"Jokainen hoitaa lapsensa itse", sanoi ystäväni
Kerroin iloisena ystävälleni, että äitini on luvannut tulla hoitamaan lastamme joka viikko noin kahdeksi tunniksi, jotta pääsen mieheni kanssa yhteiseen harrastukseen. Tietenkään aikataulu ei ole kiveen hakattu, ja jos äitini ei joskus pääse, asia on ok. Otetaan vaikka sitten lapsi mukaan tai jompikumpi jättää harrastuksen väliin.
Ystäväni mielestä järjestely on "järkyttävä ja naurettava", sillä jokaisen on hoidettava lapsensa itse. Lisäksi järjestely riistää äitiäni.
Hitsi kun tuli paha mieli.
Onko 2 tuntia viikossa liikaa lapselle? Lapsi on noin vuoden vanha.
Kommentit (18)
kateellinen kuiva kääkkä, joka tuskin itse pääsee yhtään mihinkään.
kaksi tuntia ei missään nimessä ole liikaa, ja lapselle on suuri rikkaus, jos oppii luottamaan muihinkin aikuisiin kuin vanhempiinsa.
Mun äiti ainakin muistelee todella kaihoten aikoja, jolloin hoiti mun esikoista n. 4 tuntia viikossa, kun kävin itse töissä. Kävivät ruokkimassa sorsia ja puistoilemassa jne.
siihen kun lapset syntyy. En voi käsittää naisten elämää "lasten kautta" ja että kaikki tehdään lasten ehdoilla. Kyllä aikuisilla pitää olla muutakin elämää kuin lapsiperhearkea. Ja tämä on mun mielipiteeni, lynkatkaa vaan!
että jokainen valitsee myös kaverinsa itse. Mä yritän välttää kavereina muita tuomitsevia marttyyreita.
Jos äitisi ei ole järjestelyä vastaan vaan haluaa olla lapsenlapsensa kanssa, on turha kuunnella kateellisten ajatuksia.
On ainoastaan rikkaus, että lapsella on monta läheistä ihmistä, jotka ovat hänestä kiinnostuneita ja jaksavat hänen kanssaan olla!
Mun mielestä nykyisin on liian paljon mennyt ajattelumaailma siihen, että on mukamas pakko kaikesta yksin selvitä. Jos kerta on olemassa läheisiä ihmisiä, on ihan normaalia olla heidän kanssaan tekemisissä, ja pyytää apua läheisiltä ja antaa apua läheisille.
Minkä takia tässä elämässä eletään? Mun mielestä läheiset suhteet kaikkien sukulaisten kanssa on yksi tärkeistä asioista, joka tekee elämästä helpompaa ja hauskempaa.
Jos omat kaverini paastelisivat tuollaisia omituisuuksia suustaan (eihan tuossa ole edes mitaan jarkea, mita han sanoi - korkeintaan voisi ymmartaa kateellisen lausahduksena, mutta sellaisenakin on todella kokko ja typera) niin en kylla itse enaa viitsisi pitaa heihin yhteytta. Eihan kyseessa mitenkaan voi edes olla ystavyys, jos tuollaisia sammakkoja paastelee muka "ystavalleen"?
on kyllä niin että olis mukavempi LAPSELLE että olisit kotona aina, mutta ei se 2 h nyt niin kauhea aika ole =)
olisin kyllä kateellinen sinulle, mutta samalla onnellinen:) Siis jos olisin ystäväsi. Meillä ei ole mummoa lähellä, joten ei ole tuollainen mahdollista (tosin mummu ottaakin sitten lapset aina viikoksi kerrallaan, on sekin aika luksusta:)
Jos äitisi on asiaan halukas niin mikäs siinä sitten!
Siskoni sanoi kerran samalla tavalla, "jokainen hoitaa omansa". meni kahvit väärään kurkkuun, olen nääs siskoni (nyt jo aika vanhoja) lapsia hoitanut aikanaan aivan älyttömän paljon. Esimerkiksi siskon eron aikaan asuin hänen luonaan ollakseni avuksi 0-4v lasten kanssa. Muutenkin häntä on autettu lastenhoidossa todella paljon koko perheen voimin. sisko kyllä tajusi möläytyksensä ja vähän perui.
Minusta lapsi voi viettää aikaa yhtälailla isovanhempien kuin omienvanhempiensakin kanssa jos se kaikille osapuolille sopii. Ihmeellinen tämä ydin perhe ajattelu jossa isovanhemmat suljetaan perheen ulkopuolelle. Varmasti kaikki voisivat paremmin kun puolin ja toisin pidettäisiin toisistamme huolta.
Mummulla on kiva piha ja viedään lapsi sinne leikkimään ja mummu silmin nähden nauttii siitä. Mennään tosin aian mummun aikataulujen ja jaksamisen ehdoilla (hänen ehdottaminana aikoina).
Koskaan en mene kovin kauas ja puhelin on aina päällä jos joku hätä tulee, olen paikalla vartissa.n Itsekin jaksan olla mukavampi äiti kun saan vähän omaa aikaa välillä ja toisaalta hoidettua pois asiat, joissa lapsi ei oikein jaksa olla mukana.
Kateutta sanonisin minäkin. Älä välitä!
Tosin en tarkoittaisi sitä ihan noin jyrkästi. Johtuisi vain siitä, että meillä ei ole ketään mummoa tms. jota kiinnostaisi hoitaa lapsia. Eli ei koskaan päästä minnekään kaksistaan. Olen huomannut, että joskus ajattelen tahtomattanikin niistä joilla on hoitoapua, että miksi nuokin ei hoida lapsiaan itse. No, kateellisuuttahan se on.
Onko hän niitä äitejä, jotka viettävät lapsensa/lastensa kanssa aikaa niin tiiviisti, että mies hädin tuskin ehtii jälkikasvuunsa edes tutustua (liioitellusti ilmaistuna)?
Äkkiseltään minulle tulee sellainen mielikuva hänestä.
Lapsellesi tekee vain hyvää tottua muihinkin ihmisiin kuin omiin perheenjäseniin ja tuo pari tuntia on erittäin hyvä ja sopiva aika noin vuoden ikäiselle.
Jos kaveriasi huolettaa äitisi "riistäminen", niin sanopa, että kaveri voi ottaa yhteyttä äitiisi suoraan ja kertoa huolestaan. Luulenpa, että äitisi nauraisi makeasti hänen jutuilleen. :)
päivä mummolassa leikkimässä :) Ja isovanhemmat ovat haltioissaan. Eläkkeellä jo ovat ja ovatkin sanoneet että tekemistä ainakin on lapsen kanssa "riehuessa". :)
Lapselle on vain hyvä kun on muitakin aikuisia ympärillä. Eikä tuo 2h ole edes pitkä aika :)
Kaverillasi ei taida olla mahdollisuutta riistää omia vanhempiaan samalla tavalla ;)
Lapsellekin on todella ihanaa, että tapaa isovanhempiaan säännöllisesti. Itse muistan vierastaneeni omaa mummoani ja ukkiani paljon, sillä tapasimme n. 4 kertaa vuodessa
En töksäyttäisi tuollaista kommenttia tuossa tilanteessa. Olisin innoissani ystäväni ja hänen miehensä puolesta.
Nauti ap, tästä kahdenkeskisestä ajasta ja tuulettumisesta! :D
Missä tilanteessa voisin sitten töksäyttää jotakin? Esimerkiksi pari sukulaista hoidattaa lapsensa ilmaiseksi isovanhemmilla. Päivästä toiseen, illasta toiseen, jopa läpi yön, isovanhemmat ovat hoitovastuussa.
He ovat jo iäkkäitä, toisella ongelmia sydämen kanssa, mutta eivät uskalla sanoa olevansa uupuneita ja haluavan kerrankin nauttia omasta ajasta. Turhauttaa ja suututtaa, kun näen, kuinka isovanhempani vanhenevat silmissä, mutta heidän ei anneta levätä. Lievittääkseni heidän hoitotaakkaansa, olen ottanut osan "lastenvahtivuoroista" itselleni.
Tässä tilanteessa tekisi mieli sanoa, että hoitakaa ITSE lapsenne. Odotan vain isovanhempieni kerrankin sanovan suoraan lapsilleen, asettavan rajat.
Kyseessä aikuiset, hyvin toimeentulevat perheet, jotka löysivät täydellisen ratkaisun: lapset hoidetaan ilmaiseksi perhepiirissä vanhempien ollessa töissä. Ei päiväkoteja, ei kuluja.
Ja en ole kateellinen.
Ei tuollainen kyllä ihan aidolta tai vilpittömältä ystävyys- tai kaverisuhteelta kuulosta.
T. Eräs tähän ketjuun vastannut
Onpa sulla outo "kaveri" ap Jos omat kaverini paastelisivat tuollaisia omituisuuksia suustaan (eihan tuossa ole edes mitaan jarkea, mita han sanoi - korkeintaan voisi ymmartaa kateellisen lausahduksena, mutta sellaisenakin on todella kokko ja typera) niin en kylla itse enaa viitsisi pitaa heihin yhteytta. Eihan kyseessa mitenkaan voi edes olla ystavyys, jos tuollaisia sammakkoja paastelee muka "ystavalleen"?
OLI tuommonen kaveri. Ei ole 8 vuoteen käynyt miehen kanssa kahdestaan missään, koska lapset pitää hoitaa itse. On lastensa kans 24/7.
Eli todellakin, jos sun äidille sopii, niin antaa mennä vaan :-) Kyllä sitä yhteistä aikaa miehen kanssa pitääkin viettää, parantaa huomattavasti välejäkin :-)
Kyllähän sä nyt tiedät itsekin että tuo on ihan ok juttu, jos mummolle se passaa.
Ystäväsi on vaan näitä marttyyrimammoja jotka eivät ole mitään jos eivät saa marttyyriuttaan välillä julistaa.