Mieheni moitti ruokiani epäterveellisiksi!?
Lapsi söi eilen:
- kaurapuuroa + hedelmäsosetta purkista + sin. maitoa
- täysjyväkauratyynymuroja + sin. maitoa + banaani pilkottuna sekaan
- valmis lasagne + salaattia + vettä
- karjalanpiirakka + Becel margariinia + ohuen ohut keittokinkku + norm. juusto + kurkkua + tomaattia
Mitä tässä nyt pitäis tehdä? Onko tuo tarpeeksi terveellistä vai mitä minun pitäisi tarjoilla?
Kommentit (67)
Entä jos ehdotat, että hän tekisi päivällisen vaikka joka toinen päivä. Epäreilua vaatia sinultakaan kokkauksia, jos ei itse tee etkä sinä tykkää ruuanlaitosta.
Voit säästää vähän päivällisruokaa seuraavaan päivään, niin että ainakin lapsi saisi siitä lämpimän ruuan (lounaan). Ei tarvis noita muroja silloin. Sinunhan ei tarvi syödä kahta lämmintä ateriaa, jos se tuntuu liialta kulutukseesi nähden. Mutta lapsi yleensä kyllä sen tarvii.
Salaattia, vihanneksia ja kasviksia kannattaa tarjota ruokailujen yhteydessä.
ehdotus:
aamupalaksi puuroa, joskus vaihteen vuoksi vaikka muroja, jugurttia, leipää jos puuro kyllästyttää
lounaaksi 1-3-vuotiaille tarkoitettu pilttipurkki (tai edellisen päivän päivällisestä jäänyt annos lämmitettynä)
päivälliseksi sitten kaikille yhteistä ruokaa, jos et tykkää ruuanlaitosta niin käytä puolivalmisteita (esim. pakastevihanneksia yms)
Iltapalaksi leipää, karjalanpiirakkaa, viiliä tms.
Tarvittaessa lounaan ja päivällisen väliin pieni välipala, vaikka vihannestikkuja tai leipä - murot, jugut ja vanukkaatkin on ihan jees, jos ei ihan joka päivä syö ja annokset on järkeviä.
lue vaikka keittokirjaa?
Kalaa voit silti tehdä, vaikka itse et siitä tykkää, jätä silloin syömättä, itsekäs olet :(
Valmisruokia tulee itseasiassa harvoin tarjoiltua, puolivalmiita tulee enemmän käytettyä. Muroja ei ole joka päivä. Noin kerran viikossa. Pitää kysyä siltä viikon ruokalista, kun tulee töistä. Se oli hyvä idea. :)
ap
Kasviksia ei tainut päivän aikana olla tarjolla kertaakaan. Kaksi aamupalaa? Mieluummin joku kunnon luonas kuin muroja, esim. lohta ja kasviksia. Valmislasagne ihan ok, jos on jostain syystä todella kiire tms. mutta normaalisti en tarjoilisi. Kamalan rasvaista + kaikki se suolan ja lisäaineiden määrä. En edes itse söisi sellaista.
Ota mies mukaan kun suunnittelette viikon ruokia, ihan hyviä ajatuksia hänellä tuntuu olevan.
eli mikään pakko ei ole syödä mitään lämmintä
kasvispohjalle, oliiviöljyyn tai voihin ja proteiinia on riittävsäti ja se on laadukasta. Ja kyllä, olemme karppaajia. Meillä ei aikuiset syö välipaloja ollenkaan, lapset syövät.
MUTTA
Ja tämä on suuri mutta. Koska syömme aina vain oikeaa ruokaa, ja itsetehtyä ruokaa raaka-aineista, tämä voisi käydä raskaaksi ruoanlaitosta vastavalle.
Siispä teemme niin, että valmistamme kutakin ruokaa aina suuren erän, todella suuren erän, ja tästä annoksesta syödään kaikki ateriat niin kauan kuin ruokaa riittää. Siis aamiaiset, välipalat, kaikki.
Moni ihmettelee, että miten voi näin toimia. Vastaukseksi riittää, että kun ruoka on riittävän hyvää, kukaan ei vastusta sen syömistä olipa kellonaika mikä hyvänsä eikä kukaan kyllästy siihen. Yleensä valitetaan siitä, että se loppui liian pian ja ruokakierrossa sitä tulee vasta viikkojen päästä uudelleen tarjolle.
Mies tehköön kalaruuat. Hän on kyllä ihan oikeassa siinä, että kalaa kannattaisi syödä vähintään kerran viikossa. Vaikket itse syö, niin lapselle hyväksi.
Meillä yritetään muutenkin miettiä viikon ruokia siltä kannalta, että tulisi niin kalaa, kanaa, lihaa kuin kasviksiakin. Helposti kiireessä tulee kokattua pelkkää jauhelihaa. Mutta ollaan yritetty siis pitää myös ihan puhtaita kasvisruokiakin (mm. sosekeittoja) ruokalistalla.
Erilaiset laatikot ja uuniruuat on monesti sellaisia, että niistä jää helposti seuraavaan päivään 1-2 hengen annos.
Jos ette itse syö toista lämmintä ateriaa ja et jaksa lapselle tehdä itse niin sitten lapselle purkkiruoka lounaaksi. Toisaalta on äärimmäisen helppoa tehdä iso satsi "mitävaan" joista laitetaan sitten 4-5 ylimääräistä annosta pakkaseen. Sieltä on helppo aamulla ottaa sitten yksi annos lounasruoaksi.
Eli esim. näin näkisin päivän ruokailut lapselle:
aamiainen: kaurapuuro + hedelmiä/hedelmäsosetta + sinistä maitoa tai ruisleipä levitteellä ja juusto/kinkkuviipaleella + kurkkua/tomaattia/paprikaa + sinistä maitoa
lounas ennen päiväunia: pilttipurkki 200-250g tai vaikkapa itsetehty (pakkasesta otettu) kana-vihannespata, kurkku- ja porkkanatikkuja
välipala päiväunten jälkeen: hedelmä
päivällinen: pastaruoka + salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa + sinistä maitoa
iltapala: kts. aamiainen
Lapsi söi eilen: - kaurapuuroa + hedelmäsosetta purkista + sin. maitoa - täysjyväkauratyynymuroja + sin. maitoa + banaani pilkottuna sekaan - valmis lasagne + salaattia + vettä - karjalanpiirakka + Becel margariinia + ohuen ohut keittokinkku + norm. juusto + kurkkua + tomaattia Mitä tässä nyt pitäis tehdä? Onko tuo tarpeeksi terveellistä vai mitä minun pitäisi tarjoilla?
Missä tuoreet kasvikset ja hedelmät? Einestä eineen perään ja huonoa hiilihydraattia (vaikka en karppi olekaan).
keskiverto päivittäisestä ruokavaliosta, paitsi tuo purkkiruoka. Pitää alkaa antamaan ja katsoa mitä mies siihen tuumaa. :)
ap
Jos ette itse syö toista lämmintä ateriaa ja et jaksa lapselle tehdä itse niin sitten lapselle purkkiruoka lounaaksi. Toisaalta on äärimmäisen helppoa tehdä iso satsi "mitävaan" joista laitetaan sitten 4-5 ylimääräistä annosta pakkaseen. Sieltä on helppo aamulla ottaa sitten yksi annos lounasruoaksi.
Eli esim. näin näkisin päivän ruokailut lapselle:
aamiainen: kaurapuuro + hedelmiä/hedelmäsosetta + sinistä maitoa tai ruisleipä levitteellä ja juusto/kinkkuviipaleella + kurkkua/tomaattia/paprikaa + sinistä maitoa
lounas ennen päiväunia: pilttipurkki 200-250g tai vaikkapa itsetehty (pakkasesta otettu) kana-vihannespata, kurkku- ja porkkanatikkuja
välipala päiväunten jälkeen: hedelmä
päivällinen: pastaruoka + salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa + sinistä maitoa
iltapala: kts. aamiainen
En itsekaan ole mitenkaan innostunut ruuanlaittaja, mutta tarjoamasi ruoka ei pitemman paalle ravitse kasvavaa lasta.
Voisitko ajatella seuraavia:
jauhelihakastike tomaattimurskassa, keitetyt perunat/ pakastemaissi sulatettuna ripaus suolaa ja oljya/ marjarahka/ broileripata/ uunilohi/ kurkku/ kasvissosekeitot/ actimeljuomat/ erilaiset melonit suupaloina/ mansikat/.
ja pakastevihanneksia alan ostaan enemmän. Jos ei sitten miehelle kelpaa niin tehkööt ruoat itse!
ap
En itsekaan ole mitenkaan innostunut ruuanlaittaja, mutta tarjoamasi ruoka ei pitemman paalle ravitse kasvavaa lasta.
Voisitko ajatella seuraavia:
jauhelihakastike tomaattimurskassa, keitetyt perunat/ pakastemaissi sulatettuna ripaus suolaa ja oljya/ marjarahka/ broileripata/ uunilohi/ kurkku/ kasvissosekeitot/ actimeljuomat/ erilaiset melonit suupaloina/ mansikat/.
Lapsihan elää kaupan tädin valmistuotteilla.
Asuuko naapurissa muita pienten lasten äitejä? Meillä on parin kaverin kanssa "lounasrinki", että kerran viikossa jokainen tekee isomman satsin lounasta, josta riittää kaikkien lapsille. Ihan normiruokaa, laatikoita, kiusauksia, keittoja jne. Kolmen äidin kesken kierrettynä jokainen pääsee kahtena päivänä "valmiiseen pöytään". Muina päivinä tarjoan edellisen joko edellisen päivän päivällisen tähteet tai pakastimesta jotain vanhempaa kotitekoista. Myös pilttipurkkeja on kaapissa "hätävarana" ja viikonloppuisin ruokia tekee monesti mies tai käymme jomman kumman vanhemmilla kyläilemässä koko päivän ja saamme ruuat siellä.
Siellä kerrotaan, miten lasten ateria tulee rakentaa ja mistä osista koostua päivän/viikon mittaan. Täällä saat 100 eri mielipidettä ja on vaikea tietää, mikä on ok ja mikä ei. Neuvolassa myös katsotaan lapsen kasvu, mahdolliset ruokarajoitukset. Lisäksi ihan Pirkan ym. ruokalehtisistä saa hyviä arkiruokavinkkejä ja -ohjeita. Helppo tehdä, vaik ei olisi superkokki. Juttele miehesi kanssa, että kysyt neuvoa vaik sieltä neuvolasta. Jospa siitä rauhoittuisi.
ruispuuro, maito
piltiipurkki+ raastettua kurkkua
karjalanpiirakka juustolla
kalakiusaus, porkkanaraaaste, ruisleipä.
kaurapuuro.
Tuosta jäisi varmasti
kiusausta lapsentarpeekis seuraavaan lounaaseen. Ja kaurapuuroa jos jää siitä voi tehdä vaikka säpylöitä seuraavaan välipalaan/iltapalaan.. jne.
Kiusaus on helppo ja terveellinen tehdä. ja ukkosi saisi kalaa. jota pitäis oikesti syödä kerran viikkoon..
ja sellaista tarjoan harvoin, noin kerran kuukaudessa, sattui se vain nyt juuri tuohon eiliseen päivään. En jotenkin osannut arvata, että kaikki siihen takertuvat, vaan että kaikki niitä joskus käyttävät.
ap
Lapsihan elää kaupan tädin valmistuotteilla.
Lapsi söi eilen: - kaurapuuroa + hedelmäsosetta purkista + sin. maitoa - täysjyväkauratyynymuroja + sin. maitoa + banaani pilkottuna sekaan - valmis lasagne + salaattia + vettä - karjalanpiirakka + Becel margariinia + ohuen ohut keittokinkku + norm. juusto + kurkkua + tomaattia Mitä tässä nyt pitäis tehdä? Onko tuo tarpeeksi terveellistä vai mitä minun pitäisi tarjoilla?
Alkaa ideat loppumaan. Emme anna lapsille maustettuja jogurttejä, lappapuuro ja käristys itse tehtyjä, pizza myös. Itse en pidä kalasta ja mies on siitä nyt alkanut vänkkään.