Apua? Kissa pitää lopettaa. Mitä sanon lapselle? Kerronko
kymmenvuotiaalle totuuden vai sanonko, että kissa sairastui ja kuoli. Maansuru tulee joka tapauksessa.
Kissa pissaa muuallekkin kuin vatiin. Yön aikana oli pissannut lapsen sänkyyn (lapset eivät ole nyt kotona) ja puhtaan vaatepinon päälle pöydällä.
Kissaa on yritetty hoitaa mm. muutamalla eri lääkkeellä mutta niistä ei ole ollut apua. ;-(((
Kommentit (45)
Se, että TE ette voi kissaa pitää, ei ole syy lopettaa arvokasta elämää! Sanoit, että kissa on hyvin hoidettu jne., varmaan löytäisi uuden kodin eläinsuojeluyhdistyksen kautta. Ei turhaa kuolemaa! Ja tosiaan esim. virtsakivet huomioitava, älä suoraan piikille toista vie! Tajuatko, se on sen yksilön ainutkertainen elämä! Lapsellekin voisi olla helpompi kestää se, että kissa saa nyt jatkaa elämäänsä muualla.
Toki voi arveluttaa että pääseekö kissa varmasti hyvään kotiin. Oman kokemukseni mukaan, ainakin täällä Pirkanmaalla, nimenomaan eläinsuojeluyhdistyksen (Pesu) kautta sijoitettu kissa pääsee "varmemmin" hyvään kotiin. Ensin eläin pääsee sijaiskotiin odottamaan oikeaa ottajaansa - eläimen ottaja haastatellaan perusteellisesti ja tehdään tarkat sopimukset.
Pyydän, älä lopeta itsellesikin rakasta kissaa, anna sille mahdollisuus. Moni etsii nimenomaan aikuista kissaa pennun sijaan, voisi olla oiva hiirikissa maalle! :)
tiedätkö YHTÄÄN mistä puhut. Eläinsuojeluyhdistykset on nyt jo ääriään myöten kuormitettu löytökissoista, terveistä nuorista kissoista ja jopa pennuista, ei niillä ole resursseja etsiä kotia kissalle jolla on häiritsevä sairaus/ongelma. Myöskin, jos etsii kissalle kodin muuta kautta ja ongelma jatkuu uudessa kodissa, niin kissa päätyy piikille enivei.. ainoa, että siinä tapauksessa se on kärsinyt ison stressin muuttaessaan ja yrittäessään sopeutua uuteen paikkaan -tiesitkö, että kissat on vahvasti paikkaeläimiä.
Sinänsä, itse olen sitä mieltä että vielä kannattaisi katsoa ainakin pissanäyte ennen lopetuspäätöstä, se ettei edellisillä kerroilla ole mitään löytynyt, ei ole tae etteikö nyt voisi löytyä. Esim virtsakiteet, ei näy pissassa aina, ja jos vain kiteitä eikä kiviä niin ei näy välttämättä ultrassa/röntgenissäkään. Mitä on ne lääkkeet joita on kokeiltu? antibioottia vai jotakin muuta? onko kokeiltu ruokavaliota? cystaidia? Mun mielestä jos eläimen ottaa, niin sitten sitä hoidatetaan tarvittaessa, 420e juu, ei se pissanäytteen tutkiminen enää niin paljoa maksais jos nyt sen vaikka veisitkin. Viikkiin ei kannata viedä, kallein paikka mitä on, vie vaikka Mevetiin jos siellä päin asut.
Jos lopetus on ededssä,niin rehellisyyttä lapselle. Sanot, että kissa on parantumattomasti sairas ja pitää lopettaa, mutta älä odota tukea lausuntoosi eläinlääkäriltä.
tiedätkö YHTÄÄN mistä puhut.
Kiitos, tiedän. Olen itse toiminnassa mukana! Tiedän myös, että meille eläinsuojeluihmisille eläimen ELÄMÄ on tärkeä!
sänkyihin, sohvalle lasten reppuihin ja kaikkiin myttyihin jos vain sattuvat olemaan lattialla tai sängyn päällä.
Ilman myttyäkin on käynyt pissalla sohvalla.
Ja te kissanomistajat todella tiedätte kollipissahajun.
ap
Kissa on asunut melkein vuoden uudessa kodissa ja nyt alkoi taas pissaamaan. ap
on kyseessä tottumisesta tuskin sairaudesta. Hajujälkiä on joka paikassa ja kissa merkkaa sitten ihan mihin sitä huvittaa kuten tekisi ulkonakin. Hassua että moni luulee kissan olevan automaattisesti pennusta sisäsiisti vaikka siisti eläin onkin. Myös leikatut kissat merkkaavat reviriään.
Tilanne voi olla täysin toinen kun kissa muuttaa uuteen kotiin jossa sen omia hajujälkiä ei ole.
Siis ei tietenkään pidä lapselle valehdella noin tärkeästä asiasta. Ilman muuta kerrotte totuuden. Jos tuollaisesta valehtelee ja totuus tulee ilmi, niin tulee kyllä pettäneeksi luottamuksen pahasti.
Minä sanoisin, että me joudumme lopettamaan kissan, koska se on sairas ja pissii joka puolelle.
Minusta tuo kuulostaa stressiltä eikä se kotia vaihtamalla parane.
Kerroin asian lapsille totuudenmukaisesti.
Kissa kärsii, se on sairas (meillä samaa pissailua ja KAIKKI tutkimukset tehtiin satojen eurojen edestä, kissa laihtui, muuttui apaattiseksi ja selvästi kärsi) ja sen vuoksi se on lopetettava.
Käytiin läpi myös vastuullista lemmikkieläimen hoitoa, omistaja huolehtii eläimestä ja päästää tämän kärsimyksistä kun on sen aika.
Lapset suhtautuivat hyvin. Toki oli surua ja kissasta puhuttiin pitkään (edelleenkin aina silloin tällöin 2 vuoden jälkeen), mutta ei lapset mitään traumoja saaneet. Kissa on nyt kissojen taivaassa.
Täytyy kertoa, miksi se lopetetaan. Kerro tämä jo ennen kuin kissa lopetetaan. Että kukaan ei jaksa kaiken aikaa siivota sen jälkiä, kun se pissailee pitkin kämppää. Että se ei osaa toimia, kuten normaalisti kissat, jotka tekevät asiansa vatiin.
Meillä on varmaan tämä sama kohta edessä.
Kissa on kakkaillut joka paikkaan jo parin vuoden ajan . Eläinlääkäri on tutkinut, pariinkin kertaan, eikä mitään vikaa ole löytynyt. Ja nyt se on aloittanut sitten pissaamisenkin.
Enkä tosiaan usko, että olisi mikään sairaus kyseessä, kun tekee aina ihan salaa.
meillä auttoi kissan karkote get off kysy eläinkauppoista.
jos eteisen lattialle on jäänyt joku rätti, käy kissa pissimässä usein siihen. Pissii aina samoihin paikkoihin. En ajatellutkaan, että kyseessä voisi olla jokin sairaus. Eikä ole tullut mieleenikään kissaa lopetettavaksi viedä pissimisen takia.
teillä varmaan (niinkuin ap:nkin kotona) haisee mahtavan ihanalle! Yööök..
minulle kerrottiin, että pappani kuoli, koska oli vanha ja sairas. Sain teini-iässä kuulla, että hän jäikin junan alle. Kyllä siitä vähän sellainen petetyksi tulemisen tunne jäi. Äitini perusteli valehteluaan sillä, että olin lapsena pelännyt todella paljon kuolemista, ja hän ei halunnut lisätä tuota pelkoa. En tästä asiasta ole mitenkään katkera. Silti itse ajattelin, että olisi ollut parempi tietää totuus jo lapsena.
Omien lasten kohdalla aion kertoa ikävätkin asiat niin kuin ne ovat. Lapset kyllä saavat tietää totuuden aikanaan, eikä silloin ole kiva tietää, että vanhemmat ovat heille valehdelleet..
Olen siis samaa mieltä kuin muutkin tässä ketjussa, kerro lapsellesi rehellisesti tilanne ja lohduta häntä surussa. Nyky-yhteiskunnassa kuolema on ihmisille vieras asia (esim. olen itse 30-vuotias, ja elämäni aikana muistan vain yhden läheiseni kuoleman), joten voi olla hyväkin asia, että lapsi voi käsitellä kuolemaan liittyviä asioita jo lapsena. Lemmikin kuolema on kuitenkin eri asia kuin esim. jonkun muun perheenjäsenen.
oliskohan kyse merkailusta.olen kyllä sitä mieltä että ilmoituksien laitto ensin ja viimeisenä lopetus.vai lopetetaanko ihmisiä käytöksen takia.ärsyttää vain ihmiset lopetus lopetus lopetus.voisko yrittää etsiä uutta kotia ees onko liikaa vaadittu.
jos eteisen lattialle on jäänyt joku rätti, käy kissa pissimässä usein siihen. Pissii aina samoihin paikkoihin. En ajatellutkaan, että kyseessä voisi olla jokin sairaus. Eikä ole tullut mieleenikään kissaa lopetettavaksi viedä pissimisen takia.
teillä varmaan (niinkuin ap:nkin kotona) haisee mahtavan ihanalle! Yööök..
No haisee kyllä jonkin verran. Tosin pesen kyllä heti löytämäni kissan pissat pois. Pienet hajut on pieni hinta jos vaihtoehtona on lemmikin lopettaminen. En tosin paheksu ap:n valintaa. Meidän kissa ei vaikuta mitenkään sairaalta eikä ole sohville tai sängyille kuseskellut.
Ap,olet siis muuton yhteydessä vaihtanut sohvat,matot,reput ja vaatteet?Viittaan siis aikasempaan viestiin tosta jossa mainittiin ettää kissa pissaa yleensä samoihin kohtiin ja kerroit että olette muuttaneet...
Miten te reagoitte kun kissa oli pieni ja pissaili kämppään?Meille kun tuli pennut niin vahtasin silmä kovana vesipullon kanssa jos meinasikin tehdä muualle kuin hiekkikseen niin ammuin kylmää vettä niskaan,toruin ja kannoin hiekkalaatikolle...
Kissa on pissinyt kylppärin matoille ihan urakalla.
Laitoin matot pesuun ja väliaikaisesti pienen pyyhkeen lattialle. Nyt oli siinäkin kuset.
Suloinen ja rakastettu kissamme mutta eihän tästä mitään tule :(((
VOISIKO JOKU vielä ottaa kantaa miten asia hoidetaan lapsen kanssa?
ap
katastrofi siitä joka tapauksessa tulee, mutta kissa vaikuttaa sairaalta ja sairaan kissan on parempi antaa kuolla kuin kärsiä.
Näin lapsesi oppii, että eläimen pitoon kuuluuu myös vastuu siitä lopullisen päätöksen tekemisestä. Muistelkaa kissaa ja järjestäkää vaikka hautajaiset, mikä ikinä tuntuu oikealta ratkaisulta. Juttele lapsesi kanssa siitä, että eläimen ei pidä kärsiä, vaikka se tuntuisi kuinka kamalalta ihmisestä. Eläin on tärkeämpi kuin ihmisen tunteet ja eläimen omistajan täytyy pystyä myös tekemään tämä vaikea kin päätös, koska hän ei itse sitä kykene tekemään.
on kyseessä tottumisesta tuskin sairaudesta. Hajujälkiä on joka paikassa ja kissa merkkaa sitten ihan mihin sitä huvittaa kuten tekisi ulkonakin. Hassua että moni luulee kissan olevan automaattisesti pennusta sisäsiisti vaikka siisti eläin onkin. Myös leikatut kissat merkkaavat reviriään.
Tilanne voi olla täysin toinen kun kissa muuttaa uuteen kotiin jossa sen omia hajujälkiä ei ole.
Selität niin kuin asia on. Lapsi on varmasti huomannut että kissa pissii ympäriinsä ja ymmärtää kun selität miksi tähän päätökseen tultiin. Kyllä se siitä, sanat tulevat sitten itsekseen kun pääset alkuun. Varaa sellainen hetki, että ehditte keskustelemaan lapsen kanssa asiasta.
Eläimen pidossa on ilonsa ja surunsa, nyt on se luopumisen aika.
Mutta sen lisäksi kävi aina silloin tällöin pissimässä kaikkiin pehmeisiin. Kissa on saanut jatkuvasti lisäaikaa. Nyt on taas aloittanut urakalla pissaamisen. Taas oli pissattu kylppärin matolle.
Pesen kaiken aina ensin kylmässä vedessä ja sen jälkeen 40-60 asteessa. Samaten lattiat ja muut pinnat jos sitä pissaa on valunut kovalle pinnalle.
Tietääkö kukaan kissapalstaa jossa asiasta voisi kysyä?
Otan yhteyttä eläinlääkäriin kunhan lapset menevät kouluun ensi viikolla. Nyt en voi soittaa sellaisia puheluita kun lapset ovat jatkuvasti vieressä/ kintereillä.
Olen kiitollinen kaikista neuvoista ja tiedoista.
Ne kissakarkotteet eivät toimi ainakaan meillä.
ap
Kissa pissaa vaatteiden päälle, lapsen koulureppuun jne. Välillä olen luullut ongelman poistuneen. Ja kissa on saanut jatkoaikaa.
Nyt pissasi lapsen uuteen sänkyyn.
Kissalla on muuten terve. Kuten sanoin kaikki on mahdollinen on tutkittu.
Haluaisin nyt kuitenkin kuulla lisää mahdollisia neuvoja mitä ja miten kertoa lapselle.
ap