Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisissa lapsiperheisä aikuisvieraillekin tarjoillaan Muumi-astioista?

Vierailija
22.08.2010 |

Tämä on usein herättänyt huomioni. Perheessä on lapsia, jotka varmaan tykkäävät Muumeista, mutta miksi aikuisillekin tarjoillaan kahvit noista Muumi-hahmoisista mukeista ja lautasista?

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit vaan tyytyväinen kun kalliista arvoastioista sinulle tarjoillaan. Sinuun luotetaan eikä pelätä, että kömpelyyksissäsi rikkoisit jotain.

Vierailija
2/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta arkiset kahvitteluvieraat kuten talonväkikin juovat muumimukaista. Mulle Muumit on sellainen ideologia, joka muistuttaa että elämää ei pidä ottaa liaan vakavasti. Tarjoilemme muumimukeista siksi, että haluamme osoittaa vieraillemme, että meillä arvostetaan rentoa ja lapsenmielistä elämäntapaa. Kupit ovat kuitenkin laadukkaita, että kyllä niistä kehtaa tarjota. Muumifilosofian ydin on kuitenkin sellainen, että ei se ihan lapselle aukea. Jos jollekin vieraalle muumimukeista juominen on ongelma, saa siitä toki mainita, voimme kaivaa kaapista hänelle aikuismaisen astiaston käyttöön :)

ideologian pohjalta. Minusta ne vaan ovat rumia kuin rupikonnat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muumeja sun muuta.Juodaan niistä itsekin. Miksi pitäisi vieraille olla eri mukit kuin talonväelle? Enpä ole tullut ajatelleeksi että joku saattaa tuollaisesta harmistua! Mutta, meille ei ole pakko tulla kylään jos mukivalikoimamme ärsyttää.

Vierailija
4/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi että emäntä ja isäntä niitä omistaa, niitä astioita itse arvostaa - ei liene tapana kysellä vierailta, mistä astioista te haluaisitte/suvaitsisitte kahvinne nauttia? Käsittämättömän tyhmä kysymys!

Vierailija
5/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidän itse kovasti muumi-mukeista, tarjoilen niistä paikallisille ja suomalaisille tuttavilleni.

Vierailija
6/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen astiasto on korkealla. el pitäisi kaivaa tuoli ja kiivetä sille ja nostella kupit korkealta kaapista alas. Helpompi otttaa ne arkiset muumikupit. Ja lisäksi pelkään, että juhlakupit hajoavat siinä nostellessa. tarkoitus olisi että ne olisivat ehjiä sitten lasten rippijuhlissa ja muissa juhlissa (paitsi lasten synttäreillä, niissäkäytän muumeja)

Eikä tässä mistään arvostuksesta ole kyse - jäin vaan miettimään, että miksi ihmeessä kaikissa lapsiperheissä ne muumit on aina pöydässä, vaikkei ole kyseessä lasten synttärit tms. mihin ne sopisivat mielestäni hyvin. Unikkoa? Noh sanotaan että ei ne ainakaan vähemmän mauttomat olisi kuin Muumit, vaikkei toki lasten teemaa.

Jos samassa Iittalan mukissa olisi vaikka Marimekon Unikkoa, kokisitko enemmän arvostusta?

Vierailija
7/111 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että aikuisilla ihmisillä on jotain muumi-pyyhkeitä kylppärissä jne. Ja mieluummin joisin kylässä kahvit unikosta kuin muumista.

Vierailija
8/111 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en tietenkään huomauta talonväelle kattauksesta, mutta mielessäni ajattelen kyllä että pistitte sitten lastenastiaston pöytään.. tulee aina samanlainen olo, kun pikkutytöt haluavat leikisti kahvitella "teekutsuilla". Ja jotenkin ne mukit on vaan..mauttomat, sori. Ihan kuin se lapsiperheys olisi ihan kaikki, edes aikuisvieraiden aikana ei voi olla jotain muuta kuin se "Muumimamma".

AP

Olen tosi ihastunut muumimukeihin. Tykkään kaikesta värikkästä ja muumit on aina kuuluneet suosikkeihi! Mulla ei ole lapsia, mutta kyllä juon kahvini itse muumimukista ja tarjoan vieraillekkin, ei mulla muun laisia mukeja oikein olekkaan. :D Eli ne muumit ei tosiaankaan ole mikään lapsiperheen juttu! Ja itse en ihan pienille lapsi vieraille edes mukejani antaisi käyttöön, ovat sen verran arvokkaita!

Vierailija
9/111 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muumimukien estetiikka on sellaista vähän 50-lukulaista ja hillittyä. Meillä on Teema-mukeja sekä muumikuvioilla että muilla kuvioilla. Lapsiperheissä ehkä aikuiset pakostakin usein tutustuvat siihen "muumifilosofiaan". Itse ainakin olen perehtynyt siihen melko perusteellisesti ja pidän sitä hyveenä, en lapsiperhejämähtämisenä :D

Vierailija
10/111 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään hienoa kahviastiastoa, vain ja ainoastaan muumimukeja. Vieraat juovat ihan mielellään kahvinsa muumimukeista. Tällä hetkellä kokoelmassani on 13 mukia, kaksi kulhoa ja kahvipurkki eikä tähän päivään mennessä ole tullut yhtään "huonoa" sanaa mukeistani :)

tv. 21 v naikkonen joka on kerännyt muumimukeja 6 vuotta

Vierailija
11/111 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, muumimukit ovat koristeltuja Teema mukeja.

Vierailija
12/111 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin sen takia kun itse tykkään niistä. Itse ainakin tarjoilin niistä lapsettomina sinkkuaikoinakin aikuisvieraille juomia. Enkä edes ymmärtänyt hävetä.......

Vierailija
13/111 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille tarkoitettuja alunperin. Ja jos luette muumikirjoja, ymmärrätte, että ihan aikuisille(kin) ne on kirjoitettu. Janssonin alkuperäiset muumipiirrokset ovat aika kaukana höpsö- ja japanimuumeista, ovat ajatonta taidetta. Siksi ne muumimukit voivat olla joka kahvipöydässä, kun aikuiset istuvat sen ääressä.

Vierailija
14/111 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan liian pieniä, mistä ihmeen saaveista tässä ketjussa höpistään. Minä juon kahvini aina isosta mukista (n.3dl) ja tarjoilen vieraille Teeman kahvikupeista jotka ei mun mielestä ole edes mukeja (meillä on samankokoisia kuin Muumimukit). Muumeista en tarjoile vieraille kun niitä ei riittäisi kaikille.

Mauttominta ikinä olis saada kahvit Myrna-kupeista, ellei sitten olisi kylässä jonkun mummolla...

Vierailija
15/111 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumimuki on yhtä kuin koristeltu teemamuki. 2,5 desiä menee, kun muki on piripinnassa. Muumimukeja ei ole, vieraat saavat juoda erivärisistä teemoista.

Minulle riittää kyläpaikassa, että muki tai on puhdas. Tyydyn Myrna-tilkkaseen, mutta mieluiten juon koko mukillisen, jos kahvi on hyvä.

Vierailija
16/111 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä miellän ne lasten astioiksi. Eli vieraille en niistä kahvia tms. tarjoile.

Vierailija
17/111 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todennut että muumimuki on paras kahvimuki mikä löytyy. Juuri sopivan kokoinen, kahvi jäähtyy siinä juuri sopivassa ajassa. Sen tähden oonkin niitä keräillyt jo aika monta kappaletta ja jos kavereita pistäytyy kahville niin kyllä niistä tarjoan. Virallisimmissa kahvituksissa sitten tarjoan muista.

Vierailija
18/111 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jäänyt Muumien keräily päälle siksi, että saivat niitä yo-lahjaksi tms.? Olisko aika havahtua huomaamaan, että se mikä oli ihq 18-vuotiaana, onkin noloa aikuisena?

Mielestäni Muumi-tavarat osoittavat huonoa makua. Yhtä hyvää makua olisi tarjoilla juomat Venetsia-matkamuistomukeista.

Vierailija
19/111 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä juomatta ja syömättä, jos noin loukkaa.

Vierailija
20/111 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla kun lapsetkin ovat niistä syöneet, ihan normaaleissa, fiksuissa ja kivoissa perheissä. Ajatus on varmaan ollut yhtenäinen kattaus?

Muttei koskaan muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä