Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi karppivastainen?

Vierailija
10.08.2010 |

täällä käytetään paljon termiä "karppivastaisuus". miksi ihmeessä joku on karppivastainen. Itse karppaan, mutta en koe olevani esim. painonvartijat-vastainen. Onko sinulta, joka vastustat jonkun toisen elämäntapaa, se jotenkin pois omasta elämästä. häiritseekö esim. kaupassa, jos toisen kärryssä ei ole perunoita, oletko ehkä harmissasi, kun et pärjää ilman leipää, vaikka haluaisit, tai onko joku läheisesi kuollut, ja epäilet sen johtuvan vaikka karppauksesta ja jostain muusta dieetista jota vastustat?

olisi kiva tietää mistä kumpuaa se, että kaikkiin keskusteluihin, jotka koskee laihduttamista, pitää tulla avautumaan että tekniikka on täysin väärä, jos toisella se toimii.

usein nostetaan sitten kateuskortti esiin, mutta siltähän se väkisin tuntuu. Jos joku kertoo, että on viikon karpannut, on kiinteytynyt ja painoa tippunut runsaasti. Tullaan huutamaan, että ne on vain nesteitä, eli pieleen meni, ja VASTUSTAN!!!11

monille se, että saa jotain näkyvää aikaiseksi vähässä ajassa auttaa siihen, että jaksaa jatkaa ylipainon tiputusta.

Eli kerro syy: miksi vastustat jonkun karppausta?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppaus ja kasvissyönti eivät nyt ehkä kuitenkaan ole verrattavissa...

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että jokainen saa tehdä itselleen ja omalle kropalleen (järjen ja lain rajoissa) mitä haluaa, eikä muiden painostaminen omien mieltymysten kannattajiksi ole korrektia.

Kasvissyönnissä ei kuitenkaan aina ole kyse vain ruokailuun liittyvistä mieltymyksistä, vaan monilla ko. ruokavalion syynä on nimenomaan eläinten puolustaminen. Itse ajattelen, että eläinten kohtelu nykyisen kaltaisessa tuotannossa tuottaa eläimille huomattavaa kärsimystä ja on siten eettisesti väärin.

Milestäni näinsuuren kärsimyksen tuottaminen voisi olla oikeutettua korkeintaan siinä tapauksessa, että kyseessä olisi valinta oman terveyden ja kärsimyksen tuottamisen välillä. Vain häviävän pieni osa ihmisistä kärsii sen kaltaisista allergioista (tms.) että lihan syöminen olisi oikeasti välttämätöntä. Eläimille siis tuotetaan kärsimystä pääasiassa ihmisen oman mukavuuden ja tottumuksien takia.

On siis eri asia sanoa "syö kuten minä koska minun mielestäni se on sinulle hyväksi" (erityisesti kun tässä kyseessä olevan ruokavalion paremmuudesta ei ole ainakaan vielä kovin paljon todisteita), kuin sanoa "syö kuten minä koska siten voit vähentää viattomille koituvaa kärsimystä. Erityisesti kun eläinten kärsimyksestä tehotuotannossa on paljon kattavaa tutkimustietoa, ja kun asia lisäksi on aivan arkijärjellä ymmärrettävissä.

Eli on siis eri asia edellyttää muilta eettisiä valintoja, jotka sekä arkijärkisesti että todistetusti ovat eettisiä (kärsimystä vähentäviä) kuin vaatia muita omaksumaan lähinnä heihin itseensä vaikuttava toimintatapa, jonka paremmuudesta vakuutettavalla ei välttämättä ole edes kovin paljon tietoa.

Ja ei, älkää pliis alkako nyt väittää että "ei ne eläimet siellä kärsi", se olisi jo sulaa tyhmyyttä.

sekin oli esimerkki. että jos tulee kasvissyöjä kylään huomioin hänetkin, enkä silti odota saavani joka paikassa hiilaritonta ruokaa. mutta kiitos viestistäsi.

Vierailija
62/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua eli en tiedä onko joku jo kommentoinut tätä, mutta kyllä musta myös ilmastovaikutukset pitäisi ottaa huomioon. Ei vissiin tee kovin hyvää ekosysteemille jos karppaus tästä kovastikin yleistyy... Jotenkin tuo lihan ja kerman hehkuttaminen tuntuu ironiselta, kun maailmassa miljoonat lapset kärsivät aliravitsemuksesta.

Vai oliko niin että ei sillä yleisellä hyvällä niin väliä kun minä minä minä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niissä on niitä hyviä hiilareita! sä syöt varmaa niitä huonoja ja paljon :D

julistetaan että kaikki saa syödä mitä haluaa, mutta lopulta saadaan kuitenkin väittelyt aikaiseksi.

nyt arvon naiset, riita poikki ja voita tai hiilareita väliin

Vierailija
64/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä on kiinteytyminen? Kerro mulle mikä kiinteytyy?

en puhunut itsestäni, ensinnäkään, heitin esimerkin, kun joku on kertonut kiinteytyneensä.

itse käytän termiä ehkä silloin kuin maha ei roiku, en tavallaan ole laihtunut kiloissa, mutta vartalo tuntuu kiinteämmältä.

mutta en tiedä mikä kohta kelläkin kiinteytyy, mutta itse ehkä tarkoitan velton ja löysän vastakohtaa... ( ja tajusin että vittuilit vähän pienesti, ja haluaisit kertoa että viikossa ei voi jotkut lihakset kasvaa ym...en jaksa lähtee siihen, kun en sitä hakenut, voit itse kertoa jos tiedät ja haluat tietosi jostain syystä jakaa)

Mä myös ihmettelen tätä naisten vimmaa "kiinteytyä", kun se kiinteä olomuoto saadaan aikaan vähäisellä rasvakerroksella ja sen alta näkyvällä lihaksella. Harva nainen kuitenkaan liikkuu isten, että oikeasti saisi lihaksia, enemmän täällä näkee sitä nälkäkuuri/karppaus/keittopussi-osastoa ja niillä ei todellakaan ketään kiinteäksi saa. Ja surullinen tosiasia kun on se, että niitä lihaksia kun menettää laihduttaessa pelkästään jollain dieetillä, niin laihtuminen on vaan entistä hankalampaa. Puhumattakaan siitä, että joidenkin vuosien päästä lihakseton kroppa on jo terveysriski, mitä vanhemmaksi tullaan. Joo, tämä vaan mun välihuomautuksena, mä taidan lähteä tästä salille ;)

Vierailija
65/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua eli en tiedä onko joku jo kommentoinut tätä, mutta kyllä musta myös ilmastovaikutukset pitäisi ottaa huomioon. Ei vissiin tee kovin hyvää ekosysteemille jos karppaus tästä kovastikin yleistyy... Jotenkin tuo lihan ja kerman hehkuttaminen tuntuu ironiselta, kun maailmassa miljoonat lapset kärsivät aliravitsemuksesta.

(tai jonkun muun vastaavan) niin luuletko ihan tosiaan, että kävisi niin että kaikki alkaisi karppaamaan? joillekkin karppaus voi olla vaikka vain se tilapäinen dieetti, toisille se on vaikka nutraus, joka ei nyt varmaan maailmaa pelastaisi, jos kaikki vain nutrais, itse en sitä näe todennäköisenä. :)

Vierailija
66/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä on kiinteytyminen? Kerro mulle mikä kiinteytyy?

en puhunut itsestäni, ensinnäkään, heitin esimerkin, kun joku on kertonut kiinteytyneensä.

itse käytän termiä ehkä silloin kuin maha ei roiku, en tavallaan ole laihtunut kiloissa, mutta vartalo tuntuu kiinteämmältä.

mutta en tiedä mikä kohta kelläkin kiinteytyy, mutta itse ehkä tarkoitan velton ja löysän vastakohtaa... ( ja tajusin että vittuilit vähän pienesti, ja haluaisit kertoa että viikossa ei voi jotkut lihakset kasvaa ym...en jaksa lähtee siihen, kun en sitä hakenut, voit itse kertoa jos tiedät ja haluat tietosi jostain syystä jakaa)

Mä myös ihmettelen tätä naisten vimmaa "kiinteytyä", kun se kiinteä olomuoto saadaan aikaan vähäisellä rasvakerroksella ja sen alta näkyvällä lihaksella. Harva nainen kuitenkaan liikkuu isten, että oikeasti saisi lihaksia, enemmän täällä näkee sitä nälkäkuuri/karppaus/keittopussi-osastoa ja niillä ei todellakaan ketään kiinteäksi saa. Ja surullinen tosiasia kun on se, että niitä lihaksia kun menettää laihduttaessa pelkästään jollain dieetillä, niin laihtuminen on vaan entistä hankalampaa. Puhumattakaan siitä, että joidenkin vuosien päästä lihakseton kroppa on jo terveysriski, mitä vanhemmaksi tullaan. Joo, tämä vaan mun välihuomautuksena, mä taidan lähteä tästä salille ;)

hyvä että oli sulla jo vastaus itsellä valmiina. olisin ihmetellyt jos oisit vain ollut kommentoimatta, ja vain kysynyt asiaa.

käytänpä ilmaisua: hellurei, ja tarkoitan sillä että hauskaa salitreeniä

Vierailija
67/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KASVAA RÄJÄHDYSMÄISESTI! pottua ja leipää, valkoista makaroonia,vehnäjauho suurusteista kastiketta seka sokeria popsimalla. Tälläinen ruokavalio EI SOVELLU KAKKOSTYYPIN DIABEETIKOLLE VAIKKA SITÄ KUINKA TYRKYTETÄÄN.JA SITTEN KUN EN SAA NÄILLÄ OHJEILLA VERENSOKEREITA JOSTAIN KUMMANSYYSTÄ KURIIN NIIN TYRKÄTÄÄN ISNULIINIT. tajuatteko?? siis meistä varmaan joka neljännellä on tietämäättään diabetes ja se kasvaa vauhdilla jatkuvasti,diabetekseen liittyy muita lisäsairauksia jotka kehittyvät ajanmyötä ja vanhoilla päivillä ollaan ihan paskana.voi jösses.syökää vaan sairaat perunaa lisää.ette pääse ikinä lääkkeistä eroon

Vierailija
68/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos lähdetään siitä, että jos eläinten pitoon vaadittavalla viljelymaalla viljeltäisi kasviksia, niin useammalle riittäisi ruokaa.

Mutta kun karppaus ei tarkoita sitä, että syödään pelkkää lihaa ja kermaa! Karpin ruokavalioon kuuluu paljon vihanneksi, kasviksia ja salaatteja. Leipä, peruna ja pastat/riisit korvataan just esim kasviksilla, siemenillä ym. Karppi ei siis välttämättä syö juurikaan enempää lihaa, kuin virallisterveellistä ruokavaliota noudattava.

Itse haluaisin kovasti karpata, mutta on todella vaikea lapsiperheessä jättää leipä pois ruokavaliosta. Millä karpit olette tämän ongelman ratkaiseet? Eli mikä leivän korvaajaksi?

Vierailija
69/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ainakaan syö sen enempää lihaa kuin ennen karppausta! Miksi söisin? Kermaakin kuluu vähemmin kuin sitä kevytlisäaine litkua. Meillä minä karppaan,mies ja lapsi ei. Teen ruuan kaikille,jätän itseltäni perunan tms pois ja tilalle salaattia. Kastikkeet teen erikseen miehelle ja lapselle ja heitän uuniin itselle lihan kanssa kaviksia tms.helppoa kun mikä!

Vierailija
70/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaus saattaa laihduttaa lyhyellä tähtäimellä mutta pitkällä tähtäimellä se johtaa ruoansulatusongelmiin, suolistosyöpään, korkeaan LDL-kolesteroliin ja sydän-ja verisuonivaivoihin. Ja mä maksan..

Mulla on hyvää kolesterolia reilusti enemmän kun huonoa. Terveyskeskuksen täti hehkutti viimeksi arvoja jo heti puhelimessa kun soitin tuloksia ja sanoi ettei oo koskaan nähnyt kenelläkään että suhde ois noin päin.

Kokonaiskolesteroli oli 4,3 ja triglyt lähes nollissa.

Vierailija
71/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua eli en tiedä onko joku jo kommentoinut tätä, mutta kyllä musta myös ilmastovaikutukset pitäisi ottaa huomioon. Ei vissiin tee kovin hyvää ekosysteemille jos karppaus tästä kovastikin yleistyy... Jotenkin tuo lihan ja kerman hehkuttaminen tuntuu ironiselta, kun maailmassa miljoonat lapset kärsivät aliravitsemuksesta. Vai oliko niin että ei sillä yleisellä hyvällä niin väliä kun minä minä minä...

Proteiinisuositus on karpilla sama kuin virallisterveelliselläkin, joten sitä lihaa ei mässytetä välttämättä sen enempää. Itse syön vain kaksi kertaa päivässä ja suurin osa energiansaannistani koostuu rasvasta, joka on tietenkin "tiukkaa" tavaraa niin ravintoarvoltaan kuin koostumukseltaan. Suurimman osan ruuastani ostan lisäksi jalostamattomana, lihan lihana ja kasvikset kasviksina. Suurimmaksi osaksi syön halpoja (ja usein rasvaisia) ruhonosia, joita monet halveksivat. Syön myös paljon kalaa, varmaan enemmän kuin moni suomalainen.

En siis kuluta maapalloa muropakkauksilla, yksittäin pakatuilla jugurttipurkeilla, mcdonaldsin pikaruoalla ja sen pakkauksilla jne.

Tottakai on ympäristöystävällisempiä ruokavalioita kuin minun (=vegaanius), mutta siten tuskin harva teistä kritisoijistakaan syö:) Mutta sillä tavalla kuin syön, en taatusti rasita ympäristöä enemmän kuin tavallinen mattimeikäläinen.

Vierailija
72/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos lähdetään siitä, että jos eläinten pitoon vaadittavalla viljelymaalla viljeltäisi kasviksia, niin useammalle riittäisi ruokaa.

Mutta kun karppaus ei tarkoita sitä, että syödään pelkkää lihaa ja kermaa! Karpin ruokavalioon kuuluu paljon vihanneksi, kasviksia ja salaatteja. Leipä, peruna ja pastat/riisit korvataan just esim kasviksilla, siemenillä ym. Karppi ei siis välttämättä syö juurikaan enempää lihaa, kuin virallisterveellistä ruokavaliota noudattava.

Itse haluaisin kovasti karpata, mutta on todella vaikea lapsiperheessä jättää leipä pois ruokavaliosta. Millä karpit olette tämän ongelman ratkaiseet? Eli mikä leivän korvaajaksi?

tämä on totta. itse en syö yhtään enempää lihaa, kuin moni "normiruokailija". käytän oikeaa voita ruoan valmistukseen, tai öljyä. jos joku haluaa väittää että kuolen vain koska en syö riisiä, makaroonia, perunaa ja leipää, niin tulen kertomaan kun olen tämän asian takia kuolemaisillani.

lapsiperheessä voi lapsetkin syödä karppiruokaa, ja joskus tarjota just riisiä kanan kanssa, ja itse ottaa vaan kasviksia. siitä ei lapsetkaan kärsi. ja anna lasten syödä leipää, jätä itse syömättä. :)

Vierailija
73/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua eli en tiedä onko joku jo kommentoinut tätä, mutta kyllä musta myös ilmastovaikutukset pitäisi ottaa huomioon. Ei vissiin tee kovin hyvää ekosysteemille jos karppaus tästä kovastikin yleistyy... Jotenkin tuo lihan ja kerman hehkuttaminen tuntuu ironiselta, kun maailmassa miljoonat lapset kärsivät aliravitsemuksesta. Vai oliko niin että ei sillä yleisellä hyvällä niin väliä kun minä minä minä...

Proteiinisuositus on karpilla sama kuin virallisterveelliselläkin, joten sitä lihaa ei mässytetä välttämättä sen enempää. Itse syön vain kaksi kertaa päivässä ja suurin osa energiansaannistani koostuu rasvasta, joka on tietenkin "tiukkaa" tavaraa niin ravintoarvoltaan kuin koostumukseltaan. Suurimman osan ruuastani ostan lisäksi jalostamattomana, lihan lihana ja kasvikset kasviksina. Suurimmaksi osaksi syön halpoja (ja usein rasvaisia) ruhonosia, joita monet halveksivat. Syön myös paljon kalaa, varmaan enemmän kuin moni suomalainen.

En siis kuluta maapalloa muropakkauksilla, yksittäin pakatuilla jugurttipurkeilla, mcdonaldsin pikaruoalla ja sen pakkauksilla jne.

Tottakai on ympäristöystävällisempiä ruokavalioita kuin minun (=vegaanius), mutta siten tuskin harva teistä kritisoijistakaan syö:) Mutta sillä tavalla kuin syön, en taatusti rasita ympäristöä enemmän kuin tavallinen mattimeikäläinen.

vähän (2 kertaa päivässä)?

Vierailija
74/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tekevät esim. Mantelileipiä

2 kpl kananmunaa

2 rkl rahkaa tai partajugua

2 tl fiberhuskia

2 tl leivinjauhetta

1,5 dl mantelijauhoa

3 rkl vehnäleseitä

1 rkl seesaminsiemeniä

150g juustoraastetta

Vatkaa kananmunat. Lisää partajugu tai rahka. Yhdistä kuivat aineet ja lisää muna-rahkan sekaan. Lisää lopuksi juustoraaste. Laita vasta sen jälkeen uuni lämpeämään. Tee pellille 4-5 pyöreää kakkaraa ja anna kohota sen aikaa kun uuni lämpeää. Paista 225 uunissa kauniin ruskeiksi. Paistuvat aika nopeesti. Halkaise ja täytä mielesi mukaan. Itse tykkään paahtaa näitä aamupalaksi leivänpaahtimessa. Käyvät myös hyvin hampurilais-sämpylän korvikkeeksi.

Ravintosisältö/1 leipä (n.86 g)

kcal 265,1

prot 16,8

hh 2,8

rasva 20,9

Lisää karppileivonnaisia:

http://karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=9

Vierailija
75/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppi huutaa täältä, että karppiruoalla nälkä pysyy kauemmin, joten tarttee syödä harvemmin.

[i

Vierailija
76/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinisuositus on karpilla sama kuin virallisterveelliselläkin, joten sitä lihaa ei mässytetä välttämättä sen enempää. Itse syön vain kaksi kertaa päivässä ja suurin osa energiansaannistani koostuu rasvasta, joka on tietenkin "tiukkaa" tavaraa niin ravintoarvoltaan kuin koostumukseltaan. Suurimman osan ruuastani ostan lisäksi jalostamattomana, lihan lihana ja kasvikset kasviksina. Suurimmaksi osaksi syön halpoja (ja usein rasvaisia) ruhonosia, joita monet halveksivat. Syön myös paljon kalaa, varmaan enemmän kuin moni suomalainen. En siis kuluta maapalloa muropakkauksilla, yksittäin pakatuilla jugurttipurkeilla, mcdonaldsin pikaruoalla ja sen pakkauksilla jne. Tottakai on ympäristöystävällisempiä ruokavalioita kuin minun (=vegaanius), mutta siten tuskin harva teistä kritisoijistakaan syö:) Mutta sillä tavalla kuin syön, en taatusti rasita ympäristöä enemmän kuin tavallinen mattimeikäläinen.

Kyllähän sitä jaksaa olla syömättä, kun verensokeri on tasainen -> energiaa tulee tasaisesti rasvasta elimistöön pikkuhiljaa.

Yksi ateriani voisi olla esim. porsaan kasler-pihvi, voissa paistettua sipulia. Varmaan jotain nelisen desiä erilaisia tuoreita vihanneksia, pari ruokalusikallista öljyä. Jo tuo öljymäärä tuo aterialleni yli 200 kaloria, että eiköhän niitä kerry ihan hyvin :D

Vierailija
77/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinisuositus on karpilla sama kuin virallisterveelliselläkin, joten sitä lihaa ei mässytetä välttämättä sen enempää. Itse syön vain kaksi kertaa päivässä ja suurin osa energiansaannistani koostuu rasvasta, joka on tietenkin "tiukkaa" tavaraa niin ravintoarvoltaan kuin koostumukseltaan. Suurimman osan ruuastani ostan lisäksi jalostamattomana, lihan lihana ja kasvikset kasviksina. Suurimmaksi osaksi syön halpoja (ja usein rasvaisia) ruhonosia, joita monet halveksivat. Syön myös paljon kalaa, varmaan enemmän kuin moni suomalainen. En siis kuluta maapalloa muropakkauksilla, yksittäin pakatuilla jugurttipurkeilla, mcdonaldsin pikaruoalla ja sen pakkauksilla jne. Tottakai on ympäristöystävällisempiä ruokavalioita kuin minun (=vegaanius), mutta siten tuskin harva teistä kritisoijistakaan syö:) Mutta sillä tavalla kuin syön, en taatusti rasita ympäristöä enemmän kuin tavallinen mattimeikäläinen.

Kyllähän sitä jaksaa olla syömättä, kun verensokeri on tasainen -> energiaa tulee tasaisesti rasvasta elimistöön pikkuhiljaa.

Yksi ateriani voisi olla esim. porsaan kasler-pihvi, voissa paistettua sipulia. Varmaan jotain nelisen desiä erilaisia tuoreita vihanneksia, pari ruokalusikallista öljyä. Jo tuo öljymäärä tuo aterialleni yli 200 kaloria, että eiköhän niitä kerry ihan hyvin :D

saa 200 kaloria. Päivän kalorimäärä 400kaloria? Mikä siinä voisi laihduttaa?

Vierailija
78/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuo öljymäärä tuo aterialleni yli 200 kaloria, että eiköhän niitä kerry ihan hyvin :D

Edellinen tarkoitti varmaan että itse aterian lisäksi öljyn osuus on jo itsessään 200 kaloria.

Itselläni tulee öljystä helposti enemmänkin, kun puoli desiä öljyä on jo yli 400 kaloria.

Vierailija
79/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä lukee että TUO ÖLJYMÄÄÄRÄ tuo 200 kaloria. Ei että koko ateria on 200 vaan pelkkä öljy siinä ateriassa.

Vierailija
80/95 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeillut karppaamista, enkä jaksanut sillä ruokavaliolla tehdä mitään. Piti syödä yhtä usein tai useammin kuin ennen sillä tuli kamalan heikko olo nopeasti, ja lenkkeilystä eikä muusta urheilusta tullut mitään. Ja söin todellakin niin kuin piti, monet epäilivät etten olisi syönyt vaikka tarpeeksi rasvoja tms. mutta vaikka kuinka karpisti olisin syönyt niin heikotus vain säilyi.

Monet (ei kaikki kuitenkaan) tuntuvat vetävän myös paljon pekonia napaansa, ja siinähän on hirveästi suolaa yms. mitä ei ihminen todellakaan tarvitse.

Itse syön nyt vain hyviä hiilareita (paitsi kylässä ja herkutellessa joskus huonompiakin) ja niitäkin vähemmän kuin ennen mutten kuitenkaan karpisti. Voin paremmin kuin aiemmin, tosin se voi johtua myös siitä että vältän kaikkia lisä- ja väriaineitakin mahdollisimman paljon.

Minun ei tarvinnut korvata leipää millään, jätin sen vain pois. No pois ja pois, välillä syön 100% ruisleipää, mutta useimmiten vain 2 pientä palaa per päivä enkä joka päivä. Joskus tulee itse vielä leivottua sämpylöitä kun ne ovat niin hyviä ja silloin syön enemmän, mutten edes joka viikko.

En edes yritä keksiä leivänkorvikkeita, ilman on helppo olla.

Pasta on täysjyvää ja riisi tummaa, enkä ota sitä niin paljoa kuin mitä paketissa lukeva annos olisi. Yleensä kahden hengen annoksesta riittää neljäksi annokseksi minulle ja miehelle. Perunaa syön ehkä 1-3 kertaa vuodessa, jos kylässä sattuu olemaan tarjolla. Keitetyistä perunoista en pitänyt aiemminkaan ja kun jätin perunan muutenkin pois niin vatsakipuni ovat hävinneet. Aiemmin koski tosi usein hieman ruokailun jälkeen vatsaan, vaan ei enää.

Syön paljon rahkaa ja marjoja, kasviksia, kananmunia, kanaa, paistijauhelihaa, pähkinöitä mutta myös hedelmiäkin mitä karpit välttelevät. Monen mielestä kaura on pahasta, mutta itse syön kohtuudella myös kaurahiutaleita. Kaurasta on niin monta tutkimusta tehty ja ne kertovat että kauralla on monia hyviä terveellisiä ominaisuuksia, vielä en ole nähnyt tutkimuksia missä tämä kumottaisiin.

Öljyinä käytän avokadoöljyä ja oliiviöljyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi