Uupelo ja rauta
Eilisessä neuvolassa, jahkattiin että kannattaako sitä hemppaa nyt mitata, ja lopulta mitattiin kuitenkin.
Th tuli tuloksen kanssa takaisin, ja kysyi että eikö minua YHTÄÄN väsytä tai heikota...
Oltiin vielä ihan vastaanoton alussa enkä ollut ehtinyt vielä valittaa :P
No Hb oli vain 100. (Normaalisti minulla 135-140) Tulos oli oikein tervetullut, sain toivoa että raudalla olo voi parantua! Olen nimittäin ihan loppu, ja tuntuu että happi ei riitä ollenkaan. Ei se ollutkaan keuhkojen vika vaan veren.
Varsinanen KYSYMYS KUULUU: Kuinka nopeasti rautalisä auttaa? Aloitin heti eilen Obsidanin (+ C-vitamiinin). Milloin voin alkaa odotella piristymistä?
Rv 29+6
Kommentit (4)
Kyllä siinä pari viikkoa menee, että hb alkaa nousemaan. Itsellä oli ekassa raskaudessa ongelmana matala hb, ja obsidan ei sitä nostanut, vaikka söin 2 tabl/päivä, mutta ei enää siitä pudonnutkaan. Sitten kiinnitin erityistä huomiota ruokavalioon ja aloin syömään paljon rautaa sisältäviä kasviksia. Nyt toinen raskaus ja nyt menossa rv 23 ja hb edelleen 130 (ekassa raskaudessa hb tippui alussa), vaikka rautatabletteja en ole syönyt, vaan syön rautapitoisia kasviksia paljon. Eli sitäkin kannattaa kokeilla. Ja on muuten halvempaa, ku rautatabletit!
Mulla tipahti puolivälissä raskautta hb lähemmäs sataa sieltä ekan neuvolan 147:sta..obsidania vedin pari kuukautta, eikä noussut hb kuin parhaimmillaan 124, vaikka c-vitamiinia ja aplarimehua kittailin aina rautalisän kanssa.
Lopulta vaihdoin Maltofer- purutablettiin, jonka voi ensinnäkin ottaa ruoan kanssa, joten ei ole samaa ongelmaa kuin obsidanin kanssa, että +-2h täytyy välttää maitotuotteita. Eilen neuvolassa hb oli noussut kahdessa viikossa 119:stä 135!
-MaryRose rv 36+0
En tarkkaan muista mita mulla ol hb, kun jouduin aloittaa syomaan, sain retafer tabletteja jotka sai mut aina vaan oksentamaan..kokeilin jotain juotavaa josta kanssa purjo lensi kaaressa, sitten sain obsidania ja hb nousi kohisten :)
sairaalassa hb tipahti 60 :P siella jouduin vetaa 2retaferia aina kerralla, kesti viikon et nousi
Kyllä sen raudan pitäisi viikossa parissa alkaa vaikuttamaan. Mulla on myös kaikissa raskauksissa ollut alhainen hb, tässäkin odotuksessa alimmillaan 90 eikä nouse yli 100 vaikka syön joka päivä rautaa. Mutta aina se on noussut synnytyksen jälkeen aika nopeasti joten odotan nytkin käyvän niin! Ja se on ihme ettei kumminkaan väsytä juuri normaalia enempää vaikka hb onkin niin matala, olo on aika normaali =) Niin ja se piti vielä sanoa että jos tuo Obsidan ei tehoa, niinkuin esim. mulla ei auttanut ollenkaan vaan hb vain laski, niin kannattaa kokeilla niitä nestemäisiä rautalisiä, niiden pitäisi imeytyä paremmin.
Mukavaa loppuodotusta!
-henrietta rv. 36+4