Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa aivan raivostuttavaa tuo koulutuksen arvostus!

Vierailija
20.08.2010 |

Ihan niin kuin ihminen olis vain jotain, jos on suorittanut kymmenen eri tutkintoa. Olen asunut sekä USA:ssa sekä Saksassa ja varsinkin USA:ssa pidän hyvänä sitä, että jos ihminen on toimelias, pääsee pitkälle, vaikka koulutusta ei olisikaan.

Ymmärrän, että joihinkin ammatteihin tarvitaan koulutus (esim. sairaanhoitaja, lääkäri, juristi), mutta esim. tietokone- tai kaupallisella alalla arvostan enemmän ihmistä, joka on oppinut asiat tekemällä eikä kirjoista.

Ja muistan, kuinka isäni naureskeli tuossa muutamia vuosia sitten kun kävi jotain kurssia useiden vastavalmistuneiden insinöörien kanssa. Itsellään hänellä ei ollut koulutusta, mutta 30 vuoden työkokemus takana.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinto on nykyään se,millä työpaikan saa.työkokemukella ei niin väliä.onneksi omalla alalla(teollisuus/metalli)arvostetaan enemmän osaamista kuin papereita...

Vierailija
22/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyödyttää itseään. Kunhan ei sitten kauheasti ole katkera myöhemmin valinnoistaan.

Ihan sama, miten muut ovat kouluttautuneet, lapset toivottavasti jaksavat opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keväällä luin tutkimuksesta, jonka tuloksissa todettiin että lastentarhanopettajat tarjoavat yleisesti ottaen parempaa hoitoa kuin vähemmän koulutetut. Virikkeisempää, sensitiivisempää jne.

Vierailija
24/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri kouluttamattomat tai huonosti koulutetut....

Vierailija
25/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon kuuluu yrittelijäisyys pikemminkin kuin kirjaviisaus ja muu sivistyneisyys. Nopeaa rahaa ja lompakon paksuutta arvostetaan ja kerskaillaan. Eurooppa, vanha mantere on perinteisesti ollut sivistyneistön ja ajattelijoiden maaperää, ja tähän kategoriaan Suomikin osin kuuluu, mistä koulutuksen arvostus on hyvä esimerkki. Mutta kyllä Suomikin on täynnä näitä "oikean työn" arvostajia, lompakon paksuutta korostavia ihmisiä, jotka ovat todella koulutusvastaisia ja siirtävät asenteensa myös lapsiin, nähty on. Me "haihattelijat" voimme sillä aikaa puurtaa yliopiston kammioissa muun sivistyneistön parissa, ei haittaa..

Vierailija
26/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistoista on USAssa!

Kyllä koulutusta pidetään arvossa.

Vierailija
27/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä ja koulutetut ihmiset arvostavat koulutusta, kouluttamattomat ja avarakatseiset koulutetut ihmiset arvostavat ihmisessä myös muita piirteitä. Jos tavoittelet toimitusjohtajan paikkaa suuresta firmasta, et siihen pääse ilman asianmukaista koulutusta = mahdollinen työnantajasi arvostaa myös koulutustasi. Jos tavoittelet hyvää elämää, koulutuksella ei välttämättä ole merkitystä = kanssaihmisesi hyväksyvät sinut myös kouluttamattomana ja tunnet itsesi arvostetuksi joka tapauksessa. Tämä on myös omista ajatuksista ja tavoitteista kiinni! Jos valittaa siitä että "liikaa" arvostetaan koulutuksen merkitystä, olen aistivinani katkeruutta ja kateutta ilmassa.

Vierailija
28/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että joihinkin ammatteihin tarvitaan koulutus (esim. sairaanhoitaja, lääkäri, juristi), mutta esim. tietokone- tai kaupallisella alalla arvostan enemmän ihmistä, joka on oppinut asiat tekemällä eikä kirjoista.

Ja muistan, kuinka isäni naureskeli tuossa muutamia vuosia sitten kun kävi jotain kurssia useiden vastavalmistuneiden insinöörien kanssa. Itsellään hänellä ei ollut koulutusta, mutta 30 vuoden työkokemus takana.

En ymmärrä, mitä naurettavaa tuossa oli. Olisi aika ikävää, jos 30 vuoden työkokemuksella ei osaisi paljon enemmän kuin vastavalmistuneet.

Ei meille ainakaan opiskeluaikana sanottu, että valmistuttuamme osaisimme mitään erityisen syvällisesti, vaan että meillä on valmiudet opiskella lisää ja oppia asiat työn kautta.

Esimerkiksi omassa opiskelupaikassani opetettiin tietyt menetelmät, joita varsinaisessa työssä sovelletaan. Kokemus ja osaaminen tulee vuosien jälkeen.

Oma työpaikkani ei ala menetelmiä kenellekään opettamaan. Ne pitää osata, kun meille tulee. Ymmärrämme myös, että opiskelijat/vastavalmistuneet eivät vielä osaa niitä soveltaa, mutta koulutamme sitten siinä.

Opiskeluaikana opetettiin monista asioista paljon ja osin turhaan, jotta osaa arvioida työnsä tuloksia. Esimerkiksi minä en varsinaisesti käytä tilastollisia menetelmiä työssäni, mutta minun pitää kyetä ymmärtämään, ovatko saamani tulokset yleistettäviä. Koska en suoranaisesti tilastollisia menetelmiä tarvitse, en olisi välttämättä alkanut niihin perehtyä, jos niitä ei olisi opetettu. Olisin käyttänyt ajan oman osaamisalani syvällisempään opetteluun.

Asiakkaat kysyvät usein koulutustani. Eivät he minua sen perusteella arvota, vaan haluavat tietää, miten juurta jaksaen alkavat asioita selittää. Joillekin tietysti merkitsee se, että jos koulutus on sopiva, todennäköisesti osaan työni paremmin juuri sen takia, että tiedän osaamisalueeni lisäksi vähän jotain muutakin aihealueesta.

Itselleni on kyllä se ja sama mikä jonkun koulutus on. Ihailen vilpittömästi ammattitaitoisia ihmisiä, ovat he oppinsa saaneet mitä kautta hyvänsä.

Vierailija
29/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että joihinkin ammatteihin tarvitaan koulutus (esim. sairaanhoitaja, lääkäri, juristi), mutta esim. tietokone- tai kaupallisella alalla arvostan enemmän ihmistä, joka on oppinut asiat tekemällä eikä kirjoista. Ja muistan, kuinka isäni naureskeli tuossa muutamia vuosia sitten kun kävi jotain kurssia useiden vastavalmistuneiden insinöörien kanssa. Itsellään hänellä ei ollut koulutusta, mutta 30 vuoden työkokemus takana.

En ymmärrä, mitä naurettavaa tuossa oli. Olisi aika ikävää, jos 30 vuoden työkokemuksella ei osaisi paljon enemmän kuin vastavalmistuneet. Ei meille ainakaan opiskeluaikana sanottu, että valmistuttuamme osaisimme mitään erityisen syvällisesti, vaan että meillä on valmiudet opiskella lisää ja oppia asiat työn kautta. Esimerkiksi omassa opiskelupaikassani opetettiin tietyt menetelmät, joita varsinaisessa työssä sovelletaan. Kokemus ja osaaminen tulee vuosien jälkeen. Oma työpaikkani ei ala menetelmiä kenellekään opettamaan. Ne pitää osata, kun meille tulee. Ymmärrämme myös, että opiskelijat/vastavalmistuneet eivät vielä osaa niitä soveltaa, mutta koulutamme sitten siinä. Opiskeluaikana opetettiin monista asioista paljon ja osin turhaan, jotta osaa arvioida työnsä tuloksia. Esimerkiksi minä en varsinaisesti käytä tilastollisia menetelmiä työssäni, mutta minun pitää kyetä ymmärtämään, ovatko saamani tulokset yleistettäviä. Koska en suoranaisesti tilastollisia menetelmiä tarvitse, en olisi välttämättä alkanut niihin perehtyä, jos niitä ei olisi opetettu. Olisin käyttänyt ajan oman osaamisalani syvällisempään opetteluun. Asiakkaat kysyvät usein koulutustani. Eivät he minua sen perusteella arvota, vaan haluavat tietää, miten juurta jaksaen alkavat asioita selittää. Joillekin tietysti merkitsee se, että jos koulutus on sopiva, todennäköisesti osaan työni paremmin juuri sen takia, että tiedän osaamisalueeni lisäksi vähän jotain muutakin aihealueesta. Itselleni on kyllä se ja sama mikä jonkun koulutus on. Ihailen vilpittömästi ammattitaitoisia ihmisiä, ovat he oppinsa saaneet mitä kautta hyvänsä.

Kyllä mun mielestä on arvostettavaa se että jaksaa kolme - neljä vuotta puurtaa kuin opetella YMMÄRTÄMÄÄN samat asiat 30 vuodessa. Tekemällä oppii tekemään mutta opiskelemalla ymmärtämään asioiden taustat ja merkitykset. En kyllä väheksy pitkää kokemustakaan, annan mieluummin 30 vuotta töissä olleen työssäoppineen kuin vastavalmistuneen sairaanhoitajan ottaa itseltäni verinäytteen. Mutta arvostan enemmän vastavalmistuneen mielipidettä monessa ammatissa.

Vierailija
30/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mielestä kaikki viisaus ja ymmärrys asuu yliopistolla...

Itse olen gradua vaille FM enkä kovin korkealle arvosta yliopisto-opintoja, vaikka olen toki hyvin viihtynyt monien eri aineiden kursseilla. Se aika on ollut osin älyllistä viihdettä ja osin turhauttavaa ajanhukkaa, eikä nykyisessä työssäni, joka on niinsanotusti koulutustani vastaavaa, todellakaan relevanttia. Ymmärrän toki, että koulutussektori ei ole olemassa ensisijaisesti opiskelijoiden kouluttamista varten vaan palvelee muita yhteiskunnan tarpeita.

Vierailija
31/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. syöpäsairaan omaisena olen äärettömän kiitollinen, että meillä on pitkälle koulutettuja syöpälääkäreitä, röntgenhoitajia ja sairaanhoitajia. Tuskin näitä taitoja kuitenkaan kokemuskaan tai edes ahkera googlaus tuo?

Vierailija
32/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös toinen niistä etelä-afrikkalaisista kirurgeista, jotka tekivät ensimmäisen sydämensiirron, ollut täysin kouluttamaton ja toimi virallisesti sairaalan vahtimestarina? Kai sekin oli kirurgiksi jossain oppinut, eikä siis koulussa.

Vierailija
33/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös toinen niistä etelä-afrikkalaisista kirurgeista, jotka tekivät ensimmäisen sydämensiirron, ollut täysin kouluttamaton ja toimi virallisesti sairaalan vahtimestarina? Kai sekin oli kirurgiksi jossain oppinut, eikä siis koulussa.

Vierailija
34/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

määriteltäisi myös muidenkin ansioiden mukaan kuin työn (olipa se sitten koulutuksella tai työkokemuksella hankittua). Tarkoitan vaikkapa perhettä, vapaehtoistyötä, kuinka kohtelee muita jne. Suomessa se tahtoo olla niin, että kuka tienaa eniten, on parhaiten menestynyt.

Vierailija
35/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkö, ettei jaksanut käydä kuin peruskoulun? Ihmisessä on paljon arvostettavia piirteitä: empaattisuus, avuliaisuus, koulutus, työteliäisyys jne. En mä voi uskoa, että jonkun mielestä on ansiokkaampaa syljeskellä lähi-grillin kulmilla kuin käydä yliopistoa.

Mikä ihmeen ongelma tää teille on? Ei koulutus tee kenestäkään pyhää, mutta onhan se yksi positiivinen ominaisuus kanssaihmisessä. Jos joku on vaikka kaunis, niin hoetteko koko ajan, että "ei se kauneus mitään merkitse...". Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. Onko se teiltä pois, jos jollain on koulutusta enemmän? Miksette voi arvostaa häntä siinä asiassa, kuten minä voisin akateemisena arvostaa taitavaa puuseppää kädentaidoista tai hyvää jalkapalloilijaa pelitaidoistaan?

Vierailija
36/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kyllä valitsen pitkälle koulutetun kirurgin.

Vierailija
37/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
38/38 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkö, ettei jaksanut käydä kuin peruskoulun? Ihmisessä on paljon arvostettavia piirteitä: empaattisuus, avuliaisuus, koulutus, työteliäisyys jne. En mä voi uskoa, että jonkun mielestä on ansiokkaampaa syljeskellä lähi-grillin kulmilla kuin käydä yliopistoa. Mikä ihmeen ongelma tää teille on? Ei koulutus tee kenestäkään pyhää, mutta onhan se yksi positiivinen ominaisuus kanssaihmisessä. Jos joku on vaikka kaunis, niin hoetteko koko ajan, että "ei se kauneus mitään merkitse...". Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. Onko se teiltä pois, jos jollain on koulutusta enemmän? Miksette voi arvostaa häntä siinä asiassa, kuten minä voisin akateemisena arvostaa taitavaa puuseppää kädentaidoista tai hyvää jalkapalloilijaa pelitaidoistaan?

Mua aina henkilökohtaisesti ärsyttää se, kun mennään sen kouluttautuneisuuden taakse joka käänteessä ja laitetaan esimerkiksi toisen kokemusta alaspäin vain sen vuoksi, ettei toinen ole virallisesti mikään "asiantuntija".

Niinkuin nyt esimerkiksi tässä ketjussa tuo ihminen, joka on 10 v. hoitanut lapsia ja ollut kerhotoiminnassa mukana (mutta hänellä ei ole alan virallista tutkintoa) - heti pitää nälviä ja huomautella asioista, mitä hän ei sitten varmastikaan osaa.

Entäs ne asiat mitä hän pitkän työkokemuksensa ansiosta osaa? Hän osaa varmaankin suhtautua luontevasti lapsiin, luovia erilaisten persoonien kanssa ja varmastikin aidosti pitää lapsista, kun on tuota työtä jaksanut jo 10 vuotta tehdä. Eli oman kokemukseni mukaan sanoisin, että varmaankin ihan hyvä hoitaja! Paljon parempi, kuin esimerkiksi joku vasta valmistunut akateeminen (tai sosionomi + kasvatustieteiden opintoja suorittanut lto:n pätevyyden saanut) lastentarhanopettaja, joka virkaintoisena vahtii jokaista lapsen elettä sillä silmällä, että "karsitaan heti erityistuen tarpeessa olevat silmätikuiksi" - eli omalla asennoitumisellaan saattaa lähteä luomaan ongelmia sinne, missä niitä ei välttämättä olekaan.

Pitkän työkokemuksen saavuttaneella lapsirakkaalla ihmisellä voi usein olla paremmin hanskassa tämä puoli; annetaan lasten olla lapsia, eikä vaadita liikoja kehitysvaiheeseen nähden - ja ymmärretään, että joskus asiat korjaantuvat itselläänkin kunhan niille vain annetaan aikaa - lapset kehittyvät eri tahtiin.

Asiassa on siis aina monia puolia.

Mielestäni esimerkiksi akateemisella tutkinnolla prassailevat tyypit ovat kuitenkin (kaikesta koulutuksestaan huolimatta) hieman yksinkertaisia - jos he todella olisivat fiksuja ihmisiä (muutenkin kuin vain "kirjaviisaita" teoreetikkoja), he osaisisivat paremmin ottaa huomioon muidenkin ihmisten vahvuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi