Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työnantaja..

Vierailija
24.01.2024 |

..kysyä mitä varten olen poissa töistä esim tunnin verran kesken työpäivää, jos ilmoitan siitä hyvissä ajoin (vähintään viikkoa ennen) ja käytän sen korvaamiseen työaikatasetta? 🤔 Tarviiko mun eritellä esihenkilölleni mikä meno on kyseessä? Syyhän voi olla esim kiusallisen terveysvaivan hoito, raskauteen tai toivottuun raskauteen liittyvä käynti, oman lapsen terveyteen liittyvä käynti tai esim lastenvalvojan tapaaminen tai mikä tahansa henkilökohtainen syy.

Kysyn tätä siksi, kun esihenkilöni kysyi minulta tänään syytä poissaololle, ennen kuin hyväksyi sen. Tämä on minulle ihan uusi käytäntö. Eikö se ennemmin pitäisi olla niin että esihenkilö katsoo kalenterista, onko sinä päivänä mahdollista olla poissa sen hetken, ja vastaa sen perusteella? 

Onko esihenkilöllä oikeutta kysyä ja minulla velvollisuutta vastata tällaiseen kysymykseen? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se menee sun liukumien puitteissa, niin ei pidä kysellä, mutta jos ei.osu esim ruokisliukumaan, niin silloin sun pitää olla töissä, jollet ole saanut olla lupaa olla poissa.

Vierailija
2/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se menee sun liukumien puitteissa, niin ei pidä kysellä, mutta jos ei.osu esim ruokisliukumaan, niin silloin sun pitää olla töissä, jollet ole saanut olla lupaa olla poissa.

Ei ole varsinaista liukumaa, mutta ylitöitä säästynyt työaikapankkiin, koska työn antaja ei niistä maksa. Näiden puitteissa olisin poissa. Ja tietysti siis lupa pitää kysyä, sen ymmärrän.

Kysymykseni olikin että saako työnantaja kysyä tätä syytä? Voiko se syy edes vaikuttaa lupaan olla poissa? Saako esihenkilö arvottaa ihmisten menot ja päättää sen perusteella, onko mahdollista olla pois? Tavallaan ymmärrän joo että ei ole tarkoituksen mukaista olla töistä pois vaikka kampaajakäyntiä varten. Mutta onko esihenkilöni tehtävä arvottaa onko joku lapsen koulupalaveri, hammaslääkäri, gynekologi tms riittävä peruste olla poissa töistä?

Taustoitan vielä sen verran että virka-aikaista työtä tekevän ei ole mahdollista sopia kaikkia juttuja aina työajan ulkopuolelle.. esim opettajia on hirveän vaikeata suostutella arviointikeskusteluihin klo 17. 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa, sillä työntekijän voi irtisanoa lain mukaan, jos työntekijä ei ole kertonut pätevää syytä poissaololleen ja toistuvat liikaa.

Poissaoloselvitykseen voi antaa suurpiirteisen vastauksen tyyliin: minulla on terveydenhuollon käynti / on mentävä selvittämään erästä lastani koskevaa asiaa kouluun/päiväkotiin/neuvolaan jne.

Vierailija
4/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kerrot että henkilökohtainen syy.

Vierailija
5/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Esihenkilö ei saa kysellä poissaolojen, edes sairapoissaolojen syitä, eikä niitä tarvitse kertoa. Ota asia puheeksi työpaikkasi luottamusmiehen (-henkilön?) kanssa, jotta esihenkilösi lopettaa valta-asemansa väärinkäytön.

Vierailija
6/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa kysyä! 

Vierailija
7/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Esihenkilö ei saa kysellä poissaolojen, edes sairapoissaolojen syitä, eikä niitä tarvitse kertoa. Ota asia puheeksi työpaikkasi luottamusmiehen (-henkilön?) kanssa, jotta esihenkilösi lopettaa valta-asemansa väärinkäytön.

Sairauspoissaolosta tulee antaa todistus pyydettäessä ja muista poissaoloista tulee totta kai antaa selvitys.

Vierailija
8/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kieltääkö mikään laki kysymästä. Järjellinen perustelu kysymiselle voisi olla, jos vapaaksi pyytämäsi ajankohta on jotenkin huono työn kannalta, ja työnantaja yrittää selvittää, onko poissaolon syy a) tärkeä b) sellainen jonka voisi ajatella olevan siirrettävissä. Mutta silti vähän jännä, koska asia voi olla sellainen, jota ei työnantajalle halua kertoa. Alkaen vaikkapa siitä, että menee työhaastatteluun toiseen firmaan :) Hyvä työnantaja antaa kyllä pitää tuollaisia oman menon pikkuvapaita ilman perusteluakin, jos ajankohta on sellainen että asia järjestyy, eikä tällaisia poissaoloja tule tolkuttoman usein.

Vierailija
9/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kaikki pyytäisivät samaan aikaan lupaa olla töistä pois, kuka sen saisi? 

Vierailija
10/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että kävit lääkärissä. Mitään muuta ei tarvitse sanoa.

Vierailija
11/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alkuviikosta hysteroskopiassa. En halunnut saada poissaololleni syytä lähimmälle esihenkilölleni, koska hän on laatua juorueukko. Muutenkn ko. toimenpide on vähän riskialtis tietoa työpaikalle, koska sitä tehdään mm. lapsettomuustutkimuksissa ja sehän taas merkitsisi työpaikalla työnetekijää, joka jää kuitenkin kohta äitiyslomalle/saikuttajaksi.

Minulle ei toimenpiteen syy ollut lapsettomuustutkimukset, mutta en vain halunnut koko toimenoidettä työnantajalle tietoon. Liukuman puitteissa olin toimenpiteen ajan pois, etenkin kun sain toimenoiteen laitettua työvuoroni lopppuun, mutta sitten kävikin niin, että lääkäri määräsi minulle vuorokauden sairauslomaa erinäisistä syistä. Kerroin tilanteesta työpaikallani ja ehdotin lääkärille, että menen kuitenkin ehkä seuraavana päivänä töihin. Lääkäri oli sitä mieltä ettei ole hyväksi ja minun on ehdottomasti levättävä, kirjoitti sairauslomapaperin siten, että saan säilyttää yksityisyyteni. 

Muuten arvostan täysin avointa työkulttuuria etenkin työnantajan suuntaan, mutta kun tietää millaisia ihmiset oikeasti ovat ja toisinaan esihenkilötkin, niin....

Vierailija
12/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauspoissaolosta tulee antaa todistus pyydettäessä ja muista poissaoloista tulee totta kai antaa selvitys.

"Saako esimies tietää sairausloman syyn?

Tästä liikkuu monenlaisia, osin virheellisiäkin käsityksiä, muotoilee Halmesmäki.

Lääkäri ei saa rikkoa vaitiolovelvollisuuttaan ja kertoa sairauden syytä työnantajalle tai tämän edustajalle. Sairauslomatodistus annetaan siis aina työntekijälle, joka vie sen itse työnantajalle, Halmesmäki muistuttaa ja jatkaa:

Työntekijän on kuitenkin toimitettava hyväksyttävä syy poissaololleen, jos hän mielii saada sairausajalta palkkaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimies saa tietää poissaolon syyn perusteeksi palkanmaksulle."

Vierailija
13/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne töissä tiedä, käytkö hammaslääkärissä vai missä lääkärissä. Ei ole pakko kertoa. Tommonen tunnin-parin poissaolo menee yksittäistapauksessa helposti sinne.

Aika monella on hampaassa reikä, joka pitää paikata, kun särkee. Ja saa valehdella, kun työnantaja ei saa tietää.

Eri asia 3 asukkaan pikkukylässä.

Vierailija
14/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap. Olen kai onnekas kun ei tarvitse selitellä tai ilmoitella etukäteen mitään.

Vierailija
15/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on työpäivä ja kysyt tosissasi, että voitko olla kesken kaiken pois selittämättä? Et voi. Toki voit kertoa vähän ympäripyörreästi syyn. 

Vierailija
16/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen syy.

Vierailija
17/18 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vaikka työelämäoppaasta lukemassa. Toki siinä kerrotaan miten syyn poissaoloon täytyy olla ennakoimaton ja pakottava, mitä epäilen tuon oman menosi kohdalla. Silti työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon syystä ja sen kestosta työnantajan pyynnöstä.

https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/vapaat/poissaolo-pakottavasta-syysta

Vierailija
18/18 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttäisit poissaoloon työaikaa, niin silloin voi kertoa, että käy esim. lääkärissä, mutta jos käytät ns. omaa aikaa eli poissaolo ei ole työajasta pois, niin työnantajalle ei tarvitse kertoa syytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan