Mieheni moitti ruokiani epäterveellisiksi!?
Lapsi söi eilen:
- kaurapuuroa + hedelmäsosetta purkista + sin. maitoa
- täysjyväkauratyynymuroja + sin. maitoa + banaani pilkottuna sekaan
- valmis lasagne + salaattia + vettä
- karjalanpiirakka + Becel margariinia + ohuen ohut keittokinkku + norm. juusto + kurkkua + tomaattia
Mitä tässä nyt pitäis tehdä? Onko tuo tarpeeksi terveellistä vai mitä minun pitäisi tarjoilla?
Kommentit (67)
Lapsille ei suositella käytettäväksi Becel-margariinia.
ja sellaista tarjoan harvoin, noin kerran kuukaudessa, sattui se vain nyt juuri tuohon eiliseen päivään. En jotenkin osannut arvata, että kaikki siihen takertuvat, vaan että kaikki niitä joskus käyttävät. ap
Lapsihan elää kaupan tädin valmistuotteilla.
onhan siinä kuitenkin valmista karjalanpiirakkaa, valmista leikkelettä, muroja...einestä kaikki!!!! Eikä ap tajua mikä on eines?
a. kasvatettu
b. tapettu
muistakaakin tämä arvon naiset ja äidit!
Kuka oikeesti tuomitsee karjalanpiirakan syöttämisen? aika harvassa on ne jotka osaa /kerkeää tehdä nekin itse...
tämä on ihan syvältä valillä koko palsta!
Täällä saa sellaisia vastauksia kuin millaisia kirjoittajia on sillä hetkellä palstalla läsnä.
Ihmetyttää että sinun antamastasi ruuasta noin meuhkataan, välillä kun täällä taas on sellaisia vastaajia, jotka kertovat syöttävänsä pelkkiä valmisruokia lapsilleen ja sitten ne saavat saman verran "hyvä, hyvä, niin mekin tehdään" -vastauksia.
Ei jummarra???
Eli saattaa olla että yksi ja sama henkilö haukkuu antamasi ruuat, saadakseen oman itsetuntonsa hilattua ylös. Sillähän täällä myös kehuskellaan, että kuinka saadaan ärsytettyä ihmisiä. Nyt joku outo on ottanut sinut silmätikukseen.
Olipas kamalia vastauksia, olen kyllä puolellasi, ap.
Ajatelkaapa hieman myös ruoanlaiton viemää aikaa keskivertoperheen arjessa. Otan oman perheeni esimerkiksi, kaksi työssäkäyvää aikuista ja 3-vuotias lapsi, joka on päiväkodissa.
Teemme viikonloppuisin itse ruokaa 1-2 kertaa päivässä, ja joinain päivinä lapsemme saa lounaaksi einesruokaa/pakasteruokaa (makaronilaatikkoa, lasagnea, jauhelihaperunalaatikkoa, lihapullia ja muusia yms.). Päivällisen syömme yhdessä itselaitettua ruokaa.
Viikolla aikuiset syövät töissä lounaan ja lapsi päiväkodissa, lisäksi lapsi syö päiväkodissa myös aamiaisen ja välipalan.
Lapsi syö kotona päivällisen, joka on vaihdellen itse tehtyä ja eines/pakasteruokaa. Käytännössä itse tehty ruoka pitää tehdä valmiiksi jo edellisenä päivänä, koska olemme kotona töistä ja päiväkodista koko perhe klo 18, ja sen jälkeen on jotakuinkin mahdotonta antaa lapsen odottaa vielä 30-60 min itse tehtyä ruokaa. Lapsen nukahdettua illalla vanhemmilla on 1-2 tuntia omaa aikaa, ja sitä ei aina ole järkevää käyttää seuraavan päivän ruoanlaittoon, koska levätäkin pitää joskus.
Pidän ruoanlaitosta ja osaa nähdäkseni laittaa hyvää ruokaa. Olen joutunut kuitenkin hyväksymään sen, ettei normaaliarjessa ehdi aina kovin kummallisia ruoanlaittosessioita harrastamaan, koska aikaa on suhteellisen vähän. Lisäksi, haluan illalla myös jutella ja leikkiä lapseni kanssa, enkä ainoastaan seistä hellan ääressä.
Leikki-ikäisten kanssa on myös huomioitava se, ettei lapsi aina huoli kaikkea tarjottua ruokaa, ja että suosikit vaihtelevat. Pidämme tarkkaan huolta siitä, ettei lapsemme ruokavalio mene pelkkien välipalojen napsimiseksi, mutta esim. kaikkia vihanneksia ja hedelmiä ei 3-vuotias (uhmassaan yms.)aina syö. Parhaiten menevät tällä hetkellä kurkku (viipaleina), meloni (viipaleina) ja päärynä (kuorittuna, viipaleina). Porkkana maistuu kypsennettynä, samoin silloin tällöin esim. kesäkurpitsa.
Lapsi ei siihen kuole tai saa terveyshaittoja, jos saa esim. pakasteesta (valmisruoka) otettuja lihapullia, tai vaikkapa sitä parjattua lasagnea. Pakasteperunamuusiakin saa nykyisin luomuna (Oolannin) ilman mitään lisättyjä aineita, joten sitä voi hyvillä mielin antaa lapsille, jos aika on tiukalla.
Vähän suhteellisuudentajua, kiitos!
Täällä ei oikeasti kannata kysyä neuvoa mihinkään, juttele ap "oikeille ihmisille" mieluummin niin saat tervejärkisiä vastauksia. Kukaan ei tee kaikkea alusta alkaen itse, noudata joka ikistä suositusta (joita miljoona eli mahdottomuus joka tapauksessa) ja välttele eineksiä kuin ruttoa. Täällä ihmiset pätevät, kiusaavat, liioittelevat jne. Ei kannata ottaa tosissaan jos haluaa säilyä järjissään.
jolla pahin nälkä saadaan pois. Sitten hengähdetään hetki ja tehdään joku nopea (n. 20-30 min tekoon) päivällisruoka tai muokataan edellisen iltaruuan jämiä (esim. tomaattikeiton jämista pastakastike). Iltapalaa ei enää syödä.
Tällä tyylillä vältymme einesruuilta aika pitkälti, meniskö pari kertaa kuussa jotain.
Lapsi syö kotona päivällisen, joka on vaihdellen itse tehtyä ja eines/pakasteruokaa. Käytännössä itse tehty ruoka pitää tehdä valmiiksi jo edellisenä päivänä, koska olemme kotona töistä ja päiväkodista koko perhe klo 18, ja sen jälkeen on jotakuinkin mahdotonta antaa lapsen odottaa vielä 30-60 min itse tehtyä ruokaa. Lapsen nukahdettua illalla vanhemmilla on 1-2 tuntia omaa aikaa, ja sitä ei aina ole järkevää käyttää seuraavan päivän ruoanlaittoon, koska levätäkin pitää joskus.
ja hunaja ei ole kovin terveellinen vaihtoehto pikku lapsille. alle 1v ei saa antaa ollenkaan... ja muutenkin mielummin vasta yli 2 vuotiaana.....