Ennakkoluuloja kristinuskosta aika paljon tälläkin palstalla ja...
...kunnon väärinkäsityksiäkin, mutta tiesitkö seuraavaa kristinuskosta? Kolme linkkiä, hyvin erilaista, mutta puhuttelevaa tai koskettavaakin, jos voit tutustua avoimella mielellä :)
- Ydinasioita alkaen Rakkaudesta
http://www.sinuntahtesi.com/rakkaus.html
- Mitä kuoleman jälkeen ja elämän tärkein "kohtalonvalinta"
http://www.onlyoneway.net/sarjakuv3.htm
- Rakkautta etsimässä. Viisi tositarinaa (The Journey Home to Love)
Kommentit (63)
ole ennakkoluuloja kristinuskosta, vaan ahdasmielisistä hihhulikristityistä. Sen myönnän.
Katsoin tuon viimeisen linkin ensimmäisenä ja tuli niin hyvä olo!
Siunausta kaikille, löytäkää Jumalan rakkaus, niin kaikki ongelmanne ratkeavat, se on niin totta!
vahvisti ennakkokäsityksiäni. "Vain minun uskoni on oikea ja kunnon kristittynä minun tehtäväni on julistaa kaikille muille oikeaa uskoa." Jos uskotte noin, voitteko oikeasti kunnioittaa muiden uskontoja ja elämänkatsomuksia?
Yritin olla avarakatseinen ja avasin ekan linkin. Minua ja montaa muuta nykyihmistä ei vain kosketa ajatus, että joku olisi kuollut minun syntieni tähden. Ei niiden takia ketään tarvitsisi naulita ristiin. Hengellisyys on hyvä asia, mutta kristinusko on 2000 vuotta vanha juttu, joka ei kyllä puhuttele ihmisiä ikuisesti. Ja olen siis itse ex-seurakuntanuori, kun maalla ei siihen aikaan ollut kauheasti muita harrastusmahdollisuuksia :)
Itse kävin kurssin, ja voin oman kokemuksen pohjalta suositella <a href="http://alfakurssi.fi/" alt="http://alfakurssi.fi/">http://alfakurssi.fi/</a>
Kävin myös mutta en saanut sieltä mitään.
Ihan kokemusperäisiä ovat minun havaintoni kristityistä. Että kiitos, mutta ei kiitos.
Ihan kokemusperäisiä ovat minun havaintoni kristityistä. Että kiitos, mutta ei kiitos.
Kristinusko on uskonto, kristitty on ihminen joka haluaisi noudattaa kristinuskon oppeja, mutta usein epäonnistuu siinä pahasti.
Tämäkin palsta oikein huokuu pahaa oloa ilkein vastauksin. Voit päästä pahasta olostasi eroon, kun annat itsesi Jeesukselle. Minäkin pääsin.
mutta en myöskään ole kukana palstan ilkeilijöistä.
Tämäkin palsta oikein huokuu pahaa oloa ilkein vastauksin. Voit päästä pahasta olostasi eroon, kun annat itsesi Jeesukselle. Minäkin pääsin.
mutta en myöskään ole kukana palstan ilkeilijöistä.
Kristinusko ei vaan kiinnosta, hihhulit ovat pilanneet sen maineen sen verran pahasti. Lisäksi älyttömät epäloogisuudet, kristinuskon jumalan ilmeinen julmuus ja itsekkyys ja kristittyjen itsekeskeinen "minä olen oikeassa, muut uskonnot totaaliset väärässä" -meininki ja se siitä, kiitos vaan.
T:ex-srk -nuori, joka YRITTI uskoa monta vuotta, kunnes lopulta seurasi omaatuntoaan ja lopetti suosiolla
Minua myös ärsyttää monen uskovaisen (nimenomaan kristityn) ylemmyydentuntoinen suhtautuminen muihin uskontoihin ja maailmankatsomuksiin. Monet ikäänkuin pitävät kiistattomana totena sitä, että on olemassa vain yksi ainoa oikea uskonto, mikä on kristinusko, ja siihen uskomalla taivasten valtakunnan portit aukeilevat.
Millä perusteella kuka mihinkin uskoo? Sanoisin, että ihmisen syntymämaa/alue, ympäröivä kulttuuri, vanhemmat, koulu jne. ovat tässä avainroolissa. Jos synnyt vaikka Saudi-Arabiaan, sinusta tulee noin 100% todennäköisyydellä ainakin tapamuslimi. Millä perusteella vaikkapa Pohjanmaalla lestadiolaisperheeseen syntynyt voi todeta itse valinneensa uskontonsa huolellisen vaihtoehtojen pohdiskelujen jälkeen? Ihan samalla tavalla vanhemmalla iällä "löydetyt" uskonnot ovat todennäköisimmin juuri ympäröivässä yhteiskunnassa olevia valtauskontoja. Eli helppo tie, helppo valinta.
Väitän myös, että monet uskovaiset (eivät ainoastaan kristityt) käyttävät tiedostamattaan uskontoaan tekosyynä kaikkeen epäeettiseenkin toimintaan. Mitä tahansa tehdäänkään, niin ajatellaan, että se oli "Jumalan johdatusta". Sekopäisimmät esimerkit ovat vaikkapa USA:n ex-presidentti ja Englannin ex-pääministeri, jotka molemmat totesivat aikoinaan Irakin sodan aloittamisen tapahtuneen "Jumalan johdatuksesta". Sillä laupiaan Jumalan johdatuksella sitten ollaanin tapettu ainakin miljoona viatonta siviiliä vuosien saatossa. Entäpä miekalla tapahtunut käännytystyö siirtomaavaltojen aikana? Jumalan laupiasta johdatusta kai sitten!
vittu mitä hihhulipaskaa -jälleen kerran.
Huoh...
Ateistina minun on ihan helppo hyväksyä se, että uskovaisuus (oli kyseessä mikä uskonto hyvänsä) on monelle ihmiselle tehokas tapa voida henkisesti paremmin.
Joskus tietysti harmittaa uskovaisten ihmisten taholta kokemani a) tuputtaminen ja b) väheksyntä. Olen monen tuntemani ateistin tapaan kiltti ja muita kunnioittava ihminen, joka ei tunnista itseään uskovaisten kuvauksista tai syytöksistä, joiden mukaan olen väistämättä moraaliton tai syvästi epätoivoinen.
En ole. Maailmankaikkeus on ihmeellinen. Elämäni rakkautta tulvillaan. Sitä riittää niillekin, jotka välttämättä tarvitsevat sen Jeesuksen tms. jalansijakseen, jotta tuntevat itsensä onnellisemmiksi ja muistavat ottaa toiset ihmiset huomioon.
Pieni kunnioitus meitä jumalattomia kohtaan olisi tosi kiva, kiitti. :)
tulee tuo käsitys, että kristinuskoiset väheksyvät ei-uskovia? Itse en ole IRL tuollaiseen törmännyt ja esim tällä palstalla tällaiset kommentit ovat tietysti kärjistettyjä ja niitä kirjoittaa vain harvat kristityt.
Pikemminkin ateisteista ja heidän kommenteistaa kuulostaa jonkinlainen ylimielisyys ja uskovia nimitellään tyhmiksi ja lapsellisiksi ja epäloogisiksi ja oman edun tavoittelijoiksi ja miksi lie. Minusta lause "en usko tuollaisiin satuhahmoihin" tarkoittaa samalla sitä, että uskovat ovat tyhmiä ja säälittäviä. Jos ei usko, voi ihan hyvin sanoa, että en usko tai ei ole minun juttuni tai ajattelen asian toisin, mutta liian usein näkee juuri näitä satuhahmo-kommentteja ja perustellaan epäloogisuudella ihan kuin uskovat eivät näitä perusteita olisi itse missään vaiheessa tulleet edes ajatelleeksi.
mutta itse uskonto on minusta epälooginen ja ristiriitainen, Raamatusta lähtien, saati sitten sen tulkinnasta. Harva tietysti on täysin looginen aina ja kaikessa (en minä ainakaan :) mutta kristinuskon epäloogisuudet ovat juuri sellaisia jotka häiritsevät minua ja siksi en voi siihen uskoa.
On kristinuskossa monia hyviäkin puolia ja ymmärrän että se on monille voiman yms. lähde.
tulee tuo käsitys, että kristinuskoiset väheksyvät ei-uskovia? Itse en ole IRL tuollaiseen törmännyt ja esim tällä palstalla tällaiset kommentit ovat tietysti kärjistettyjä ja niitä kirjoittaa vain harvat kristityt.
Pikemminkin ateisteista ja heidän kommenteistaa kuulostaa jonkinlainen ylimielisyys ja uskovia nimitellään tyhmiksi ja lapsellisiksi ja epäloogisiksi ja oman edun tavoittelijoiksi ja miksi lie. Minusta lause "en usko tuollaisiin satuhahmoihin" tarkoittaa samalla sitä, että uskovat ovat tyhmiä ja säälittäviä. Jos ei usko, voi ihan hyvin sanoa, että en usko tai ei ole minun juttuni tai ajattelen asian toisin, mutta liian usein näkee juuri näitä satuhahmo-kommentteja ja perustellaan epäloogisuudella ihan kuin uskovat eivät näitä perusteita olisi itse missään vaiheessa tulleet edes ajatelleeksi.
mutta itse uskonto on minusta epälooginen ja ristiriitainen, Raamatusta lähtien, saati sitten sen tulkinnasta. Harva tietysti on täysin looginen aina ja kaikessa (en minä ainakaan :) mutta kristinuskon epäloogisuudet ovat juuri sellaisia jotka häiritsevät minua ja siksi en voi siihen uskoa. On kristinuskossa monia hyviäkin puolia ja ymmärrän että se on monille voiman yms. lähde.
tulee tuo käsitys, että kristinuskoiset väheksyvät ei-uskovia? Itse en ole IRL tuollaiseen törmännyt ja esim tällä palstalla tällaiset kommentit ovat tietysti kärjistettyjä ja niitä kirjoittaa vain harvat kristityt. Pikemminkin ateisteista ja heidän kommenteistaa kuulostaa jonkinlainen ylimielisyys ja uskovia nimitellään tyhmiksi ja lapsellisiksi ja epäloogisiksi ja oman edun tavoittelijoiksi ja miksi lie. Minusta lause "en usko tuollaisiin satuhahmoihin" tarkoittaa samalla sitä, että uskovat ovat tyhmiä ja säälittäviä. Jos ei usko, voi ihan hyvin sanoa, että en usko tai ei ole minun juttuni tai ajattelen asian toisin, mutta liian usein näkee juuri näitä satuhahmo-kommentteja ja perustellaan epäloogisuudella ihan kuin uskovat eivät näitä perusteita olisi itse missään vaiheessa tulleet edes ajatelleeksi.
tarkoittanut sinua, mutta kyllähän aina näissä keskusteluissa on useita kommentteja, joissa ihmetellään, miten kukaan voi uskoa tuollaiseen epäloogiseen hölynpölyyn.
Itse kävin kurssin, ja voin oman kokemuksen pohjalta suositella http://alfakurssi.fi/