Ongelmana "lapsellinen" esimies
Pomoni on noin 40v nainen, jolla on 4 lasta (3 v - 10v). Jokaisella lapsella on jokin allergia tai sairaus, on terapiaa ja hammashoitoa jne. eli ei mitään isoa ja kamalaa, vaan paljon pieniä juttuja, joiden takia esimies on paljon pois töistä. Sopii niistä tietty oman pomonsa kanssa.
Ongelma on se, että kun poissaolopäiviä voi kuukaudessa olla jopa 12, jäävät pomon työt meille muille. Asiasta on informoitu johtoa, mutta vastaus on, että "teidän täytyy ymmärtää".
Äsken pomo soitti, ei pääse huomenna töihin, lapsen terapia-aika siirtynyt, minun pitäsi hoitaa puolestaan 8.00 tärkeä palaveri, materiaali tulee sähköpostin liitteenä. Vastasin, että ei käy, liukuva työaika ja minulla aamulla klo 8.00 kuopuksen päiväkodissa "kehityskeskustelu". Kuulemma ei kelpaa syyksi töistä lintsaamiseen. Kysyin, mitä ihmeen lintsaamista on se, että ei tee esimiehen töitä, kun tällä on omaan lapseen liittyvä meno. Pomo iski puhelimen kiinni korvaani.
Enkä mene huomenna töihin kuin vasta 9.30, tarpeeksi monta kertaa olen paikannut pomoa jossain tilaisuudessa.
Kommentit (43)
eikä se ole myöskään sairauden hoitoa tms.
eikä se ole myöskään sairauden hoitoa tms.
töihn pitää tulla viimeistään 9.30 ja kotiin saa lähteä 14.45 eli työnantaja ei voi vaatia kuin asiakaspalvelussa olevia olemaan paikalla 8.00.
Jos pomon lapsen terapia menee minun lapseni päiväkotikeskustelun edelle niin aika outoa. Laittaisi miehensä kuljettamaan lasta edes joskus.
pääsi, äläkä anna pomosi pompottaa. Sinun lapsesi hyvinvointi on aivan yhtä tärkeää, kuin pomosi lapsen. Saisi sen terapiankin varmasti sovittua työajan ulkopuolelle!
Yleisempänä ongelmana työpaikoilla on, että vain esimiehelle on järjestetty sijaisuus. Tämä riittää ylimmälle johdolle, joka kuvittelee että asia on tällä hoidettu.
Sillä / niillä jotka joutuvat esimiestä sijaistamaan ei sen sijaan ole sijaista. Näin he joutuvat käytännössä tekemään omien töidensä lisäksi myös esimiehn työt. Pahinta on, että yleensä heidän työtään arvioidaan vain näiden heidän omien töidensä perusteella (jotka siis jäävät väkisinkin vähän huonosti hoidetuksi).
ovat aivan yhtä tärkeät kuin pomonkin lasten.
Et tietenkään peru lapseesi liittyvää menoa siksi että pomo pääsisi oman lapsensa menoon.
Ei sun ap tarttee mennä klo 8 paikkaamaan pomoasi. Mutta liukumien sisällä sun on tehttävä ne työt mitä esimies käskee, vaikka sitten ne pomon tuuraukset. Jos et tee niin silloin on kyseessä työtehtävien laiminlyönti ja se onirtisanomisen peruste.
Jos pomosi ei pysty hoitamaan tehtäviään (edes alaisilleen niitä delegoimalla) niin sitten pomon pomon pitää herätä tilanteeseen.
ymmärrän yskän, mutta kumpi on tärkeämpi: terapia vai kehityskeskustelu?
Veikkaan ap että pomollasi on ihan tarpeeksi vaikeaa toi oma elämä jos joku lapsista tarvitsee terapiaa, jossa vanhemman täytyy olla mukana. Normalitapauksissa nimittäin terapiat hoituvat päiväkoti- tai kouluaikana eikä niihin tarvitse äitien osallustua.
Vähän perspektiiviä ja silmät pois omasta perseestä.
siirtää. Voit helposti sopia jonkin muun ajan.
Terapiaa ei vaan niin helposti siirretäkään. Että revi siitä sitten.
Miksi se lapsi edes alunperin on terapiassa?
Jos terapian ovat lääkärit määränneet, niin sinne on pakko mennä tai muuten ilmoittavat laiminlyönnistä lastensuojeluun.
Olet kyllä aika daiju jos et ymmärrä.
Mä olen ajatellut näin, että kun mun lapseni ovat sairaana niin saan olla pois, koska silloin kun olin lapseton paikkailin näitä "lapsellisia" ihmisiä niin paljon, että voin hyvällä omalla tunnolla olla nyt lasteni takia pois töistä.
Sitten kun lapseni ovat isoja, paikkailen sitten taas niitä joilla on pieniä lapsia.
Give and take, you know. Never herd?
siirtää. Voit helposti sopia jonkin muun ajan. Terapiaa ei vaan niin helposti siirretäkään. Että revi siitä sitten. Miksi se lapsi edes alunperin on terapiassa? Jos terapian ovat lääkärit määränneet, niin sinne on pakko mennä tai muuten ilmoittavat laiminlyönnistä lastensuojeluun. Olet kyllä aika daiju jos et ymmärrä. Mä olen ajatellut näin, että kun mun lapseni ovat sairaana niin saan olla pois, koska silloin kun olin lapseton paikkailin näitä "lapsellisia" ihmisiä niin paljon, että voin hyvällä omalla tunnolla olla nyt lasteni takia pois töistä. Sitten kun lapseni ovat isoja, paikkailen sitten taas niitä joilla on pieniä lapsia. Give and take, you know. Never herd?
Esimiehen lapsen puheterapia menee siis mielestäsi minun lapseni kehityskeskustelun edelle? Ja minun perheeni aikataulut voi mullistaa tuosta vain aina silloin, kun esimies katsoo asiakseen laittaa oman perheensä etusijalle?
Ehei, minä en aio siirtää sovittuja menoja silloin, kun esimies keksii määrätä.
ymmärrän yskän, mutta kumpi on tärkeämpi: terapia vai kehityskeskustelu? Veikkaan ap että pomollasi on ihan tarpeeksi vaikeaa toi oma elämä jos joku lapsista tarvitsee terapiaa, jossa vanhemman täytyy olla mukana. Normalitapauksissa nimittäin terapiat hoituvat päiväkoti- tai kouluaikana eikä niihin tarvitse äitien osallustua. Vähän perspektiiviä ja silmät pois omasta perseestä.
MInua ei pätkääkään kiinnosta se, miten r tai s opitaan, jos joudun sen vuoksi perumaan omia menojani.
häirikkö, jälkeenjäänyt tai traumatisoitunut tms.?
Jos ei, se kehityskeskustelu ei ole niin tärkeä, ettetkö voisi siirtää sitä toiseen aamuun.
esimies saa helposti vapaita ja joku muu hoitaa hänen tekemättömät työnsä kuin se, että joutuisit siirtämään kehityskeskustelua. Joutuuko esimies muuten tekemään takaisin nuo käyttämänsä tunnit? Yleensähän vain sairauden tutkimiseksi tai akuutin sairauden hoidon järjestämiseksi saa palkallisesti olla pois lasten vuoksi.
Otetanko palkassasi huomioon se, että teet säännöllisesti esimeihesi töitä?
Ei voi olla mahdollista, että noin lyhyellä varoitusajalla velvoitetaan siirtämään omia tärkeitä menoja, kun kerran työaika on liukuva. Tottakai ap on velvollinen hoitamaan tehtävän, jos siitä on sovittu päiviä ennen mutta ei noin lyhyellä varoitusajalla voida olettaa, että työntekijä muuttaa aikatauluja. Vähintäänkin hävytöntä.
Mulla on kunnalla idioottiesimies, joka ei anna olla pois, jos en ole järjestänyt itse itselleni sijaista. Millähän *itulla sellaisen järjestäisin?!! Käytettävissäni ei ole rahaa enkä saa rekrytoida tietenkään ketään.
En kyllä itse lähtisi jonnekin seuraavan aamun yllätyspalaveriin ellei esimies muuten olisi mukava ja joustava.
Nauhoita jatkossa puhelusi, ohjelman nimi on ACR ja jokin android puhelin. Nokialla ei ACR toimi laisinkaan.
Ehdota pomon pomolle: Sijaistaminen tulee olla 3 päivää aiemmin sovittu, kirjallisesti. Palkaksi esim rahaa 200e/päivä tai vapaapäivä. Aina voi ehdottaa.
Puhelimitse tehdyt sopimukset sijaistamisesta eivät käy ollenkaan, sähköpostitse sopimukset vähintään. Pyydä luottamusmiehen/ammattiliiton kommentti sopimuksesta ja kerro pomoille pyytäneesi kommenttia esim. ammattiliiton lakimieheltä .
Oleellista on että etukäteen ja ajoissa sovitte sijaistamisen ja sijaistamisen korvauksen.
Ja ainahan voit "sairastua" tai lapsesi "sairastua" jos ei onnistu asioista sopiminen ajoissa. Ja siis aina kirjallisesti.
Muista jatkossa AINA luottamusmies pyytää todistajaksi mahdollisiin "keskusteluihin" eli mahdollisiin sinun syyllistämistilaisuuksiin .
Ja nauhoita keskustelut sekä älypuhelimella että sanelimella.
On sulla tulevaisuudesa todisteita kun kerran luuria tulee jo nyt korvaan. Ja mielivaltaisia äkillisiä sijaistamisia sinulta vaaditaan.
Näin kun toimit niin joku ulkopuolinen on (pomon pomo & luottamusmies ) ajoissa tietoinen tilanteesta. Ennen kuin alkaa sinun kiusaaminen.
Sinusta saa kätevästi syyllisen pomon lapsien pieniin/isoihin ogelmiin.
Nauhoitus on laillista, tarkistin tietosuojavaltuutetun sivuilta.
Tosi kiva, niin se paska sataa ylhäältä alaspäin. Ihan kuin sun lapset olisi jotenkin huonommassa asemassa, kun vertaa pomon lapsosiin. (Siis näinhän se on yritysmaailmassa.) Ei ole hyväksyttävää, että joudutte tehdä esimiehen töitä. Tämän esimiehesi pomon pitäisi ottaa sun esimies kehityskeskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
esimies saa helposti vapaita ja joku muu hoitaa hänen tekemättömät työnsä kuin se, että joutuisit siirtämään kehityskeskustelua. Joutuuko esimies muuten tekemään takaisin nuo käyttämänsä tunnit? Yleensähän vain sairauden tutkimiseksi tai akuutin sairauden hoidon järjestämiseksi saa palkallisesti olla pois lasten vuoksi. Otetanko palkassasi huomioon se, että teet säännöllisesti esimeihesi töitä?
Minua kiukuttaa se, että esimiehen lapset (4 kpl) saavat aina olla ykkösiä, mutta omat lapseni (2 kpl) joutuvat joustamaan sen mukaan, mitä esimies keksii. Jos hän haluaa hakea lapsen ajoissa tarhasta eikä pääse palaveriin klo 15.00, määrää hän minut sinne ja sitten tuskailen itse, ehdinkö noutamaan omat lapset 17.00. Esimiesaseman väärinkäyttöä!
Esimiehellä on etätyöoikeus eli tekee omien sanojensa mukaan töitä illalla. Ehkä tekeekin, mutta silti ottaa päähän se, että meillä muilla ei saisi olla mitään muuta kuin työ klo 7.00 - 19.00 välisenä aikana.
Ja millaisesta firmasta oikein on kyse? En olisi valmis uhraamaan noin paljon työn vuoksi.
Sulla on nyt oiva tilaisuus pyytää roimaa palkankorotusta, jos sijaistat esimiestäsi.