Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette saaneet lapsiperheen aamut toimiviksi, te työssäkäyvät äidit?

Vierailija
29.08.2010 |

Olen ekaa kertaa lapsen saannin jälkeen (ja itseasiassa ekaa kertaa elämässäni) säännöllisen 8-16-työn. Ennen olen tehnyt töitä kotona.Miten olette järjestäneet aamunne lapsien kanssa? Miten ikinä ehtii tekemään aamulla kaiken ja miten aikaisin oikein pitää herätä? Kuinka paljon meikkaatte töihin? Mitä asioita teette illalla valmiiksi ja syöttekö aamupalan vasta töissä? Aargh! En ikinä usko kykyeneväni tähän!!!!!

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaatte vaatteet ja muut valmiiksi illalla.

Sitten aamutoimet ja menoksi.

Kai sulla on ollut muutenkin rutiinit ennen töihinmenoa?

Ai kamalaa! Ulos ennen seittemää, tartteeko ennen seittemää lähteä?

Vierailija
42/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi: mieti illalla valmiiksi huomisen vaatteet (ota esiin myös!), pakkaa laukkusi, tarkista että lompakko jne. on mukana. Pohdi myös ulkonäkösi etukäteen; jos aamulla on rankkasade, ehkä vähemmälläkin silmämeikillä pärjäisi. Jos aamulla ei ole hyvä käydä suihkussa, käy illalla (jos lakanasi ovat puhtaat, et varmastikaan ala haisemaan yhden yön aikana!).

Aamupalaa voit syödä kotona (tee illalla huomisen aamupala jääkaappiin) tai vasta matkalla/työpaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa, jonka jälkeen herätän lapset. Jos on saanut lapset aikaisin nukkumaan, aamut ovat selvästi helpompia. Lapset käy aamupesuilla. Jonka jälkeen puetaan vaatteet. Sitten aamupalalle. Lapset eivät tarvi kuin pienen aamupalan, kun syövät paremmin päiväkodissa. Siinä samalla minä myös syön. Sitten laitan pikaisesti hiukset ja meikkaan. Ulkovaatteet päälle ja ulos.

Selvät rutiini ovat tärkeitä. Illalla samat rutiinit, että lapset saa nukkumaan. Aamulla taas sen takia, ettei tulisi turhia kiukutteluja.

Jos haluaa jotenkin helpottaa aamuja, valitsee lasten kanssa vaatteet illalla jo valmiiksi (niistä meidän lasten kanssa tulee aina suurin tappelu). Kannatta myös seurata sääennustuksia, etteä tietää mitä pukea lapsille päälle aamulla. Omat töihin lähtevät tavarat ja jos lapsille pitää viedä hoitoon jotain tavaraa, ne laittaa jo illalla eteiseen odottamaan.

Varaa myös aikaa lasten hyvästelyyn aamuisin, ettei tarvi lähteä kiireellä päiväkodilta ja mahd. myöhästyä töistä.

Vierailija
44/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just toi ennakointi ja varautuminenon mun ehdottomasti huonoimpia puolia, en siis niitä osaa.

Tosi hyviä vinkkejä nuo, että kannattaa säätiedotuksia seurata ja jättää hyvästelyyn aikaa. Mitä muita hyviä vinkkejä vielä mahtaisi irrota?

Miten aikatauluttaisitte mun aamun? Työaika joustaa, mutta lapsella on päiväkodissa aamupala 8.30 eli olisi ihan hyvä, että päiväkodissa oltaisiin siinä kahdeksan jälkeen, jotta voin lapsen hakea siinä neljän jäljissä, jolloin useimmat muutkin haetaan.

Matka kotiovelta päiväkotiin on n. 10-15 min, skrapausvaralla (talvea ajatellen). (Työpaikka ihan muutaman minuutin päässä päiväkodista, vähän liikennenvaloista riippuen)

Omiin aamutoimiini kuuluu ehdottomasti suihku, hiusten laitto, kevyt meikkaus ja tietenkin pukeminen. Lapsen aamutoimia aamulla ovat hampaiden pesu ja pukeminen.Oletetaan, että lähtisin kotoa n. klo 7.50, mihin aikaan mun tulisi herätä? Olen myös hidas herääjä ja torkuttaisin vaikka kuinka kauan jos mulla olisi siihen mahdollisuus. Mihin aikaan mun sitten pitäisi mennä nukkumaan?

ap

Vierailija
45/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katoin pöytääna astiat jokseenkin. Nousin meikkaamaan ennen lasten herättämistä. Kun söivät aamupalaa, tein samalla muita lähtövalmisteluja. Samoin päiväruoka kannattaa tehdä valmiiksi edellisiltana, kotiin tullessa on valmista odottamassa.

Vierailija
46/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen n. tunnin työstä myöhässä, jos mun pitää huolehtia lasten aamut.

Onneksi mun melkein aina pitää lähteä aiemmin kuin miehen, 6:20 viimeistään, jolloin miehen ongelma on tapella lasten kanssa. Ei käy kateeks, mutta jotenkin se onnistuu siltä paremmin eikä mies myöhästy lähellekään niin paljoa työstään kuin minä.

Ja aamulla en meikkaa enkä syö aamupalaa.

Vierailija
47/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska haluan lukea aamulla lehden.

Olen itsekin maailman huonoin ennakoija, mutta koko ajan yritän opetella.

Pahin ongelma on, että kuopus herää tikkana ja lähtee perääni. Helpottaisi niin, jos saisin käydä suihkussa rauhassa yksin ja juoda kahvin, mutta ei.

Vierailija
48/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kuulostaa tosi uusavuttomalta, mut ehkä se selvittää tilannetta, jos kerron olevani ammatiltani taiteilija ja luonteeltani ikävän boheemi.

Vierailija
49/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just toi ennakointi ja varautuminenon mun ehdottomasti huonoimpia puolia, en siis niitä osaa. Tosi hyviä vinkkejä nuo, että kannattaa säätiedotuksia seurata ja jättää hyvästelyyn aikaa. Mitä muita hyviä vinkkejä vielä mahtaisi irrota? Miten aikatauluttaisitte mun aamun? Työaika joustaa, mutta lapsella on päiväkodissa aamupala 8.30 eli olisi ihan hyvä, että päiväkodissa oltaisiin siinä kahdeksan jälkeen, jotta voin lapsen hakea siinä neljän jäljissä, jolloin useimmat muutkin haetaan. Matka kotiovelta päiväkotiin on n. 10-15 min, skrapausvaralla (talvea ajatellen). (Työpaikka ihan muutaman minuutin päässä päiväkodista, vähän liikennenvaloista riippuen) Omiin aamutoimiini kuuluu ehdottomasti suihku, hiusten laitto, kevyt meikkaus ja tietenkin pukeminen. Lapsen aamutoimia aamulla ovat hampaiden pesu ja pukeminen.Oletetaan, että lähtisin kotoa n. klo 7.50, mihin aikaan mun tulisi herätä? Olen myös hidas herääjä ja torkuttaisin vaikka kuinka kauan jos mulla olisi siihen mahdollisuus. Mihin aikaan mun sitten pitäisi mennä nukkumaan? ap

Meillä on kutakuinkin sama aikataulu aamulla kuin teillä, tosin meillä myös mies kuvioissa, olikos teillä, en nyt muista noista aiemmista viesteistä. No, toisaalta mulla menee sama aika lapsen kanssa aamulla oli mies siihen aikaan enää kotona tai ei.

Kello soittaa 6.45 ja olen myös huono heräämään. Kerkeän käydä suihkussa, pukea, meikata, laittaa hiukset sekä laittaa tytön valmiiksi, siis pukeminen ja hiusten laitto. Olemme lähdössä autolle klo 7.45. Tähän ei siis sisälly mitään föönaamista vain harjaaminen (kummaltakin), ei aamupalaa eikä eväitä töihin elleivät ole valmiina jääkaapissa. Vaatteet on kummallekin valmiina tuolilla, tarhareppu pakattuna ja mun työlaukku kännykkää vaille valmiina.

Eli tunti menee. Jos on jotain extraa, esim. hiustenpesu aamulla suihkussa tai pitää varmasti olla ajoissa lähdössä niin sitten laitan kellon soimaan 6.30. Mut mulla menee kyl silloin melkein puol tuntia sängystä nousemiseen. Ennakoiminen on siis kaiken a ja o, pakko se on vaan opetella.

Mutta kaiken kaikkiaan väsyttävää on ja illalla töiden jälkeen sitä on puolikuollut ja taistelee unta vastaan. Eikä osaa ihminen mennä ajoissa nukkumaan vaan roikkuu bb:n jälkeen av:lla...

Vierailija
50/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarhaan viemiset. Itse annan korkeintaan aamupalaa. Näin siksi että isä on yrittäjä ja pystyy joustamaan työajoistaan.

Vierailija
51/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään ennen miestä ja lapsia jotta saan syödä aamupalan rauhassa ja meikata.

Vierailija
52/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just toi ennakointi ja varautuminenon mun ehdottomasti huonoimpia puolia, en siis niitä osaa. Tosi hyviä vinkkejä nuo, että kannattaa säätiedotuksia seurata ja jättää hyvästelyyn aikaa. Mitä muita hyviä vinkkejä vielä mahtaisi irrota? Miten aikatauluttaisitte mun aamun? Työaika joustaa, mutta lapsella on päiväkodissa aamupala 8.30 eli olisi ihan hyvä, että päiväkodissa oltaisiin siinä kahdeksan jälkeen, jotta voin lapsen hakea siinä neljän jäljissä, jolloin useimmat muutkin haetaan. Matka kotiovelta päiväkotiin on n. 10-15 min, skrapausvaralla (talvea ajatellen). (Työpaikka ihan muutaman minuutin päässä päiväkodista, vähän liikennenvaloista riippuen) Omiin aamutoimiini kuuluu ehdottomasti suihku, hiusten laitto, kevyt meikkaus ja tietenkin pukeminen. Lapsen aamutoimia aamulla ovat hampaiden pesu ja pukeminen.Oletetaan, että lähtisin kotoa n. klo 7.50, mihin aikaan mun tulisi herätä? Olen myös hidas herääjä ja torkuttaisin vaikka kuinka kauan jos mulla olisi siihen mahdollisuus. Mihin aikaan mun sitten pitäisi mennä nukkumaan? ap

Meillä on kutakuinkin sama aikataulu aamulla kuin teillä, tosin meillä myös mies kuvioissa, olikos teillä, en nyt muista noista aiemmista viesteistä. No, toisaalta mulla menee sama aika lapsen kanssa aamulla oli mies siihen aikaan enää kotona tai ei.

Kello soittaa 6.45 ja olen myös huono heräämään. Kerkeän käydä suihkussa, pukea, meikata, laittaa hiukset sekä laittaa tytön valmiiksi, siis pukeminen ja hiusten laitto. Olemme lähdössä autolle klo 7.45. Tähän ei siis sisälly mitään föönaamista vain harjaaminen (kummaltakin), ei aamupalaa eikä eväitä töihin elleivät ole valmiina jääkaapissa. Vaatteet on kummallekin valmiina tuolilla, tarhareppu pakattuna ja mun työlaukku kännykkää vaille valmiina.

Eli tunti menee. Jos on jotain extraa, esim. hiustenpesu aamulla suihkussa tai pitää varmasti olla ajoissa lähdössä niin sitten laitan kellon soimaan 6.30. Mut mulla menee kyl silloin melkein puol tuntia sängystä nousemiseen. Ennakoiminen on siis kaiken a ja o, pakko se on vaan opetella.

Mutta kaiken kaikkiaan väsyttävää on ja illalla töiden jälkeen sitä on puolikuollut ja taistelee unta vastaan. Eikä osaa ihminen mennä ajoissa nukkumaan vaan roikkuu bb:n jälkeen av:lla...

No niinpä! täällä minäkin av:lla edelleen roikun ja bb:kin tuli katsottua...

On meillä mies kusioissa, mutta hänen aikataulunsa ovat ensinnäkin hyvin epäsäännölliset ja toiseksi, meillä on vain yksi auto, jota minä tulen tarvitsemaan työssäni, joten todennäköisesti lapsen roudaamiset ovat varsin paljon kontollani.

Tuo teidän aiaktaulu kuulostaa kyllä ihan hyvältä.

ap

Vierailija
53/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIkuinen ihminen jolla lapsia kysyy: "Moneltako mun pitäisi mennä nukkuun?"

Tosi paksua! :D

Vierailija
54/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla herään klo 7. Pesen hampaat, meikkaan ja pukeudun. Herätän lapset klo 7.30. Pesen niiden hampaat ja puen ne. Klo 7.50-8.00 lähdemme päivähoitopaikkaan, siellä saavat aamiaisen.

Itse en syö aamiaista, otan kassiin jääkaapista hedelmän tai jugurtin ja syön töissä.

Vierailija
55/85 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIkuinen ihminen jolla lapsia kysyy: "Moneltako mun pitäisi mennä nukkuun?"

Tosi paksua! :D

Tottakai tiedän, että aikuinen tarvitsee sen 8 h unta. Kysyin lähinnä siltä kantilta, että mihin aikaan muut samassa tilanteessa olevat menevät...

ap

Vierailija
56/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

???

Vierailija
57/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen aamu ja päivä kummallakin on seuraavana päivänä. Sovitaan, kumpi vie lapsen päiväkotiin. ELi se vie, joka menee myöhäisemmäksi töihin. JOs mies vie lapsen, pyrin lähtemään itse mahdollisimman aikaisin, jotta pääsen sitten myös aikaisemmin hakemaan lapsen (liukuva työaika). Illalla laitan valmiiksi lapsen repun ja vaatteet aamua varten, myös omat vaatteeni katson valmiiksi, aamulla ei ole aikaa alkaa silittämään mitään. SAatan jopa mitata kahvin porot valmiiksi tai laittaa puuroryynit valmiiksi, jotta aamulla tarvitsee lisätä vain vesi. menen illalla ajoissa nukkumaan, talvella viimeistään klo 10, jotta jaksan.

Aamulla, kun kello soi, menen heti suihkuun, sen jälkeen hiusten föönaus ja kevyt meikki + puen vaatteet päälle. Tähän menee noin puo tuntia. Sitten on aamupala. Usein mies on jo meikkailujen aikana laittanut aamupalaa. Lapsi heräilee usein itse jo tässä vaiheessa ja jos herää, hän saattaa syödä jotain meidän kanssa. Jos mies vie lapsen, lähden tässä vaiheessa töihin. Jos itse vien lapsen, lähdemme, kun hän on pessyt hampaat ja saanut vaatteet päälle. Jos minä vien, niin mies mahdollisuuksien mukaaan yleensä kuitenkin auttaa lapsen valmiiksi saamisessa.

Jos haluan lähteä nopeasti, niin tunti riittää. Jos haluaa rauhassa lueskella Hesaria, niin sitten vähän enemmän.

Vierailija
58/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti olla töissä viimeistään seitsemältä.

Onneksi työpaikka oli ihan vieressä, mutta päiväkoti sitten neljän kilsan päässä.

Heräsin itse viideltä, join rauhassa kahvit ja luin lehden, sitten meikkasin ja puin. Laitoin tiskejä, pyykkejä. petasin sängyn.

Inhoan tulla kotiin jossa kaaos.

Lapset herätin kuudelta ja olkkariin tököttämään lastenohjelmia :)

Koska lapset eivät syöneet päiväkodissa mitään, pakko oli laittaa niille kotona kaurapuuroa.

Kun lapset olivat syöneet, autoin heitä pukemaan ja laitoin lastenhuoneetkin kuntoon.

Puoli seitsemältä lähdettiin. Autolla oli pakko mennä kun tarha oli kaukana. Sitten työkaverit naureskeli että tulen puolen kilsan päästä kotoa autolla :/

Mutta pääsinpäs töistä kuitenkin kahdelta ja oltiin iltapäivällä kotona jo puoli kolme.

Ihan rikki olin nuo vuodet.

Nyt helpompaa kun ovat jo kaikki koulussa.

Mutta tämä iltatähti meneekin sitten hoitoon vuoden päästä, katsotaan mikä rumba siitä alkaa.

Vierailija
59/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ei voi enempää toistaa! Mun taiteilijaluonteella varustettu mieskin on sen nyt parissa vuodessa oppinut : ).

Meillä homma toimii näin:

Meillä on "viikkolukujärjestys", josta käy ilmi, kuka vie ja kuka hakee lapset, kuka milloinkin lenkittää koiran, kaikkien harrastukset yms.

Illalla:

Katsotaan kaikkien vaatteet valmiiksi, isompi lapsi saa vaikuttaa sisävaatteiden ja hiuspampuloiden valintaan (muuten kauhea kina niistä aamulla). Myös ulkovaatteet (sään mukaan; muista katsoa säätiedotus) valmiiksi riviin lattialle. Omat eväät töihin, omat työtavarat laukkuun valmiiksi.

Aamulla:

Nousen n. 45 min ennen kuin lapset pitää herättää. Suihku, aamupala, vaatteet päälle, meikki jne., niin että olen ulkovaatteita vaille valmis itse lähtemään.

Lasten herätys, aamupisut ja -pesut, pukemiset, ulkovaatteet päälle. Meillä pienempää pitää vielä auttaa, isompi pukee (yleensä) itse. Tähän menee meillä n. puoli tuntia - 45 min.

7:45 lähdetään kävelemään päiväkodille. Vien ensin toisen lapsen (joka jää paremmin) omaan ryhmään suoraan aamiaiselle, sitten toisen.

Meillä toimii parhaiten se, että lapset syövät päiväkodissa aamiaisen (helpottaa sinne jäämistä, kun puuro odottaa nenän edessä), aikuiset kotona. En pysty heittelevien verensokereiden ja ankaran kofeiiniriippuvaisuuden vuoksi lähtemään itse ilman aamiaista.

Vierailija
60/85 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vinkinpoikasia, ei mutta myötätuntoa löytyy.

Olen myös ns. taiteilijaluonne ja boheemin suurpiirteinen. Lapset kotihoidossa, opiskelen tässä samalla. Kerhoihin viedessä olemme säännöllisesti myöhässä. Itse herään ja NOUSEN 6-6.30 saadakseni sen oman aamuheteken haahuiluineen ennen sitä jättipottia että lapset nukkuisivat kauemmin. Yleensä kyllä heräävät heti kuin minäkin eli se siitä hetkestä.

Koen tarvitsevani oman aamun "sinisen hetken" kahvikupin äärellä.Olen aamu-uninen mutta olen pakotanut lähtöaamuina itseni kellon kanssa elämään. tsemppaan itseäni esim. sillä että ma ja perjantai-aamut on meille lököttelyaamuja, ilman pakollisia menoja.Sekä useimmiten viikonloput.

No, jos lähtö kerhoon 8 niin me herätään 6:30-7 ja menee vaan "sinisessä hetkessä" koko aamu koko porukalla :) Saan ruokittua lapset, katsovat lastenohjelmia samalla kun syövät aamiaistaan. Itse kasailen vaatteita, käyn suihkussa, laitan itseäni, lasten kerhoeväät jne.

Jotenkin ne kamat menevät aamulla piiloon kun on hoppu vaikka illalla usein katson vaatepinot myös valmiiksi. Mies siirtelee niitä töihin lähtiessään tai energinen kuopus vetelee aamutouhuissaan vaatteet ja leikkii niillä. Pukeutumisen alkaessa ei sitten löydy sukalle paria, paita hukassa jne...

Mulla on myös tapana ollut se, että aamupalat syödään yöpuvuissa. Säästän näin sen uuden siistimmimmän vaatekerran kokoamisen vaivan lähtieassä jos maito kaatuu, tulee rasvatahra, pissa lirahtaa...Vasta lähempänä lähtöä aletaan pesujen ja vessakäynnin jälkeen pukemaan ja samlla puetaan ulkovaatteet ja siitä ulos samantien.

Itse laittaudun pukeutumista vaille valmiiksi ennen lähtöä ja kuljen kylpytakissa alusvaatteisillani. Sillä Murphyn laki pätee tässäkin. Puseroni sotkeentuu kahviin, lapsen jogurttilusikkaan kun vien sen tiskiin tai housut lapsen kakkaan kun autan pyllyn pyyhkimisessä.

Tämmöistä se on meillä, kaikilla ei mene niin sotilallisen jämptisti kaikki vaika kuinka yrittäisi ajoissa herätä ja laitella pinot ja lähtönyssykät valmikksi edellisenä iltana.

Nimim: "Ensi kevään tarhaanmenoa harjoitellen".