Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joudun epämiellyttäviin tilanteisiin hyvien käytöstapojeni vuoksi.

Vierailija
22.07.2010 |

Minulle on pienestä pitäen opetettu peruskäytöstavat ja kehotettu niitä noudattamaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tervehdin työtovereita, katson puhuessa silmiin, kiitän jos joku auttaa tai on tehnyt minulle jotakin. Hymyilen myös usein tutuille ihmisille jos tapaan heidät.

No tämähän on näistäkin ketjuista päätellen hyvin, hyvin harvinaista Suomessa. Siksi kai joudunkin ikäviin tilanteisiin. Monet tulkitsevat tämän ystävällisyyden väärin ja varsinkin sellaiset ihmiset (yleensä miehet), joille kukaan ei koskaan ole ystävällinen tai kohtelias, ymmärtävät minut väärin.

Ongelmani on siis se, että monet miehet ihastuvat minuun tai yrittävät lähestyä tai muuten vain ahdistelevat. Nyt olen akuutissa ongelmassa työpaikkamme siivoojan kanssa. Hän on mies ja harva hänelle koskaan mitään sanoo. No, minä tervehdin jos näen käytävällä, kiitän kun hän on siivonnut huoneeni. Siinä se. Vaan kun hän on nyt ymmärtänyt sen lähestymisyritykseksi. Hän hymyilee aina, iskee silmää, viettää aikaa(!) minun työhuoneessa, on lisännyt partaveden käyttöä exponentiaalisesti jne.

Ja tämä on vain yksi tapaus. Aina olen tässä tilanteessa. Vaan kun luonteeni ei anna periksi olla töykeä ja välinpitämätön muita ihmisiä kohtaan. Inhottava tilanne.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ap:n kommentoinnit.

Itselläni on aivan samoja ongelmia. Olen yleisesti ystävällinen (=hyvä käytöstapainen) muille ihmisille. Perusluonteeni on iloinen, hymyilevä ja pirteä. Olen asiakaspalvelutyössä ja monia kertoja on tullut vastaan tilanne kun miespuoleinen asiakas on kysynyt minua ulos vain sen vuoksi että on ymmärtänyt ystävällisyyteni ja iloisuuteni flirttailuksi. Suomessahan asiakaspalvelijoiden tulee tunnetusti olla ynseitä ja edes pieni hymyn kare on harvinaisuus. Sitten kun tuppaa olemaan poikkeava tästä harmaasta joukosta niin samantien se merkitsee sitä että yritän vokotella miesasiakkaita.

Vanhat miehet ovat myös ihan oma juttunsa. Ovat niin onnellisia siitä että edes joku huomaa heidät ja on ystävällinen heille. He kuitenkin osaavat erottaa hyvät käytöstavat flirttailusta toisin kuin nämä 20-50v. miehet.

Joo aiheen vierestä tais mennä hiukan, I know..

Vierailija
42/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin eiköhän vain sinunkin käytöksesi ja ulkoasusi muutu. Muutoksestahan tässä oli kysymys. Katsot ehkä, että sukkiksissasi ei ole silmäpakoa ja hankit uudet työkengät kun ne vanhat näyttivät jo niin rujoilta. Katsot peiliin ennen kuin lähdet kierrolle.

Mutta tässä ketjussahan ei oikeasti ollut kyse ihastumisesta ja sen merkeistä, vaan siitä, miten ystävällinen käytös voidaan tulkita väärin kiinnostuksen osoitukseksi. Jos on jo muutenkin vähän ihastunut niin jos toinen vielä on aina ystävällinen niin kyllähän se monille toimii kuin bensa liekkeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sinä, jonka mies joutuu samankaltaisiin tilanteisiin.

Tiedät mistä puhun ja miten se asia voi muuttua taakaksi.

ap

Vierailija
44/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä taidat ihan itse lietsoa miesten vääriä luuloja.

Mä olen nätti nainen ja tiedän oikein hyvin, että halutessani välttää miesten kiinnostumisen, en katso silmiin kuin pikaisesti ja moikkaan hillitysti. Muuten saan miehet heti vääriin luuloihin tarkoitusperieni suhteen.

Miehiä kohtaan voi olla ystävällinen ja käyttäytä hyvin vähemmälläkin ihan käytöstapojen puitteissa.

On ihan oman käytöksesi tulosta jos saat liikaa huomiota.

Vierailija
45/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut aina se iloinen höpöttelijä töissä,tervehdin kaikkia, kiitän jhe. Juttelen melkein kaikkien kanssa ( ihan vaikka säästä ), hymyilen ja flirttailenkin... tai siis, tahtomattani olen kai tehnyt tuota flirttailua. Olen vain ollut ystävällinen työpaikkani miehille, ilman MITÄÄN taka-ajatuksia. No, niinhän siinä kävi, että yksi työkavereistani sitten ymmärsi tämän väärin. Minua vanhempi perheellinen mies ja kaikinpuolin oksettava tapaus. Olin nyt vain hänellekin ollut mukava ja jutellut niitä näitä, ja tämä sitten ymmärrettiin väärin.

Ulkonäkö ei ole mitään kaunotarluokkaa todellakaan, mutta olen kai persoonallisen näköinen, ihan nätti kuitenkin ja tuolloin olin vielä 10 kg laihempi. Ja aina olen baareissa saanut seuraa olemuksellani, joten se iloisuus ja eläväisyys yhdistettynä ok-ulkonäköön on kai miehiin jollain tapaa vedonnut. No, eipä vaan untunut kivalta, kun tämä ukkomies alkoi tuppautua seuraani joka paikassa, teki tikusta asiaa jne. No, tälle nauroivat ja kiusasivat jo työkaverinkin, eli ilmiselvästä ihstumisesta oli kyse. Mutta se, että monesti tuntui omalla kohdalla siltä, että miehet pitivät sitä hymyilyä ja juttelua kiinnostuksen merkkinä.. viimeistään sen sitten firman bileissä huomasi :(

Ja ei, en meinaa muuttaa luonnettani sen takia, että jotkut pösilöt eivät sitä tajua,että voi olla iloinen, hymyileväinen ja ystävällinen ilman että on SIINÄ mielessä toisesta kiinnostunut!

Vierailija
46/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkin. Tervehdin ihmisiä, hymyilen, jos joku lähestyy bussipysäkillä en tuijota varpaitani vaan vastaan - ja aika usein se vastailu johtaa törkeyksiin. Työpaikalla tilanne on vielä kiusallisempi kuin vaikkapa bussipysäkillä.

Tiedän etteivät kaikki miehet ole moukkia, niihin vain törmää liian usein em. tilanteissa. Se ärsyttää, ja johtaa epäluuloihin kaikissa kohtaamisissa. Satunnaisille katuhäiriköille (poislukien humalaiset tai piripäät) osaan kyllä nykysin sanoa isostikin vastaan, töissä sama on huomattavasti vaikeampaa.

Vierailija
47/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mieltä, että kaikki naiset on pantavissa. Ja luulee kaikenlaista ystävällisyyttä, katsettakin, ilmoitukseksi, että voit tulla ja ottaa. Olen joskus ihan sanaton tästä tutkasta, jonka herra omistaa, sillä hän olettaa näkevänsä ihan normaalikäytöksenkin perusteella näitä salaisia viestejä.

Jos kadulla edellä kävelee tyttö hameessaan, tämä mies toteaa:"Toi haluaa melaa ihan selvästi." Ja juoksee juttusille.

Aika paljon on otsaa. Mutta kyllä sitä välillä onnistaakin, yrittänyttä ei laiteta -sen se sanoo itsekin motokseen.

Vierailija
48/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailmassa on niin paljon pillunkipeitä ja puutteessa olevia miehiä, että ne haluaa lukea iloisen jutustelun flirttailuksi ja iskuyritykseksi ja pyynnöksi sänkyyn. Onhan semmoista totta kai paljon helpompi lähestyä kuin asiallista ja etäisyyttä pitävää henkilöä. Eli ei auta muu kuin hillitä omaa käytöstään tai sitten sietää tilannetta.

Vierailija
49/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskaltanut/osannut sanoa takaisin tällaisissa tapauksissa. Ja säälittää jo etukäteen omakin tyttäreni, joka joutuu näiden pertti-perverttien kohteeksi, kunhan ikää tulee se yli kymmenen vuotta täyteen.

Kuinka opettaa lapsensa puolustautumaan tällaiselta? Suhtautumaan näihin juttuihin? Kun olen saanut enemmän ikää ja rohkeutta, olen todennut myös sen, että jotkut miesressukat saattavat kunnolla loukkaantuessaan käydä väkivaltaisiksikin.

Vierailija
50/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen.

Mä hurmaan vahingossa itseäni 20v vanhempia, reppanoita, nörttejä ja jopa juoppoja vain siksi että minun mielestäni he ansaitsevat aivan yhtä ystävällistä kohtelua kuin kuka muu tahansa. He eivät ehkä ole sellaiseen tottuneet ja ajattelevat että minun täytyy olla kiinnostunut heistä. Ja toki olenkin kiinnostunut heistä, ihmisinä, en mahdollisina poikaystäväehdokkaina.

En mä itsekään mikään missi ole, vaan aika tavis jolla vain on peruspositiivinen ja iloinen luonne. Siitä en aio luopuakaan vaikka välillä joudun vaikeisiin tilanteisiin.

Vierailija
51/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaat myös luovia ulos kiusallisista tilanteista. Kummallista miten tähän ketjuun onkin näin monta hyväkäytöksistä hymyilevää kaunista suomalaisnaista löytynyt, kun yleensä heitä esiintyy vain ulkomailla. Mikähän minussa on vikana kun aina saan hymyilevää ja iloista palvelua, niin nuoret kuin vanhemmat kahvilanmyyjä/tarjoilijanaiset, siis NAISET hymyilevät ja vitsailevat kanssani, nuoret levykaupan myyjänaiset ja -miehet puhuvat asiallisesti ja hymyilevät? Autokaupassakin keski-ikäiset miehet ovat ystävällisiä, jopa autokorjaamosta olen saanut hyvää palvelua??

sen olen huomannut, että ystävällisyys, hymyily, huumorintaju ja avuliaisuus tulkitaan joidenkin miesten puolelta suoraksi kiinnostuksen osoitukseksi. tähän ei auta se, että useampien asiakkaiden läsnäollessa kohtelee kaikkia samallalailla.

yleisesti niin miehet kuin naiset ottavat käytöksen hyvänä asiakaspalveluna, mutta aina mahtuu joukkoon niitä, jotka eivät osaa tehdä eroa flirtille ja pelkän työn suorittamiselle. nykyään osaan erottaa jo asiakkaan katseesta ja käytöksestä, milloin hän alkaa kuvitella palvelun olevan flirttaavaa ja silloin palvelu muuttuu osaltani paljon "yksinkertaisemmaksi".

suoria treffiehdotuksia ja puhelinnumeropyyntöjä tulee viikoittain, mutta yleensä menee kerralla perille, kun sanon ettei kiinnosta. sitten on taas näitä, joille mikään ei tunnu menevän millään perille ja kysyvät samaa asiaa joka tapaamiskerralla.

tähän mennessä en ole kertaakaan numeroa jakanut tai treffeille lähtenyt, mutta enpä ole yhtään asiakastakaan sen takia menettänyt.

Vierailija
52/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ihan tavallista, että asiakaspalvelussa tulee numeron pyyntöjä ja treffiehdotuksia, vaikka olisi millainen harakka? Monille se myyjä on päivän ainoa puhekontakti (jos on sairas- tai muulla eläkkeellä tai ihminen on ujo jne) ja kun se vielä työnsä mukaisesti hymyilee ja on ystävällinen, niin se tulkitaan heti kiinnostukseksi, koska muualtakaan sitä hymyilyä ei saa.

Vierailija
53/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmille toisen ihmisen lähestyminen on hyvin vaikeaa, mutta myyjän kanssa on jo päässyt "juttuun", vaikka se juttu olisikin se, "mistä täällä löytyy pyyhkeitä". Vähän sama asia, kun julkkiksia lähestytään ikään kuin ne olisivat hyviäkin tuttuja, koska niitä näkee usein.

Vierailija
54/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pullamössötätinä. Mutta niitä paskahommia satelee töissä lähinnä siksi, että osaan käyttäytyä hyvin, kun taas työtoverini eivät osaa. Jos heille yrittää työntää tehtäviä, jotka eivät varsinaisesti heidän tehtävälistaansa kuulu, alkaa sataa solvauksia, tulee huutoa, mökötystä ja draamaa.

Minä yleensä kuuntelen ongelman, kerron työtilanteeni, sanon kohteliaasti etten ehdi, mutta on selvää, että kyseiset hommat löytyvät työpöydältäni kuitenkin aina. Esimies joko yrittää pitää toimiston rauhallisena tai hän katsoo, että minulle voi lykkiä tehtäviä ilman että hän saa haukut niskaansa. Huonoa johtamista tuo on toki, mutta on pakko elää sen asian kanssa, että esimieheni on melko pehmeä ja hyvin hiljainen ja arka mies.

numero 8 (kai)

Vierailija
55/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita ketään tuolleen pokata. Noi reppanat tulkkaa minkä tahansa merkin halutessaan kiinnostukseksi. Kyse ei ole susta, sun ulkonäöstä tai kauniista tavoista. Kyse on siitä, että sä vaikutat helpolle, koska et torju heti kättelyssä.

Mut hei, ei sun ole pakko perhettä perustaa, asuntolainaa hankkia tai edes pillua antaa jokaiselle ihastuneelle. Toinen on ihastunut, so what? Mitä se sun elämää haittaa? Taidat vaan olla oikeasti imarreltu? Kyllä sä ukon moppeineen saisit halutessasi huoneestasi ulos, mutta sä nautit sen huomiosta, eikö?

Vierailija
56/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita ketään tuolleen pokata. Noi reppanat tulkkaa minkä tahansa merkin halutessaan kiinnostukseksi. Kyse ei ole susta, sun ulkonäöstä tai kauniista tavoista. Kyse on siitä, että sä vaikutat helpolle, koska et torju heti kättelyssä. Mut hei, ei sun ole pakko perhettä perustaa, asuntolainaa hankkia tai edes pillua antaa jokaiselle ihastuneelle. Toinen on ihastunut, so what? Mitä se sun elämää haittaa? Taidat vaan olla oikeasti imarreltu? Kyllä sä ukon moppeineen saisit halutessasi huoneestasi ulos, mutta sä nautit sen huomiosta, eikö?

Osittain olet oikeassa. Saan kyllä huomiota ja flirttailua hyvin monelta mieheltä, mukavalta mieheltä (se ei katso ammattia), ja se on oikeasti mukavaa. Siis silloin kun pikkuflirtissä on mukana kaksi. Mutta en tässä nyt siitä kirjoita.

Tuolla yksi vastaaja on kokenut samaa, eli kaikki rentut, juopot, hullut ymmärtävät tämän kohteliaisuuden väärin. Juuri siksi, kun kaikki muut kohtelevat heitä kuin mätää sontaa. Jos joku kohtelee heitä samoin kuin muitakin ihmisiä (kuten kaikkien kuuluisi), se tulkitaan totaalisesti väärin.

Sinä lainaamani vastaaja et ole kokenut tätä. Rajansa kaikella. Ja minua ahdistaa kun en voi käyttäytyä hyvin ja kohteliaasti ilman että se käsitetään väärin. Olen nyt hokenut tätä samaa mantraa täällä 10 kertaa tässä ketjussa, eikä se nyt mene osalle jakeluun ollenkaan.

Flirtti on eri asia, sairaalloinen kuolaaminen ja väärien signaalien päässä kehittely on kohteelle todella kamalaa. Ei se imartele. Ja kyllä se elämää haittaa.

ap

Vierailija
57/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pullamössötätinä. Mutta niitä paskahommia satelee töissä lähinnä siksi, että osaan käyttäytyä hyvin, kun taas työtoverini eivät osaa. Jos heille yrittää työntää tehtäviä, jotka eivät varsinaisesti heidän tehtävälistaansa kuulu, alkaa sataa solvauksia, tulee huutoa, mökötystä ja draamaa.

Minä yleensä kuuntelen ongelman, kerron työtilanteeni, sanon kohteliaasti etten ehdi, mutta on selvää, että kyseiset hommat löytyvät työpöydältäni kuitenkin aina. Esimies joko yrittää pitää toimiston rauhallisena tai hän katsoo, että minulle voi lykkiä tehtäviä ilman että hän saa haukut niskaansa. Huonoa johtamista tuo on toki, mutta on pakko elää sen asian kanssa, että esimieheni on melko pehmeä ja hyvin hiljainen ja arka mies.

numero 8 (kai)

Mutta ilmeisesti ne muut pitävät. Itse olisin jo aikapäiviä sitten sanonut sille esimiehelle että en enää sulata niitä ylimääräisiä tehtäviä. Oli sitten miten hiljainen ja arka mies tahansa. Ja samaten olisin sanonut niille muille työtovereille että saisivat hekin välillä tehdä jotain extraa. Ja jos oikeasti ovat tuollaisia idiootteja ne työtoverit niin olisin jo vaihtanut työpaikkaa.

Mutta jokin raja sillä sietämiselläkin on oltava.

Ja anteeksi nyt vain mutta annat itsestäsi nimenomaan liian kiltin kuvan noidenkin tekstien osalta..

Kyllä minutkin on opetettu käyttäytymään korrektisti ja osaankin käyttäytyä hyvin, mutten kuitenkaan anna ihmisten tallata ylitseni vain koska he _luulevat_ että olen vässykkä.

Vierailija
58/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä voit pyytää häntä poistumaan huoneestasi, älä viitsi.

Vierailija
59/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten niin vaikea pitää vähän varautuneempaa ja asiallisempaa linjaa niiden renttujen, juoppojen ja hullujen seurassa? Ei luulisi olevan kovin vaikeaa. Eihän se tarkoita, että sun pitäisi muuttaa persoonallisuuttasi kivojen ihmisten parissa. Hillitset vain vähän käytöstäsi semmoisten parissa, joiden tiedät tulkitsevan sen väärin.

Vierailija
60/63 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä oletat sen ahdisteluksi/ihastumiseksi jne :D