Autokoulu - voiko rohkeus loppua kesken?
Autokouluun meno on jäänyt sitten nuoruusvuosista ja nyt istutaan koulunpenkillä. Onko kenelläkään äynyt niin, että rohkeus kovaan vauhtiin ja huonoihin keleihin ei riittäisikään? Mitä avuksi? Ei tätä keskenkään varmaan voi jättää...
Kommentit (7)
Varmuus tulee ajaessa, kuten edellä sanottiin. Kunnon oppi alkaa vasta sitten, kun olet päässyt inssin läpi. Minua jännittää vieläkin ajaessa, mutta onhan korttikin ollut vasta n. 2kk.
Onnistuneet ajokokemukset valavat lisää itsevarmuutta :)
Ajoin kortin kolmikymppisenä, pääsin tokasta inssistä 42 ajotunnin jälkeen. Pelotti aluksi hurjasti liikenteessä, harjoittelin pari kuukautta syrjäisemmillä seuduilla ja lähdin sitten varovasti ihan arkiliikenteeseen. Kaikki on mennyt hyvin, ei ainuttakaan vaaratilannetta tms.
Taitojen karttuminen toi varmuutta, ja nykyään ajan päivittäin, pitkää ja lyhyttä matkaa, missä vaan. Olen nykyään hyvä kuski (mieheni ja kavereideni mukaan) ja viihdyn ratissa.
Eli kyllä se siitä. Omien taitojen mukaan vaan etenet. Ja ajat paljon heti alusta asti, niin ei tule liikaa paineita ajamisen aloittamiseen. Tsemppiä!
Olen koko ikäni ollut itse varoivaisuus ja tehnyt kaiken jalat maassa, joten tuntuu että nyt tämä repäisy vaatii paljon enemmän itsetutkiskelua kuin olisin ikinä kuvitellutkaan. Kaikki ne asiat, jotka ovat vaikuttaneet tähän astiseen elämääni täytyy unohtaa ja uskaltaa repäistä kerrankin. Olen pikku hiljaa alkanut tykätä hiljaisessa vauhdissa ajamisesta, mutta nyt pitäisi pikku hiljaa saada painettua sitä kaasua enemmän ja siirtyä seuraavalle tasolle. Mutta pystynkö päästämään irti menneestä ja olemaan rohkea? Se selviää lähitulevaisuudessa, kuinka paljon pystyn muuttamaan itseäni.
harjoitellaan ajamista vaikka jossain parkkipaikalla, sen jälkeen pikkuteillä. Moottoritielle ajo-opettaja päästää sinut harjoittelemaan vasta kun olet siihen valmis. Ovathan ne kovat vauhdit riski opettajallekin kun istuu siinä vieressä.
En olisi itse ensimmäisillä ajotunneillani ikinä uskaltanut ajaa kovaa, mutta rohkeus kasvoi taitojen kanssa samaa aikaa.
Vielä heti kortin saatuani pelkäsin 80km vauhdissa kehätiellä ja ihmettelin miten minulla voi olla lupa olla täällä ihan itsekseni, mutta mitään vaaratilanteita ei tullut ja niinkuin toinenkin kirjoittaja, aloin viihtymään ratissa loppujen lopuksi.
Tsemppiä!
että en ole katunut päivääkään, että vielä sen tein. Elämä on paljon helpompaa nyt harrastu yms rumban keskellä, kun täällä, misä asumme ei julkiset aina ole edes vaihtoehto.
Älä anna pelolle valtaa. Totta kai aluksi pelottaa. Minullekin jo 20 nopeus tuotti aluksi suurta vaikeutta, mutta mitä paremmaksi tuli siinä autonratissa, sitä vähemmän pelotti. Nyt on jälellä sellainen terve pelko, joka mielestäni kaiklla kuskeilla pitäisi olla. Ajaa pitää tilanteen mukaan eli liukkaalla tai huonolla kelillä pitääkin vähän "pelottaa".
Sitä voi myös itse päättää milloin lähtee ajamaa ja milloin ei. Itse en lähde, jos luvataan kovia lumimyräköitä tms.
Tsemppiä ja rohteutta hypätä oman mukavuusalueen ulkopuolelle!
Äläkä hermostu, vaikka kortti ei heti ensimmäisellä yrityksellä tulisikaan. Tärkeintä on, että keskustelet ajo-opettajan kanssa tunnelmistasi ja treenaatte riittävästi, vaikka ylimääräisillä tunneilla, että saat varmuutta. Rohkeus auton ratissa ei mielestäni ole mitenkään tavoiteltavaa. Sen sijaan varmat otteet ja tilanteiden ennakointi.
Menestystä!
ammattilaisena hänen tulisi osata auttaa sinua vaikean tilanteen yli.
Maksavana asiakkaana voit myös ostaa lisäajotunteja, jos tuntuu että haluat harjoitella enemmän kuin minimit (joka on muuten tosi vähän!).