Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisissa lapsiperheisä aikuisvieraillekin tarjoillaan Muumi-astioista?

Vierailija
22.08.2010 |

Tämä on usein herättänyt huomioni. Perheessä on lapsia, jotka varmaan tykkäävät Muumeista, mutta miksi aikuisillekin tarjoillaan kahvit noista Muumi-hahmoisista mukeista ja lautasista?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten sanoin, olen syntynyt jo 60-luvulla ja oman aikakauteni kasvatuksen uhri ja oppinut kattamaan aikuisille oikeat kahvikupit.

Varmaan tämä on ikäpolvikysymys, kun ainakin kaikki 70-luvulla syntyneet tutut ovat mukiutuneet. Ehkä take-away-kahviloiden mukeilla on ollut iso osa kahvikuppien vaihtumisessa mukeiksi. Kahvikupeista tarjoillaan Presidentti-kahvia, mukeista juodaan fiinimmät kahvit.

Vierailija
82/111 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisille kahvikupin ja lautasen ja lusikan, kuten minäkin.

Ei sen puoleen, ei meiltä kyllä muumimukeja löydykään. Mutta en kata vieraille mottia kahvipöytään yleensäkään.

Mutta jokainen tavallaan. Mutta hiukan saattaisin ihmetellä jos menisimme jonnekin vierailulle ja emäntä lätkäisis kahvimotin eteen.

Mutta kuten sanoin, olen syntynyt jo 60-luvulla ja oman aikakauteni kasvatuksen uhri ja oppinut kattamaan aikuisille oikeat kahvikupit.

jolla muumimukit päivittäisessä käytössä. Ja sattumalta myös kahdella parhaalla ystävälläni on näin. "Virallisissa" juhlissa, kuten ristiäisissä, ylioppilasjuhlissa, meillä on tapana kattaa sellainen astiasto, jossa kahvikupin alustassit jne, mutta ystävien illanistujaisissa, uudenvuodenjuhlissa jne, on kyllä ihan noi hauskat muumimukit käytössä. Ja sitäpaitsi ne on helpotkin, kun jokainen sitten tunnistaa oman mukinsa, toisin kuin jos kaikilla olisi samanlainen.

Mutta ehkä mä olen kasvanut modernimmassa ympäristössä kuin sä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on vielä ihmisiä, jotka ottavat itsensä riittävän vakavasti välttävät turhanpäiväistä leikkisyyttä ja ennen kaikkea osaavat elää oikein!

Niin, mitkä astiat itselläsi on käytössä? Olisiko joku V&B:n sarja kovin pieneen arvattu?

Vierailija
84/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailta millaisista mukeista kahvinsa haluaa juoda ettei tuu jälkeen päin sanomista kun joutui muumeista sen juomaa.

Aika ison varaston joudumme ostamaan uusia kippoja, jotta ap:n kaltaisille löytyy sopiva.

Vierailija
85/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähden juomaan aamukahvit - oiskohan tänään niiskuneiti vai tiuhti ja viuhti -aamu?

Meilläkin muumit arkikäytössä, ihan aikuisille niistä tarjotaan (ihan pienille lapsivieraille en niitä edes anna). On meillä teemaakin, eri värejä :)

Ei ois tullu mieleenkään, että joku tollasesta saa herneen nenäänsä.

Ja vielä tiedoksi: me olemme erittäin akateeminen perhe, jos joku ehti jo luokitella muumimukien käyttäjät johonkin kategoriaan - eiköhän meitä löydy kaikenlaisia.

Vierailija
86/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin minulla on myös Disney-sarjaa. En ota itseäni turhan vakavasti ja muumeista pidin, koska olivat leikillisiä ja suomalaisia, ei niin jäykkiä ja vakavia. Lisäksi niistä voi juoda niin teen kuin kahvinkin ja vaikkapa mehua. Ei tarvitse eri ihmisille laittaa eri astiastoa. Keräsin myös lautaset ja kulhot sekä lusikat mukien lisäksi. Nyt kun on lapsia, varon aina, että eivät hajoita hienoa sarjaani enkä ihan joka arkeen niitä lapsille annakaan (alle 3-vuotiaille). :)

Toki tiedän ihmisiä, jotka pitävät ylipäätään mukista juomista suurena kärsimyksenä - onneksi ei kuulu läheisimpiin ystäviini. Anoppi lisäksi hämmästelee tätä muumimukijuttua, kun pitää niitä lapsellisina, mutta onneksi ei ilmaise asiaa minulle. Kyse on erilaisesta mausta. Jotenkin pidän näitä muumimuki- ja unikkomuki- ja ylipäätään mukiarvostelijoita jäykkäniskaisina ja huumorintajuttomina - ihmisinä, joiden pitää koko ajan korostaa omaa koulutustaan ja sivistystasoaan astiaston kautta. On jääty jumiin johonkin luokkayhteiskunnan tasoon ja kuvitellaan, että mitä vakavampihenkinen astiasto, sitä henkevämpi isäntä...

Vierailija
87/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää muumeja suurimmalle osalle ihmisiä. Sitten hankkii lisäksi muutaman kupin jostain arvokkaammasta/tyylikkäämmästä/tällä hetkellä muodissa olevasta sarjasta ja tarjoaa niistä sitten ap:lle ja hänen kaltaisilleen

Vierailija
88/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukin tyylillään

Vierailija
89/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Ihan tavallinen akateeminen

Vierailija
90/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole sit viitsiny kieltääkään vaikka pahaa tekeekin välillä tarjota niistä kun ovat osa aika arvokkaita...

Vierailija
91/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en tietenkään huomauta talonväelle kattauksesta, mutta mielessäni ajattelen kyllä että pistitte sitten lastenastiaston pöytään.. tulee aina samanlainen olo, kun pikkutytöt haluavat leikisti kahvitella "teekutsuilla". Ja jotenkin ne mukit on vaan..mauttomat, sori. Ihan kuin se lapsiperheys olisi ihan kaikki, edes aikuisvieraiden aikana ei voi olla jotain muuta kuin se "Muumimamma".

Meillä ei ole vielä lapsia, mutta muumimukeja löytyy. Olemme ulkosuomalaisia ja mielelläni tarjoilen muumimukeista kahvia vierailleni:D Löytyy myös Pentikin mukeja, ja ihan oikea kahviastiasto mutta arvostan rentoa tunnelmaa ennen kaikkea.

AP

Vierailija
92/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan lapsiperhe, eikä meillä ole yhtäkään muumiastiaa. Mutta tätini, viiskymppinen ikisinkku (ts. vanhapiika) kerää muumimukeja ja kulhoja. Ja niistä tarjoaa kahvit vierailleen.

Vierailija
93/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minullakin on ollut näitä muumimukeja ja -kulhoja jo paljon ennen lapsen syntymää. En ole intohimoinen keräilijä, mutta ne sopivat mielestäni ihan hyvin Teema-astiastoni kanssa.

Juon muuten itse aamukahvini aina Mikki Hiiri -mukista, pidän siitä sekä kuvan, että suuren tilavuuden vuoksi.

Vierailija
94/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lastenastiastoa erikseen. Kahvit juodaan muumimukeista, tai sitten jos joskus halutaan "hienostella" (esim. jos anoppi tulee käymään) katetaan vanhat kultareunaiset ruusukupit pöytään. Ap, varoita ensi kerran kun tulet meille niin voin kattaa sullekin nuo ruusukupit. Pieniähän ne on ja muutenkin hankalampia käyttää, mutta mitäpä sitä ei vieraiden viihtyvyyden takia kärsisi! ;)

Vierailija
95/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa ne Muumit kuuma peruna, ja näemmä olen vähemmistössä mielipiteeni kanssa. Eli Muumit ovat aikuisille tarkoitettuja, ok. Mun tuttavapiirissäni vain hyvin perhekeskeiset muumimammatyypit harrastavat Muumimukeja ja -lautasia ja -lusikoita ja -servettejä ja -tabletteja muulloinkin kuin lastenkutsuilla.

Ja edelleen ei kulmakarvakaan värähdä, vaikka tarjoiltaisiin mistä tahansa astioista, joten kultareunaista fajanssiastiastoa ei tarvitse kaivaa esiin ;)

Joku kysyi, millaisia astioita meillä sitten käytetään - ihan tavallisia: on Teemaa ja muuta Arabiaa (myös vanhaa sellaista), V&B:a, Pentikiä, mummon perintökaluja - ja sitten lapsivieraita varten on muutamat Muumit Teeman yms. kanssa ja muovilaseja pienimmille (hankin kun jotkut vanhemmat kysyivät). Eli eri tilanteisiin sopivia astioita.

Vierailija
96/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eri tilanteisiin sopivia astioita.

Kyllä mäkin sitten kun on rahaa... Nyt vielä eletään näillä mitä on, opiskeluaikaisilla sekalaisilla eripariastioilla. Ehkä meilläkin on joskus varaa hankkia jotain oikeeta sarjaa. Muumeja olen ostellut silloin tällöin, koska me tykätään niistä arkikäytössä.

Vierailija
97/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei meillä ainakaan tarjoilla. Perheessämme ainoastaan minulla on yksi muumimuki, jonka olen saanut aikoinaan lahjaksi eräältä silloin 2-vuotiaalta hoitolapselta ja hänen perheeltään. Ihan hyvä se on ollut käytössä, muttei ole varsinaisesti lisännyt innostustani kys. astiastoon, joka on kautta vuosien ollut neutraali.

Vierailija
98/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:llä on käytössään nopeasti laskettuna vähintään viisi täyttä astiastoa, niin onkin aika helppo kritisoida muiden astiavalintoja...

Vierailija
99/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAIN muumimukin!? Kysyy aina multa ihan erikseen että saanko juoda mukista kun en tykkää juoda kahvikupeista?:)

Ja aina on sanut muumimukin käteensä!:) Älä ole niuho!! Kaikki kun eivät mieti koko ajan sitä että miltä he ja heidän elämänsä NÄYTTÄÄ ulospäin vaan yksinkertaisesti elävät vain siten kuten tuntuu hyvältä!:)

Ymmärrätkö ollenkaan moista ideologia? Etpä varmaan...Kannatas varmaan lukasta viakkapa edes yks muumikirja! Ja siis sellainen AITO kirja, ei mikään lasten versio;)

Vierailija
100/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarjoilla Muumi-mukeista vieraille mitään. Mukeja on kyllä reilusti ja niistä tykätään, mutta jokainen muki on jonkun oma. Niitä käytetäänkin vain ihan oman perheen kesken, jokainen juo omastaan. Ei ole tullut mieleenkään alkaa tarjoilemaan niistä vieraille!

Vieraille katetaan neutraalit kupit ja lautaset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi