Joudun epämiellyttäviin tilanteisiin hyvien käytöstapojeni vuoksi.
Minulle on pienestä pitäen opetettu peruskäytöstavat ja kehotettu niitä noudattamaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tervehdin työtovereita, katson puhuessa silmiin, kiitän jos joku auttaa tai on tehnyt minulle jotakin. Hymyilen myös usein tutuille ihmisille jos tapaan heidät.
No tämähän on näistäkin ketjuista päätellen hyvin, hyvin harvinaista Suomessa. Siksi kai joudunkin ikäviin tilanteisiin. Monet tulkitsevat tämän ystävällisyyden väärin ja varsinkin sellaiset ihmiset (yleensä miehet), joille kukaan ei koskaan ole ystävällinen tai kohtelias, ymmärtävät minut väärin.
Ongelmani on siis se, että monet miehet ihastuvat minuun tai yrittävät lähestyä tai muuten vain ahdistelevat. Nyt olen akuutissa ongelmassa työpaikkamme siivoojan kanssa. Hän on mies ja harva hänelle koskaan mitään sanoo. No, minä tervehdin jos näen käytävällä, kiitän kun hän on siivonnut huoneeni. Siinä se. Vaan kun hän on nyt ymmärtänyt sen lähestymisyritykseksi. Hän hymyilee aina, iskee silmää, viettää aikaa(!) minun työhuoneessa, on lisännyt partaveden käyttöä exponentiaalisesti jne.
Ja tämä on vain yksi tapaus. Aina olen tässä tilanteessa. Vaan kun luonteeni ei anna periksi olla töykeä ja välinpitämätön muita ihmisiä kohtaan. Inhottava tilanne.
Kommentit (63)
Saitso lapsena isältäsi tarpeeksi huomiota? Oliko ensimmäinen seurustelusuhde jotenkin myrskyisä? Onko parisuhteet olleet vaikeita? Oletko saanut kumppaneiltasi tarpeeksi huomiota? Oliko äitisi liian vaativa, kun olit lapsi?
Nyt taitaisi olla yhden sortin lääkäreille käyttöä... :)
Tämä siivooja on ulkomaalainen, eikä olekin?
Varmaan joku muslimi, joka tarttuu joka tilaisuuteen saada itselleen suomalainen vaimo.
Itselleni on opetettu, että muslimi miestä ei nainen saisi katsoa silmiin, koska se tarkoittaa heidän kultuurissaan, että nainen haluaa seksiä tämän miehen kanssa tai toisin sanoen tulla raiskatuksi.
Monet suomalaiset miehetkin näkevät tilaisuuden alkaa vikitellä naista jos se on hänelle ystävällinen.
Itse kun aloitaa juttelun, niin moni haluaa jatkaa juttelua. Silloin pitää sanoa tylysti, että on kiire.
Olen hyvin hyvätapainen ja ystävällinen ihmisille, enkä edes mikään susi-rumakaan... ja silti minä en ole koskaan kokenut ongelmaksi pitää ihmisiin etäisyyttä tarvittaessa.
Joten veikkaan, että lähetät tietämättäsi kuitenkin vääriä signaaleja. Flirttailet, vaikka et välttämättä haluaisi. Itse sitä on paha analysoida, voisit kysyä rehellistä mielipidettä joltain hyvältä kaveriltasi.
Hymyihin ei siis kannata upota liikaa, tai hihitellä törkeille vitseille. Älä jää juttelemaan pidempään, vaan morjestat ja kävelet reippaasti pysähtymättä huoneeseesi, sinullahan on oma työsi hoidettavana.
Ja vähän hassua kiitellä kovasti, kun joku siivoaa huoneesi... hän tekee vain työtään, ei ole mikään erityispalvelu sinulle. Voit kiittää, kun esim. vie roskat tms., muttei sen monisanaisemmin - ja jatkat samalla töitäsi.
jos sillä on tuollainen ongelma.
Normaalisti suomalaisella ystävällisellä käyttäytymisellä on ihan helppo pitää rajoja muihin ihmisiin. Näin se on.
Itselleni on opetettu, että muslimi miestä ei nainen saisi katsoa silmiin, koska se tarkoittaa heidän kultuurissaan, että nainen haluaa seksiä tämän miehen kanssa tai toisin sanoen tulla raiskatuksi.
En mä ainakaan haluaisi joutua sellaiseen jamaan, että MUN pitäisi naisena miettiä, ketä minä saan katsoa silmiin(!). Ja kuka aikuinen elää kritiikittömästi jonkun toisen opetuksien mukaan? :D
jos sillä on tuollainen ongelma. Normaalisti suomalaisella ystävällisellä käyttäytymisellä on ihan helppo pitää rajoja muihin ihmisiin. Näin se on.
Ehkä sä et ole sitä kokenut, mutta ap ja muut ovat. Mullekin tämä on ihan tavallista. En tiedä ap:stä, mutta itselläni se johtuu siitä, että olen seksikäs nainen. En sillä tavalla, että laittaisin itseäni (useimmiten olen ihan farkuissa ja t-paidassa ponnari päässä), vaan olen luonnostani sen näköinen, että miellytän miesten silmää tietyllä tavalla.
käyttäytymisen kaikki säännöt, mutta on koko ajan vaikeuksissa. Kyllä aidosti fiksu ja hyvin käyttäytyvä osaa tilanteessa kuin tilanteessa olla ystävällinen ja kuitenkin hallitsee tilanteen ilman kiusallisia väärinymmärtämisiä. Sulla on ap oikeasti vielä paljon opeteltavaa. Ei se aina mene niin, että sinä olet se fiksu ja filmaattinen ja muut tyhmiä tolloja. Mietipä miten itse voisit kehittää tilannetajuasi ja sen kykyäsi ohjailla tilannetta.
Minulla oli sama ongelma kun olin kiltti. nyt en enää ole kiltti enkä käyttäydy hyvin, niin olen saanut olla rauhassa. Sinun täytyy kuitenkin torjua lähestymisyritykset päättäväisesti, osoitat ettet ole kaikkien vietävissä. Jos et kunnioita itseäsi, et saa kunnioitusta muiltakaan.
Pitää vain opetella lähettämään negatiivisia signaaleja. Osa miehistä sitten vielä suuttuu, koska olet heidän mielestään "johdatellut" heitä ystävällisyydelläsi, eivätkä puhu sulle enää tai katso sua ihmisenä.
Vuosia näitä reaktioita katselleena yritän edelleen olla ystävällinen, mutta olen ihan selvästi pidättyneempi ihminen kuin ennen, koska en jaksa näitä loukkaantuneita, "torjuttuja" miehiä ympärilläni. :( Mieluummin olen alusta asti kylmä kala.
epämiellyttäviä tilanteita perukäytöstapojen johdosta.
tervehdin, kiitän, pyrin huomioimaan kanssaihmisiä jne.
lapsilleni ollaan myös opetettu näitä tapoja.
Joka päivä pihassa, leikkipuistossa yms. on näitä ns. "möllöttäjiä" lastensa kera joilta ei tervehdykseen saa vastaukseksi kuin tympeän/kiukkuisen/vihaisen mulkaisun ja lapsilla hyvin usein suu auki kaiken lisäksi. kuitenkin lapset sitten leikkivät keskenänsä.
MIKSI SE ON NIIN VAIKEA TERVEHTIÄ!?!?
Hän vietti suuren osan lapsuudestaan ja nuoruudestaan ulkomailla ja oppi siellä perusavoimen ja myönteisen tavan suhtautua ihmisiin. Kun hänen työnsä vielä on sellainen, jossa on etua ihmissuhdetaidoista ja jossa tarjoutuu helposti mahdollisuus hieman "avautuakin", niin naispuoliset asiakkaat ymmärtävät ystävällisyyden helposti väärin. Hänelle kyse on ammatillisesta mielenkiinnosta ja hyvistä tavoista, mutta naiset luulevat, että kiinnostus on henkilökohtaista.
Mikä pahinta, mieheni ei ole kovin hyvä lukemaan naisten merkkejä (pitää niitäkin vain ystävällisyytenä), vaan on toistuvasti antanut tilanteen mennä suoriin ehdotuksiin asti. Olen yrittänyt opettaa häntä huomaamaan naisten ihastuksen merkit ajoissa ja antamaan selviä viestejä jo vähän ennen kuin naiset kutsuvat hänet kahville, konserttiin tai kotiinsa panemaan. Ei ole kiva, kun perheen tulot laskevat sen takia, että taitamaton mies menettää asiakkaita.
tosin yritän pöljempienkin seurassa olla niin ystävällinen kuin uskon voivani olla ilman että siitä seuraa ikävyyksiä.
Needless to say, ulkomaanmatkat ovat henkireikäni.
Jos joku osoittaa takaisin hyviä käytöstapoja, se ei tarkoita heti viehtymystä sinun erinomaisuuteesi!
että työpaikalla kaikki paskahommat kannetaan mulle, kun muut työntekijät ovat sellaisia, jotka nostavat metelin pienestäkin lisäduunista.
Oikeasti itse hukun töihin, mutta minkäs teet. Osaan kyllä sanoa myös EI, mutta en ilmeisesti tarpeeksi painokkaasti, koska löydän aina työpöytäni kulmalta kaiken sonnan, josta olen kieltäytynyt. Olen se "helpoin" luonne tässä toimistossa ja siksi myös oivallinen roskis. Jei.
Jos joku osoittaa takaisin hyviä käytöstapoja, se ei tarkoita heti viehtymystä sinun erinomaisuuteesi!
Tietenkään kukaan ei voi ikinä huomata, milloin hänestä ollaan kiinnostuneita. Sehän on täysin mahdotonta. Ja vielä mahdottomampaa on, että jostakin ihmisestä oltaisiin usein kiinnostuneita! :DDD
Osaan kyllä erottaa kohteliaisuuden ja ystävällisyyden ihastumisesta ja tungettelusta. Juuri siksi, koska itse omaan hyvät käytöstavat, tiedän miten niitä noudatetaan ja missä menee raja.
Onko sinulla tämän kommentin antaja heikko itsetunto vai miksi noin sanot? Olen hyvin kaunis nainen ja saan senkin puolesta paljon huomiota. Se ei välttämättä ole mukava asia. Mutta sekään ei liity tähän. Asian ydin on teillä naiset nyt hieman hukassa. Ihmekös tuo ;)
Tähän kiltteysasiaan:
Siis minä todellakin osaan sanoa ei ja nyt ei ole kyse mistään töiden minulle kasaamisesta. Ehei. Hyvät käytöstavat ovat eri asia kuin kiltteys. Siinä hyvät naiset menette nyt hakoteille. Kilteillä ihmisillä ei välttämättä ole hyviä käytöstapoja. Minä en ole kiltti sanan perinteisessä merkityksessä, hyvätapainen, mutta en ns. kiltti.
ap
Minusta kuvaamassasi käytöksessä vain mikään ei viittaa ihastumiseen.
On aivan kohteliasta vaihtaa muutama sananen. Tuskin on kovinkaan herkkua putsailla yrmynaamojen toimistoja. Siivousfirman työntekijät tuskin istuvat teidän kahvitilassa tms pitämässä breikkiä ja kanssasi muutaman sanan vaihtaminen voi olla sopiva tauko.
Jospa mies on saanut tuoksun lahjaksi, kenties mieltynyt sinun tai jonkun muun käyttämään parfyymiin ja saanut siitä itsekin kimmokkeen panostaa itseensä?
Monella ihmisellä on tapna iskeä silmää sen enempiä tarkoittamatta.
Millainen oma huumorintajusi on? Otatkohan asiat turhan tosissaan? Pieni flirtti on monista mukavaa eikä sen tarkoitus ole johtaa mihinkään.
Kyllä siistijä pian havaitsee paikkansa ja todellisen luonteesi ja ongelma ratkeaa. On ihmisiä joihin ihastutaan helposti hetkeksi, mutta harva heistä pitää kauaa.
Me suomalaiset olemme niin sulkeutuneita säikkyjä, että ollaan ihan kummissaan jos joku vähä hymyilee tai jopa juttelee mukavia tuntemattomille. Ja sitten jos joku "pitsanpyörittäjä Bablo" hymyilee, moikkaa tms. niin heti ollaan huutamassa IRSTAS SIKA, HIRVEE PUKKI!!! Onko mielessä käynyt, että he ovat ulospäin suuntautuneita, iloisia ihmisiä jotka tykkäävät olla kontaktissa ihmisten kanssa???
että kampaaja, kaupan myyjä, tarjoilia tms. yrittävät iskeä heitä!
Käytän itse samoja palveluita ja todellakin tiedän, että nuo ihmiset ovat vaan mukavia ja iloisia ihmisiä ja lisäksi töissä asiakaspalvelussa, joka vaatii tietynlaisen käyttäytymisen. Kyselevät myös minulta (NAISELTA) lomasuunnitelmia yms. normaaleja juttuja,, joita nämä miehet pitävät iskemisen merkkinä!
Joten ymmärrän ap täysin harmistuksesi.