Lapset puolialasti koulussa
Järkytyin tänä aamuna, kun saatoin 6-luokkalaisen tyttäreni kouluun. Pienet tytöt olivat pihalla legginseissä, ballerinoissa ja ilman takkia, vaikka oli vain 9 astetta lämmintä. Kävin itse aamulla taistelun tyttäreni kanssa hänen pukeutumisestaan. Lenkkareita ei voi kuulemma käyttää eikä kumppareita, koska kaikki nauravat. Vaatteita pitää olla vähän ja niiden pitää olla tiukkoja. Jestas sentään, eivätkö vanhemmat yhtään välitä, millaisia vaatteita lapsilleen ostavat ja millaisessa asussa nämä lähtevät kouluun ? Kummallista, että koulussa kiusataan, jos lapsi pukeutuu lämpimästi ja tyttömäisesti (ei aikuisviihdemäisesti).
Kommentit (27)
ja mulla on sopiva,oma 6 luokkalainen poikani kulkee shortseissa ja kesäkengissä,eikä ole kylmä. 16 vuotiaani kulkeen AINA ilman hanskoja,on kulkenut 7 vuotiaasta asti ja ei ole kylmä,4 vuotiaani oli puettu asteiden mukaan pk.iin ja oli aivan yltäpäästä hiestä kun hain hoidosta eli meitä on moneksi.
Jos lapsi ei halua pipoa, hanskoja tai pitkiä paksuja housuja niin ei se silloin niitä laita.
Meillä 7v ja 9v tytöt lähtee keskenään kouluun. Ei kukaan ole katsomassa mitä laittaa. 11v ei kulke pienempien kans ettei naureta.
Vaikka yhdessä katson 7v vaatteet illalla valmiiksi niin ei todellakaan tuu seuraavana päivänä koulusta niillä.
Kuka teillä asioista päättää - lapsetko ? Kyllä aikuisten asiana on vetää rajat lapsille, myös vaatetuksen suhteen.
Kuka teillä asioista päättää - lapsetko ? Kyllä aikuisten asiana on vetää rajat lapsille, myös vaatetuksen suhteen.
Minä en pysty 10-vuotiaan kanssa tappelemaan moisesta. Olen päätynyt siihen, että kun on normaalilla järjellä varustettu niin tietää kyllä koska paleltaa.
Siinä määrin et aikuinen valvoo ettei asu ole säädytön. Muuten tuon ikäiselle vapaat kädet omaan pukeutumiseensa. Jos pukee liian vähän niin sit on kylmissään jne. Kyllä siperia opettaa.
Minusta todella naurettavaa et kutos luokkalaisen äiti määrää vaatteet ja kaiken kukkuraksi muilla samanikäisillä vaatteet ihan eri kaliiberia.
Löysääppäs pipoas!
voi oikein mitään. Vaikka vaatteet katsottaisiinkin valmiiksi, niin siitä ei ole takuita millaisissa vaatteissa on koulun pihalla. Takki on voinut saada kyytiä jo kotipihalla ja löytyy repusta, samaten ulkohousut. Kun ei voi vahtia koulun pihalle saakka. Mutta oppiihan nuo lapset, kun vilu tulee niin on ainakin se takki ja lämpimämmät housut joista ottaa edes siellä repussa.
missä vaatteissa aamulla kouluun lähtevät, ja se toimii ihan hyvin. Lapset 9 ja12v.
Mua ainakin säälittää kylmina syysaamuina nähdä lapsia T-paidoissa. Joissakin perheissä lapset näköjään saavat mellestää ihan miten vain, koska kyllähän Siperia opettaa...
Niinpä. Näkeehän sen jo Lindexin yms kauppojen vaatevalikoimassa.
Täällä ap:n mainitsema vaatetus on lapsilla normaalia vielä -5 asteen pakkasella. Vasta kun menee kylmemmäksi niin vaihdetaan toppatakkiin + farkkuihin (joiden alla ei käytetä sukkiksia).
Ja vauvoilla on tuonne -5 asteen pakkaseen asti potkarin päällä hupullinen fleece-haalari (löysä huppu päässä ja siksi ei mitään päähinettä) ja PALJAAT JALAT - ei siis edes sukkia. Mutta ei täällä ulkoillakaan kuin sen verran, että pääsee kotoa auton kyytiin ja autosta ostarille. Mutta kyllä mun tekee silti pahaa...
vettä saisi olla aika tavalla että 6-luokkalainen tarvitsisi kouluun kumisaappaat. Oikeasti.
Mua ainakin säälittää kylmina syysaamuina nähdä lapsia T-paidoissa. Joissakin perheissä lapset näköjään saavat mellestää ihan miten vain, koska kyllähän Siperia opettaa...
tiedän tunteen.
väsyttää niin helvetisti aina tapella. ja ei oikeasti jaksa.
sitä luulee kun lapset pieniä, että se helpottaa.
ei todellakaan.
olin iloinen ja pirteä kun lapset pieniä. nyt väsyttää aina.
se vaipanvaihto on helppoa tähän säätämiseen verrattuna mitä koulu aiheuttaa ja teettää vanhemmissa.
Jos sanon, että kylmettymisestä voi tulla virtsatietulehdus, joka menee helposti munuaisiin, joiden menettäminen voi teettää jopa kuoleman, niin ehkä yhden päivän menee lämpimät vaatteet päälle.
on se niin p.e.r.k.e.l.e
meillä 2 kappaletta lapsia, kenen kanssa tappelen, joka kerta kun ulos lähdössä, joka jumalan kerta riitä siitä tarvitaanko takkia vai ei.
olen äiti. olen väsynyt.
ja meidän lapset eivät kulje t-paidassa.
eli tappelen vaikka olen väsynyt ja usein saan tahtoni läpi.
mutta ymmärrän eri tavalla koululaisten vanhempia nyt kuin silloin kun omat lapset pieniä.
niin välitunnilla ei kukaan valvo mitä lapsella päällä
tiedän tunteen. väsyttää niin helvetisti aina tapella. ja ei oikeasti jaksa. sitä luulee kun lapset pieniä, että se helpottaa. ei todellakaan. olin iloinen ja pirteä kun lapset pieniä. nyt väsyttää aina. se vaipanvaihto on helppoa tähän säätämiseen verrattuna mitä koulu aiheuttaa ja teettää vanhemmissa. Jos sanon, että kylmettymisestä voi tulla virtsatietulehdus, joka menee helposti munuaisiin, joiden menettäminen voi teettää jopa kuoleman, niin ehkä yhden päivän menee lämpimät vaatteet päälle. on se niin p.e.r.k.e.l.e meillä 2 kappaletta lapsia, kenen kanssa tappelen, joka kerta kun ulos lähdössä, joka jumalan kerta riitä siitä tarvitaanko takkia vai ei. olen äiti. olen väsynyt.
menkööt ilman takkia vaikka paukkupakkasiin. Omapa on asiansa!!
t.3:n pojan äiti
niin välitunnilla ei kukaan valvo mitä lapsella päällä
Ikävää yleistämistä, sillä kyllä minä aina valvon oppilaiden pukeutumista välitunnilla, sekä myös kouluun tullessa, että sieltä lähtiessä.
Oletteko hyvät vanhemmat myös tietoisia siitä, että opettajan kanssa voi keskustella tilanteesta, ja sopia tarvittaessa, että myös hän pitää silmällä lasten sään mukaista pukeutumista?
En kokenut sitä mitenkään raskaaksi, ja yhdessähän sitä kasvatustyötä tehdään. Lapsellakin on turvallisempi olo, kun tietää aikuisten puhaltavan yhteen hiileen"?
-yksi opettajaäiti vaan-
ja jos on yhtään viileä, komennan lapsille takit päälle (jos on mukana) ja toteltava on!Ja jos ei ole, laitan sisälle välitunniksi.Mielummin vähän lämmin kuin kylmä.Tiedän itse äitinä kuinka kurjaa on kun lapset ovat kipeinä.Eli kyllä opet seuraavat.
meidän pojat riisuvat heti vaatteet kun kotiovesta ulos menevät. Ei kuulemma palele. Tänään pakotin pukemaan takit kouluun, mutta tulivat ilman takas :-/