Miksi te siellä Suomessa lamaannut heti kun lämpötila ? +30°C
Olen useamman ketjun lukenut jossa lukee mm. "teettekö ruokaa nyt kun on niin kuuma?" ja vastaus "ei tehdä, ei jaksa!"; "Vangit valittaa kun on kuuma", "Ulkona yli 25 astetta, helle ei helpota edes yöllä!", "Turvottaako helle vai olenko lihonnut?", "Hyi hitto et on kuuma", "mitä tehdä heltteellä kun rannalla liian kuuma" jne jne..
Kotikaupungissani on lämpötila nyt päivisin n. +35°C-40°C ja ilma on kosteaa kuin viidakossa mikä tekee siitä vielä tukalamapaa, ja näin on ollut jo huhtikuusta asti ja tulee jatkumaan vielä pari-kolme kuukautta, mutta silti ihan normaalisti ihmiset käy töissä ja tekee ruokaa ja harrastaa yms yms. Toki valittaa myös, mutta ihan normaalisti kaikki toimii silti ja kotona tehdään ruokaa, jopa uunissa (hui!)
Kommentit (57)
näppiksen ääreen heti, kun löydätte pienenkin mahdollisuuden nostaa omaa statustanne parjaamalla synnyinmaatanne?
Kyllä on pikkusieluista sakkia, ja katkeraa, kun jokainen tilaisuus Suomen tai suomalaisten alaspainamiseen täytyy käyttää.
Eikö sulla ap ole töitä tai muuta elämää? Onko sua täällä Suomessa kohdeltu niin kaltoin, että täytyy koittaa vähän nillittää jostain tällaisesta asiasta?
En todellakaan ole mikään isänmaan ystävä, mutten silti jaksa kuunnella tämänkaltaista vikinää.
ihastelin paikalliselle, että onpa mukava kun on kerrankin lämmin ( varjossa oli n. 39).
Siihen tämä paikallinen sanoi, että kyllä nyt on ihan liian kuuma.
Ja kyllähän pitkäaikainen kuumuus väistämättä ongelmia aiheuttaa. Esim. viljasato on Suomessa nyt jäämässä pieneksi.
Mutta kivahan se on ajatella vain itseään ja sitä mikä itselle on mukavaa:)
Ihan vain sun kiusaksi täällä valitetaan. Mikshän muuten lämpimissä maissa valitetaan, kun lämpötila menee vähän nollan alapuolelle? Meilläkin oli täällä useamman viikon talvella pakkasta -30 ja kylmempikin, ja me vaan pantiin lisää villahousua jalkaan. Ihme narinaa, sanon minä.
kyllä minäkin olen aika ihmeissäni. JA siis minä olen ollut ihan hätää kärsimässä. En tiennyt, että terve ja hyväkuntoinen ihminen voi mennä näin veteläksi ainoastaan lämpötilan takia. Kesäihminen en ole koskaan ollut. Lapsena jo kesät oli ahdistavan kuumia ja valoisia (olen aina ollut huono nukkuja), mutta silti jaksoin. Nyt en. Ruoka ei maistu, uni ei tule ja liikkua ei jaksa, kai se vie voimat kenestä vaan. Toisaalta hekottelen uutisissa etelän ihmisille, joiden elämä seisahtuu pikkupakkaseen ja viiden sentin lumikerrokseen. Tottumiskysymys.
joo. Tässä joku päivä hymähtelin radiouutisille, kun siellä kerrottiin Argentiinassa(?) lämpötilan laskeneen jopa -17 asteeseen ja siellä se oli ihan katastrofi.
jotka hellepäivät viettävät sisällä puolikuolleina kun ei lämpöä kestä.
Ne (minusta normaalit ihmiset;) jotka osaavat ottaa ilon irti kunnon kesästä ovat olleet rannalla ja NAUTTINEET!!! Ja kyllä: olin itsekkin töissä hellepäivinä, toimistossa ei ole ilmastointia (tuulettimia kyllä on) ja ei sekään mahdotonta ollut, kevyet pellava tm. vaatteet päälle ja työpäivän jälkeen illaksi rannalle uimaan :)
jotka hellepäivät viettävät sisällä puolikuolleina kun ei lämpöä kestä. Ne (minusta normaalit ihmiset;) jotka osaavat ottaa ilon irti kunnon kesästä ovat olleet rannalla ja NAUTTINEET!!! Ja kyllä: olin itsekkin töissä hellepäivinä, toimistossa ei ole ilmastointia (tuulettimia kyllä on) ja ei sekään mahdotonta ollut, kevyet pellava tm. vaatteet päälle ja työpäivän jälkeen illaksi rannalle uimaan :)
miten ne, jotka eivät hellettä kestä, voisivat nauttia rannalla siitä lämmöstä? Eikö ole parempi, että he pysyvät sisätiloissa. Ja millä perusteella luokittelet ihmiset normaaleihin ja epänormaaleihin? Sen perusteella, kun itse kuulut niihin, jotka tykkäävät Helvetin kuumuudesta?
että ei rannalla ja muualla missä helteisinä päivinä liikuimme näkynyt naaman norsun *****:lla olevia ihmisiä, päin vastoin.
Ja pahinta Suomessa on viime vuosina ollut se, että vuodenaikoja ei edes erota toisistaan. Kuka kestää jatkuvaa loskaa ja räntää ja pimeyttä, jos ei pääse nauttimaan kunnon aurinkoisesta ja lämpimästä kesästä? Varsinkin kun talvetkin ovat olleet vähälumisia jne. ei pääse edes pulkkamäkeen kun ei kunnon talviakaan ole ollut muutamaan vuoteen, viime talvi poislukien. Ihan mielellään sitä hiihtolenkin tekee jos kunnon hanget ja kevät aurinko paistaa, mutta kun se harmaa loska/sadesää jatkuu keväästä keän yli syksyyn ja talveen niin masentuuhan siinä :(
me Suomessa nauramme mm. entiselle asuinmaallemme Isolle-Britannialle kun elämä loppuu ja lentokentät ei toimi ja autot on jumissa ties missä kun tulee muutama miinusaste tai sentti lunta.
Se on sitä, että me emme ole tottuneet suuriin helteisiin ja esim. britit eivät ole tottuneet lumeen. Siltikin sitä silloin tällöin sattuu ja joka kerrasta opitaan. Lisäksi sanoisin, että suomalaiset talot on rakennettu pikkasen eri tavalla kuin varmasti ap:n asuinmaantalot. Meillä pon eristystä niin, että talot kestää sen -40 asteen pakkasen. Ja harvoin vieläkin kodeissa on ilmastointeja. Yöt muuten Suomessa ovat myös lämpimämpiä kuin esim. Briteissä, joten kodit ei edes pysty viilentyä. Tuloksena on, että sisällä voi olla jopa kuumempaa kuin ulkona.
jos siellä teillä tulis kuukaudeksi metri lunta ja -25 pakkasta, niin takuulla valittaisitte ja lamaantuisitte.
olit viime talvena? Paras talvi ikinä ja lunta, hankia, nietoksia vaikka Ruotsille jakaa!
että ei rannalla ja muualla missä helteisinä päivinä liikuimme näkynyt naaman norsun *****:lla olevia ihmisiä, päin vastoin.
Ja pahinta Suomessa on viime vuosina ollut se, että vuodenaikoja ei edes erota toisistaan. Kuka kestää jatkuvaa loskaa ja räntää ja pimeyttä, jos ei pääse nauttimaan kunnon aurinkoisesta ja lämpimästä kesästä? Varsinkin kun talvetkin ovat olleet vähälumisia jne. ei pääse edes pulkkamäkeen kun ei kunnon talviakaan ole ollut muutamaan vuoteen, viime talvi poislukien. Ihan mielellään sitä hiihtolenkin tekee jos kunnon hanget ja kevät aurinko paistaa, mutta kun se harmaa loska/sadesää jatkuu keväästä keän yli syksyyn ja talveen niin masentuuhan siinä :(
miten itse lamaantuisit jos teille tulisi -30 asteen pakkaset ja lunta oikein kunnolla:)
olit viime talvena? Paras talvi ikinä ja lunta, hankia, nietoksia vaikka Ruotsille jakaa!
että viime talvi poislukien.
ohis
Jos ihminen valittaa kuinka kuuma on sisälläkin, ei pysty nukkumaan kun on niin kuuma yölläkin, ja mitään ei jaksa tehdä kuumuuden vuoksi, niin miksi em. ihminen ei sen sijasta että istuu kotona koneella (mikä sekin lämmittää entisestään sisäilmaa päällä ollessa)tee näin:
*Mene rannalle, varaa itselleen suojaista varjopaikkaa
*Ota mukaan eväitä ja juotavaa (vettä ja esim. sipsejä jos hikoilee kovasti niin neste- ja suolatasapaino pysyy kondiksessa)
*Mene vilvoittelemaan veteen, jos oikein ahdistaa siellä vedessä voi vaikka ihan istuskella/kahlailla vaikka koko päivän
*Ui mahdollisimman paljon, saa liikuntaa ja itselleni ainakin tulee uni helposti kun on monta tuntia, jopa koko päivän uiskennellut järvessä (toki välillä myös loikoillut rannalla) ja liikuntaa on saanut monta tuntia joka päivä vert. normaali arki jolloin ehkä sen tunnin lenkin tm. heittää päivässä.
HUOM: myös lasten uniongelmiin voi olla syynä liian vähäien liikkuminen, koska tämän palstan perusteella harva on nokkaansa ulos laittanut helteillä =lapsetkin ovat van tylsistyneet kotona vert. normaali arki jossa ehkä kävellään kauppaan, juostaa leikkipuistossa päivittäin jne. Kun liikkuu saa paremmin unen päästä kiinni, niin aikuinen kun lapsikin.
Tosiaankin sellaista itsensä jalustalle nostamista, kun nyt on tottunut (!) kuumuuteen tai ei muuten kärsi siitä.
Itse asun Kreikassa, ja kyllä mua ainakin rasittaa kuumuus. Vaikka täällä olenkin jo parikymmentä vuotta asunut.
Ja huom!
Kosteus ja kuumuus on paljon pahempaa kuin kuiva kuumuus. Kylmässä varmasti toisinpäin, eli kylmyys lisääntyy.
Kyllä sen täälläkin huomaa, jos on vaikka 30 astetta ja kosteaa, se on paljon raskaampaa kuin kuiva 36 asteen kuumuus.
Mutta tutkikaapa ihan huviksenne tätä:
http://www.customvac.mb.ca/images/humidex.gif
tuon kohdan
että viime talvi poislukien.
ohis
inhoaa rantoja ja varsinkin uimista?
Ja ainakin täällä oli eilen ulkona paaaljon kuumempi kuin sisällä.
Itse rakastan, ja suren jo, millon ilmat viilenee. Tai on kyllä valitettavasti viilenneet jo. Varmaan itseäni auttaa, koska en ole nyt töissä, eli en joudu olemaan paahtavassa toimistohuoneessa 8h/päivässä. Meidän asunto on varjon puolella, joten täällä ei ole kuuma, kun kaikki ikkunat ovat auki. Säälin kyllä talon toisessa päädyssä asuvia, sillä sinne paistaa aurinko aamusta iltaan. Heillä taitaa olla kyllä aika kuuma.
Ei muuten kuumissa maissa ole joka paikassa ilmastointeja. Harvassa paikassa Afrikassa missä olen ollut on hyvät ilmastoinnit. Lähinnä vain pankeista, paremmista ravintoloista ja suurimmista kaupoista löytyy. Sähkö maksaa niin paljon.