Yksinhuoltaja ja koululainen/ "nukuttaminen"?
Eli mitä pitäisi tehdä? Lapsi tarvitsee paljon enemmän unta kuin minä äitinä, joten lapsen pitää mennä aikaisemmin myöskin nukkumaan, mutta...
Asumme kerrostalokaksiossa, jossa itse "asun" olohuoneessa ja lapsella oma huone. Lapsi ei saa unta, jos en ala samaan aikaan nukkumaan, sammuta valoja jne. Pitää siis teeskennellä tilannetta, vaikka ei yhtään väsyttäisi.
Onko ok sanoa lapselle, että laitan hänen huoneen ovensa kiinni, kunnes menen itse nukkumaan ja että valvon vielä? Lapsi ei tätä hyväksy ja pienempänä nukahti itsekseen jo aiemmin, mutta nyt kun on kasvanut, pitäisi olla sama meininki. Loukkaantuu verisesti, jos sanon, että laitetaan ovi kiinni, kunnes minäkin menen nukkumaan.
Lapsi on kiltti, enkä haluaisi loukata, mutta kai äidilläkin saa olla omaa vapaata ilta-aikaa, jos ei nukuta?
Kommentit (7)
Ja toisaalta vanhemmatkin voivat vastata ihan perheenä jos ja kun olen ilmeisesti ainut koululaisen yh, joka asuu kerrostalossa?
tai sitten sulla on vääristynyt suhde lapseesi. Yksinhultajalla tietysti voi helposti käydä niin, että lapsi on kumppani, jota "ei haluta loukata". Sä olet aikuinen = pomo talossa. Kamoon, ovi kiinni ja sillä selvä!
ap.
Olen myös yksinhuoltaja ja itse nukun olohuoneessa ja lapset makuuhuoneessa.
Meillä on onnistunut se oven kiinni laittaminen siten, että olen antanut lasten lukea sänkyssään ennen nukahtamista ja kuunnella musiikkia.
Alkaa helpommin pelottamaan jos vaan makaa pimeässä sänkyssään, eikä uni tule.
Ei nuo pitkään lue ennenkuin nukahtavat. Käyn aina tarkistamssa tilanteen ennenkuin menen itse nukkumaan. Tänäkin iltana oli jäänyt lukuvalo päälle, kun oli nukahtanut.
Sanot, että sinä olet aikuinen ja tarvitset vähemmän unta. Lapsi on lapsi ja hänen pitää nukkua enemmän, jotta jaksaa kasvaa ja oppia. Se on asia josta ei neuvotella, se on asia joka kuuluu jokaisen lapsen elämään. Lapsen myös tulee ymmärtää, että aikuiset eivät tee asioita samalla tavoin kuin lapset, aikuisten elämä on erilaista. Aikuisilla on velvollisuuksia, jos sitten jotain oikeuksiakin. Aikuisetkaan eivät päätä kaikkea omassa elämässään ja aikuisillakin on sääntöjä joita joutuvat noudattamaan (esim. laki). Samoin lapsella, ja kotona säännöt luo aikuinen.
lapselle, että olet aikuinen, joka tahtoo illasta vähän omaa aikaa. Katselet telkkaria sen sellaista. Ja että jos hän ei saa unta, voitte sulkea oven kokonaan.
Jos lapsi on kauhean herkkä valoille ja äänille, voisitte kokeilla uneen rentoutumista satukasetilla/ äänikirjalla7 unimusiikilla. Silloin keskittyisi sen tasaiseen hyrinään olohuoneesta kantautuvien satunnaisten rapsahdusten sijaan.
Minä asun eskarilaisen kanssa vastaavalla huonejaolla. Eipä ole tullut mieleenkään, etteikö noin voisi tehdä?! Siitä asti kun olkkariin muutin, eli lapsen ollessa neljä, olen iltasadun jälkeen peitellyt ja pusuttanut, yövalo päälle ja hyvää yötä ja sitten ovi kiinni. Olen alusta asti sanonut, että äiti touhuilee vielä omiaan jonkun aikaa, mutta nuku sinä rauhassa. Minkäänlaista ongelmaa ei ole ollut tähän mennessä..
tai sitten sulla on vääristynyt suhde lapseesi. Yksinhultajalla tietysti voi helposti käydä niin, että lapsi on kumppani, jota "ei haluta loukata". Sä olet aikuinen = pomo talossa. Kamoon, ovi kiinni ja sillä selvä!