Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyajan lapset eivät osaa enää leikkiä?

Vierailija
25.08.2010 |

Koko kesän ihmettelin tätä asiaa kun seuraisn noiden mukuloiden touhuja tossa...notkutaan ulkona mutta milään tai mitään ei osattu leikkiä. Muistan omasta lapsuudestani miten vielä 9-10-vuotiainakin leikittiin barbeilla, nukeilla, leikittiin kotia, mentiin piilosta metsässä jne. Nykyään nuo vaan maleksivat ympäriinsä? Mitä on tapahtunut vanhalle kunnon lapsuudelle?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mistä leikistä tykkäsin lapsena (ilmeisesti pikkukakkosessa oli asiasta puhuttu). Kerroin että tykkäsin kovasti hyppiä narua "lengaa" ja vistiä (kuminauhajuttuja). Tyttö hyppii itsekin narua, mutta lapsena tuota teimme aina paljon kesäisin ja tietysti myös aiemmin mainittuja kirkonrottaa, kolme tikkua laudalla, piiloleikkiä, mustaa miestä jne. En ole nähnyt vuosiin tyttöjen hyppivän pihalla narua yms. Piilosta kyllä näyttävät isommatkin lapset leikkivät ja jotain hippaa.

Vierailija
22/26 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 11v nyt,koulussa on kaikki nämä purkkikset hipat jne.Vapaa-ajalla taas soitan yhdelle minun parhaimmista kavereista,"Pääsetkö koululle jalkkista?" Että itse en elä kännykän ja PS3 äärellä (vaikka saisin).Onneksi ei minulla ole lepsoja vanhempia,muuten uskottavasti istuisin perse limassa PS3 äärellä.Mutta itsekin katon noita 14 jannuja nuuska huulessa koulun pihassa popittamassa "Mautojensa juurella"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 03:25"]Oon 11v nyt,koulussa on kaikki nämä purkkikset hipat jne.Vapaa-ajalla taas soitan yhdelle minun parhaimmista kavereista,"Pääsetkö koululle jalkkista?" Että itse en elä kännykän ja PS3 äärellä (vaikka saisin).Onneksi ei minulla ole lepsoja vanhempia,muuten uskottavasti istuisin perse limassa PS3 äärellä.Mutta itsekin katon noita 14 jannuja nuuska huulessa koulun pihassa popittamassa "Mautojensa juurella"
[/quote]

Vastasit aika vanhaan keskustuluun...

Vierailija
24/26 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt aivan samaa. Itselläni ikää jo sen verran, että olen ruennut tässä miettimään että mitä mitä nuorempi sukupolvi tekee.

Kauppaankin kun lähtee, ostarin nurkilla saattaa notkua 8-12 vuotiaita lapsia. Minä sen ikäisenä kyllä leikin vielä kotona kiltisti nukeilla ja barbeilla ym. Kavereiden kanssa just leikittiin kotia ja piilosta. Koulussa kirkonrottaa pelattiin ja muita joukkue pelejä. Nykyajan lapset taas notkuvat koulun pihoilla, ostarin nurkilla ja tuhoavat paikkoja.

Ovatko lapset oikeasti nykyään niin "koviksia" että enää ei voi leikkiä.

Vai ovatko kaikki lapset nykyään itseään niin täynnä että ei enää osata tehdä mitään muuta. Sitten jos ei roiukuta "ossulla" tai koulujen/puistojen pihoja turmelemassa, lapset istovat kotona tietokoneella tai pelaavat pleikkaria.

Koko maailma on mennyt sekasin kaiken maailman nuorista julkisuuksista. Kun tulee yksi "lapsijulkkis" tulee toinen kolmas ja niin edelleen. Sitten yhtäkkiä kaikki lapset haluavat olla jotain ja rupeavat sitten elvistelemään minkä kerkeävät. Juopottelevat rappukäytävissä ja ulkona. Lapset haluavat 10 vuotiaina olla jo aikuisia, tuhota elämänsä vetämällä tupakkaa keuhkoihin ja juomalla viinaa ja pilaamalla maksansa. Sittenku ei enää riitä tupakka ja alkoholi niin lähtee isommat aineet mukaan. Huumeet. Välttämättä siinäkään vaiheessa vanhemmat eivät ole huomanneet mitä lasten elämässä tapahtuu. Ja silloin voi olla myöhästä auttaa. Kyllähän nämä yläaste ikäiset ymmärtää kun kaikkea pitää kokeilla, mutta sitten kun pienet 8-12 vuotiaat rupeavat tälläistä elämää elämään, niin minusta maailman kirjat on jo sillon sekasin.

Kaikki lapsijulkkikset pitäisi kieltää mitkä ihmeen puhuvat astiat vai mikä se pikku räppäripoika ja mikä tämä uusi villitys maddi?

Minun ´mielestäni tämä kaikki vaan johtuu siitä, että nyky lapset ovat niin täynnä itseään, eikä tämä tilanne varmasti tule parantumaan. Meidän lapsuudessamme ei ollut kännyköitä ja tietokoneita. Mutta nykyään jo 4 vuotiailla on kännykät ja muut. Minulta jos kysyttäisiin sanoisin että tämä nykylasten elämä on mennyt niin huonoksi että tästä ei voi enää selvitä. Kiitos.

Vierailija
25/26 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa lapsia oli paljon, joten porukkaa löytyi näihin pihaleikkeihin joihin tarvitaan väkeä paljon; kirkon rotta, rosvo ja poliisi, 10 tikkua laudalla, polttopallo jne.

Mutta ei nykyään ole lapsia missään.Leikkiin kuuluu myös meteli ja riitelykin, kun suututaan, ja sopinen, jos ei sinä päivänä niin ainakin seuraavana päivänä siten, että oltiin vain kavereita taas.

Nykyään ei saa huutaa, kirkua, suuttua, parkua, - lapsista ei saa lähteä ääntä eikä meteliä. Leiki siinä sitten.

Riidan tullen aikuiset säntää paikalle selvittämään ja vaatimaan anteeksipyytelyitä.

Minulla on 3 ja 7 v lapset, jotka kyllä leikkii, mutta isommalla ei ole leikkiviä kavereita. Yhdessäolo on pelaamista ja siitä tulee riitaa. Joskus leikkivät leegoilla tai puujunarautateillä, mutta aika paljon saa sitten yksin leikkiä tuo isompi.

Pienemmällä on päiväkodissa kavereita, mutta yksin hänkin leikkii leikkinsä. Naapurin lapset eivät saa olla meidän lasten kanssa, joten eipä siinä paljoa opi leikkimään siten, että ottaisi toisen huomioon, tekisi kompromisseja ja "sietäisi" erilaista tapaa toimia ja leikkiä omilla leluilla ja tavaroilla.

Just naapurin 4 v roikkui aidalla ja juttelin oman pienemmän kanssa, ovat samassa päiväkotiryhmässäkin vielä. Kävin sanomassa, että haluatko tulla meidän pihalle leikkimään , käy kysymässä äidiltäsi. mutta lapsi sanoi, että hän kävi jo kysymässä.

Eli ei saa tulla.

vanhemmat tulivat sitten huutelemaan pois, olivat lähdössä jonnekin . No, kait oikeasti olivatkin, en jäänyt kyttääämään starttaako auto.

Kiitos vinkistä; olen pyytänyt naapureita kylään ja heidän lapsia, mutta eivät tule, eivätkä enää saa tulla.

syytä en tiedä, mutta arvaan. Ei siis perustu tietoon tai muuhunkaan vaan omaan olettamukseeni.

Minusta on ikävää, että kun vanhemmat eivät pidä jostain äidistä, he kieltävät lapsia olemasta tämän lasten kanssa, vaikka lapset itse ovatkin ihan tavallisia lapsia, jotka eivät kiusaa, eivät kiroile, ja leikkivät sievästi ym jne.

Ymmärrän, etteivät he luota minuun eivätkä halua että lapsensa tulevat meidän pihalle, mutta entäs jos meidn lapset saisi mennä heidän pihalleen? Miksi ei edes sitä?

Joten leikkivät yksin ja itsekseen, ainakin leikkivät. Isompi osaa lukea, ja lukee sarjakuvia paljon.

Vierailija
26/26 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2010 klo 13:18"]

"päiväkodin tätinä" huomaan nopeasti, kenen lapsen kotona leikitään ja kuka katsoo töllöä.. Opetamme sitten esikoulu ikäisiä leikkimään esim. kauppaleikkiä.. Eli vanhemmat, leikkikää niitä ihania pihaleikkejä,kotileikkejä yms jälkikasvunne kanssa. :) hyvää syksyä kaikille!

Ei ole kyllä vanhempien tehtävä leikkiä lasten kanssa. Kasvatusalan ammattilaisena tietänet, että on muitakin vaihtoehtoja, kuin että aikuinen leikkii lapsen kanssa tai lapsi katsoo telkkaria. Meillä sisarukset leikkii keskenään ja isompi leikkii pihalla kavereiden kanssa. Kyllä me aikuiset tehdään asioita lasten kanssa - leivotaan, siivotaan, ulkoillaan ym. - mutta ei leikitä, se on lasten "työtä".

Päikkäritäti ei varmaan tarkoita, että aikuisen pitää koko ajan leikkiä, mutta kyllä voi ehdotella ja vähän kertoa esim. vanhoista leikeistä. Ei niitä vanhoja leikkejä kukaan ole omasta päästä oppinut.

Esim. lapsille olen keronut, motä kasveja voi kotilaeikissä käyttää turvallisesti: voikukan lehdet on kaloja ja kukat voita ja pienet kävyt perunoita yms. kyllä on mukavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi