Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

aivan järkkyä!!! Just katoin ku feisbuukissa ikäiseni tutut kertovat lastensa koulun aloituksesta!

Vierailija
20.08.2010 |

Meillä vasta opetellaan nukkuman pinnasängyssä! Ikää meillä on jo yli 30-vuotta.

Miten ihmeessä ihmisillä on jo niin vanhoja penskoja?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

34-vuotias elää vasta vauvavaiheessa. Onko teini-ikä kestänyt jotenkin tavallista pidempään vai eikö ole ollut sopivaa miestä aiemmin? Omassa ystäväpiirissäni kaikki ovat saaneet ensimmäisen lapsensa alle 3-kymppisenä ja se on mielestäni normaalia.

Toivon siis , että lapseni saavat lapsia ennen kuin ovat reilusti yli kolmikymppisiä. Tosin tiedän toki, että elämä kuljettaa, miten kuljettaa eikä tuohon voi aina itse vaikuttaa.

Mutta toivon sydämestäni, että lapseni sitten joskus tulevaisuudessa eivät odota kauhean pitkään ennen kuin asettuvat siten aloilleen, että ryhtyvät saamaan lapsia, jos siis lapsia nyt haluavat.

Kuten sanoin, tiedän ettei aina voi itse valita. Mutta näin siis toivon :).

Vierailija
22/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 22 ja raskaana.. joten mun lapsi menee kouluun kun olen alle 30 ja mä olen ylpeä siitä. Enkä silti ole mikään teiniäiti! Toiset vaan saa aikaiseksi enemmän kuin toiset ja toisille tuleva perhe on mahdollista uraa tärkeämpi asia.. Mun mielestä järkyttävää on se että suomessa ENSIsynnyttäjien keski-ikä on 28 vuotta! Itse en enää 30-vuotiaana alkaisi lapsia tekemään ja se on varma se.

Minä sain esikoiseni 22-vuotiaana, eli juuri sinun ikäisenäsi. Ja toisen lapseni 24-vuotiaana. Ajatuksena juuri tuo, etten aivan varmasti enää kolmikymppisenä halunnut olla pienen vauvan äiti :-).

Kappas vaan: olinpa kuitenkin ;-). Sain neljännen lapseni ollessani 32-vuotias ja viidenteni syntyessä olin peräti 37-vuotias. Eikä se ollutkaan yhtää hullumpi vaihtoehto. Yhtä kivaa pienen vauvan äitiys oli vanhempanakin :-).

Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi :-). Minua ei ainakaan ole ikinä, ikinä kaduttanut, että tulin äidiksi 22-vuotiaana. Oma esikoiseni täyttää jo kohta 21 vuotta, eli hän on vuoden sinua nuorempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siis 23-vuotias teini(?)äiti, kun hänet sain. Opiskelujen päätteeksi, maisterinpaperit sain mammaloman aikana. Aika monet luokkakavereiden vanhemmista on mua vanhempia. Tai itse asiassa suurin osa. Mutta näin on ollut koko ajan, tokihan se eka lapsi saadaan keskimäärin paljon vanhempana kuin 23-vuotiaana...

Mutta nyt itse olen siis 30-vuotias ja lapset on tehty, esikoisen lisäksi meillä on 4-vuotias. Ja elämä on ihanaa =)

Vierailija
24/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. eräs pitkälle kouluttautunut ja ulkomaillakin moneen otteeseen opiskellut, silti lapset kouluikäisiä näin vähän päälle kolmikymppisenä - tätä elämää kun voi elää niin molella eri tapaa, ystävä hyvä:)

ja toisesta haaveillaan. Ikää siis 34-vuotta.

Tutuilla on siis ollu lapsia jo vuosia mutta aika yllätyksenä tuli että ne on menossa jo kouluun! Jotenki olen tottunut että niillä on taaperoita mutta että jo koululaisia.

Suurin osa tutuistani on pitkälle kouluttautuneita ja ulkomailla opiskelleita, jotka alkaa tehdä lapsia yli kolmekymppisinä. Lähinnä nämä normikoulutuksen käyneet kertovat koulunaloituksesta.

mutta kuitenkin

¨

ap.

Vierailija
25/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko aikuisten oikeasti olet sitä mieltä, että yli kolmekymppinen nainen on suunnilleen maho ja toinen jalka haudassa?

Tekstistäsi paistaa läpi nuoruuden ehdottomuus, mutta älä välitä: kyllä se siitä ajan mittaan tasaantuu.

Vierailija
26/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestistäsi :) voihan se mieli toki 10 vuoden aikan muuttua vaikka mihin suuntaan!

Mun mielestä on kauheeta kun jotkut kaverit on sitä mieltä että pilaan nuoruuteni tekemällä lapsen tämän ikäisenä.. Itse en millään lailla koe että näin kävisi, mä kun elin nuoruuteni siinä 16-20 vuotiaana. Neljä vuotta riehuin ja rellestin ja se riitti aivan hyvin! :) Yhtään ei ole noita aikoja ikävä, vaikka suurin osa itseni ikäisistä kavereista viettää tuota hurjaa nuoruuttaan yhä.

Mua lähinnä kauhistuttaa miten vielä 25-vuotiaat ja sitä vanhemmat jaksavat viettää baareissa joka viikonlopun ja hehkuttaa pitkin facebookia krapulaansa joka lauantai ja sunnuntai.

Itse mieluummin asetun aloilleni ja perustan perheen, vaikka keskimääräistä nuorempana.

T:23

Vierailija
27/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko ymmärtää miten keski-ikä lasketaan?

Otetaan kaikki ensisynnyttäjien ikä lasketaan, jaetaan se yhteenlasketuilla naisien lukumäärällä!

Osa naisista on päälle 40- vuotiaita, osa alle 20- vuotiaita.

Valtaosa ensilapsen saajista on ikää 25-30.

Ei se kuitenkaan tarkoita että synnyttäminen loppuu siihen kun saa esikoisen.

Itse olin 24 kun esikoinen syntyi ja olen lapsen saanut täytettyäni 30.

Minusta osoittaa eräänlaista kypsymättömyyttä että 22- vuotiaana sanoo ettei lasta hanki enää 8 vuoden kuluttua. Jokseenkin rajoittunutta elämänasennetta?

Sinä nro 23 kuulut tohon ap.n kertomaan joukkoon jotka 3- kymppisenä vie esikoistaan kouluun. Ei siinä ole mitään pahaa: mutta mitä olen leikkipuistossa katsellut niin moni mamma joka vie kouluun lastaan on vauvan kanssa kotona.

Joten KENTIES sinullakin tulee joskus halu olla kotona esikoisen mennessä kouluun vauvan kanssa?

Sinuna en lähtisi laukomaan kovin jyrkkiä mielipiteitä tulevaisuudesta. Tai no ei siinä mitään: kovaa työelämää valmiina takomaan? ;)

Vierailija
28/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ollut edes ainut sen ikäinen.

Vierailija
29/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinun lapsesi menee kouluun tai vaikka yläasteelle niin sinua tullaan kauhistelemaan tyyliin

"kamalan vanha äiti tuollakin on.."

ymmärrätkö pointtini?

terv. eka luokkalaisen äiti 28v

Vierailija
30/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tarkoita että kolmekymppiset olis mitään vanhuksia, joiden kuuluu vaan odottaa kuolemaa :D

Sä olet ilmeisesti aika musta-valkoinen ihminen jos näet mun mielipiteen vain tällä tavalla..

Mun huom. vanhin lapseni tulee olemaan 8-vuotias kun olen kolmekymmentä ja uskoisin että jos luoja suo niin sillä on myös nuorempia sisaruksia, joten mua tarvitaan vielä yli nelikymppisenäkin:) Ja mä tahtoisin että musta tulee iloinen ja hilpeä mummeli lapsenlapsilleni. Ei mikään vanhainkodissa makaava yli kahdeksankymppinen vaan sellainen joka jaksaa hoitaa ja leikkiä!

Mä vaan en halua olla 60 kun mun lapsi on 20..

Vierailija
31/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon korkeakoulutettuja, joilla esikoinen on juuri aloittanut koulun ja muutamalla on jo 2.-3. luokkalainenkin lapsi. Jotenkin kapeakatseista ap:lta vetää koulutusasiat tähän keskusteluun (ihan provoillakseenko?).

Toiset vain kokevat olevansa valmiita vanhemmiksi aiemmin kuin toiset. Monilla ihmisillä on sekin käsitys, että lapsi lopettaa vanhempien "elämän", mutta aivan normaalisti se on meillä varhain lapsen tehneillä jatkunut. Edelleen matkustellaan, käydään kaljalla kavereiden kanssa, luetaan kirjoja, lenkkeillään, harrastetaan. :)

Vierailija
32/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjien keski-ikä kai kuiten on vielä paria vuotta alle 30.

Mun lapset ekalla ja kolmannella, mä oon 34.

Vierailija
33/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja enhän mä mitenkään suoraan tuominnut yli kolmekymppisiä lapsensaajia. Itse kuitenkin edelleen uskon etten tule kuulumaan tuohon joukkoon :) Vaikka niinkuin jo sanoin niin eihän sitä tosiaan tiedä miten mieli muuttuu!!!!!!!!!!

Ja voinhan mä toki olla tuossa joukossa joka vie vauvan kanssa isompaa lasta kouluun.

Ja tosta jyrkkien mielipiteiden laukomisesta sen verran että kukahan niitä täällä laukoo? Mä kuitenkin kerroin vaan asiasta omalta kannaltani ja siitä miten itse ajattelen, kun taas sä tuut laukomaan mulle suoraan että mun elämänasenne on rajoittunut ja että mä olen kypsymätön! Että kumpiko se meistä olikaan jolla on rajoittunut elämänasenne jos ei pysty ymmärtämään edes että jotkut tämänikäiset ihmiset osaavat ajatella omaa tulevaisuuttaan pidemmälle kuin yhden päivän?

Vierailija
34/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset saatu opiskeluaikana sekä meillä että monilla muilla tuttavapiirissä. Ylempi korkeakoulututkinto on ihan mahdollista suorittaa lastensaannin lomassa - ja vielä samalla sopivissa väleissä hankkia työkokemustakin. Ikää 33 vuotta, isompi lapsi meni nyt tokalle ja pienempi eskariin.

Vierailija
35/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta äidit ovat saman arvoisia ovat ne tehneet lapsensa minkä ikäisenä ja missä elämän vaiheessa tahansa. Itse tein juurikin tuon ajatus maailman kautta että haluan olla lapsieni/lastenlapsieni elämässä mahdollisimman kauan. joten päätin että lapset saavat tulla jos ovat tullakseen nuorena ensimmäinen 21v ja toinen 25v . Lapsilukumme on täynnä tai no eihan sitä koskaan tiedä mutta näin asiaani ainakin ajattelen :)

Vierailija
36/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tehnyt myös pari post-doccia kahdessa muussa maassa. Kaikki post-doc naispuoliset kaverini alkoivat saada lapsia vasta yli 30-vuotiaina.

Nämä tuttuni Suomessa, jotka sai lapsensa joskus 26-28-vuotiaina ovat käyneet yliopiston, hankkineet vakkari työpaikan ja sitten tehneet lapset.

Monet miespuoliset tuttuni Suomessa, jotka meni naimisiin silloin alle 30-vuotiaina ja sai lapset, ovat sanoneet että he olivat kateellisia minulle, koska pystyin lähtemään ulkomaille jatko-opiskelemaan. Ei kuulemma ole niin helppoa lapsikatraan kanssa.

ap.

Vierailija
37/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tehnyt myös pari post-doccia kahdessa muussa maassa. Kaikki post-doc naispuoliset kaverini alkoivat saada lapsia vasta yli 30-vuotiaina. ap.

Ok, so that explains your not so good Finnish grammar. Am now assuming that your written English is better than your written Finnish. Or maybe you use an editor for the scientific texts that you produce. Do you?

(Koska suomeksi ulosantisi vaikuttaa, jopa täällä anonyymillä keskustelupalstalla, aika teini-pissistyyliseltä. Oletan nyt sen johtuvan siitä, että kirjoitat suurimmaksi osaksi englanniksi ja olet niin tehnyt jo vuosia :)...)

t. sivustaseuraaja

Vierailija
38/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olit valmis perheen perustamiseen ja aikustumiseen vasta +30-vuotiaana. Toisaalta ilmeisesti et ole kovin paljoa kypsynyt kuitenkaan ellet tajua, etteivät kaikki saa lapsia täsmälleen samassa iässä.

Vierailija
39/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tehnyt myös pari post-doccia kahdessa muussa maassa. Kaikki post-doc naispuoliset kaverini alkoivat saada lapsia vasta yli 30-vuotiaina. ap.

Ok, so that explains your not so good Finnish grammar. Am now assuming that your written English is better than your written Finnish. Or maybe you use an editor for the scientific texts that you produce. Do you? (Koska suomeksi ulosantisi vaikuttaa, jopa täällä anonyymillä keskustelupalstalla, aika teini-pissistyyliseltä. Oletan nyt sen johtuvan siitä, että kirjoitat suurimmaksi osaksi englanniksi ja olet niin tehnyt jo vuosia :)...) t. sivustaseuraaja

Ja lapseni menee kouluun ollessani 39-vuotias.

Vierailija
40/90 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisesta haaveillaan. Ikää siis 34-vuotta.

Tutuilla on siis ollu lapsia jo vuosia mutta aika yllätyksenä tuli että ne on menossa jo kouluun! Jotenki olen tottunut että niillä on taaperoita mutta että jo koululaisia.

Suurin osa tutuistani on pitkälle kouluttautuneita ja ulkomailla opiskelleita, jotka alkaa tehdä lapsia yli kolmekymppisinä. Lähinnä nämä normikoulutuksen käyneet kertovat koulunaloituksesta.

mutta kuitenkin

¨

ap.

Mulla kai oli ton ikäsenä jo 7 lasta ja niistäkin vanhin jo menossa 3. luokalle!:)

Aivan järkkyä että sulla on vasta yks pinnasänkyikänen! Vai oisko kumminkin niin, että me ollaankin molemmat ihan "normaaleja", mutta halutaan vain elämältämme eri asioita? Mietipä sitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi