Epäterveellisin ruoka mitä tarjoat lapsille?
Tuli tuosta jauheliha-makaroni -ketjusta mieleen että mikä on epäterveellisin ruokalaji mitä valmistat lapsillesi? Ja kuinka usein?
Meillä kyllä syödään makaronimössöä ja nakkejakin sillointällöin. Ehkä kerran kolmessa viikossa.
Kommentit (52)
hampurilaisaterian lapset saa noin kerran viikossa puoliksi, juomana sentään se tropicana-mehu.
Joka viikonloppu jauhelihamakaroonilaatikkoa/lasagnea/jauhelihakastiketta, ts. kaikki ovat makaroonimössöä. Tosin käytämme paistijauhelihaa ja täysjyväpastaa mutta anyway. Joka perjantai-ilta syömme joku omatekemiä hamppareita (täysjyväruisleipää, paistijauhelihaa, vihanneksia, juustoa ja ketsuppia, ei majoneesimössöjä), omatekemää pizzaa tai fajitaksia. Arkisin syömme ainakin kerran viikkossa eines-pinaattilettuja. Välillä myös kalapuikkoja... Olen aina ajatellut, että syömme kuitenkin ihan terveellisesti. Paljon myös hedelmiä ja teen myös marjasmootheja ym.
einekset välillä, vaikka kerran-pari viikossa pahaa teekään, mutta kyllä vähän säälin lapsia, jotka luulee kalapuikkoja ja mummonmuusia kotiruuaksi, kun eivät paremmasta tiedä. itse tehty muussi, pinaattiletut, pizza jnejne sisältää paljon vähemmän lisäaineita, ja ainakin jos itse yhtään miettii niin niistä saa paljon vähäsuolaisempia ja -rasvaisempia. itse voi myös tehdä tummaa ja lisätä kasviksia:)
meilläkin tiistaisin ja torstaisin (harrastuspäivät) turvaudutaan esim valmispinaattilettuihin ja pakastekeittoihin, enkä pidä sitä niin pahana, kun muina päivinä tehdään itse alusta asti.
tulee laitettua nakit ja ranskalaiset, eli kaukana terveellisestä. Teen myös silloin tällöin nakeista/makkarasta ruokaa, eivät nekään meillä terveellisiä ole...
Eipä haittaa, jos ei liian usein ole.
Itse en ole tehnyt varmaan puoleenvuoteen kunnon ruokaa, lapseni syö koulussa terveellisesti, minä töissä.. Käymme lähes päivittäin mcdonaltsissa tai lähipizzeriassa.. eihän nämäkään niin pahojaole kuin mitä useammat vouhkaa ,hampurilais ateriassa on Perunaa ,leipää lihaa salaattia.. mikä tässä ,muka niin epäeettistä ? pitsassa taas esimerkiksi jauheliha kebabliha tonnikala niinhyvää.. mutta niin kevyttä.. tyttö siis 12-vuotias , 154cm pitkä painoa 48-52 kiloa. eli siis normaalimitoissa mennään
jauheliha ja kebabliha niin kevyttä?? ja hampurilaisateriassa on joo perunaa (rasvakeittimessä tehtynä), leipää (pullaa), lihaa (superrasvaista) ja salaattia (ehkä 1/100 päivän tarpeesta) ja kaikki kuorrutettuna majoneesilla.
pakko sanoa, että jos tyttösi nyt onkin normaalimitoissa, niin muutaman vuoden päästä ei enää luultavasti ole. tottunut rasvaan ja pullamössöön niin sama linja varmaan jatkuu. oletko itse yhä ihannemitoissa?
lapsellasi on varmaaan myös kolesteroli tuota pikaa koholla.
Joka viikonloppu jauhelihamakaroonilaatikkoa/lasagnea/jauhelihakastiketta, ts. kaikki ovat makaroonimössöä. Tosin käytämme paistijauhelihaa ja täysjyväpastaa mutta anyway. Joka perjantai-ilta syömme joku omatekemiä hamppareita (täysjyväruisleipää, paistijauhelihaa, vihanneksia, juustoa ja ketsuppia, ei majoneesimössöjä), omatekemää pizzaa tai fajitaksia. Arkisin syömme ainakin kerran viikkossa eines-pinaattilettuja. Välillä myös kalapuikkoja... Olen aina ajatellut, että syömme kuitenkin ihan terveellisesti. Paljon myös hedelmiä ja teen myös marjasmootheja ym.
einekset välillä, vaikka kerran-pari viikossa pahaa teekään, mutta kyllä vähän säälin lapsia, jotka luulee kalapuikkoja ja mummonmuusia kotiruuaksi, kun eivät paremmasta tiedä. itse tehty muussi, pinaattiletut, pizza jnejne sisältää paljon vähemmän lisäaineita, ja ainakin jos itse yhtään miettii niin niistä saa paljon vähäsuolaisempia ja -rasvaisempia. itse voi myös tehdä tummaa ja lisätä kasviksia:) meilläkin tiistaisin ja torstaisin (harrastuspäivät) turvaudutaan esim valmispinaattilettuihin ja pakastekeittoihin, enkä pidä sitä niin pahana, kun muina päivinä tehdään itse alusta asti.
Meillähän nimenomaan syödään kerran pari viikkossa eineksiä (ne pinaattiletut tai kalapuikot ja lapset tietävät, että ne on eineksiä).
KAIKKI muu tehdään itse (ne pizzat, lasagnet ym.).
Kommentoin vaan lähinnä tuohon makaroonimössön epäterveellisyyteen, sillä meillä syödään pari kertaa viikossa jonkin sortin makaroonimössöä. Itsetehtynä sekin...
Mitä terveellistä siinä muka on?
perus makaronilaatikko sisältää usein vaaleaa makaronia, jauhelihaa, sipulia ja munamaitoa. Eli kovaa rasvaa ihan hävyttömästi ja hiilaritkin tosi nopeita.
meillä makaronilaatikko sisältää tummaa pastaa, soijarouhetta, porkkanaa, kesäkurpitsaa, sipulia ja kasvislientä, eli on ihan passelia kotiruokaa.
"nakkeja on monenlaisia" mutta kaikissa taas kovaa rasvaa ja varmaan 95% nakeista sisältää ihan kaikkea muuta kuin oikeaa lihaa. En ole lapsilleni kamaraa, nahkaa ja jänteitä syöttänyt, eivätkä luojan kiitos syö niitä muuallakaan.
meillä epäterveellisin varmaan itse tehty pizza kevytjuustolla ja kasviksilla, herkutellaan sillä aina kuun eka perjantai:)
Ensinnäkin kouluruoka on enimmäkseen ihan kelpo ruokaa, syön sitä päivittäin ja tiedän mistä puhun. Tänään esim. söin runsaan annoksen salaattia, salaatinkastiketta, täysjyväriisiä ja naudanlihakastiketta, jossa oli porkkanaa ja ananasta. Hyvää ja ravitsevaa. Mutta en olekaan ruokahifistelijä tai ortorektikko, vaan normaalipainoinen, tavallinen ihminen.
Ikävää, jos jonkun ruokavalio koostuu pelkästään eineksistä, mutta en usko kenenkään joutuvan perikatoon, vaikka joutuisi lapsuudessaan syömään muutaman kerran viikossakin eineksiä (mitä kukin sillä termillä tarkoittaakaan).
Kouluruoka on sama asia kun söisi jotai vitun paskaa, esimerkiksi lihaisa hernekeitto, jossa on lihaa vain nimeksi.
Kouluruokaa ei syö melkein kukaan paitsi että on pakko koska on nälkä.
Meidän kaupungissamme lasagne tehdään itse, tai siis lasagnette, se on helpompi valmistaa kuin lasagne. Hernekeitto ja pinaattikeitto eivät todellakaan ole eineksiä täällä. Varsinkin hernekeitto on suurkeittiössä halpa ja helppo ruoka tehdä alusta asti. Eikä pinaattikeittokaan nyt järin vaikea ole, vaikea uskoa että jossain ostettaisiin se valmiina. Kouluilla on kuitenkin tosi vähän rahaa käytettävissä per annos.
Ehkä ranskalaiset ja nakit joita syömme 1-2 kertaa viikossa.
Kouluruoka tulee isolta osin esikäsiteltynä keskuskeittiöön. Kastikkeet tehdään kaikki jauheista, samoin useat keittopohjat. Ihan tuoretta ei ole juuri mikään. Perunamuusia ei todellakaan tehdä perunoista itse ne muussaten, vaan massa tulee isoissa säkeissä.
Tämän tiedän ihan oman ammattini puolesta. Meillä ainakin lapset saa käsitellyintä ruokaa koulun keittiöstä.
aika usein tulee keskuskeittiöstä eikä siellä tehdä mitään pussimuusia tai valmiskastikkeita. Esim. meidän koulussa tehdään koko alueen koulujen ja päiväkotien ruoat, yhteensä muistaakseni kuuteen tai seitsemään paikkaan. Eineksiä on ehkä 3-4 kertaa kuukaudessa esim. pinaattiletut, murekkeet ja lihapullat. En tietenkään tiedä varmasti, miten kastikkeet tehdään, mutta toivottavasti palstalta löytyy joku keittäjäkin, joka osaa asiaa valaista. Joka tapauksessa muussi tehdään itse, meillä on monesti leivätkin leivottu itse. :)
ruokalista läpi einekset laskien. 6 viikon kiertävällä listalla on 3 einesruokaa: maksalaatikko, kalapuikot ja lihapullat. Lisäksi joka viikko joku makkararuoka. Yllättävän vähän eineksiä.
myös esim pussimuusin ja valmiskastikkeet?
meillä makaronilaatikko sisältää tummaa pastaa, soijarouhetta, porkkanaa, kesäkurpitsaa, sipulia ja kasvislientä, eli on ihan passelia kotiruokaa.
Siis perinteinen makaroonilaatikkokin on nykyään jo suurin piirtein ydinjätettä? Meillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti, mutta kasvisliemessä lilluva soijarouhe ei kyllä kutkuta makuhermoja.
perus makaronilaatikko sisältää usein vaaleaa makaronia, jauhelihaa, sipulia ja munamaitoa. Eli kovaa rasvaa ihan hävyttömästi ja hiilaritkin tosi nopeita.
"nakkeja on monenlaisia" mutta kaikissa taas kovaa rasvaa ja varmaan 95% nakeista sisältää ihan kaikkea muuta kuin oikeaa lihaa. En ole lapsilleni kamaraa, nahkaa ja jänteitä syöttänyt, eivätkä luojan kiitos syö niitä muuallakaan.
meillä epäterveellisin varmaan itse tehty pizza kevytjuustolla ja kasviksilla, herkutellaan sillä aina kuun eka perjantai:)