Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi te siellä Suomessa lamaannut heti kun lämpötila ? +30°C

Vierailija
30.07.2010 |

Olen useamman ketjun lukenut jossa lukee mm. "teettekö ruokaa nyt kun on niin kuuma?" ja vastaus "ei tehdä, ei jaksa!"; "Vangit valittaa kun on kuuma", "Ulkona yli 25 astetta, helle ei helpota edes yöllä!", "Turvottaako helle vai olenko lihonnut?", "Hyi hitto et on kuuma", "mitä tehdä heltteellä kun rannalla liian kuuma" jne jne..

Kotikaupungissani on lämpötila nyt päivisin n. +35°C-40°C ja ilma on kosteaa kuin viidakossa mikä tekee siitä vielä tukalamapaa, ja näin on ollut jo huhtikuusta asti ja tulee jatkumaan vielä pari-kolme kuukautta, mutta silti ihan normaalisti ihmiset käy töissä ja tekee ruokaa ja harrastaa yms yms. Toki valittaa myös, mutta ihan normaalisti kaikki toimii silti ja kotona tehdään ruokaa, jopa uunissa (hui!)

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täällä Suomessa olen ihan vain nauttinut näistä ihanista ilmoista. Yhtään liian kuumaa ei ole ollut. Tällainen sää kelpaisi minulle vuoden ympäri!

Vierailija
22/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kyllä niin paljon mukavampaa kyetä toimimaan normaaliteholla. Minussa on jotain fysiologisesti vialla ilmeisesti, koska yli 30 asteen helteessä en vain jaksa mitään, ajatus pätkii, huimaa, väsyttää, en pysty nukkumaan ja jos nukun näen painajaisia, kädet ja jalat turpoavat, jne.

Tottumiskysymys vai jotain muuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koti-Suomessahan ei ole asunnoissa ilmastointia, mutta yleensä kuuman ilman maissa kodeissa on ilmastointilaitteet. Töihin ajetaan ilmastoidulla autolla, käydään kaupassa ja töissä, jossa ilmastoinnit. Mikä on ollessa, vaikka ulkona olisikin kuuma.

Vierailija
24/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömättä ja työtä tekemättä. Mites siellä käyttäydytään, kun lämpötila on pari kuukautta alle -20°C?

Vierailija
25/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itketään 11 kk kun on kylmää, pimeää ja sateista. Kun lopulta tulee lämmintä itketään kun on kuuma! Siis koska on hyvä???? Itse rakastan reilu 30 asteen lämpöä, harmittaa vaan että olimme samaan aikan reissussa kun täällä oli niin lämmintä, olisi ollut ihanaa olla ensin kesäkuussa maailmalla ja vielä 4 vkoa lisää täällä suomessa. Kerrankin tankannut "kesää" oikein kunnolla.

Yleensä kun ollaan tultu lomilta ihmiset on ruskeita ja hyväntuulisia täälläkin - nyt rannoilla on ihan vitivalkoisia ihmisiä. Onko kaikki olleet sisällä nämä ihanat kesäpäivät??

Naurattaa myös nämä lehtien "näin selviät helteestä, vaara uhkaa" -kirjoitukset. Miksei näin selviät talvesta tai pimeydestä?? Mielestäni ne on paljon suurempi riski terveydelle.

Vierailija
26/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän perhe ja kaikki meidän tutut ovat nauttineet ihanasta kesästä. Ainoa poikkeus on yli satakiloinen anoppi joka valittaa ja marmattaa. Mutta se nyt valittaa aina...

Vierailija
27/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ei ole ilmastointia, sisällä on 30+ yötä päivää. Nyt putkeen jo 4 viikkoa. Pikkasen ramasee kun ei viileämpään pääse.

Käsittääkseni jossakin päin maailmaa yöt ovat viileitä vaikka päivällä olisikin tosi kuumaa. Se varmaankin helpottaa suuresti ihmisten olemista.

Vierailija
28/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"harmi kun ei ehditty nauttia kesäkeleistä" "voi voi kun helteet on ohi ja kohta taas kylmä"

Ah, nyt minä nautin! 22 astetta ja tuulenvire, metsässä kypsät vadelmat odottavat poimijaa :)

Vierailija
29/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomi mihinkään ole pysähtynyt. Kyllä helle tappaa etelänmaalaisia ihan samalla tavalla joten ei voi sanoa että suomalaisten kestävyys ois yhtään heikompi, ei mun mielestä ollenkaan. Kuten Juha Kankkunenkin sanoi haastattelussa että ei ole kokenut vastaavaa ajokeliä edes paris-dagar rallissa kun saharassa keli on taas niin paljon kuivempi.

Naiset on valittajia, siksi tällä palstalla asia korostuu. Aina on jotain valitettavaa. Kyllä tässä on urheiltu, rakennettu, tehty töitä ja nautittu vapaa-ajasta ihan kuten muulloinkin. Kyllä suomalainen sopeutuu, mutta viitaten uutiseen että eilen torstaina tehtii lämpöennätys, on kuitenkin niin ettei tälläisiä kelejä esiinny kun sitten kerran sadassa vuodessa.

Minä nautin ainakin täysillä tästä. Akat vikisee mitä vikisee.

Mies 34

Vierailija
30/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ollut jo yli puolet kuumempaa! Ja tämä kuuma-aalto vaan kestää ja kestää, nyt kun on 25 on vielä ihanan viileää. eilen mittari näytti varjossa 37,6 (EPÄVIRALLINEN MITTAUS)

Vierailija
31/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itketään 11 kk kun on kylmää, pimeää ja sateista. Kun lopulta tulee lämmintä itketään kun on kuuma! Siis koska on hyvä???? Itse rakastan reilu 30 asteen lämpöä, harmittaa vaan että olimme samaan aikan reissussa kun täällä oli niin lämmintä, olisi ollut ihanaa olla ensin kesäkuussa maailmalla ja vielä 4 vkoa lisää täällä suomessa. Kerrankin tankannut "kesää" oikein kunnolla.

Yleensä kun ollaan tultu lomilta ihmiset on ruskeita ja hyväntuulisia täälläkin - nyt rannoilla on ihan vitivalkoisia ihmisiä. Onko kaikki olleet sisällä nämä ihanat kesäpäivät??

Naurattaa myös nämä lehtien "näin selviät helteestä, vaara uhkaa" -kirjoitukset. Miksei näin selviät talvesta tai pimeydestä?? Mielestäni ne on paljon suurempi riski terveydelle.

syksyä, vuoden parasta aikaa odotellen. Tule syksy tule! jA SITTEN... Pikku pakkanen, lumisade, onko ihanampaa

Vierailija
32/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yhteiskunta on varautunut kylmyyteen. Meillä oli viime talvena pahimpien pakkasten aikana vieraita lämpimästä maasta. He ihmettelivät, kuinka lämpimäksi he tunsivat olonsa. Kotimaassa heillä on vilu kymmeniä asteita lämpimämmässä. He päättelivät, että tämä johtuu siitä, että Suomessa kaikki on rakennettu kylmyyttä varten. Talot on kunnolla eristetty ja lämmitetty, lämpimiä vaatteita ja kenkiä on helppo ostaa ja niitä osataan käyttää.

Aivan vastaavasti meillä Suomessa ihmiset tuntevat olonsa kuumaksi kymmeniä asteita viileämmässä kuin vieraidemme kotimaassa. Heillä todellakin on joka paikassa ilmastointi, talot on rakennettu lämpöä silmälläpitäen ja jokainen hallitsee viilentämisen tekniikat.

Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
33/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi te siellä Suomessa..." Koitahan nyt pudottautuu sieltä korokkeeltas pikkuhiljaa tänne normaali-ihmisten tasolle. Valtaosa suomalaisista kyllä nauttii näistä ilmoista, joten nauti säkin ihan rauhassa. Kerro nyt ihmeessä ap, että missäpäin maailmaa kotikaupunkisi, suuri ylpeytesi aihe sijaitsee? Voidaan sit ihmetellä täällä et miten olet sinne Afrikkaan...? eksynyt.

Vierailija
34/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että etelämaalainen mañana-meininki ja siestojen pitäminenhän oli ennen klisee. Samoin monet Afrikassa työskennelleet puhuvat tehottomuudesta, loputtomista tauoista yms. Selityksissä on vedottu ilmanalaan, siihen että kuumuus vetelöittää.

Nykyään kun ilmastointilaitteet aiheuttavat etelänmatkailijoille kesäflunssaa, on varmaan työtehokin erilainen. Sitten täällä pohjoisessa, jossa tällaiset helteet eivät ole arkipäivää, puuttuu useimmista kodeista ja monilta työpaikaltakin tarpeeksi tehokas ilmastointi.

Vierailija
35/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on valittajia, siksi tällä palstalla asia korostuu. Aina on jotain valitettavaa.

Mies 34

Vierailija
36/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä siellä suuressa maailmassasi et varmaan sitä tajua, mutta kerron silti. kun helteet alkoivat oli minullakin ihan järkyttävän kuuma öisin ja nukkumisesta ei tullut mitään. Viime yönä nukuin ihan hyvin vaikka oli kuumin yö koko kesänä. Olet ilmeisesti ollut siellä jo ainakin kuukausia niin et ymmärrä enää tätä.

Voit tuoda ne eksoottiset ystäväsi myös täällä käymään talvipakkasilla ja sitten ilkutaan että mitä valitatte. Pakkaseenkin tottuu, ihan sama juttu.

Vierailija
37/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut nauttivat, mutta esim. ne jotka ovat töissä, missä ei ole kunnon ilmastointeja ovat aika tuskissaan. Useimmissa etelän lämpimissä maissa on siesta, mitä taas suomessa ei tunneta:D

Myös monien pienten lasten vanhempien olen kuullut tuskastelevan, että lapset eivät nuku.

Eilen Savonlinnassa kuulin melko monen lapsenkin valittelevan kulkiessaan, että kyllä on kuuma.

Vaikka itse ihan pidänkin helteistä, pystyn kyllä ymmärtämään myös heitä, jotka näistä eivät nauti.

Vierailija
38/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minäkin olen aika ihmeissäni. JA siis minä olen ollut ihan hätää kärsimässä. En tiennyt, että terve ja hyväkuntoinen ihminen voi mennä näin veteläksi ainoastaan lämpötilan takia. Kesäihminen en ole koskaan ollut. Lapsena jo kesät oli ahdistavan kuumia ja valoisia (olen aina ollut huono nukkuja), mutta silti jaksoin. Nyt en. Ruoka ei maistu, uni ei tule ja liikkua ei jaksa, kai se vie voimat kenestä vaan.

Toisaalta hekottelen uutisissa etelän ihmisille, joiden elämä seisahtuu pikkupakkaseen ja viiden sentin lumikerrokseen. Tottumiskysymys.

Vierailija
39/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun kotikaupunkis ja siihen olet tottunut! Mitäs sitä ihmettelet, vai oletko ihan daiju? Saas nähdä miten sä valittasit, kun pakkanen menee tonne alle -20 asteen..

Vierailija
40/57 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut nauttivat, mutta esim. ne jotka ovat töissä, missä ei ole kunnon ilmastointeja ovat aika tuskissaan. Useimmissa etelän lämpimissä maissa on siesta, mitä taas suomessa ei tunneta:D

paikallaan seisovan kuuman ilman uhri. Ilmastointia ei ole, ja ikkunasta tuleva ulkoilma on lämpimämpää kun aurinko paistaa tummaan seinään. Juuri kävi huoneessani italialainen mies ja oli ihan pää hiessä että miten voit olla täällä.