Miksi karppivastainen?
täällä käytetään paljon termiä "karppivastaisuus". miksi ihmeessä joku on karppivastainen. Itse karppaan, mutta en koe olevani esim. painonvartijat-vastainen. Onko sinulta, joka vastustat jonkun toisen elämäntapaa, se jotenkin pois omasta elämästä. häiritseekö esim. kaupassa, jos toisen kärryssä ei ole perunoita, oletko ehkä harmissasi, kun et pärjää ilman leipää, vaikka haluaisit, tai onko joku läheisesi kuollut, ja epäilet sen johtuvan vaikka karppauksesta ja jostain muusta dieetista jota vastustat?
olisi kiva tietää mistä kumpuaa se, että kaikkiin keskusteluihin, jotka koskee laihduttamista, pitää tulla avautumaan että tekniikka on täysin väärä, jos toisella se toimii.
usein nostetaan sitten kateuskortti esiin, mutta siltähän se väkisin tuntuu. Jos joku kertoo, että on viikon karpannut, on kiinteytynyt ja painoa tippunut runsaasti. Tullaan huutamaan, että ne on vain nesteitä, eli pieleen meni, ja VASTUSTAN!!!11
monille se, että saa jotain näkyvää aikaiseksi vähässä ajassa auttaa siihen, että jaksaa jatkaa ylipainon tiputusta.
Eli kerro syy: miksi vastustat jonkun karppausta?
Kommentit (95)
jeps, nyt menenkin tekemään vähän karppia päivälliseksi.
päättyisi tämäkin tappelu.
Jos kaikki tekisivät kuten sinä, päättyisi tämäkin tappelu.
Esim. suolaa ihminen TODELLAKIN TARVITSEE. Siksi meillä on kesäisin heikkoon kuntoon menneitä, jopa perusterveitä aikuisia, koska lipitetään vaan sitä "maailman parasta" hanavettä ja unohdetaan että nestemäärän kasvaessa myös suolansaannin osuus pitää nostaa!
Toisekseen: karppi EI SYÖ VÄLTTÄMÄTTÄ ENEMPÄÄ PROTEIINIA(=LIHAA) ENEMPÄÄ KUIN KESKIVERTOTALLAAJA. Karppi ottaa energiansa pääosin RASVASTA.
Kolmanneksi, kananmunien terveellisyys lyö laudalta ne muutamat, jo vääriksi todistetut, terveyshaitat (joita esiintyy lähinnä erilaisilla riskiryhmillä). Punainen maito ON terveellisempää kuin rasvaton ja pienen lapsen maito ei tulisi olla rasvatonta.
minuun joka pari viestiä sitten kirjoitti omista syömisistään ja mainitsi että pekonista tulee liikaa suolaa, niin pekonista tulee todellakin liikaa suolaa.
Toki ihminen tarvitsee suolaa, ja helteellä normaalia enemmän, mutta ei niin paljoa mitä tulee pekonista, joka on todella suolaista. Siihen kun lisää vielä päälle muut päivän suolalähteen kuten vaikka juuston jota monet karpit myös syövät paljon, on suolan päiväannos aivan liian suuri.
Esim. suolaa ihminen TODELLAKIN TARVITSEE. Siksi meillä on kesäisin heikkoon kuntoon menneitä, jopa perusterveitä aikuisia, koska lipitetään vaan sitä "maailman parasta" hanavettä ja unohdetaan että nestemäärän kasvaessa myös suolansaannin osuus pitää nostaa!
Toisekseen: karppi EI SYÖ VÄLTTÄMÄTTÄ ENEMPÄÄ PROTEIINIA(=LIHAA) ENEMPÄÄ KUIN KESKIVERTOTALLAAJA. Karppi ottaa energiansa pääosin RASVASTA.
Kolmanneksi, kananmunien terveellisyys lyö laudalta ne muutamat, jo vääriksi todistetut, terveyshaitat (joita esiintyy lähinnä erilaisilla riskiryhmillä). Punainen maito ON terveellisempää kuin rasvaton ja pienen lapsen maito ei tulisi olla rasvatonta.
Niin ja aiemmassa viestissä en tainnut kirjoittaa mikä karpeissa ärsyttää. Se, että monet karpit olettavat ei-karppien syövän hillittömästi perunaa, sokeria, valkoista vehnää yms. Kuten jo kirjoitin aiemmin, en syö niitä mutta en silti karppaa. Syön terveellisesti ja voin hyvin, olen hoikka, kaikki veriarvot yms. hyviä, verenpaine hyvä eikä muutakaan vikaa löydy.
Toinen ärsyttävä seikka on se, että jotkut karpit väittävät karppauksen parantavan kaiken, kuten aknen ja allergiat...
ja olen vastustanut karppausta.
Mutta sattuneista syistä päätin kokeilla sitä.
Hei, ei tämä olekaan mikään mörkö. Urheilla jaksan edelleen hyvin (harrastan raskasta liikuntaa n.10 tuntia viikossa) ja maha toimii ja olo on hyvä. Hienointa oli huomata, että pullan ja karkintuska häipyi kahdessa päivässä.
Ruokavalio ei ole mistään pelsepuubista vaan ihan tavallista ruokaa. Pois vain vehnäjauhot, perunat, riisit yms. Lisätty kasviksia ja kylmäpuristettua öljyä. Voita ja kermaa en edelleenkään viljele, koska en ole niitä viljellyt ennenkään. Lihan määrä ei ole lisääntynyt.
En ole hankala vieras muussa suhteessa kuin että pullaa ei vain enää haluta. Jos ystävyyssuhteeni kaatuu siihen, että ei haluta pullaa ja kakkua niin se on sitten voi voi.
Paino ei ole tippunut, koska ei ole tarvetta laihduttaa. Mutta olo on muuten parempi, ei turvonnut ja nestepöhö on häipynyt.
Mutta en voi sietää sitä, että mistään asiasta vouhotetaan älyttömästi ja asiasta saadaan luotua uskonnonomainen hurmos, ja sitten joka mahdollisessa välissä saarnataan tätä ilosanomaa kaikille ja vastaukseksi joka vaivaan.
En myöskään usko, että ääripäät minkään asian suhteen ovat hyväksi, eli vastustan mustavalkoista ajattelua.
Monet karpit tuntuu olevan tällaisia vouhottajia ja tuputtajia ja se nostaa karvat pystyyn. Toki karppajiinkin mahtuu ihan varmasti maltillisesti asiaan suhtautuvia, mutta he ovat harvoin äänessä esim. näillä keskustelupalstoilla.
Itse olen kasvissyöjä, joka yrittää välttää ns. turhia hiilihydraatteja, mutta en todellakaan tuputa ruokavaliotani muille. Jos joku kysyy esim. työpaikan lounalla, toki vastaan ystävällisesti mutta en aloita saarnaamista ja käännyttämistä.
työntävät sormia kurkkuun ja muka yökkivät kun näkevät jonkun syövän jälkiruokaa, mikä on tehty liivatteeseen yms.
Itse en puhu kenellekään karppikokeilustani, mutta kerron kyllä miksi en ota pullaa jos joku sitä tarjoaa. Muuten ei ole muuttunutta ruokavaliotani huomannut kukaan.
t.88
Mutta en voi sietää sitä, että mistään asiasta vouhotetaan älyttömästi ja asiasta saadaan luotua uskonnonomainen hurmos, ja sitten joka mahdollisessa välissä saarnataan tätä ilosanomaa kaikille ja vastaukseksi joka vaivaan.
En myöskään usko, että ääripäät minkään asian suhteen ovat hyväksi, eli vastustan mustavalkoista ajattelua.
Monet karpit tuntuu olevan tällaisia vouhottajia ja tuputtajia ja se nostaa karvat pystyyn. Toki karppajiinkin mahtuu ihan varmasti maltillisesti asiaan suhtautuvia, mutta he ovat harvoin äänessä esim. näillä keskustelupalstoilla.
Itse olen kasvissyöjä, joka yrittää välttää ns. turhia hiilihydraatteja, mutta en todellakaan tuputa ruokavaliotani muille. Jos joku kysyy esim. työpaikan lounalla, toki vastaan ystävällisesti mutta en aloita saarnaamista ja käännyttämistä.
-Tosi monet karppaajat tuomitsevat muiden ruokavaliot saatanallisiksi, jos syö pastaa, leipää ja peruna alihoo, väsyy, laiskistuu, sairastuu, kuolee ja käyttää rumia vaatteita. Kuitenkin iso osa ihmisistä syö näitä mörköhiilareita ihan ongelmitta (esim. ne japanilaiset). Monilla pulmia tuo liian suuret määrät. Itse syön sitä kammottavaa vaaleaa pastaa ja leipää (tosin meillä vaalea leipä=moniviljaa jossa siemeniä, leseitä yms), mutta koska en vedä niitä mitään jättimääriä niin paino pysyy kurissa ja olo hyvänä.
-Osa karppajista tuntuu ajattelevan, että oikeasti kaikki haluaisivat syödä paljon rasvaisia ruokia ja jos pysyy hoikkana karppaamatta syö vana mautonta ruokaa ja vahtaa neuroottisena kaloreita. Jos otan taas itseni esimerkiksi, niin en pidä kovin rasvaisiat ruuista, en tykkää voista, en kermaisista tai tosi öljyisistä kastikkeista jne. Minulle maistuvat parhaiten raikkaat maut, eli useimmat kasvikset ja hedelmät. Ja tulinen ruoka! Ainoat rasvaiset jutut mistä oikeasti tykkään ovat monet juustot ja suklaa.
-Salaliittoteoriat. Koska karppaus on Se Ainoa Oikea ruokavalio, täytyy olla joku salaliitto joka estää sen ottamisen virallisterveelliseksi. Milloin on syynä KTL, milloin lääkefirmat.
-"Koska perunaa on syöty vastaa 500 v, se ei voi olla hyväksi eikä ihminen ole siihen sopeutunut". Ehkä tyhmin perustelu ikinä. Koska joku juttu ei ole ollut käytössä 10 000 v, se on automaattisesti pahasta? Samalla perusteella voisi väittää että suomalaisille ei sovi esim. tonnikala tai suurin osa pähkinöistä: eihän niitä ole täällä ollut. Lisäksi (monet) karpit tuntuvat näppärästi unohtavan, että esim. lihan laatu on jalostuksen myötä muuttunut paljon (vrt. nykynauta ja joku kivikauden villinauta). Sama koskee tietysti myös maitotuotteita, jalostuksella on saatu mm. rasvamääriä muuttumaan. Ihminen on muuttanut paitsi käyttämiään kasveja, myös eläimiä.
Ja HUOM! EN nyt sitten tarkoita että kaikki karppaajat olisivat kuvailemani kaltaisia, mutta liian usein olen tällaisiin höyryäjiin törmännyt. Karppauksessa on paljon hyviäkin puolia, mutta ei se mikään patenttiratkaisu ole. Jokainen syököön siten kun itselle parhaiten sopii, mutta turha luulla että se oma tyyli on paras myös kaikille muille.
Ai, ei mun pekonissa vaan. Ihan on naturellia kun kaupasta ostan ja siihen lisään itse tervellisempää kristalli/vuorisuolaa, niin vaikkaampa että sinä leivänpuputtaja syöt suolaa enemmän kuin minä!
Jos itse tekee ruokaa, leikkeleitä ja juustoja lukuunottamatta, ei suolaa periaatteessa saa mistään.
Kun puhutaan ihmisen suolantarpeesta, ei tietenkään tarkoiteta kaupan puhdistettua ruokasuolaa jossa ei kertakaikkiaan ole enää mitään ihmisravinnoksi kelpaava jäljellä, vaan joko merisuolaa tai aitoa vuorisuolaa, niissä on kaikki kymmenet ihmisen tarvitsemat ravinteet oikeassa suhteessa jäljellä.
Amen.
Ai, ei mun pekonissa vaan. Ihan on naturellia kun kaupasta ostan ja siihen lisään itse tervellisempää kristalli/vuorisuolaa, niin vaikkaampa että sinä leivänpuputtaja syöt suolaa enemmän kuin minä! Jos itse tekee ruokaa, leikkeleitä ja juustoja lukuunottamatta, ei suolaa periaatteessa saa mistään. Kun puhutaan ihmisen suolantarpeesta, ei tietenkään tarkoiteta kaupan puhdistettua ruokasuolaa jossa ei kertakaikkiaan ole enää mitään ihmisravinnoksi kelpaava jäljellä, vaan joko merisuolaa tai aitoa vuorisuolaa, niissä on kaikki kymmenet ihmisen tarvitsemat ravinteet oikeassa suhteessa jäljellä. Amen.
mistä ostat pekonin? Tykkään itsekin, mutta suolatonta en ole löytänyt.
Olenpa tosi puputtaja kun kerroin syöväni max. 2 palaa päivässä enkä edes joka päivä. Etkä edes tiedä kuinka suolaista tai suolatonta syön.
Sitä paitsi noissa vuorisuoloissa sun muissa saattaa kyllä olla luonnon kaikki aineet tallella, mutta sitä suolaa pitäisi sitten syödä kilokaupalla että siitä olisi jotain hyötyä. Niin vähän niissä niitä aineita on.
Karpeissa ärsyttää se, että karppaus on ratkaisu jokaiseen ongelmaan.
Väsymys lähtee karppaamaalla
Akne lähtee karppaamalla
Allergiat lähtee karppaamalla
Kilot lähtee karppaamalla
Masennus lähtee karppaamalla
Jne.
Jne.
Ties mihin vaivoihin on ehdotettu ratkaisuksi karppausta. Mutta kun ei se kaikkia vaivoja poista.
Ja minä en edelleenkään jaksa urheilla karppiruokavaliolla, voimat on heti poissa.
Ja jos vaikka syön maustamatonta rahkaa, puolukoita ja reilusti pähkinöitä, alkaa maha kurnia tosi pian ja on heikko olo. Sen sijaan jos laitan siihen sekaan desin kauraa jaksan painaa monta tuntia eikä heikota. Joten minä syön edelleen sitä viljaa vaikka kuinka koitettaisiin käännyttää.
Ai, ei mun pekonissa vaan. Ihan on naturellia kun kaupasta ostan ja siihen lisään itse tervellisempää kristalli/vuorisuolaa, niin vaikkaampa että sinä leivänpuputtaja syöt suolaa enemmän kuin minä!
Jos itse tekee ruokaa, leikkeleitä ja juustoja lukuunottamatta, ei suolaa periaatteessa saa mistään.
Kun puhutaan ihmisen suolantarpeesta, ei tietenkään tarkoiteta kaupan puhdistettua ruokasuolaa jossa ei kertakaikkiaan ole enää mitään ihmisravinnoksi kelpaava jäljellä, vaan joko merisuolaa tai aitoa vuorisuolaa, niissä on kaikki kymmenet ihmisen tarvitsemat ravinteet oikeassa suhteessa jäljellä.
Amen.
Mutta urheilua harrastavana en tosiaan itsekään pystyisi vetämään 30km lenkkiä pelkällä rahkapurkilla ja pähkinöillä:)
Ei sen puoleen, ei pelkkä rahkapurkki edes pidä nälkää, varsinkin jos kalorinkulutus on kova.
Itse lisään rasvaa niin nälkä pysyy pois. Elimistö alkukakistelujen jälkeen tottui rasvankäyttöön energiana ja nyt liikunta sujuu.
Tämä vain minun kokemus. Jokaisen elimistö on varmaan yksilöllinen ja reagoi eri tavalla.
[i
Ja minä en edelleenkään jaksa urheilla karppiruokavaliolla, voimat on heti poissa.
Ja jos vaikka syön maustamatonta rahkaa, puolukoita ja reilusti pähkinöitä, alkaa maha kurnia tosi pian ja on heikko olo. Sen sijaan jos laitan siihen sekaan desin kauraa jaksan painaa monta tuntia eikä heikota. Joten minä syön edelleen sitä viljaa vaikka kuinka koitettaisiin käännyttää.
Amen.
tuota rahkaa syökään ennen urheilua, se on kevyen päivän lounas. Ja niistä pähkinöistä tulee sitä rasvaa, syön niitä todella reilusti, mutta eipä auta rasvan lisäys.
Toinen esimerkki: 3 munan munakas jossa kasviksia ja 3 nakkia -- kamala nälkä pian ruokailun jälkeen
Sama munakas + 2 palaa ruisleipää, jaksan painaa vaikka kuinka pitkään.
Ja totean vielä että tervejärkiset karpit saavat puolestani karpata, niitä täysin hurahtaneita ja tuputtavia vaan tuntuu olevan todella paljon ja se ärsyttää
Mutta urheilua harrastavana en tosiaan itsekään pystyisi vetämään 30km lenkkiä pelkällä rahkapurkilla ja pähkinöillä:)
Ei sen puoleen, ei pelkkä rahkapurkki edes pidä nälkää, varsinkin jos kalorinkulutus on kova.
Itse lisään rasvaa niin nälkä pysyy pois. Elimistö alkukakistelujen jälkeen tottui rasvankäyttöön energiana ja nyt liikunta sujuu.
Tämä vain minun kokemus. Jokaisen elimistö on varmaan yksilöllinen ja reagoi eri tavalla.
[i
Amen.
En toki väittänytkään että suolasta saa kaiken ihmisen tarvitseman.
Mutta kun ihminen nyt tarvitsee suolaa, niin eikös parempi ole se suola saada hyvästä lähteestä?
Koska silloin jää ne suolan aiheuttamat haitat pois.
Vieläkö jäi jotain epäselväksi?
miten joku voi väittää, että tarvitsen oikeasti pysyäkseni terveenä: perunaa, valkoista vehnäjauhoa, riisiä, makaronia. mihin se parustuu. haloo!
aina yleistetään, että karpit syö vain kermaa ja pekonia. sitten kun tämä "fakta" on jaettu muille, aletaan paasaamaan tärkeänä jotain muita faktoja ja todetaan, että oma elämä on hyvä koska syö kaikkee... aina nää menee tähän keskusteluun.
kysymys kuului: Mitä se on teiltä pois, jos joku muu ei syö hiilareita.
päädytäänkö nyt näihin:
-inhotaan karppi vieraita, kun ei suostu syömään mun pullii ja makaronivelliä.
-ilmastonmuutos on suurelta osin just karppien syytä, ne syö lihaa kuten normiksetkin, mut ne ei syö niitä perunoita sieltä maasta, joten maapallo tuhoutuu.
-veronmaksajat maksaa, kun karppi sairastuu. Kukaan muu ei, koska syö vehnäjauhoja.
hieno juttu, jatkakaa kaikki ei-karpit (joiden on pakko avautua kaikissa karpeille suunnatuissa keskusteluissa) metelin pitoamme. minä, karppi karppinen voin hyvin, syö ruokaa mistä pidän, en syö ruokaa josta en pidä, ja saatampa heittää muutaman ylimääräisen kilonkin hittoon. :)