Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä tehdä mustaherukoista?

Vierailija
03.08.2010 |

Just muutettu ja uuden talon pihassa mm. mustaherukkapensaita, joissa runsas sato. Itse olen lapsuudessa tullut kyllästetyksi mustaherukkamehulla ja sitä marjoista en kyllä tee mutta mitä sitten? Olisiko mitään muuta tehtävissä? Mustaherukan aromi on kyllä tosi voimakas ja siksi vähän hankala mutta kaikki uudet vinkit otetaan vastaan. Ei oikein raaskisi antaa maahankaan varista...

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa pitääkö niistä perata se ruskea kuiva roska pois ennen käyttöä?

Vierailija
82/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaherukoita söisin tuoreena ja syönkin jos jotain saan, litratolkulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa pitääkö niistä perata se ruskea kuiva roska pois ennen käyttöä?

Riippuu siitä miten käytät. Käsittääkseni mehuun ei tarvitse "perata" mut en nyt varmaan mihinkään muuhun jättäisi. Helppo ottaa pois.

Vierailija
84/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saskatoon ja mustaherukka sopii hyvin yhteen mm. hillossa. Mehustakin voi keittää kiisseliä tai vispipuuroa, eli mehustaa voi, vaikka mehua ei joisikaan.

Vierailija
85/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä itse rakastan mustaherukoita ja söisin vaikka joka päivä. Ilmeisesti pyysit säilöntäohjeita, mutta oletko kokeillut ihan tavallista rahkaa siten, että puserrat mustaherukat siivilän läpi ohueksi soseeksi.

Tätä sosetta sitten maun mukaan 1-2dl, purkki rahkaa, purkki kermaa, sokeria, vaniljasokeria. Anna tekeytyä jonkin aikaa. on todella hyvää, mutta vaatii rutkasti sokeria.

Itse säilön mustaherukat ihan vain riivittynä, en keitä. Niistä saa esim ns keksinmurupohjatortun päälle vaikka kermaviili- tai rahkatäytteen pinnalle ihanan kuorrutuksen kun laittaa vähän liivatetta kiilteeksi päälle.

P.S sen siivilän läpi puserretun pyreen jämistä, eli niistä siivilöidyistä voi vielä keittää sokerin kanssa kattilassa mehua joista suurustaa kiisselin!

Vielä parempaa tulee, kun survoo hiukan banaania sekaan. Pidemmällä liemellä saa hyvän smoothien.

Vierailija
86/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saman verran sokeria, mustaherukoita ja kirkasta viinaa.

Tästä tulee muuten hyvää, kun se muhii jääkaapissa purkissa! Teen näitä usein joululahjoiksi. Maistuu ihanalta vaikka vaniljajäätelön kanssa, eikä viina maistu tippaakaan, kun "ruukkujen" antaa kypsyä muutaman kuukauden jääkaapissa.

Myös muista marjoista/hedelmistä voi tehdä tällaisia "ruukkuja" ja sitä alkoholia voi vaihdella. Esim. luumut ja rommi sopivat hyvin yhteen.

Vierailija
87/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan sellaisenaan puuron päälle.

Ovat tosi hyviä ja terveellisiä.

Vierailija
88/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vuosia sitten oli kaupoissa luonto-merkkistä mustaherukkajogurttia, sellaisissa isoissa pikareissa. Oi että se oli hyvää. Harmi kun lopettivat valmistuksen. Jos minulla olisi mustaherukkapensaita, pakastaisin marjoja ihan sellaisenaan ja söisin niitä maustamattoman rahkan ja jogurtin kanssa. Tai tekisin marjarahkaa, kuohukermaa, rahkaa, sokeria ja mustaherkoita. Vielä kun marjat ovat kohmeisia, niin on parempaa kuin jäätelö. Myös juustokakussa mustaherukat pääsevät oikeuksiinsa. Mustaherukoita vain ei kannata sekoittaa muiden marjojen kanssa, ovat paljon parempia yksinään. Maku muuttuu jotenkin tympeäksi esim punaherukoiden kanssa, vaikka monet kyllä tekevät esim mehua yhdistämällä nuo kaksi marjaa. Paljon parempaa on kun tekee mehutkin erikseen.

Vierailija
89/90 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa odottaa ennen poimimista, että marjat ovat oikeasti kypsiä. Puoliraaka mustaherukka on kitkerä ja kypsä on makea.

Vierailija
90/90 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupuuron päälle raejuuston tai rahkan kera- lisänä mansikoita tai mansikkakeittoa. On hyvää😋

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan