aivan järkkyä!!! Just katoin ku feisbuukissa ikäiseni tutut kertovat lastensa koulun aloituksesta!
Meillä vasta opetellaan nukkuman pinnasängyssä! Ikää meillä on jo yli 30-vuotta.
Miten ihmeessä ihmisillä on jo niin vanhoja penskoja?
Kommentit (90)
järkkyä: opetellaan nukkumaan pinnasängyssä?!? Ikinä kuullutkaan tuollaisesta, meidän vastasyntynyt osasi kyllä opettamatta -jopa siinä sairaalan metallihäkkyrässä.
Meidän päiväkodin ryhmässä on puolet äideistä varmaan jotain 35-40 v. Muutama +- 20 v ja loput sitten noin 25-35 v.
Riippuu varmaan alueestakin.
Kun sinun lapsesi menee kouluun tai vaikka yläasteelle niin sinua tullaan kauhistelemaan tyyliin
"kamalan vanha äiti tuollakin on.."ymmärrätkö pointtini?
terv. eka luokkalaisen äiti 28v
Aika hämmentävää, jos et kykene näkemään, että sinä olet se anomalia?
Seuraava kysymys onkin, miksi koet pätemisen tarvetta tässä asiassa? Eikö post-docin pitäisi jo ymmärtää, että elämää voi elää antoisasti monella eri tavalla?
ja tehnyt myös pari post-doccia kahdessa muussa maassa. Kaikki post-doc naispuoliset kaverini alkoivat saada lapsia vasta yli 30-vuotiaina. Nämä tuttuni Suomessa, jotka sai lapsensa joskus 26-28-vuotiaina ovat käyneet yliopiston, hankkineet vakkari työpaikan ja sitten tehneet lapset. Monet miespuoliset tuttuni Suomessa, jotka meni naimisiin silloin alle 30-vuotiaina ja sai lapset, ovat sanoneet että he olivat kateellisia minulle, koska pystyin lähtemään ulkomaille jatko-opiskelemaan. Ei kuulemma ole niin helppoa lapsikatraan kanssa. ap.
itse olen 31, ja suunnilleen saman ikäisistä tutuistani suurin osa niistä joilla on lapsia on akateemisia ja tosi moni tohtoreita (yksikin pariskunta sellainen että molemmat väittelivät kun eka lapsi oli alle puoli vuotta), monet ovat opiskelleet ulkomailla mutta eivät kaikki. OSa on nyt lasten kanssa ulkomailla töissä.
Vain harvalla ei-akateemisella tutullani on lapsia vielä.
ja toisesta haaveillaan. Ikää siis 34-vuotta.
Tutuilla on siis ollu lapsia jo vuosia mutta aika yllätyksenä tuli että ne on menossa jo kouluun! Jotenki olen tottunut että niillä on taaperoita mutta että jo koululaisia.
Suurin osa tutuistani on pitkälle kouluttautuneita ja ulkomailla opiskelleita, jotka alkaa tehdä lapsia yli kolmekymppisinä. Lähinnä nämä normikoulutuksen käyneet kertovat koulunaloituksesta.
mutta kuitenkin
¨
ap.
minulla on kylläkin vain yksi ulkomailla tehty postdoccaus, mutta kyllä se perheen kanssakin onnistuu jos halua löytyy ja perheessä puolisoiden välillä vallitsee tasa-arvo. On avartavaa myös lapsille, ja oppivatpahan koululaisetkin vieraan kielen siinä samalla.
Usein ei kyllä kehtaa kertoa olevansa tohtori, kun mielikuva on juuri noin rajoittuneesta ja sosiaalisesti kyvyttömästä ihmisestä kuin ap.
ja tehnyt myös pari post-doccia kahdessa muussa maassa. Kaikki post-doc naispuoliset kaverini alkoivat saada lapsia vasta yli 30-vuotiaina.
Nämä tuttuni Suomessa, jotka sai lapsensa joskus 26-28-vuotiaina ovat käyneet yliopiston, hankkineet vakkari työpaikan ja sitten tehneet lapset.
Monet miespuoliset tuttuni Suomessa, jotka meni naimisiin silloin alle 30-vuotiaina ja sai lapset, ovat sanoneet että he olivat kateellisia minulle, koska pystyin lähtemään ulkomaille jatko-opiskelemaan. Ei kuulemma ole niin helppoa lapsikatraan kanssa.
ap.
meidän ekaluokkalaisen lapsen luokalla ei näkynyt kyllä yhtään alle kolmekymppistä äitiä, uskallan väittää. Siis luokassa katselin kun koulu alkoi:)
Voisihan olla niin, että toisaalla opetellaan nukkumaan pinnasängyssä ja toisaalla valmistutaan yliopistosta ja äidit ovat samanikäisiä. Niin, että eihän tuo koulunaloitus ole edes iso ero...
Minunkin lapseni olivat koulussa, kun kaverit vaihtelivat äidinmaitovaippoja omilleen. Sellaista on elämä.
1. ja 3. luokalla. Olin maisteri ja ollut kaksi vuotta töissä, kun esikoinen syntyi. Ikää on nyt 34 vuotta.
Joten KENTIES sinullakin tulee joskus halu olla kotona esikoisen mennessä kouluun vauvan kanssa?
Ei esikoista saa pistää vauvan kanssa lähtemään kouluun, että itse voi laiskotella kotona!!! :)
Suurin osa tutuistani on pitkälle kouluttautuneita ja ulkomailla opiskelleita, jotka alkaa tehdä lapsia yli kolmekymppisinä. Lähinnä nämä normikoulutuksen käyneet kertovat koulunaloituksesta.
mutta kuitenkin
ap.
[/quote]
Miten voit puhua penskoista ja vanhoista ja käyttää lapsista noin rumaa sanaa? Minun ystäväpiirissäni on tohtoreista lähtien ammattikoulun käyneisiin ja kyllä aivan kaikenlaisen koulutuksen saaneiden lapset aloittavat koulun. Eipä uskoisi kirjoituksesi perusteella sinun itsesi olevan kovin kummoista koulutusta saanut...
Se, että olet itse tehnyt lapset NIIN vanhana? Sietääkin olla järkyttynyt.
Mä olen 32-v. ja mun penska aloitti juuri koulun ja siitä laitoin Faceen kuvia sekä kommenttiakin statukseen.
Olin niinkin teiniäiti-ikäinen kuin 25-v. kun esikoiseni syntyi. JÄRKYTTÄVÄÄ!
me ollaan miehen kanssa pitkälle koulutettuja. Asumme tällä hetkellä ulkomailla, lapsilla ikää 7 ja 5 ja meillä 33.
ja toisesta haaveillaan. Ikää siis 34-vuotta.
Tutuilla on siis ollu lapsia jo vuosia mutta aika yllätyksenä tuli että ne on menossa jo kouluun! Jotenki olen tottunut että niillä on taaperoita mutta että jo koululaisia.
mutta kuitenkin
¨
ap.
jotka ovat saaneet lapsia alta 30 v. Niin ja monet ovat olleet ulkomailla lasten saannina jälkeenkin töissä (osalla mies jäänyt kotiin lasten kanssa).
ja tehnyt myös pari post-doccia kahdessa muussa maassa. Kaikki post-doc naispuoliset kaverini alkoivat saada lapsia vasta yli 30-vuotiaina.
Nämä tuttuni Suomessa, jotka sai lapsensa joskus 26-28-vuotiaina ovat käyneet yliopiston, hankkineet vakkari työpaikan ja sitten tehneet lapset.
Monet miespuoliset tuttuni Suomessa, jotka meni naimisiin silloin alle 30-vuotiaina ja sai lapset, ovat sanoneet että he olivat kateellisia minulle, koska pystyin lähtemään ulkomaille jatko-opiskelemaan. Ei kuulemma ole niin helppoa lapsikatraan kanssa.
ap.
Kiitos viestistäsi :) voihan se mieli toki 10 vuoden aikan muuttua vaikka mihin suuntaan!
Mun mielestä on kauheeta kun jotkut kaverit on sitä mieltä että pilaan nuoruuteni tekemällä lapsen tämän ikäisenä.. Itse en millään lailla koe että näin kävisi, mä kun elin nuoruuteni siinä 16-20 vuotiaana. Neljä vuotta riehuin ja rellestin ja se riitti aivan hyvin! :) Yhtään ei ole noita aikoja ikävä, vaikka suurin osa itseni ikäisistä kavereista viettää tuota hurjaa nuoruuttaan yhä.
Mua lähinnä kauhistuttaa miten vielä 25-vuotiaat ja sitä vanhemmat jaksavat viettää baareissa joka viikonlopun ja hehkuttaa pitkin facebookia krapulaansa joka lauantai ja sunnuntai.
Itse mieluummin asetun aloilleni ja perustan perheen, vaikka keskimääräistä nuorempana.
T:23
Katsos kun kaikki lapsettomat eivät todellakaan vaan ryyppää, ja kaikki nuoruuden seikkailut eivät ole vain ryyppäämistä.
ja lapset nukkuu onneksi omissa sängyissä samoin aikuisetkin:)
Minun esikoiseni aloitti kuudennen ja kuopukseni toisen kouluvuotensa. Itse olen 35 ja valmistuin tohtoriksi alle 30-vuotiaana. Tuttavapiiristä löytyy monenikäistä tohtoriäitiä ja -isää. Valtaosa on saanut esikoisensa yli 30-vuotiaana, mutta reilusti alle 30-vuotiaina perheen perustaneitakin on yllättävän paljon.
Järkyty aivan rauhassa. Ammatti on ja vakituinen työpaikka.
saavat keskimäärin esikoisensa 32-vuotiaana.
Ehkä sinäkin olet ap varsin keskivertotapaus omassa piirissäsi?
Turha verrata vaikkapa jonnekin lestadiolaisseudulle, jossa matalakoulutetut naiset saavat ekansa jo 20-vuotiaana.