Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi karppivastainen?

Vierailija
10.08.2010 |

täällä käytetään paljon termiä "karppivastaisuus". miksi ihmeessä joku on karppivastainen. Itse karppaan, mutta en koe olevani esim. painonvartijat-vastainen. Onko sinulta, joka vastustat jonkun toisen elämäntapaa, se jotenkin pois omasta elämästä. häiritseekö esim. kaupassa, jos toisen kärryssä ei ole perunoita, oletko ehkä harmissasi, kun et pärjää ilman leipää, vaikka haluaisit, tai onko joku läheisesi kuollut, ja epäilet sen johtuvan vaikka karppauksesta ja jostain muusta dieetista jota vastustat?

olisi kiva tietää mistä kumpuaa se, että kaikkiin keskusteluihin, jotka koskee laihduttamista, pitää tulla avautumaan että tekniikka on täysin väärä, jos toisella se toimii.

usein nostetaan sitten kateuskortti esiin, mutta siltähän se väkisin tuntuu. Jos joku kertoo, että on viikon karpannut, on kiinteytynyt ja painoa tippunut runsaasti. Tullaan huutamaan, että ne on vain nesteitä, eli pieleen meni, ja VASTUSTAN!!!11

monille se, että saa jotain näkyvää aikaiseksi vähässä ajassa auttaa siihen, että jaksaa jatkaa ylipainon tiputusta.

Eli kerro syy: miksi vastustat jonkun karppausta?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita päihteitä, huomattavan ylipainon keräämistä, ylinopeutta liikenteessä, asbestitöiden tekemistä ilman suojaimia ja nii nedelleen. SIKSI KUN MÄ JOUDUN MAKSAMAAN TEIDÄN TERVEYDENHOITOKULUT sitten kun noi elämäntavat näyttävät todellisen luonteensa. Karppaus saattaa laihduttaa lyhyellä tähtäimellä mutta pitkällä tähtäimellä se johtaa ruoansulatusongelmiin, suolistosyöpään, korkeaan LDL-kolesteroliin ja sydän-ja verisuonivaivoihin. Ja mä maksan..

Vierailija
22/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään järkeä olla syömättä perunaa ja leipää! niistä saa kuitua. siksi vastustan karppausta!

Leipää kyllä voit liputtaa, mutta älä tule perunaa hehkuttamaan. Tärkkelys muuttuu elimistössä sokeriksi. No jos tietysti tekee raskasta fyysistä työtä, jota varmaan teet, peruna auttaa jaksamaan. Saako perunasta paljonkin kuitua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on turhaa ja typerää. MUTTA kyllä minä näen punaista, jos joku kysyy omasta tai lapsen ruokalistasta ja osa lukijoista teilaa heti koko homman, jos ruokalistassa on esim. kaksi palaa leipää aamulla. En kestä näitä "etkö tajua, että syötät lapsellesi pelkkää sokeria?" -huutelijoita yhtään sen enempää kuin karppauksen vastaisia huutelijoitakaan.

-8-

Vierailija
24/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aloin karppaamaan ihan hiljaisesti, hehkuttamatta. töissä on kaikilla aina eväät, joten minun evääni vaihtuvat niin, että otin usein salaatin ja jonkun broileripihvin tai tonnikalaa töihin. Jostain syystä kaikki kiinnittivät asiaan kokoajan huomiota, vaikka oikeasti en tuonut asiaa esille, koska minua aina hävettää laihduttaa... no laihduin sitten alle puolessa vuodessa n. 20kg, ja kiinnostus syömiseeni kasvoi työpaikalla. kaikki kysyivät mitä syön, ja kun kerroin etten syö hiilareita alkoi oikeasti fanaattisuus kyllä karppaamista vastaan. osa porukasta halusi vinkkejä, ja kun niitä kerroin, alkoivat ne jotka eivät halunneet karpata haukkumaan tapojani suoraan päin naamaa ja joka päivä. jotkut vaan hokivat etteivät ikinä voisi olla ilman hiilareita, eli metodini oli paskaa.

onneksi tilanne lopulta noin vuoden kuluttua rauhoittui koska kukaan ei muistanut enää että olin joskus isompi ja meillä töissä kova vaihtuvuus työporukassa.

mutta vitutti.

Vierailija
25/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita päihteitä, huomattavan ylipainon keräämistä, ylinopeutta liikenteessä, asbestitöiden tekemistä ilman suojaimia ja nii nedelleen. SIKSI KUN MÄ JOUDUN MAKSAMAAN TEIDÄN TERVEYDENHOITOKULUT sitten kun noi elämäntavat näyttävät todellisen luonteensa. Karppaus saattaa laihduttaa lyhyellä tähtäimellä mutta pitkällä tähtäimellä se johtaa ruoansulatusongelmiin, suolistosyöpään, korkeaan LDL-kolesteroliin ja sydän-ja verisuonivaivoihin. Ja mä maksan..

miten itse elät, että tiedät ettet voi sairastua?

ap

Vierailija
26/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

termiä, nimittäin kehonrakennus/fitness-puolen ihmiset syövät melko pitkälle karppien tyyliin. Eli ei ole edes mikään uusi asia kyseessä.

Vierailija
27/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on turhaa ja typerää. MUTTA kyllä minä näen punaista, jos joku kysyy omasta tai lapsen ruokalistasta ja osa lukijoista teilaa heti koko homman, jos ruokalistassa on esim. kaksi palaa leipää aamulla. En kestä näitä "etkö tajua, että syötät lapsellesi pelkkää sokeria?" -huutelijoita yhtään sen enempää kuin karppauksen vastaisia huutelijoitakaan.

-8-

olet oikeassa, samaa mieltä olen minä. ap

Vierailija
28/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä käytetään paljon termiä "karppivastaisuus". miksi ihmeessä joku on karppivastainen. Itse karppaan, mutta en koe olevani esim. painonvartijat-vastainen. Onko sinulta, joka vastustat jonkun toisen elämäntapaa, se jotenkin pois omasta elämästä. häiritseekö esim. kaupassa, jos toisen kärryssä ei ole perunoita, oletko ehkä harmissasi, kun et pärjää ilman leipää, vaikka haluaisit, tai onko joku läheisesi kuollut, ja epäilet sen johtuvan vaikka karppauksesta ja jostain muusta dieetista jota vastustat?

olisi kiva tietää mistä kumpuaa se, että kaikkiin keskusteluihin, jotka koskee laihduttamista, pitää tulla avautumaan että tekniikka on täysin väärä, jos toisella se toimii.

usein nostetaan sitten kateuskortti esiin, mutta siltähän se väkisin tuntuu. Jos joku kertoo, että on viikon karpannut, on kiinteytynyt ja painoa tippunut runsaasti. Tullaan huutamaan, että ne on vain nesteitä, eli pieleen meni, ja VASTUSTAN!!!11

monille se, että saa jotain näkyvää aikaiseksi vähässä ajassa auttaa siihen, että jaksaa jatkaa ylipainon tiputusta.

mutta karpit saavat usein karvat pystyyn.

Syy on juuri se jonkun mainitsema hurumeno.

Netin karpeista iso ja äänekäs osa on hyvin mustavalkoisia ja suhtautuu alentuvasti niihin, jotka eivät karppaa - meno on kuin jollain kultilla. Tässä muutama asia, jotka ärsyttävät:

1. Alentuvuus. Jos joku haluaa kiinteytyä tai laihtua, karpit iskevät ketjuun päivittelemään sitä, että vähänkö olet pelle kun syöt hiilareita etkä ole löytänyt totuutta.

2. Salaliittoteoriat. Karppaaminen sopii aivan varmasti osalla ihmisistä, samoin kuin täysrasvaiset tuotteet ja runsas kolesterolin nauttiminen. Siitä huolimatta on täysin naurettavaa spekuloida sillä, että viralliset ravintosuositukset ovat perunateollisuuden propagandaa ja verenpaine- ja kolesteroliongelmat sataprosenttista fiktiota ja oikeasti päivittäinen punaisen maidon juonti ja pekonin syönti on kaikille oikea ja paras ratkaisu.

3. Mustavalkoisuus. Hiilihydraatit ovat Hitlerin keksintö, joissa ei ole mitään hyvää ja olette läskejä, koska syötte leipää eivät ole hirveän rakentavia lähestymistapoja.

4. Tarve kiistää karppidieetin rajoitteet. Karppaus sopii joillekin ja sillä on myös hyviä puolia, mutta hurukarpeilla on tarve väittää, että

ei ole mitään, mitä karppi ei voisi tehdä. Perheessäni kestolajit ovat kova juttu, joten satun tietämään, ettei tuo ole totta.

Pitkäkestoisia urheilusuorituksia tms. vastaavaa tekevä ihminen hyötyy hiilihydraateista, mitä ei kiistä myöskään mikään asiallinen karppaustiedon lähde. Keskusteluun kuitenkin osuu aina joku hurukarppi, joka kiistää koko asian, koska kyllä minäkin jaksan ihan hyvin juosta 10 kilometriä, vaikka olen karppi.

Tuon harrastepuolen takia suhtaudun vähän epäillen myös äiteihin ja isiin, jotka ovat tarkkoja siitä, että heillä koko perhe karppaa. Minusta tuntuu ikävältä ajatella, että lapsi, jolla on esim. rakas jalkapallo-, uinti- tain yleisurheiluharraste kärsii siitä, että vanhemmat ovat karppausfanaatikkoja eivätkö siksi halua antaa hänelle riittävää määrää hiilihydraatteja.

Fiilispohjalta ikävään sävyyn paasaavt ihmiset ovat yleisesti ottaen ikäviä. Harmillisesti moni nettikarppi kuuluu tähän porukkaan.

Vierailija
29/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

termiä, nimittäin kehonrakennus/fitness-puolen ihmiset syövät melko pitkälle karppien tyyliin. Eli ei ole edes mikään uusi asia kyseessä.

nyt se on vaan kova puheenaihe. ja asian aiheuttavat karpit, mutta yhtälailla myös ei karpit.

Vierailija
30/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta karpit saavat usein karvat pystyyn.

Syy on juuri se jonkun mainitsema hurumeno.

Netin karpeista iso ja äänekäs osa on hyvin mustavalkoisia ja suhtautuu alentuvasti niihin, jotka eivät karppaa - meno on kuin jollain kultilla. Tässä muutama asia, jotka ärsyttävät:

1. Alentuvuus. Jos joku haluaa kiinteytyä tai laihtua, karpit iskevät ketjuun päivittelemään sitä, että vähänkö olet pelle kun syöt hiilareita etkä ole löytänyt totuutta.

2. Salaliittoteoriat. Karppaaminen sopii aivan varmasti osalla ihmisistä, samoin kuin täysrasvaiset tuotteet ja runsas kolesterolin nauttiminen. Siitä huolimatta on täysin naurettavaa spekuloida sillä, että viralliset ravintosuositukset ovat perunateollisuuden propagandaa ja verenpaine- ja kolesteroliongelmat sataprosenttista fiktiota ja oikeasti päivittäinen punaisen maidon juonti ja pekonin syönti on kaikille oikea ja paras ratkaisu.

3. Mustavalkoisuus. Hiilihydraatit ovat Hitlerin keksintö, joissa ei ole mitään hyvää ja olette läskejä, koska syötte leipää eivät ole hirveän rakentavia lähestymistapoja.

4. Tarve kiistää karppidieetin rajoitteet. Karppaus sopii joillekin ja sillä on myös hyviä puolia, mutta hurukarpeilla on tarve väittää, että

ei ole mitään, mitä karppi ei voisi tehdä. Perheessäni kestolajit ovat kova juttu, joten satun tietämään, ettei tuo ole totta.

Pitkäkestoisia urheilusuorituksia tms. vastaavaa tekevä ihminen hyötyy hiilihydraateista, mitä ei kiistä myöskään mikään asiallinen karppaustiedon lähde. Keskusteluun kuitenkin osuu aina joku hurukarppi, joka kiistää koko asian, koska kyllä minäkin jaksan ihan hyvin juosta 10 kilometriä, vaikka olen karppi.

Tuon harrastepuolen takia suhtaudun vähän epäillen myös äiteihin ja isiin, jotka ovat tarkkoja siitä, että heillä koko perhe karppaa. Minusta tuntuu ikävältä ajatella, että lapsi, jolla on esim. rakas jalkapallo-, uinti- tain yleisurheiluharraste kärsii siitä, että vanhemmat ovat karppausfanaatikkoja eivätkö siksi halua antaa hänelle riittävää määrää hiilihydraatteja.

Fiilispohjalta ikävään sävyyn paasaavt ihmiset ovat yleisesti ottaen ikäviä. Harmillisesti moni nettikarppi kuuluu tähän porukkaan.

itse olen kuullut ettei karppaus ole vaarallista myöskään lapsille, mutta annan kyllä lasten syödä koulussa kaikkea, kotonakin alan tekemään välillä normaaliruokia, esim. makaronilaatikkoa lapsille, koska olisi myös outoa jos eivät vaikka päiväkodissa tietäisi mikä on makaroni ja mikä leipä. mutta aion kuitenkin katsoa että meillä ei lapsetkaan mätä sokeria ja vehväjauhoja liikaa, kun ovat vanhempia saavat päättää itse tietenkin.

ja tosiaan minulla on vasta yksi pieni lapsi, joka syö ihan normaaleja soseita :) tämä siis vain spekulointia

ap

Vierailija
31/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
32/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että vaarallinen ruokavalio esitetään ainoana oikea. Karppaus on joillekin ihan uskonto: epäillään esim. että ravitsemustieteilijät ovat väärässä, ja karppaajilla on halussaan ainut oikea totuus. Ja sitten yritetään käännyttää muita samaan "totuuteen".

Vierailija
33/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella inhottavaa kun karppi tulee kylään ja ei voi syödä mitään.

Ei se minun vika ole ja kun ei ole allergiaa, niin olkoon ilman jos ei yhtä piparia voi ottaa

Vierailija
34/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että vaarallinen ruokavalio esitetään ainoana oikea. Karppaus on joillekin ihan uskonto: epäillään esim. että ravitsemustieteilijät ovat väärässä, ja karppaajilla on halussaan ainut oikea totuus. Ja sitten yritetään käännyttää muita samaan "totuuteen".

Vierailija
35/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää videota tänne karppi vastustajille, kukaan ei kommentoinut. Vidoissa on tosi paljon asiaa ja nappasin ne karppi foorumilta. En laittanut niitä siksi, että kaikki kääntyisivät karppaajiksi, vaan siki että ymmärtäisitte ne suuret pointi minkä takia karppaamme. Ei kys eole pelkästä laihduttamisesta, vaan monesta terveydellisestä seikasta. Moni sairaudesta kärsivä on parantunut ja voinut luopua lääkkeistään karppi ruokavalion avulla. Eihän se siis ole kuin ruokavalio:) Itse ymmärrän jos joku syö perunaa,pastaa ja leipää. Niin meidät on opetettu syömään ja leipä ja peruna kuuluu vahvasti suomen ruokakulttuuriin. Ja maistuvathan ne ihan hyville :) itse en siedä näinden tuotteiden hiilareita (tai verensokerini ja läskini) joten olen katsonut parhaaksi karsia. Seuratkaa kuitenkin tutkimuksia ravitsemuksesta!

on todettu että kananmunalla ja voilla ei ole mitään tekemistä kolesterolin taikka sydänsairauksein synnyn kannalta. On todettu että sokeri on niissä asioissa pahempi kuin voi. On todettu että teolliset margariini,floorat jne sisältävät paljon transrasvoja ja lisäaineita. Voita pidetään nykyisin terveellisempänä.Ruotsissa virallisterveelliset ravitsemus suositukset muutettiin jo parempaan päin (karppien mielestä) vähemmän perunaa ja leipää siis. on paljon tutkimuksia sokeria ja hiilareita vastaa jotka naapuri massamme on julkisesti medioitu isolla kädellä, suomessa ei. miksiköhän? se on se raha.

Vierailija
36/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastustan muutenkin mitä tahansa "laihdutuskuuria" joka ei perustu terveellisyyteen. En usko, että hiilihydraattien puute on ihmiselle hyväksi, ketoosi ym, onhan niissä jo todettu maksa-arvojen nousua.

Vastustan siis, koska välitän, aivan kuten vastustan samasta syystä vaikkapa tupakointiakin.

Mielestäni se aiheuttaa myös lähiympäristölle kohtuutonta vaivaa tarjoilujen miettimisille. Oikeat allergiat, keliakia ym ovat eri asia, mutta suomalainen tavanomainen tarjottava kyläillessä perustuu hyvin pitkälti suolaisiin ja makeisiin leivonnaisiin. Kun kaikki hiilarit jätetään pois, joutuu kylän emäntä todella näkemään vaivaa tehdäkseen sopivia tarjoiluja. Otetaan nyt vaikkapa tavanomainen: sukulaisia yökylään. Ei aamupuuroa, ei leipää iltapalaksi, ei helppoa ruokaa kuten kinkkukiusausta/makaronilaatikkoa/perunaa sis keittoja, lihapullia...., ei lettuja, ei pullia kahville, ei juuri hedelmiäkään (hedelmäsalaattiin). Hankala tavanomaisen ruoan käyttäjille - on kuitenkin kohtuutonta että vaikkapa 10 hengen porukassa kaikki muut joustaa ruuissa koko viikonlopun yhden karppaajan takia, eli käytännössä emäntä tekee kahdet tarjottavat.

Vierailija
37/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastusta, mutta viikossa ei paino oikeasti tipu, eikä siinä ajassa kovin paljon ehdi kiinteytyäkään. Tietysti se on hyvä, jos pienemmän lukemat vaa'assa motivoi jatkamaan -ja paino putoaa edelleen.

Hyvä tapa laihtua ja kiinteytyä on juuri se, joka sattuu itselle sopimaan eikä jää mitään tärkeitä ravintoaineita pois, niiden puutoshan ei heti näy, mutta myöhemmin voi esim. osteoporoosina tuntua ja pahasti (ja tuo on vain esimerkki, ei mikään karppien ongelma).

Vierailija
38/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastustan muutenkin mitä tahansa "laihdutuskuuria" joka ei perustu terveellisyyteen. En usko, että hiilihydraattien puute on ihmiselle hyväksi, ketoosi ym, onhan niissä jo todettu maksa-arvojen nousua.

Vastustan siis, koska välitän, aivan kuten vastustan samasta syystä vaikkapa tupakointiakin.

Mielestäni se aiheuttaa myös lähiympäristölle kohtuutonta vaivaa tarjoilujen miettimisille. Oikeat allergiat, keliakia ym ovat eri asia, mutta suomalainen tavanomainen tarjottava kyläillessä perustuu hyvin pitkälti suolaisiin ja makeisiin leivonnaisiin. Kun kaikki hiilarit jätetään pois, joutuu kylän emäntä todella näkemään vaivaa tehdäkseen sopivia tarjoiluja. Otetaan nyt vaikkapa tavanomainen: sukulaisia yökylään. Ei aamupuuroa, ei leipää iltapalaksi, ei helppoa ruokaa kuten kinkkukiusausta/makaronilaatikkoa/perunaa sis keittoja, lihapullia...., ei lettuja, ei pullia kahville, ei juuri hedelmiäkään (hedelmäsalaattiin). Hankala tavanomaisen ruoan käyttäjille - on kuitenkin kohtuutonta että vaikkapa 10 hengen porukassa kaikki muut joustaa ruuissa koko viikonlopun yhden karppaajan takia, eli käytännössä emäntä tekee kahdet tarjottavat.

se on inhottavaa, siksi pitää aina miettiä itse kun menee kylään. itse teen niin että syön vähän sitä mitä tarjotaan. ymmärrän ettei kaikkialla on hiilaritonta ruokaa. Kuitenkin kun meille tulee vieraita, tarjoan heille hiilareita, siis esim. kakkua. enkä koe sitä vaikeaksi! mutta enhän saisikaan valittaa, koska olen karppi.

samoin jos joku on kasvissyöjä, niin ei syö vaikka lihapasteijoita, tai jopa niin tarkka ettei käy liivatteet ja munat ja maito, ym... ainahan se on hankalaa. itse kunnioitan sekä vieraitani, että vierailupaikkojeni emäntää. syön mitä tarjotaan.

Vierailija
39/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastusta, mutta viikossa ei paino oikeasti tipu, eikä siinä ajassa kovin paljon ehdi kiinteytyäkään. Tietysti se on hyvä, jos pienemmän lukemat vaa'assa motivoi jatkamaan -ja paino putoaa edelleen.

Hyvä tapa laihtua ja kiinteytyä on juuri se, joka sattuu itselle sopimaan eikä jää mitään tärkeitä ravintoaineita pois, niiden puutoshan ei heti näy, mutta myöhemmin voi esim. osteoporoosina tuntua ja pahasti (ja tuo on vain esimerkki, ei mikään karppien ongelma).

kyllähän se on myönnettävä että kai karppaaminen jo katsotaan joksikin muoti-ilmiöksi ja on nyt paljon esillä. itse en esimerkiksi ymmärrä vaikka nutraajia ja jatkuvia paastoja harrastavia. en lue kyseisiä keskusteluja, jos luen en kommentoi, jos kommentoin, en saarnaa tai vastusta, saatan esim. kysyä, jos kiinnostaa...

ap

Vierailija
40/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitkäikäisiä ja syövät paljon riisiä? Miksi Välimeren maissa on pitkäikäisiä ihmisiä ja sielä vedetään pastaa ym?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi