Minkä ikäisen lapsen päästätte kavereiden kanssa uimaan ilman aikuista?
Meillä väännetään tästä joka päivä pojan kanssa. Poika menee kolmannelle, täyttää syksyllä yhdeksän, on kyllä hyvä uimari. Kaverit pääsevät uimaan ilman aikuisen valvontaa, asutaan melko lähellä rantaa. Minä en kuitenkaan päästä poikaa, jos en itse ehdi mukaan. Kokee tämän aivan kohtuuttomana ja epäreiluna.
En vaan kertakaikkiaan uskalla. En ole mitenkään erityisen varovainen äiti, mutta viisi alle kymmenen vuotiasta vilkasta poikaa keskenään valvomattomalla rannalta kuulostaa minusta niin hasardilta yhdistelmältä, etten mitenkään voi antaa lupaa.
Minkä ikäisenä te päästätte lapset keskenään uimaan?
Kommentit (26)
Päästin 10-vuotiaana, kolmannen luokan kesälomalla.
kun omat lapset on vielä niin pieniä. Kuvittelisin että jos oma lapsi osaa uida hyvin ja ne kaverit jotka mukaan lähtevät osaavat, niin päästän. Itse olen varmaan yläasteikäisenä käynyt kavereiden kanssa ilman valvontaa.
enkä ikinä päästäis vielä kavereiden kesken uimaan. vaikka asutaan ihan veden vieressä ja osaa hyvin uida.
kahdestaan voisin päästää ja olen päästänytkin-2-
Vanhin on 10-vuotias tyttö, hyvä uimari ja sukeltaja. Jonkun aikuisen vaan pitää olla mukana, ettei kuvittele taitojaan liian hyviksi. 10-vuotias on kuitenkin vielä ihan lapsi ja voi keksiä yllättäviä ideoita.
oma tyttö saman ikäinen kuin sulla. Kaverinsa käyvät kyllä keskenäänkin uimassa, minä en uskalla päästää ilman aikuista valvojaa. Edes uimahalliin/maauimallaan (talvella ajattelin uimahalliin päästää, siellä on rauhallisempaa, mutta maauimalassa on sellainen hulina nyt kesällä että valvoja ei kaikkea nää)saati sitten valvomattomalle rannalle keskenään.
Juu, ja itse kävin saman ikäisenä kavereitten kanssa uimassa, mutta 70-luvulla ei olisi tullut kyseeseen, että vanhemmat 'laiskottelee' lasten uimarannalla, kotihommia ole sen verran ja rannat liki. Ajan henki on nyt toinen. Nuo hukkumiskuolemat on sen verran yleisiä että syytäkin on varovaisuuteen!
uimaan. Ja vanhin on 14.
Meidän rantamme ei tosin ole mikään matala hiekkaranta -tyyppinen vaan vaatii todella taitavan uimarin. Hyvälle rannalle on niin pitkä matka että sinne ja takaisin kyyditään joka tapauksessa (valvonta tulee sinnekin "samaan hintaan").
Uimarannalla voi hyvällekin uimarille sattua vahinko ja jos mukana on VIISI samanikäistä POIKAA, niin joukossahan tyhmyys tiivistyy ja voidaan keksiä ties mitä vaarallista.
PLUS että viiden pojan valvomaton raisu leikki voi olla muille rannallaolijoille liikaa... eli pitää sitä järjestyspuoltakin hiukan ylläpitää :-)
rannalle murkkuikäistäkään. Ainakin meidän mökkikylässä näyttää vanhemmat valvovan vielä 13-16 vanhojen touhuja, ja syytä onkin. Sen verran päätöntä menoa se näyttää olevan. Sukelletaan pää edellä, ja rannassa on myös puinen lautta, jolla könytään ja riekutaan. Siinä kun liukastuu ja lyö pään lautan reunaan, niin ..Uidaan ulapalle päin kilpaa jne. Entäs kun tulee suonenveto? Mulla yksi työkaveri hukkui sen takia yhtenä juhannuksena.
Pidä vain pääsi! Ei tuon ikäisillä ole mitään varovaisuuden tajua, ja jos jotain tapahtuu, niin ne neljä muuta todennäköisesi pinkaisee karkuun eikä apua soittamaan. Eikä kukaan osaa pelastaa toista.
terv. varovainen äiti
enkä ikinä päästäis vielä kavereiden kesken uimaan. vaikka asutaan ihan veden vieressä ja osaa hyvin uida.
4-5 luokan kesällä. Näitä 8-10 vuotiaita on keskenään uimassa ja vanhemmat näkyy luottavan, että muut vanhemmat katsovat perään. Juuri viime viikolla mies kävi onkimassa yhden 8 vuotiaan pojan uppisukkeluksista.
Nämä vanhemmat on vapaamatkustajia ja luottaa siihen, että koko kylä kasvattaa eli joku katsoo heidän lasten perään.
Vanhin on 10-vuotias tyttö, hyvä uimari ja sukeltaja. Jonkun aikuisen vaan pitää olla mukana, ettei kuvittele taitojaan liian hyviksi. 10-vuotias on kuitenkin vielä ihan lapsi ja voi keksiä yllättäviä ideoita.
uimakoulussa ja todella osaavat hyvin uida, eivät pääse niin herkästi kuin ne koiraräpiköintiä uivat uimataidottomat pennut.
Jotkut samanikäiset näyttävät käyvän. En silti uskalla, en ikinä antaisi anteeksi itselleni jos jotain sattuisi. En muista, että olisin itsekään saanut käydä uimassa ilman aikuista vielä tuossa iässä.
Siis noin isoa poikaporukkaa keskenään uimaan noin nuorena. Itse olen ollut ilman aikuisen valvontaa uimassa ensikertoja muistaakseni 7- tai 8-vuotiaana, mutta mukana oli isompia uimataitoisia lapsia, vanhin 13-vuotias.
rauhassa itsekseni alueella missä sai uida kuntouimarit (siis rannalla missä on myös "radat")..
siinä sitten melkein jäin yli hyppäävän pojan alle, hipas minua ylittäessään minut..poika porukka oli sit päättänyt just siitä juosta kaukaa ja hypätä siihen paikkaan!
"hieman" pelästyin...
eli ei se uimataito aina....vaan...
Uimarannalla voi hyvällekin uimarille sattua vahinko ja jos mukana on VIISI samanikäistä POIKAA, niin joukossahan tyhmyys tiivistyy ja voidaan keksiä ties mitä vaarallista. PLUS että viiden pojan valvomaton raisu leikki voi olla muille rannallaolijoille liikaa... eli pitää sitä järjestyspuoltakin hiukan ylläpitää :-)
Meillä 9v. tyttö, ei pariin vuoteen asiaa yksin edes uimahalliin. Eikä kyllä kaveritkaan tietääkseni pääse. Ei tuon ikäisen tarvitse mennä yksin vaikka olisi 100 valvojaa. PÄÄVASTUU AINA VANHEMMILLA!
Ehkä toisella kymmenellä sitten, kun on HYVÄ uimataito.
periaatteessa en valttamatta alle 12v. Riippuu kovasti lapsesta, uimapaikasta ja tilanteesta. Jos yhtaan pelkoa, etta lapsi tekee yllytyksesta tyhmyyksia, niin ei. Mutta tuttu paikka, rauhallinen lapsi jne niin 10v EHKA.
välisenä kesänä uimaan ilman aikuista. Poikia ovat ja porukalla liikkuvat, joten tyhmyys tuppaa tiivistymään. Tapeltu on ja kovasti, mutta valta on mulla kunnes ovat 18v!
Eikä sekään ole asiaa kyseenalaistanut.
Mutta uimavalvoja laittaa aina välillä heidät uimaan sen 25 metriä, katsoo että osaavat. Omani on kuusivuotiaan kokoinen joten ihan hyvä että ovat tarkkoja.