Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri pisti 3 alle 5-vuotiasta päiväkotiin ja itse jäi vauvalomalle.

Vierailija
09.08.2010 |

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin johtaja kysyi näillä sanoin korkeintaan sinun pikku päässäsi.

Päiväkodin johtaja vielä kysyi erikseen, että "eiväthän X ja Y vaan lopeta, kun jäät kotiin, että voivat hyvin jäädä tänne puolipäiväiseksi ja sitten taas vaihtaa kokopäiväiseksi ja kuopuskin on sitten etusijalla kun tänne paikkaa haette".

Vierailija
22/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat syntyneet 3,5 vuoden sisään ja hienosti pärjättiin. Vaatii vain vähän organisoitumista ja päiväohjelman järjestämistä, että homma hoituu. Jos tähän ei pysty, kyllä se on jonkinasteista kyvyttömyyttä. Entä mistä on keksitty, että äidin pitäisi "upota vauvaan", onko hullumpaa asiaa olemassakaan? Perhe, jossa on vauva ja isompia lapsia, on oma kokonaisuutensa. Perhetilanteet muuttuvat! Kaikki lapset ovat osa perhettä eikä ketään saa tuupata syrjään vain siksi, että äiti haluaa nyt muodostaa symbioosia vauvan kanssa. Huh, mitä potaskaa!

4 pietä lasta?

Ja siinä kun imetät yhtä, pitää hoitaa kolmea muuta?

Hoitaa ulkoilut, leikittää..

Ei sillä pienimmällä saa olla yhtään rauhaa?

Miksi te ihmiset puhutte KYVYTTÖMYYDESTÄ, eikä siitä että lapsen voi olla ihan hyvä viettää aikaa ikäistensä seurassa ja samaan aikaan toisaalla voi äiti upota vauvaan?

Itselläni on 4 pientä ja kyllä se ero on valtava mitä esikoisen kanssa teki ja mitä nyt nelosen kanssa voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, niin se vaan kysyi. Sattuu nimittäin olemaan mun kummitäti...

mafiameininkiä siis.

Vierailija
24/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mafiameininkiä siis.

Vierailija
25/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroin vain et mulla on ko tilanteesta kokemusta ja omista valinnoistani. Itseasiassa sun aikaisemmista viesteistä sai kuvan et neljän pienen kanssa EI VOI pärjätä, joten ajattelin kommentoida kun oma kokemukseni oli että ihan hyvin voi pärjätä.

Luonnollisesti esikoisen vauva aika on erilaista kuin sen neljännen kun isommatkin sisarukset ovat pieniä, mutta en ole koskaan ajatellut sitä negatiivisena asiana. Sen nyt vaan on niin eikä voi muuten ollakaan. Mun mielestä ison perheen lapset ei tartte virikehoitoa ainakaan seuran takia kun sitä tosiaan löytyy kotoa.

Silti mulla riittää hyvinkin ymmärrystä toisenlaisille ratkaisuille koska perhee, lapset ja tilanteet on erilaisia. Ei se, että perheessä on neljä alle kouluikäistä kerro vielä paljoakaan sen perheen kokonaistilanteesta.

t. 26

Aika jännä miten sulla ja mulla on sama tilanne, mutta sulla ei riitä muiden ihmisten valinnoille ymmärrystä! Ei kaikkien pidä valita kuten minä. Kyllä minä ainakin välillä muistelen esikoisen aikoja kun tätä neljättä hoivailee. Onko sinulle siis ihan yhdentekevää moinen vai mikä? Kyllä ainakin itse nautin esikoisen vauva-ajalla kiireettömyydestä. Loikoiltiin vaan lapsen tahdissa. Nyt olen koittanut mennä vauvan tahtiin ja välillä se tarkoittanut että isoimmat joustaa, tai karkaan vauvan luota nuuskuttelemasta hoitamaan isompien juttuja. 23

Vierailija
26/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli nyt ehkäisy on todella pettänyt ja olen raskaana. En jaksa vauvaa ja 2vuotiasta lasta.

Tosin me olemme hankkineet itse yksityisen perhepäivähoidon, joten emme "rasita" kaupunkia ja niitä jotka hoitopaikkaa oikeasti tarvitsisivat mutta eivät saa. Ehkä tämä ei ole niin hirveä "rikos"?

Vierailija
27/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat, että äiti on romani, niin perehdypä aiheeseen hieman paremmin. Romanit nimittäin ovat erittäin yhteisöllisiä ja perhekeskeisiä ihmisiä, hoitavat usein mieluummin lapset kotona kuin vievät päivähoitoon.

Vierailija
28/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mafiameininkiä siis.

Tai sitten on kyseessä myös "maan tapa", ihan niin kuin poliitikkojen, yritysjohtajien, virkamiesten ja muiden ihmisten kohdalla. Kaikkihan sen tietää että tuttuja ja sukulaisia suositaan ihan joka paikassa ja asiassa. Eikö se ole vielä sulle valjennut?

Vierailija
29/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kovinkaan todennäköistä, että suuressa kaupungissa Jennan lapsi olisi menossa kummitätinsä päiväkotiin hoitoon. :D

mafiameininkiä siis.

Tai sitten on kyseessä myös "maan tapa", ihan niin kuin poliitikkojen, yritysjohtajien, virkamiesten ja muiden ihmisten kohdalla. Kaikkihan sen tietää että tuttuja ja sukulaisia suositaan ihan joka paikassa ja asiassa. Eikö se ole vielä sulle valjennut?

Vierailija
30/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kovinkaan todennäköistä, että suuressa kaupungissa Jennan lapsi olisi menossa kummitätinsä päiväkotiin hoitoon. :D

Ja täällä asuu koko suku ja ystäväpiiri, kun täältä ollaan kotoisin. Miksi suuressa kaupungissa ei näin voisi tapahtua, en ymmärrä?

Vierailija
31/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on, ja ne lapset saa hoitoon laittaa, oli syy sitten mikä vaan. Itsekin varmaan tekisin niin ihan hyvillä mielin, jos olisi viiden lapsi viiden vuoden sisään tulossa.

Mutta olen samaa mieltä siinä, että yksi osa aikuisena ja vanhempana olemista on se syntyvyyden säännöstely. En ikimaailmassa voisi kuvitella synnyttävänä viisi tai edes neljä lasta viiden vuoden sisään, koska tiedän etten siitä selviäisi kunnialla. Kolmekin tekisi tiukkaa, vaikka se minusta vielä ihan kohtuulliselta määrältä viiden vuoden ikäeroilla tuntuu. Siispä otan "helpon tien", luovun suurperhehaaveesta, jossa lapsilla on "kätevästi" (mitä kätevää siinä on?) pienet ikäerot, hoidan esikoisen huolella ja katson sitten, kun elämä on jo hetken ollut seesteistä, että olisiko hyvä aika alkaa ajatella lapsiluvun lisäämistä. Enkä oikein osaa sääliä, jos joku ei ole vielä toisenkaan lapsen kohdalla ymmärtänyt, että uudet lapset tuovat lisätyötä, ja että se uusi lapsi voi ollakin jotain muuta kuin on odotettu, vaikka koliikkivauva tai korvatulehduskierteessä tai kehitysvammainen tai moniallerginen tai autistinen tai ihan mitä vaan. Tai niitä voi syntyä vaikka kerralla kolme, ajatella. Siispä ihan sama kuin esikoista harkitessa, onko minusta äidiksi, mitä jos lapsi on sairas tai vammainen tai minä vammaudun synnytyksessä tai lapsia syntyy useampia tai kaikki vaikeimmat skenaariot toteutuu, jaksanko sitä. Kakkosta ja kolmosta jne. miettiessä ei päätöksen pitäisi olla yhtään helpompi, koska vaa'assa on vielä se esikoisen hyvinvointi ja tarpeet siinä tapauksessa, että äidille sattuukin jotain tai sisaruksia syntyykin kerralla kolme.

Mutta ihailen kyllä suuresti niitä ihmisiä, jotka useamman lapsen jaksavat hoitaa, enkä pidä päivähoitoon laittamista pahana, ainakaan yli kolmivuotiaiden osalta. Vieraiden ihmisten päätöksiin en osaa ottaa mitään kantaa.

Lasten äiti on vähän väliä suljetulla hoidossa, mutta välillä avohoidossa ja sekös on lapsista ja minusta riemukasta. Olen väsynyt lastenhoidosta, mutta niin kylmäsydäminen tai heikko en ole että laittaisin lapsia hoitoon.

Nykyään en edes jaksa pestä käsiäni kakkapyllypesun jälkeen, vaan raahaudun keittiöön ja väsään itselleni voileivän+aamuisen kylmän kahvin.

T: 11cm mies

Vierailija
32/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni toisten ratkaisuja ei kannata sen kummemmin ihmetellä.

Vierailija
33/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää perheelleen parhaat ratkaisut. Mielestäni toisten ratkaisuja ei kannata sen kummemmin ihmetellä.

Mutta kun hoidatetaan lapsia turhanpäiten kunnallisessa hoidossa, silloin muilla veronmaksajilla on oikeus ihmetellä. Se on yhteisten rahojen väärinkäyttöä!

Vierailija
34/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä asuu koko suku ja ystäväpiiri, kun täältä ollaan kotoisin. Miksi suuressa kaupungissa ei näin voisi tapahtua, en ymmärrä?

Vierailija
35/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin johtaja vielä kysyi erikseen, että "eiväthän X ja Y vaan lopeta, kun jäät kotiin, että voivat hyvin jäädä tänne puolipäiväiseksi ja sitten taas vaihtaa kokopäiväiseksi ja kuopuskin on sitten etusijalla kun tänne paikkaa haette".

Eil ymmärsi, ettei susta ole ihan normaalia lapsiperhettä pyörittämään. Hyvä niin.

Vierailija
36/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tilanne kuulostaa vaikealta, mutta toki ihailen sitä jos pystyt noin vaikeassa tilanteessa lapset hoitamaan hyvin ja kestät itse kasassa. Painotukseni koko jutussa oli siinä, että haluan hoitaa lapseni hyvin. Katson, että on minun resursseillani liian riskialtista hankkia useampi lapsi lyhyellä aikavälillä, pelaan mieluummin varman päälle enkä ehdointahdoin hanki liikaa vaikeuksia perheellemme lisäämällä lapsilukua nopeasti. Sairastumisia, vammautumisia, muita vastoinkäymisiä ei aina voi ennakoida, ainoa minkä niistä tietää on se että niitä voi tulla aina lisää myös silloin, kun on jo muutenkin vaikeaa. Siksi niissä harvoissa asioissa, joita voin jonkun verran kontrolloida, jätän mieluummin pelivaraa. Toki ei aina voi pelata varman päälle, joskus täytyy ottaa riskejä, mutta nekin toivottavasti hallittuja.

Se mikä tuosta kirjoituksestani unohtui, oli että totta kai joku voi ajatella, että pystyy useamman lapsen hoitamaan, kunhan saa vanhimmat tarvittaessa hoitoon. Eikä siinä mitään, kyllä minusta muutaman vuoden tähtäimellä voi siihen hoitopaikkaoikeuteen luottaa ja uskon myös, että se että saa sisarukset lyhyellä ikäerolla, hoitaa lapsia vaikka kolmivuotiaaksi kotona ja sen jälkeen vanhimmat käyvät päivähoidossa ainakin ajoittain, voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Jokainen punnitsee hyvät ja huonot puolet omalta kohdaltaan itse.

En arvostelisi perheesi/sinun, 11 cm mies, valintoja millään tavalla, mutta itse omassa elämässäni omilla kriteereilläni ajattelisin, että perheolot ei ole silloin ihan riittävät lapsille, jos itse en jaksa tai välitä pestä käsiäkään. Että millaista esimerkkiä silloin antaa lapsille esimerkiksi oman itsensä arvostuksesta, vaikka koti olisikin siisti ja lapset ruokittu. Ja silloin päivähoito olisi ehdottomasti harkinnan alla, koska mielestäni pitää osata paitsi jonkun verran jättää pelivaraa elämäänsä, myös tarvittaessa arvioida tilannetta uudestaan ja tehdä ehkä uusia, parhaita mahdollisia ratkaisuja. Päivähoitomahdollisuuden hyödyntäminen ei ole minulle niin suuren kynnyksen takana, että kotihoito menisi esim. vanhempien terveyden edelle.

T: 28

Vierailija
37/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää perheelleen parhaat ratkaisut. Mielestäni toisten ratkaisuja ei kannata sen kummemmin ihmetellä.

Mutta kun hoidatetaan lapsia turhanpäiten kunnallisessa hoidossa, silloin muilla veronmaksajilla on oikeus ihmetellä. Se on yhteisten rahojen väärinkäyttöä!

Minusta on aivan oikein että käyttävät veroja. Ne ovat yhteisiä rahoja. Ei se ole väärinkäyttöä. Sinä olet vain ahne ihminen.

Tuollaisen mielipiteen omaava pitäisi erottaa yhteiskunnasta jonnekkin peräpitäjälle pärjäilemään itsekseen.

Vierailija
38/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten lasten koulunkäyntiin, sairaanhoitoon jne. Esikoisten turha hoitaminen on ehdottomasti sieltä turhimmasta päästä haaskaamista munkin mielestä!

Mielenkiintoista, on siis ahneutta pistää sairaat, koulunkävijät, vammaiset ja vanhukset virikehoidettavien edelle? Näille virikehoidattajille vasta hyvää tekiskin laittaa selviytymään "jonnekkin" peräreikäkunnan perukoille.

Minusta on aivan oikein että käyttävät veroja. Ne ovat yhteisiä rahoja. Ei se ole väärinkäyttöä. Sinä olet vain ahne ihminen.

Tuollaisen mielipiteen omaava pitäisi erottaa yhteiskunnasta jonnekkin peräpitäjälle pärjäilemään itsekseen.

Vierailija
39/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä käsiä tarvitse pestä jatkuvasti.

Ei kakka ole tappavaa radioaktiivista jätettä :D

Relaa ja syö se leipäsi.

Vierailija
40/63 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulunkäyntiin, sairaanhoitoon jne

ja niiltä pois. Eikä rahaa menisi koulunkäyntiin tai sairaanhoitoon yhtään enempää vaikka jokainen kasvattaisi lapsensa kotona.

Onko sen ymmärtäminen sinulle vaikeaa?

Kuvitteletko tosiaan että se mikä on jostain pois, lisääntyisi jonnekkin muualle?

Luulet varmasti että se apu mikä maahanmuuttajille annetaan on automaattisesti pois sosiaalipummeilta ja sairaanhoidosta? :D

Väärä luulo. Onhan se ihanaa toiveajattelua. Käytännössä se ei vaan mene niin.