Miten olette saaneet lapsiperheen aamut toimiviksi, te työssäkäyvät äidit?
Olen ekaa kertaa lapsen saannin jälkeen (ja itseasiassa ekaa kertaa elämässäni) säännöllisen 8-16-työn. Ennen olen tehnyt töitä kotona.Miten olette järjestäneet aamunne lapsien kanssa? Miten ikinä ehtii tekemään aamulla kaiken ja miten aikaisin oikein pitää herätä? Kuinka paljon meikkaatte töihin? Mitä asioita teette illalla valmiiksi ja syöttekö aamupalan vasta töissä? Aargh! En ikinä usko kykyeneväni tähän!!!!!
Kommentit (85)
Joskus pitää selvitä vähemmälläkin, kiitos iltavirkun äidin, joka torkuttaa kelloa liian pitkään...
Mutta, pääsääntöisesti mennään näin:
- 7.50 äiti ylös sängystä (lapset ovat yleensä jo heränneet ja katsovat tv: tä)
- suihkuun, lasten aamupesut sen jälkeen
- 8.15 lapset aamupalalle
tässä vaiheessa katson kaikille vaatteet valmiiksi
- jos on aikaa, istun itse hetken ja syön pikaisen aamupalan ja luen lehteä (5-10 min)
- viimeistään 8.30 kuivaamaan hiukset ja meikkaamaan, tähän menee noin 10 min
- lapset pukevat sisävaatteet sillä välin kun meikkaan (paitsi pienen joka ei vielä osaa)
- ulkovaatteet päälle
- ovesta ulos noin 8.50
Illalla laitetaan tarha- ja koulureput valmiiksi ja valitaan seuraavan päivän vaatteet.
Itse herään puoli seitsemältä ja laitan lapsille aamupalat valmiiksi.
Ennen seitsemää herätä lapset katsomaan lastenohjelmaa ja syömään aamupalaansa.
Sillä aikaa kun syövät tv:n ääressä (eivät kiukkuile tai tappele kun katsovat telkkaria->helpottaa aamuja tosi paljon) syön itsekin aamupalan ja luen päivän lehden.
Ohjelman loputtua (puolen tunnin ohjelman saavat aamuisin katsoa) autan pukemisessa jos tarvitsevat apua.
Lapset vien kahdeksaan mennessä tarhaan ja kouluun ja itse ehdin töihin puoli yhdeksään mennessä (+puoli tuntia menee vielä suihkussa ja meikatessa).
Kahdeksaksi jos haluaisin ehtiä niin pitäisi herätä aikaisemmin.
Meikkaan vasta työpaikalla ihan siitäkin syystä että kuljen työmatkat pyörällä ja käyn suihkussa vasta töissä.
Menen nukkumaan arkisin viimeistään klo 11.
Oma herätys klo 6.
suihkuun, kahvi tippumaan, koirat ulos pihalle, aamupala tietokoneella,
lapset(4 ja 5v)hereille 6.45, heidän aamupala lastenohjelmia katsellen, sillä aikaa laitan lasten vaatteet valmiiksi, pukevat samalla kun katsovat ohjelmia,
7.20 hampaiden pesut, oma meikki naamaan, työvaatteet niskaan, koirat sisälle, ulkovaatteet päälle ja autoon, eskarilainen on hoidossa klo 7.45 ja sisko pph;lla 8.00, itse olen töissä n, 8.15. Jos täytyy olla tasan 8 työmaalla aikaistetaan vaan showta vartilla.
Mielestäni meillä on vielä ihan rauhalliset aamut, itsekkin saa istua kupposen kanssa koneella ja lukea päivän uutisotsikot, lapset katsovat ihan rauhassa lastenohjelmia ja syövät sohvalla. Inhoan hirveää kiirettä ja hosumista, mutta rutiineista on pidettävä kiinni muuten homma kusee heti. Ystäväni juuri valittaa kuinka heidän aamut on kamalia, ei jaksa herätä ja saa mitään aikaiseksi. Rouva kittaa kahvia vielä seitsemältä illalla ja mankuu kun uni ei tule vielä aamuyöstäkään, sitten nukkuu hätäseen muutaman tunnin ja aamuaikataulu on vedetty niin tiukaksi ettei kukaan sellaisella mitään ehdi. Lapset on hoidossa aina puolipukeissa ja ystävä aina myöhässä töistä.
Kannattaa laittaa ruutupaperille aikataulu ja pysyä siinä jos ei luonnostaan osaa organisoida.
vaatteet aamuksi valmiiksi,itselleni lataan kahvit valmiiks keittimeen ja teen eväät valmiiksi.Herätys minulle 5.40 jos aamuvuoro,juon rauhassa kahvin ja syön leivän,hoidan vessareissun ja harjaan tukan ponnarille ja puen päälleni.Nostan jääkaapista eväät kassiini.Klo 6 herätän pojan ja kannan nukkuvana sohvalle ja avaan telkan.Herättelen poikaa samalla kun juon lisää kahvia,hetipuoleen poika heräilee n.5min,sitten se käy pissalla ja minä puen sille vaatteet ja annan juomista.Sitten käydään hampaan pesulla ja päällysvaatteet puetaan ja otetaan kassit mukaan ja lähden viemään hoitoon n.6.30.Parin minuuutin matka hoitoon ja työpaikalla olen n.6.45.tosi hyvin menneet aamut niin kesällä kuin talvellakin :)
"ongelmaa". Tarha lähellä, työpaikka lähellä ja silti täysi paniikki päällä?
Laita omat ja lapsen vaatteet illalla valmiiksi. Kyllä aikuinen ihminen saa itsensä puolessa tunnissa valmiiksi. Jos torkut, niin sitten torkut, paljon siihen tarvitset aikaa, tiedät vain itse.
Lapsen saa lähtökuntoon 10 - 20 minuutissa. Hyvästelyihinkään ei tarvitse paljoa aikaa, kun tekee selväksi, että mennään lyhyellä kaavalla.
En ikinä saisi itseäni puolessa tunnissa lähtökuntoon: suihku,hiukset, meikit, pukeminen, aamiainen... Enkä varsinkaan koskaan saisi lasta 10-20 min lähtökuntoon!!!
ennen töihin lähtöä. Mutta, olemme kaikki paitsi mieheni aamuvirkkuja, muuten olisi aika kaoottista, kai?
Minä ja 8v herättiin 6 jälkeen, söin ja lähdin lenkille, sillä aikaa mies ja 7v heränneet, pesin tukan. Herätin 2vuotiaan ja laitoin tarhakuntoon ja käskin 8v syödä.
Mies ja 2v töihin ja tarhaan. Minä töihin, josta oli tarkoitus soittaa, että poika älyää lähteä kouluun 9:ksi. Unohdin, mutta hän soitti ajoissa ja ilmoitti lähtevänstä. 7 v jäi odottamaan, kun meni kouluun vasta 10:ksi.
Hänellä puhelin antaa merkkisoiton, koska ei tunne kelloa vielä ja pelkään unohtavani soittaa (kuten unohdinkin jo pojan kohdalla).
Meillä eka ja tokaluokkalainen eivät kavereille soittele, mutta kännyt hommattiin, kun lähikoulumme lukujärjestys on tunnetusti mahdoton, koulu alkaa joka pvä eri aikaa välillä 8.15, tasan 9 tai 10.15.
Pärjätty on toistaiseksi, lapsemme ovat suht omatoimisia, muutama kunnon karjaisu ja aamupala, pukeminen+ hampaiden harjaus alkaa onnistua.
Ulkovaatteet katson isommillekin aika valmiiksi, kun kaverin poika oli viime keväänä toppatakissa koulussa toukokuussa. Pärjää kuulemma itse..
Aamuvuoro päivinä lähtö menee kuta kuinkin näin:
5:30 Kello soi.
Mies lähtee keittämään kahvin, minä menen meikkailemaan ja laittautumaan. Koirat pihalle pissalle ja aamukahvit naamariin aamupalan kanssa.
6:00 herätetään kaksi pienempää, passitetaan pissalle ja katsotaan vaatteet päälle. Itse teen siinä eväät itselleni, jos ei ole edellisenä iltana tehty.
6:20 herätetään koululainen, jos ei vielä ole herännyt. On opetettu itse laittamaan itselleen aamupala ja katsomaan keliin sopivat vaatteet.
Samoihin aikoihin laitetaan pienemmät ulkovaatteisiin ja autossa istutaan klo 6:30.
Mies vie minut töihin, kun työt alkavat klo 7:00.
6:55 viedään eskarilainen ja 7:00 juniori tarhaa. Ovat eri hoitopaikoissa. Tämän jälkeen mies menee töihin.
Iltavuoroon, jos menen lapset heräävät yleensä itse 6:30 mennessä. Laitan heille aamupalan, katson vaatteet ja tien päällä ollaan klo 8:00 tietämillä. Keskimmäisen eskari alkaa klo 8:30 ja matkaa noin 1 km. Koululainen lähtee edelleen itse.
Ei ole mitenkään hirmu hankalaa, kunhan rutiini vain löytyy. Tarhassa ja eskarissa syövät kuitenkin aamupalan ja jos ovat nälkäisiä, niin joku hedelmä kouraan matkan ajaksi. Paljon taitaa riippua vanhempien asenteesta, jos siinä on vamma niin lastenkin aamut tökkivät.
3 v. ja eskarilainen. Mulla työaika noin 8.30-16.30, miehellä välillä 9-17, mutta yleensä jotakin aivan muuta. On usein poissa vuorokauden tai päiviä, joten en laske nyt häntä tähän mukaan. Jos hän sattuu olemaan aamulla kotona, on tietty yksi käsipari lisää...
Mutta yleensä meillä menee näin:
- Illalla vaatteet kaikille valmiiksi
- Aamulla heräämme noin klo 7.
- Lapsille aamupesut ja vaatteet päälle. Isompi pukee jo itse, mutta häntä pitää hoputtaa ja muistuttaa vähän väliä.
- Itselle sama homma: pesut ja vaatteet sekä eväiden nappaaminen mukaan. Sillä välin pienempi istuu potalla ja isompi harjaa ehkä vielä hampaita. Katsovat samalla Pikku Kakkosta hetken.
- Noin klo 7.45 lähdemme matkaan (autolla, bussilla, fillareilla, vähän riippuu päivästä).
- Pienempi päiväkotiin klo 8.
- Isompi eskariin klo 8.15.
- Itse ehdin töihin klo 8.30. Menen ensimmäisenä vessaan ja laitan puuteria ja ripsiväriä, koska yleensä en ehdi tehdä sitä aamulla.
- Haen kupin kahvia ja syön aamiaiseksi esim. jugurtin + hedelmiä.
Olen hitaasti käynnistyvää tyyppiä, ja inhoan lähteä kiireellä. Eli muu ei auta kuin herätä aikaisemmin.
Laitan illalla lapsen kaikki tavarat valmiiksi, sekä omat vaatteeni.
Herään klo 6.00, sitten suihkuun. Suihkun jälkeen rasvaukset (kroppa + naama) ja sitten alan herättelemään lasta. Lapsikaan ei ole aamuihminen, joten annan hänen heräillä rauhassa musiikkiin. Sitten omat vaatteet päälle ja koko perhe aamupalalle. Aamupalan jälkeen lapsi pukee päälleen, minä kuivaan hiukset ja meikkaan (teen edustustyötä, pakko olla aina huoliteltu). Mies vie koiran ulos. Lähdemme kotoa yleensä 7.30-7.45.
jatkaa...
Meillä on usein iltaisin joku harrastus mulla tai esikoisella. Tämä pitää myös huomioida jo edellisenä iltana: kamat valmiiksi, tarviiko eväät jos mennään suoraan hoidosta ja töistä jne...
Lehteä en ehdi aamuisin lukea viikolla sitten millään. Luen töissä netti-Hesarin + mahdollisesti lounaalla paperilehteä. Kotiin tulee sanomalehti vain viikonloppuisin, jolloin on ihana syödä pitkää aamiaista ja lukea rauhassa.
Aamuvirkut lapset todellakin auttavat. Meilläkin heräävät usein jo 6.30 (mikä on sekin aivan luksusta siihen nähden, että monta vuotta heräilimme aina ennen kuutta), eikä heitä tarvitse kiskoa sängystä väkisin.
Nukkumaan meillä menevät lapset klo 20 (nukahtavat keskimäärin 20.40) ja minä itse viimeistään klo 23. En juuri katsele telkkaria. Iltaisin luen kirjaa omassa sängyssämme, kun odottelen lasten nukahtamista. (Pienempi vielä saattaa juoksennella lastenhuoneesta, joten nukuttavan vanhemman on oltava passissa yläkerrassa.) Tämä on ihanaa omaa aikaa, josta nautin nyttemmin, kun "nukuttaminen" on muuten niin helppoa.
Sen jälkeen vietän reilun tunnin jotain kotihommia tehden + ehkä lueskellen. Mies tietty samoin, jos on kotona. Sit petiin, että jaksaa aamulla nousta pirteänä.
Suihkussa käydään lasten kanssa noin joka toinen ilta (aamuisin en ehdi koskaan), tai sit käyn itsekseni illalla lasten mentyä nukkumaan (itkuhälyttimen kera, jos mies ei ole kotona - suihku kellarissa). Tai mahdollisesti viikolla iltaisin jumpan jälkeen.
Kannattaa miettiä ja luoda hyvät ja toimivat rutiinit. Meillä ei ole aina ollut kovin toimivia ja valitettavasti sitten on olleet aamut yhtä huutoa ja rähjäystä. Etenkin isompien lasten kanssa menee helposti kiukkuamiseksi puolin ja toisin, kun heidän pitäisi jo itse pukea jonkin verran jne... Kiireessä kaikki viivyttely ja värkkäys on raivostuttavaa.
Tärkeimpänä tavoitteenani on pitää arkiaamut mahdollisimman simppeleinä, tehokkaina ja rauhallisina. Luovaa haahuilua harrastamme sitten viikonloppuisin. :-)
tarkkana niiden lastenohjelmien kanssa. Meillä on nykyään sellainen käytäntö, että vasta kun on naamat pesty ja vaatteet päällä, voidaan avata telkkari hetkeksi, jos jää aikaa. Sellainen malli, että esikoinen yritti pukea samalla kun katseli Pikku Kakkosta, ei kertakaikkiaan toiminut, koska hän ei vielä 5-6-vuotiaanakaan kyennyt keskittymään kahteen asiaan yhtä aikaa - ja tv on tosi vangitseva!
Siis, ensin hoidetaan asialliset hommat reippaasti ja sit jos jää aikaa, niin voi vielä hetken aikaa kattoo lastenohjelmaa kun äiti keräilee viimeisiä kamoja/pesee omia hampaita tms... Ja selkeä sopimus lasten kanssa jo hyvissä ajoin: "Kun tämä ohjelma loppuu, menee telkkari kiinni ja lähdetään." Osaavat varautua, eikä ala kamala parku ja ronkuminen. :-)
illalla laitan kaiken mahdollisen valmiiksi.
Tämä on toiminut meillä ja voin suositella, mtään en inhoa niin paljon kiireisiä aamuja!
omat eväät töihin ja aamupalan, lasten ja omat vaatteet. reput. lapset syövät hoidossa.
auto on talvella ajastimella lämpiämässä ja siinä on sisätilan puhallin.
herään 5.40. klo 6 herätän lapset. etenkin vanhempi tarvitsee rauhallisen heräämisen,
sitä ennen olen meikannut ja huoltanut itseni. kenties tyhjentänyt koneen.
lapsille vaatteet päälle, hampaiden pesu ja päiväkotiin 6.30. Välillä pienempi nukkuu koko operaation ajan. ehdin ennen töihin menoa näin hyvästellä rauhassa lapset ja vaihtaa kuulumiset hoitajien kanssa. viim. 6.50 täytyy olla töissä vaihtamassa vaatteita, että ehtii aloittaa työt klo. 7.00
Olemme saaneet aamurutiinit kotona toimiviksi, mutta yksi kohta ketjusta vielä pettää, nimittäin lasten jättäminen pk:n.
Meillä on 2 lasta samassa pk:ssa, eri ryhmissä. Aamuisin ryhmien omat ovet ovat vielä lukossa, ja lapset viedään kaikki samasta ovesta. Kuitenkin lapset, ja lasten tavarat, pitää viedä omiin ryhmiin eri puolille taloa, pestä lasten kädet, ja saattaa heidät omiin ryhmiin aamiaiselle.
Tähän kaikkeen minulla menee n. 15-20 min joka aamu. Miten ihmeessä tämän päiväkodin päädyn saa toimivaksi?
Lisään vielä, että me kuljemme päiväkotiin kävellen, joten kaikki ulkovaatteet pitää pukea kotona päälle, ei voi autosta kantaa sisävaatteissa.
tähän...
Meillä ovat olleet lapset kahdessa eri ryhmässä ja suurimman osan ajasta vieläpä kahdessa eri hoitopaikassa koko ajan. Oman aikansa se vie, ei tuota varmaan juuri voi nopeuttaa. Voisiko lähtöä aikaistaa, niin aikuiset eivät myöhästyisi töistä? Voiko toinen vanhemmista viedä toisen ja toinen toisen? Meillä on tehty tätä aina kun vain mahdollista.
Voiko isompi mennä jo edeltä oman ryhmänsä eteiseen riisumaan ja pesemään käsiä? Tai voiko isompi riisua siellä pienemmän ryhmän eteisessä jo vaatteensa samalla kun autat pienempää?
Nyt tähän mennessä on tehty niin, että on viety ensin isompi omaan ryhmään ja sitten vasta pienempi. Iso jää reippaasti ja iloisena hoitoon, mutta pienempi välillä itkeskelee kovastikin. Siksi olemme ajatelleet, että parempi viedä iso ensin, niin pieni näkee ettei tässä mitään hätää ole. Tänään tein niin, että molemmat riisuivat ulkovaatteet isojen puolella, ja pesin molempien kädet. Sitten isolle pusut ja halit, ja hän meni syömään. Sitten pienempi ja hänen ulkovaatteensa, kengät ja reppu mukaan, ja pienten puolelle pukemaan sisätossut, ja sitten aamupalalle. Tähän meni tuo 15 min.
Meillä ei ole mahdollista, että molemmat vanhemmat veisivät lapsia. Toinen käyttää koiran, ja yrittää lähteä töihin jo aiemmin, että pääsee sitten ajoissa hakemaan lapsia. Työmatka vie molemmilta 45 min., joten yhtä aikaa mennessä lasten päivä venyisi liikaa.
tähän...
Meillä ovat olleet lapset kahdessa eri ryhmässä ja suurimman osan ajasta vieläpä kahdessa eri hoitopaikassa koko ajan. Oman aikansa se vie, ei tuota varmaan juuri voi nopeuttaa. Voisiko lähtöä aikaistaa, niin aikuiset eivät myöhästyisi töistä? Voiko toinen vanhemmista viedä toisen ja toinen toisen? Meillä on tehty tätä aina kun vain mahdollista.
Voiko isompi mennä jo edeltä oman ryhmänsä eteiseen riisumaan ja pesemään käsiä? Tai voiko isompi riisua siellä pienemmän ryhmän eteisessä jo vaatteensa samalla kun autat pienempää?
koululainen syö aamupalan, mies vie autolla nuorimmaisen päiväkotiin. Hän ehtii useimmiten höpätä kupin kahvia. Minä vain pesen hampaat ja pyöräilen töihin, käyn siellä suihkussa, vaihdan vaatteet ja meikkaan jos jää aikaa. Aamupalan syön töissä. Minä haen lapsen tarhasta. Urheilupuoli hoituu mulla tässä työmatkalla kätevästi ympäri vuoden eikä välttämättä tarvi illalla lenkkeillä jos ei satu huvittamaan.
Herään klo 6.00
Herätän lapset meikattuani klo 6.15
Kytken Solitimerin päälle
Lapset juoksevat kärppänä tietokoneelle katsomaan mitä heidän pitää seuraavaksi tehdä
Laitan aamupalaa sillä välin, kun Solitimer ohjeistaa lapsia vaihtamaan vaatteet (jotka olen illalla jättänyt esille) ja käymään pissalla
Syödään yhdessä aamupala
Lapset suorastaan kilpailevat kumpi ehtii ensin kuittaamaan tehtävän tehdyksi (siis aamupalan syönti) =D ja sen jälkeen he ryntäävätkin hampaiden pesulle, jonne menen mukaan auttamaan. Sitten päiväkotikamat reppuun ja ulkovaatteet päälle. Kaikki sujuu nykyään aikataulussa ja ripeästi ihan vaan solitimerin ansiosta =) Lisäksi lapsilla on hauskaa!
ei ole minuuttiaikatauluun sidottu.
Näin meillä:
6.00 Herään itse, meikkaan, laitan hiukseni ja syön pienen aamupalan. Meikkaan ihan kunnolla. Haen lapselle vaatteet valmiiksi. Joskus silitän myös omat vaatteeni aamulla, yleensä illalla. Suosin vaatteita joita ei tarvitse kauheasti silitellä.
7.00 - 7.15. Lapsi herää. Lapselle vaatteet päälle, hampaiden pesu ja hiusten kampaus. Lapsi syö aamupalan hoidossa.
7.40 Lähdemme kävellen lapsen pph'lle, matkaa noin 600m. Lapsi hoidossa n. klo 8.00
8.15 Hyppään bussiin ja menen töihin n. klo 9.30.
Ei mitään hässäkkää oikeastaan koska tyttö nukkuu niin myöhään niin saan valmistella itseni ihan rauhassa.