Olenko turhan pihi? Miehen kommentti loukkasi vähän....
Meillä on tilanne, että molemmat tienaamme hyvin. Miehen netto kuukaudessa noin 5000e ja minun 4100e. Siis yhteensä tulomme on 9100e kuukaudessa. Tuosta menee asuntoon, vakuutuksiin ja autoon kuukaudessa noin 3000e. Ruokaan käytämme noin 600e kuukaudessa + ravintola ruokailut noin 150e kuukaudessa. Laskuihin ym. pakollisiin menoihin menee noin 500e kuukaudessa. Eli kaiken pakollisen jälkeen meille jää 4850e kuukaudessa.
Mieheni sanoi minulle eilen, että miksi minä ostelen lapsellemme (meillä yksi lapsi) halpis vaatemerkkejä, kun varaa olisi laatu/nimekkäisiin merkeihinkin? Sanoi, että olen pihi, enkä halua käyttää rahaa lapsemme vaatetukseen. Tuo loukkasi minua.... :(
Lapsemme on 3 vuotias, eli vaatteet kuluvat aika nopsaa käytössä. Olen miettinyt, että mitä merkitystä sillä on onko lapsella pihalla leikkiessä päällään Cirafin vai Reiman haalari? Mielestäni Cirafinkin haalari on lämmin ja ajaa hyvin asiansa. Jotenkin tuntuu tyhmältä/turhalta ostaa 190e haalari, kun se kuitenkin kuluu ja haalistuu leikeissä. Ei tuon ikäiset vielä osaa vertailla vaatteidensa hintoja ja merkkejä.
Sisävaatteina tytöllä on H&M, name it ym. vaatteita, muutama Popinkin vaate löytyy. Mielestäni ovat kauniita ja siistejä vaatteita. Tietysti tytön kasvaessa (kouluiässä) panostan enemmän vaatteisiin ja ostan merkkejä joita hän haluaa.
Nyt tuntuu vain turhalta ostella kalliita vaatteita, jäävät äkkiä pieneksi ja kuluvat nopsaa leikeissä. mitä mieltä te olette, pitäisikö minun nyt marssia lähimpään kauppaan ja ostaa tytölle talveksi se 190e haalari? Mies olisi ainakin tyytyväinen. :) Itse vain mielummin laittaisin senkin rahan säästöön...
Kommentit (48)
Mun mielestä tuon Reiman ja Cirafin välistäkin löytyy hyviä haalareita, miksi ostat halvinta mahdollista? Cirafin haalareissa esim. veden- ja tuulenpitävyys ei ole samaa luokkaa kuin monissa muissa haalareissa. Kieltämättä tulee pihi vaikutelma, jos EI VERTAA hinta-laatusuhdetta, vaan ostaa väistämättä halvimman.
Itsekään en halua ehdoin tahdoin tuhlata kalleimpaan, vaikka rahaa on aika mukavasti, mutta en myöskään osta halvinta mahdollista. Vaan pyrin saamaan laadukkaita ja kohtuuhintaisia vaatteita, meikkejä, huonekaluja ym.
Jos joku tienaa noin paljon kuin ap ja tarkoituksella pihistää nimenomaan lapsen kuluista, tulee kyllä aika pihi vaikutelma mulle ainakin.
Sinuna satsaisisin laadukkaisiin ulkovaatteisiin (Raimatec, ihan oikeasti, Rukka-sadevaatteet jne), ja sisällkäyttöön voisin ostaa niitä H&M-vaatteita. Tai itse asiassa, noilla tuloilla lähtisin shoppailemaan Lontooseen, ja ostaisin sisäkäyttöön GAP-vaatteita.
Minusta miehesi on oikeassa.
ja mieheni on hammaslääkäri. Tämä vaate jupakka lähti siitä, kun miehen veljen perhe oli kyläilemässä ja miehen veli alkoi puhua, kuinka juuri kävivät ostamassa pojalleen 500e (huom yhdelle lapselle 500e) vaatetta. No minä sitten tokaisin siihen, että mikä vaate maksaa noin paljon, et ostivatko pojalle koko vuoden vaatteet. No veljen vaimo sit naurahti siihen, et eivät he sillä saaneet kuin välikausihaalarin + asusteet sekä parit housut ja paidat.
Tästä innostuneena mieheni alkoi sitten tutkia tyttäremme vaatekaappia ja alkoi tivat minulta vaatteiden hintaa, no vastasin rehelisesti. Luulen, että mies haluaa lapsellemme kalliita vaatteita, jotta ei pue lastaan "huonommin" kuin veljensä. Ovat aina tai niin kauan kuin olen ollut kuvioissa, kilpailleet kaikesta. :(
Ja joku ihmetteli, et missä myydään 190e talvihaalareita, niin kannattaa selailla netistä vaatekauppoja. Itse löysin ainakin kaksi tuon hintaluokan haalaria.
niin suosisin varmaan enemmän kotimaista, eli voisin laittaa enemmän rahaa johonkin vaatteeseen sen takia, tai sitten en. Minä olen kyllä pihi ja yritän vasta opetella sitä, että köyhän ei kannata ostaa huonoa.
vaate jupakka kirjoitetaan suomeksi vaatejupakka. Siis se vaikea yhdyssana.
Ja sinä pihistelet ainokaisesi vaatteissa?
Koska sadekeleillä päälle laitetaan tarhassa kuitenkin sadeasu, eli mitä hyötyä vedenpitävästä haalarista olisi? Mielestäni Cirafin haalarit pitää hyvin tuulta.... Ehkä olen sitten väärässä ja suuntaan huomenna keskustaan ja ostan kalleimman haalarin, jonka löydän.
ap
piti just kirjoittaa vähän samaa.
niin suosisin varmaan enemmän kotimaista, eli voisin laittaa enemmän rahaa johonkin vaatteeseen sen takia, tai sitten en. Minä olen kyllä pihi ja yritän vasta opetella sitä, että köyhän ei kannata ostaa huonoa.
Eli jos minulla olisi varaa, ostaisin pelkästään laadukasta ja eettisesti ok kamaa, eli luomu/reilu kauppa/kotimainen pienyrittäjä.
Ap taitaa olla oikeassa siinä, että mies haluaa vaan kilpavarustella, tällä kertaa vain lasten vaatetukseen käytetyn rahan osalta. Mikä estää miestä ostamasta kalliita vaatteita?
Itse olen tutkija ja mieheni on hammaslääkäri.
Vai onko teillä työvuosia takana kymmeniä ja miehelläsi yksityispraktiikka? 5000 ja 4100€/kk kuulostaa nimittäin kovalta; varsinkin tutkijalle....
koska haluan, että meillä on varaa kustantaa lapsemme opinnot ja antaa hänelle pieni pesämuna oman aunnon ostoon. Vaikka nyt on töitä ja tienaamme hyvin, tulevaisuudesta ei voi tietää, toinen voi esim. jäädä tyttömäksi tai sairastua jolloin tulot tippuu. Silloin säästöt ovat kultaakin kalliimpaa.
ap
Suomen verotuksella tulojen täytyy olla TODELLA korkeat, että tuollaisia summia jää käteen...
koska haluan, että meillä on varaa kustantaa lapsemme opinnot ja antaa hänelle pieni pesämuna oman aunnon ostoon. Vaikka nyt on töitä ja tienaamme hyvin, tulevaisuudesta ei voi tietää, toinen voi esim. jäädä tyttömäksi tai sairastua jolloin tulot tippuu. Silloin säästöt ovat kultaakin kalliimpaa.
ap
Mutta ehkä nuukuus iskee siinäkin vaiheessa, kun asuntoa pitäisi ostaa.
Mutta tiedän toisaalta vastaavia tapauksia.
Ja jos ap on tosi, kyllä hän kieltämättä on häiritsevän pihi. Jos on hyvä tulot, niin kyllä silloin pitää raaskia ostamaan lapselle kunnolliset ulkovaatteet. Sisävaatteet saa olla HM:ltä, mutta Cirafin haalari ei käy. Kun kerran on rahaa, niin lapselle mukavuutta ulkoiluun.
Sitten miehelläsi on erilainen tyylitaju ja vaatetusmaku
on päättää mikä haalari lapselle ostetaan? Miksei isä saa vaikuttaa asiaan yhtälailla? Tai miksi ette osta sit kaksi haalaria, sinä sen halpiksen ja isä kalliita merkkejä? Sama muissa vaatteissa. Jos isä jotain tiettyjä vaatteita lapsille haluaa, miksei osta itse, jos kerran varaa on?
Ei se ole äidin velvollisuus.
Eikä miehet tiedäm mitä lasten vaatteet maksaa ja mikä on "se" merkki.
iskee, kun valitsemme lapselle ensiasuntoa, se on sen verran tärkeä asia, että siihen kannattaa sijoittaa. :)
Palkkani on korkea, koska olen työskennellyt samalla työnantajalla vuosia ja olen johtavassa asemassa. Lisäksi joudun matkustelemaan työn vuksi useita kertoja kuussa, niistäkin maksetaan, tottakai eri korvaus. :) Mieheni tekee paljon ilta, lauantai ja sunnuntai vuroja, joten ne näkyy palkassa. Lisäksi hän on erikoistumassa suukirurgiaan ja sekin näkyy jo palkassa. :)
Mutta se kysymys myönnynkö ja ostan lapselle kalliita merkkivaatteita, jotta mies on tyytyväinen ja pääsen eroon pihin maineesta? Vai jatkanko, kuten ennenkin?
kai SINULTA löytyy niin paljon itsetuntoa, että voit pukea lapsesi niin kuin se sinulle sopii. Tämä ongelma on miehesi eikä sinun.
Minä puen lapseni järkevästi enkä piittaa merkeistä. Joskus on merkkivaatteita ja joskus ei ja "kuittia" tulee sisaruksilta. Mutta arvoni on muualla kuin materiassa.
Panostakaa miehenne kanssa keskinäiseen suhteeseen ja jättäkää ne sukulaiset yms. omaan arvoonsa. Teidän perheessä toimitaan näin ja muualla muuten.
Olette lapsellenne maailman parhaimmat vanhemmat vaikka ette merkkivaatteisiin häntä pukisikaan. Mitä lapsi tarvitsee eniten? Syliä ja rakkautta!!!
.... Ehkä olen sitten väärässä ja suuntaan huomenna keskustaan ja ostan kalleimman haalarin, jonka löydän. ap
iskee, kun valitsemme lapselle ensiasuntoa, se on sen verran tärkeä asia, että siihen kannattaa sijoittaa. :)
Palkkani on korkea, koska olen työskennellyt samalla työnantajalla vuosia ja olen johtavassa asemassa. Lisäksi joudun matkustelemaan työn vuksi useita kertoja kuussa, niistäkin maksetaan, tottakai eri korvaus. :) Mieheni tekee paljon ilta, lauantai ja sunnuntai vuroja, joten ne näkyy palkassa. Lisäksi hän on erikoistumassa suukirurgiaan ja sekin näkyy jo palkassa. :)Mutta se kysymys myönnynkö ja ostan lapselle kalliita merkkivaatteita, jotta mies on tyytyväinen ja pääsen eroon pihin maineesta? Vai jatkanko, kuten ennenkin?
Ja seuraavaksi, vaatteet ostettuasi, käyt yhdyssanakurssin. Luulisi työnantajasikin sitä arvostavan.
kunhan pääset rehvastelemaan.. harva snobi täällä jaksaa muusta syystä pyöriä.
sen olen pienen elämäni aikana todennut, että mitä paremmat tulot ja varaa olisi vaikka mihin niin sitä pihimmäksi ihmiset muuttuu, tutkitaan hintalappuja ja säästetään vaikka ei tarvetta edes ole, istutaan sitte loppuikä sen pesämunan päällä muka tyytyväisenä. oikein köyhää ihmetyttää.
no, mitä sellaisesta jää käteen, tuskin enempää kuin tavallisen köyhän elämästä. eli kun olis millä mällätä niin mällätkää nyt ihmeessä ja tuntekaa rahan onni. siitähän me köyhät joka päivä vaan haaveillaan ja te ette sitten edes tajua arvostaa sitä rahaa mitä sataa syliin. tyhmää, tasan ei käy onnen lahjat. ja köyhällä ei ole varaa halpaan ja laaduttomaan, se on vissi :)