3-vuotiaamme kiroiluongelma - mitä tekisitte?
3-vuotias poikamme on alkanut kiroilla tosi paljon ja varsinkin julkisilla paikoilla. Hän tietää, ettei se ole sallitua ja tekee sitä ihan tahallaan. Laulaa ruokakaupassa pimppiä, paskaa, p-kelettä jne kovalla äänellä. Kotona hän ei ole juurikaan kiroilua kuullut, mutta hän on päiväkodissa ja kummisetänsä on kova kiroilemaan. Lisäksi hän on kuullut kiroilua televisiosta vanhoista lastenohjelmista (muuten ei katso telkkaria).
Miten tästä päästäisiin eroon, sillä on todella noloa, etten saa häntä siistimään suutaan edes julkisilla paikoilla. Olen jutellut lapsen kanssa asiasta ja kiellän aina, kun hän kiroilee, mutta mikään ei tehoa. Muiden lasten en ole kuullut tällä tavoin kiroilevan, ollaanko me täysin epäonnistuttu kasvattajina?
Kommentit (35)
kun kummini pesi suuni saippualla n. 25v sitten.
Opetus on edelleen kirkkaana mielessäni.
Ei jäänyt traumoja.
Siis ihan tosissaan neuvotte pesemään lapsen suun saippualla. Huh, sääliksi käy teidän lapsia, jos ette muuten pärjään niiden kanssa kuin nujertamalla. Ja sit vielä väitätte et oli ok, kun teidätkin nujerrettiin pienenä.
Just samoja, kuin sanoo, etten minä saanut traumoja, kun sain piiskaa lapsena...
Onko toi nyt kiroilu niin vaarallista?
minä olen saanut sekä piiskaa että suukin on pesty penskana saippualla. Piiskaaminen jäi kyllä vituttamaan, suun pesumuisto lähinnä vain huvittaa.
Viimeksi lopetin kesken, kun toiset selittää kuin ok on jättää vauva 12 päivän työmatkan ajaksi kotiin ja nyt pestään suuta saippualla. Ihmekös tuo, kun lapset ja nuoret voi pahoin yhteiskunnassamme. Ja kaikilla näillä neropateilla on toki ollut onnellinen lapsuus, ne on vaan muuten ahdistuneita ja masentuneita yms.
Minusta ei ehkä ole pesemään lapsen suuta saippualla, koska koen sen tavallaan lieväksi fyysiseksi väkivallaksi. Olen kyllä pitänyt lasta väkisin kiinni tai kiikuttanut väkisin pesulle tai jopa pessyt hampaat väkisin hänen raivotessaan, mutta tuo saippuapesu ylittää rajan miellä. Uhata sillä voin, mutta en voi toteuttaa.
Eräs naapuri meille jo huomautti, että missä se teidän poika on tuollaista oppinut sanomaan, kun kuuli hänen kiroilevan. Minua nolotti sanoa, että no ei ainakaan kotona. Arvaa uskoiko eläkeläismummo?
Olen ajatellut, että ehkä tämä menee iän myötä ohi. Lapsesta kiroilu on valtavan hauskaa, ja hän on hyvin iloinen kiroillessaan. ap
käytöstä odotat ja mitä tapahtuu (heti kotiin), jos kiroilee. Annat yhden varaoituksen ja varaituksen jälkeen ensimmäisestä kirjoilusta sitten kaupasta pihalle ja kotiin. Seuraavan kerran lapsi jää autoon toisen vanhemman kanssa osottamaan koska ei osannut käyttäytyä. Seuraavalla kauppakerralla taas alusta. Muutaman kerran kun lähtee kotiin kesken kauppareissun ja lapsi ei kauppaan pääse niin eiköhän kiroilu lopu.
Toivotavasti ap:llä on kanttia kantaa huutava lapsi sitten ulos kaupasta ja mahdollisuus käydä jonain muuna aikana kaupassa ilman lasta.
Oppii se kuitenkin viimeistään koulussa. Mitä väliä asialla kuitenkaan on?
...mutta vain vessassa. Tähän mennessä on riittänyt lupaus pestä suu erittäin pahanmakuisella saippualla. Ja varmasti toteuttaisinkin sen jos viljelisi törkyjään ihmisten ilmoilla.
Esikoinen menee jo yläkouluun, että taitaa pian alkaa tuo uudestaan, mutta ei taida tuo enää toimia :D
mä en vaan voi syyttää siitä pk:ta kun ei ole koskaan siellä ollut. Enkä kyllä sinne sitä sysäisikään, kun vee joskus suusta pääsee niin voi olla ihan varma, että se lapsi sen myöskin muistaa.
Ja mun molemmat kiroilijat on tyttöjä, sulla sentään poika, ja monihan on tällä kannalla; "pojat on poikia", mutta arvaa mitkä katseet saan kun tytöt mekoissaan ja tukat leteissa rupee noita paska-pillu-perse-juttuja kaupassa laukomaan.. Ja sitten pitäs yrittää olla huomioimatta...
Jospa tää vähän sua lohduttas..
meen 3 vuotias on kova kiroilee,oppinut isoveljeltään joka on murkku...olen miettinyt miten saisi sen loppumaan..olen yrittänyt osuunpella huomiomatta,tuloksetta.uhannut suun pesemisen saippualla.mikään ei auta!!!!1
"Tuo on tosi ruma sana. Äidille tulee paha mieli jos puhut noin rumasti. Ethän enää sano noin."
Saako se paremmin huomiota kiroilulla, kuin mitä saisi käyttäymällä hyvin? Negatiivinenkin huomio on huomiota. Se on parempi, kuin ei mitään huomiota.
Hymynaamoja kehiin ja niitä sitten pudottelette aina kun kiroilee ja menettää palkinnon. Kauppareissuja varten joku antoikin jo yllä mainiot ohjeet. Suun pesemisellä saippualla ei kannata uhkailla jos ei käytännössä aio sitä toteuttaa.
Multa on suu pesty saippualla ja muistan sen nöyryyttävänä kokemuksena. Omille lapsilleni en tekisi mitään vastaavaa perustuen juurikin siihen miten pahalta se itsestäni aikanaan tuntui.
jos muiden moralisointi ei haittaa. Ei traumatisoi, mutta painuu mieleen muuten. AIkuisena huvittaa.
kun kummini pesi suuni saippualla n. 25v sitten.
Opetus on edelleen kirkkaana mielessäni.
Ei jäänyt traumoja.