensä puoli seiskan aikaan. Koetan olla viimeistelty, joten haluan sen oman aamuajan, jotta en näytä ihan kotiäitikauhulta.

Isoin muutos oli se, että iltaisin ei enää jaksa eikä viitsi mennä minnekään. Joten koeta liikkua joko työmatkat tai sitten luonastunnit, edes joskus! Riippuu tietysti paljon työsi luoneesta, mutta joustolla olisi kyllä kysyntää.

Tsemppiä! Kaikki muuttu rutiiniksi ja sinä opit sen kyllä, mutta anna nyt ensimmäisten kuukausien mennä ihan totuttelussa. Lapsetkin kasvavat.

Vierailija
40/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten vaatteet ja tavarat on laitettu etukäteen illalla kuntoon, samoin omat. Kukaan ei syö kotona (banaani/jugurtti jos tarve - vanhemmat juo aamukahvin töissä ja lapset tarhassa).

Käyn pikasuihkussa, meikkaan kevyesti, suoristan hiukset raudalla jos tarvis. Katson lapset vaatteisiin...

Meillä kaikki herää about samaan aikaan, usein kyllä lapset ensin noin 10 min ennen kellonsoittoa nykyään ja tulevat sit hetkeksi aamukainaloon. Noustaan kun kello herättää.

Enää ei ole vaippaikäisiä, mutta silloinkin oli rytmi sama.