Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppiruuokako ankeaa? Karpin ruokapäiväkirja

Vierailija
04.08.2010 |

Täällä säännöllisin väliajoin kysellään karppauksesta, ja monilla on myös kaikenlaisia harhaluuloja. Eräskin ruokavaliota kokeillut, söi päin mäntyä ja lisäksi mainitsi ruokavalion olevan ankea.

Joten ajattelin tähän ketjuun laittaa ainakin joitakin päiviä syömiäni ruokia.

Maanantai

Lounas

Oliivien ja yrttien kanssa paahdettu broilerin koipireisi, salaattia, oliiviöljyä, siemeniä

Päivällinen

Keitettyä kukkakaalia, porsas-tuorejuustokastiketta, kurkkua

Tiistai

Lounas

Paahtopaistisalaatti, jossa mm. paprikaa, tomaattia ja marinoituja herkkusieniä. Oliiviöljyä, paahdettuja auringonkukansiemeniä

Päivällinen

Grillattua kalaa, jättikatkarapua, fenkoli-artisokka-punasipulipaistosta, hummerikastiketta

Keskiviikko

Lounas

Kasvis-porsaswokkia, tomaattia, paahdettuja siemeniä, vähän 1 dl? verigreippi-rahkahyydykettä

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön todella harvoin välipaloja, koska yleensä syömäni hiilarimäärät ovat sen verran alhaisia, että verensokeri pysyy tasaisena, eikä aterioiden välillä tule nälkä. Pyrin siis koostamaan isot ateriani, niin etten tarvitse välipaloja. Jos illalla tulee kuitenkin nälkä pyrin syömään jotain erittäin vähähiilarista, palan juustoa tms.

Jos on vieraita tai käyn esim. viikonloppuisin kahvilassa ystävien kanssa, niin silloin syön aamupalankin. Tykkään pitkistä aamiaisista ystävien kanssa.

Ehkä yleisin aamupalani kotona on turkkilainen jugurtti mantelien ja jäisten vadelmien kanssa tai manteli-juustosämpylä tavallisten leivänpäällisten kanssa. Monien harrastaman lämpimän munakkaan tykkään syödä lounaalla tai päivällisenä. Kahvilassa pyrin ottamaan aamiaiseksi esim. graavilohireissarin tai usein kahvilat tarjoavat ainakin Helsingissä brunsseja, joissa on paljonkin karppia syötävää. Ja totta kai syön tällaisissa tilaisuuksissa joskus ruokia, joissa on normaalia enemmänä hiilareita.

Karppaus ei ole minulle kieltoja, vaan minä en itse halua useinkaan syödä tiettyjä asioita. Karppaus tekee sen helpoksi, sillä hiilareiden alentamisen myötä niiden himoaminen myös vähenee/poistuu. Minua hiilariruuat ovat aina himottaneet ja niitä tulee siksi syötyä liikaa eikä niinkään niiden hyvän maun takia.

Keskiviikon päivällinen

Mozzarellasalaattia ja artisokkapestoa (nam, purkista tietysti)

tiistaista possukastiketta ja keitettyä kukkakaalia

Ilalla vielä varmaan noin 100 g mozzarellaa sellaisenaan.

Torstain lounas

Hernekeittoa

salaattilautanen, jossa mm. porkkanaraastetta, raejuustoa, tomaattia ja vesimelonia, oliiviöljyä, viinietikkaa

Tuli siis syötyä normaalia hiilaripitoisempi lounas. Lounaalla joskus syön enempihiilaripitoista ruokaa, mutta myöhemmin päivällä pidän tiukempaa linjaa.

Ap

Vierailija
2/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvardin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan jalostetun lihan, kuten pekonin, makkaran ja jalostettujen leikkeleiden syöminen lisää sydäntautiriskiä yli 40 prosentilla ja tyypin 2 diabetesriskiä noin 20 prosentilla. Jalostettu liha lisää sydäntauti- ja diabetesriskiä - punainen liha ei Tutkimuksen tuloksien perusteella jo 50 grammaa jalostettua lihaa päivässä lisää sydäntauti- ja diabetesriskiä 40 ja 20 prosentilla. Sen sijaan Harvardin terveystieteellisessä tehdyssä tutkimuksessa ei havaittu, että jalostamattoman punaisen lihan, kuten naudan-, sian tai lampaanlihan, syömisellä sydäntauti tai diabetesriski suurenisi millään tavalla. Harvardin tutkimus on ensimmäinen systemaattinen ja meta-analyysi-menetelmällä toteutettu tutkimus, jossa on koko maailman mittakaavassa tarkasteltu jalostetun ja jalostamattoman lihan syönnin vaikutuksia sydäntauti- ja diabetesriskiin. Tutkimuksessa käytiin läpi peräti lähes 1600 aiemmin tehtyä tutkimusta, joista 20 katsottiin olevan relevantteja. Näihin 20 tutkimukseen oli osallistunut yli 1,2 miljoonaa ihmistä 10 eri maassa niin Euroopassa, Aasiassa, Yhdysvalloissa kuin Australiassakin. ***************************************** Että mättäkää vaan sitä pekonia.

Itse luotan omaan kroppaani ja karppaaminen tekee oloni hyväksi. Yritän aina ostaa kaikki liha- ja maitotuotteet luomuna, kun se vaan mahdollista on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se on ainoa keino laihduttaa tai pitää omaa hyvinvointiaan yllä, tehköön ja syököön niin.

Minä tykkään syödä monipuolisesti, kaikkea sopivasti.

Vierailija
4/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sehän on juuri niin tylsä ruokavalio kuin siitä sellaisen haluaa tehdä. Mulla ei ainakaan mielikuvitus loppuisi. Ongelma vaan on se, että rakastan leipomista ja aika usein olisi uusia reseptejä kokeiltavana. Onhan niitä itse maisteltava, jotta tietää, kantsiiko ohje tallentaa vai ei.. Ja mikä karppi se on, joka välillä vetää vehnää ja sokeria ihan kunnon siivua?? =0)

Eli tykkään tehdä kakkuja ja olen todella kiinnostunut ruuanlaitosta.

Mutta kun asiaa mietin, niin enhän minä niitä kakkuja joka päivä tee, vaan juhliin ja muihin erityistilaisuuksiin. Ja kun ruokavalio suurin piirtein on kunnossa, niin kyllähän pienet hiilarimaistiaiset silloin tälloin ovat ihan ok. Pitää olla vaan tarkkana, ettei ryöpsähdä ahmimiseksi. Joku toinen tietysti saattaa olla herkempi sokerille ja joutuu pitämään nollalinjaa.

Olen myös alkanut kiinnostumaan hienostuneemmista jälkiruuista kuten kohokkaista (eli enää ei kiinnostaa niinkään määrä vaan maku), joita voi tehdä pieniä annoksia joskus.

Ja kun katsoo parempia keittokirjoja, niin ei siellä paljon perunalaatikoita yms. tehdä, vaan liha, kala ja erilaiset kasvikset ja täysrasvaiset raaka-aineet ovat käytössä.

Tietysti myös peruna maistuu hyvälle, varsinkin uudet perunat, mutta pointtini onkin se, että tämä ruokavalio ei välttämättä rajoita, vaan usein myös pikemminkin laajentaa ruokavaliota.

Koska yksinkertaistettuna verrattuna suositeltuun ruokavalioon proteiinin määrä ei karpatessa muutu.

Eli syödää se sama broilerin filee kuin normiruokavaliossakin, mutta hiilarit ja rasva kääntävät paikkaa. Ruokavalio alkaakin laajenemaan kovastikin, kun peruna/riisi/makaroni aletaan korvaamaan erilaisilla kasvislisäkkeillä, joita on loputtomasti.

Perusruokia on helppo tehdä karpisti. Liha/kalakeitosta poistetaan vain peruna. Makaronilaatikon tilalla tehdään esim. kesäkurpitsa-jauheliha-tuorejuustolaatikkoa, johon voi laittaa mukaan esim. desin proteiinimakaronia.

Erilaisia kastikkeita voi tehdä keittämällä niitä kokoon tai suurustamalla kananmunalla, juustolla tai psylliumilla. Spagetin voi korvata esim. voissa paistetuilla kesäkurpitsa- ja porkkanauhoilla.

Kaalikeitto ja kaalilaatikko ovat karppeja jo sellaisenaan (meillä niihin ei ole laitettu ikinä riisiä).

Jne.

Makeita jälkiruokia voi tehdä myös. Monen karpin suu "karppiutuu" eli makeutusta ei tarvitse enää niin paljon. Jotkut käyttävät makeutusaineita kuten aspartaamia, mutta minä en niitä halua käyttää. Syön mieluummin vähän/harvoin ja käytän sitten oikeaa hunajaa tai sokeria. Steviaa olen käyttänyt myös.

Vierailija
5/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se on ainoa keino laihduttaa tai pitää omaa hyvinvointiaan yllä, tehköön ja syököön niin. Minä tykkään syödä monipuolisesti, kaikkea sopivasti.

Sekö ettei saa syödä keitettyä riisiä tai talviperunaa tai irtokarkkeja :D Voi ei.

Syötkö mieluummin tosissaan useita voileipiä kevytmargariinilla ja kevytjuustolla vai yhden voilla/oivariinilla ja täysrasvaisella goudalla:P

Ja syötkö tosissaan niin monipuolisesti? Virallinen ruokavaliokin suosittaa, että sokeriherkkuja ei oikein syötäisi, joten ne eivät varmaan oikeasti kuulu "monipuoliseen" ruokavalioon.

Syötkö päivittäin yli 500 g vihanneksia? Syötkö myös vähän harvemmin normaalisti käytettyjä kasviksia kuten munakoisoa, artisokkaa, fenkolia, kyssäkaalia.. Täysrasvaisia juustoja? Juustojenkin kirjo on aivan valtava. Kuohukermaa, voita, sian kylkeä, sisäelimiä? Entä syötkö miten usein hassel- tai saksanpähkinää, manteleita? Entä ovatko sinulle tavallisten öljyjen lisäksi tuttuja pähkinä-, seesami- tai vaikkapa avokadoöljy?

Molemmilla tavoin voi syödä "monipuolisesti", joten en menisi sanomaan, että vain tämä minun tapani voi olla monipuolinen.

Ap

Vierailija
6/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten siksi karppien ruuat kuulostavat ankeilta, kun iso osa maistuu erilaisille rasvoille. En pode mitään rasvakammoa, mutta en vaan tykkää jos kaikki maistuu öljylle, voille tai kermalle. Rasvaiset juustotkaan eivät uppoa.

Syön kasvispainotteisesti ja tykkään ruuanlaitosta ja uusein ainesten ja valmistustapojen kokeilemisesta, joten monipuolisuus ei kärsi siitä että syön epätrendikkäästi lautasmallin mukaan :)

Vierailija
7/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkään en välitä rasvaisista ruuista, joten siksi karppiruokavalio ei houkuta pätkääkään. Tuntuu että monille karppaajille on vaikea käsittää että kaikkia rasvainen ruoka ei tee autuaaksi.

Koska yksinkertaistettuna verrattuna suositeltuun ruokavalioon proteiinin määrä ei karpatessa muutu.

Eli syödää se sama broilerin filee kuin normiruokavaliossakin, mutta hiilarit ja rasva kääntävät paikkaa.

Vierailija
8/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse laitoin just lohta uuniin, lohen seuraksi uuniin tomaattia, kesäkurpitsaa ja kukkakaalia, päälle hurautin kerman ja hiukan oikeaa voita. Niin ja lohen maustoin vain suolalla ja sitruunapippurilla.NAMI!!! Karpatessa kannattaa suosia aina kauden vihanneksia ja vaihdella erilaisia salaatteja yms.

Vierailija
9/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se on ainoa keino laihduttaa tai pitää omaa hyvinvointiaan yllä, tehköön ja syököön niin. Minä tykkään syödä monipuolisesti, kaikkea sopivasti.

Sekö ettei saa syödä keitettyä riisiä tai talviperunaa tai irtokarkkeja :D Voi ei. Syötkö mieluummin tosissaan useita voileipiä kevytmargariinilla ja kevytjuustolla vai yhden voilla/oivariinilla ja täysrasvaisella goudalla:P Ja syötkö tosissaan niin monipuolisesti? Virallinen ruokavaliokin suosittaa, että sokeriherkkuja ei oikein syötäisi, joten ne eivät varmaan oikeasti kuulu "monipuoliseen" ruokavalioon. Syötkö päivittäin yli 500 g vihanneksia? Syötkö myös vähän harvemmin normaalisti käytettyjä kasviksia kuten munakoisoa, artisokkaa, fenkolia, kyssäkaalia.. Täysrasvaisia juustoja? Juustojenkin kirjo on aivan valtava. Kuohukermaa, voita, sian kylkeä, sisäelimiä? Entä syötkö miten usein hassel- tai saksanpähkinää, manteleita? Entä ovatko sinulle tavallisten öljyjen lisäksi tuttuja pähkinä-, seesami- tai vaikkapa avokadoöljy? Molemmilla tavoin voi syödä "monipuolisesti", joten en menisi sanomaan, että vain tämä minun tapani voi olla monipuolinen. Ap

vaan kyllä siihen mahtuu erilaisia herkkuja, rasvaisia juustoja tms, yksioikoisesti vain halusit tajuta kirjoittamani, mutta ei se mitään.

Vierailija
10/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse laitoin just lohta uuniin, lohen seuraksi uuniin tomaattia, kesäkurpitsaa ja kukkakaalia, päälle hurautin kerman ja hiukan oikeaa voita. Niin ja lohen maustoin vain suolalla ja sitruunapippurilla.NAMI!!! Karpatessa kannattaa suosia aina kauden vihanneksia ja vaihdella erilaisia salaatteja yms.

Vierailija
11/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paha on jos syö aamupalaks täysjyvä puuroa? tai esim 4 maxituplaa viikossa..:P olen kokenu ton ilman tuplaa olemisen aika pahana.jospa siihen joskus tottuu ja vois olla ilman:)

muuten voisin kyl syödä lihaa ja juustoja.. kermaa ja voita. kasviksia..

Vierailija
12/43 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä karppaajien kolesteroli- ym.rasva-arvot ovat?

Kovin paljon kermaa ja voita on ainakin kaverini ruokavaliossa, tosin painoa on saanut putoamaan 20kg ja hän on terveempi kuin koskaan...

Vierailija
13/43 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö ettei saa syödä keitettyä riisiä tai talviperunaa tai irtokarkkeja :D Voi ei. Syötkö mieluummin tosissaan useita voileipiä kevytmargariinilla ja kevytjuustolla vai yhden voilla/oivariinilla ja täysrasvaisella goudalla:P Ja syötkö tosissaan niin monipuolisesti? Virallinen ruokavaliokin suosittaa, että sokeriherkkuja ei oikein syötäisi, joten ne eivät varmaan oikeasti kuulu "monipuoliseen" ruokavalioon. Syötkö päivittäin yli 500 g vihanneksia? Syötkö myös vähän harvemmin normaalisti käytettyjä kasviksia kuten munakoisoa, artisokkaa, fenkolia, kyssäkaalia.. Täysrasvaisia juustoja? Juustojenkin kirjo on aivan valtava. Kuohukermaa, voita, sian kylkeä, sisäelimiä? Entä syötkö miten usein hassel- tai saksanpähkinää, manteleita? Entä ovatko sinulle tavallisten öljyjen lisäksi tuttuja pähkinä-, seesami- tai vaikkapa avokadoöljy? Molemmilla tavoin voi syödä "monipuolisesti", joten en menisi sanomaan, että vain tämä minun tapani voi olla monipuolinen. Ap

vaan kyllä siihen mahtuu erilaisia herkkuja, rasvaisia juustoja tms, yksioikoisesti vain halusit tajuta kirjoittamani, mutta ei se mitään.

halusin tuoda toisen näkökulman "monipuolisuuteen". Usein virallisen suosituksen mukaisesti syövät kritisoivat karppausta, että se rajoittaa ja väittävät syövänsä mieluummin "monipuolisesti" kaikkea. Pointtini on siis se, että virallisella ruokavaliolla rajoitetaan rasvaa, joten silloin monia asioita poistuu ruokavaliosta aivan samalla tavalla kuin rajoittaessa hiilareita, poistuu taas tiettyjä hiilarilähteitä. Hyvin koostettuna kumpikaan ei ole toista "monipuolisempi" ruokavalio.

Minä karppaajana voin syödä pieniä määriä sokerillisia tuotteita, mutta tietenkään niiden kirjo ei voi olla niin valtava kuin sinulla. Ja sinä taas haluat syödä vain rajoitetun määrän rasvaa sisältäviä aineita, joten niiden ruokien kirjo ei voi olla yhtä laaja kuin minulla.

Ap

Vierailija
14/43 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

halusin tuoda toisen näkökulman "monipuolisuuteen". Usein virallisen suosituksen mukaisesti syövät kritisoivat karppausta, että se rajoittaa ja väittävät syövänsä mieluummin "monipuolisesti" kaikkea. Pointtini on siis se, että virallisella ruokavaliolla rajoitetaan rasvaa, joten silloin monia asioita poistuu ruokavaliosta aivan samalla tavalla kuin rajoittaessa hiilareita, poistuu taas tiettyjä hiilarilähteitä. Hyvin koostettuna kumpikaan ei ole toista "monipuolisempi" ruokavalio. Minä karppaajana voin syödä pieniä määriä sokerillisia tuotteita, mutta tietenkään niiden kirjo ei voi olla niin valtava kuin sinulla. Ja sinä taas haluat syödä vain rajoitetun määrän rasvaa sisältäviä aineita, joten niiden ruokien kirjo ei voi olla yhtä laaja kuin minulla. Ap

Mutta tosiaan voithan olettaa mun rajoitteista mitä haluat. Eli edelleen monipuolisesti kaikkea, ilman rajoitteita :) Eikä pelkästään terveellistä vaan ihan kunnolla epäterveellistä. Osa aterioista on kuin karpin, osa taas muuta, monenmoista siis mahtuu :) Ja kuten ihan alkuun totesin, karppaus on monelle hyvä laihdutusmenetelmä ja monelle hyvän olon pitäjä, minulle siis ei kumpaakaan. Enkä taatusti pidä karppausta huonona, vaan ei minulle sopivana.

Vierailija
15/43 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ei vaan karppaa, sekin on tietenkin hyvä vaihtoehto. Mie ainakin karppaajana ymmärrän sen täysin, että jokaiselle sopii omanlaisensa ruokavalio.

Karppaus on minulle parempi vaihtoehto, mutta ymmärrän, että se ei ole sitä kaikille. Monesti haluan sitä kuitenkin puolustaa ja kertoa siitä ihmisille, koska

a) ihmisillä on siitä vääriä luuloja, mitä syön

b) he eivät uskalla kokeilla sitä, koska luulevat sitä epäterveelliseksi

c) olen huomannut itsessäni hyvät vaikutukset, kuten laihtumisen, atopian paranemisen ja ainaisen väsymyksen ja mahavaivojen loppumisen, joten toivon, että joku muukin voisi kokea nämä hyvät asiat.

Ap

Vierailija
16/43 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti lainata edellisessä viestissäni tätä: Mitäs jos ei välitä kermasta ja voista?

Ap

Vierailija
17/43 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt karpannut reilun vuoden, mieheni puoli vuotta.

Molempien veriarvot, kolesterolitarvot yms. parantuivat karppauksen myötä.

Mieheni työterveyshoitaja ei ollut uskoakseen, että karppaamalla arvot paranivat, mutta lopulta uskoi ja kehotti jatkamaan samaan malliin, vaikkei se virallisterveellistä olekaan.

Vierailija
18/43 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuuttani kysyn, minkä verran rahaa menee ruokaan perheessä, jossa noudatetaan karppi ruokavaliota? Kuulostaa kalliilta, kun puurot, riisi, pasta ja peruna pitää jättää pois ja korvata muulla. Kesäaikaan tietysti kasvikset ovat edullisia, mutta talvella hinnat hipovat pilviä. Myös laadukas liha, juustot ja erikoisemmat tuotteet (esim. aiemmassa viestissä mainitut pähkinä- seesami- ja avokadoöljyt) maksavat. Vai tasaantuuko ruokalasku sillä, että keksit, karkit, sipsit ym muu moska jää kauppaan?

Vierailija
19/43 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin suurempia määriä ruokaa,leipää kului,jugurttia ja muuta. Nyt kasvikset ja juurekset ovat tilalla ja ne eivät koskaan maksa kovin paljoa. Jugurttia tulee syötyä kerran päivässä maustamattomana,jossa seassa kaikkea muuta,marjoja jne. Eli puolen litran tötsä kestää helposti 5pv. Juustoa ostamme niinkuin ennenkin,tarjouksesta yleensä. Mitään kalliita öljyjä emme harrasta,voi ja oliiviöljy riittää meille hyvin. Lihat osatmme nekin lähes kaikki tarjhouksesta,meillä samankaton alla lidli,k ja skauppa,joten voimme sukkuloida sujuvasti tarjouksien perässä ja niitä kun on lähes joka pv. Nytkin kaapissa odottaa kanan ja possun pihvejä tarjouksesta :) Kuohukermaa kuluu vähemmän kuin mitä rasvatonta kasvirasvakermaa kului. Kanakastikkeeseen hujahti kokonainen purkki,nykyisin ehkä loraus tai desi. leivottua tulee leipäsiä yms karppai itse,pakostakin :)

Vierailija
20/43 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei kyllä ole ruokakulut kasvaneet, sillä turhat välipalat ja napostelut jää nyt kokonaan ostamatta.

Joku oli huolissaan veriarvoista. Mulla on nyt jo 6 karppausvuotta takana, ja veriarvot ovat parantuneet paljon aiemmista vähärasvaisen ajan arvoista. Kolesterolit yms on kohdillaan, niissä ei mitään vikaa. Tiedän myös monia muita joilla näin. Muutenkin kroppa voi tosi paljon paremmin ilman lisäaineita ja teollisesti pilattua ruokaa. Puhtaat raaka-aineet -> puhdas ja hyvää tekevä ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi