Minkä ikäisenä vauva on yleensä 70 senttinen?
Minkä ikäisenä vauva on yleensä 70 senttinen?
Entä 100 senttinen?
siskoni saa lähiviikkoina vauvan ja yritän miettiä minkä kokoisia potkuhousuja kannattaisi ostaa lahjaksi
Kommentit (59)
kaytetty. Koko kesa on menty bodylla nukkumaan, parhaimmillaan hihattomalla bodylla. Unipussiin tytolla menee hermo, kun han haluaa kaantyilla selalle ja vatsalle ennen nukahtamista ja sitten menee koko vaate solmuun.
vaikka tutan tai p.o.p unipuku kokoa 62-68 tai vastaavaa kokoa body (pitkähihainen, koska kohta kesä on kumminkin ohi). Puolipotkuhousut on myös kivat noitten bodyjen alaosiksi. Unohda t-paidat ja muut hienot haalarit ja shortsit ja housut, hemeet ja mekot, koska pikkuvauvalle tärkeintä on miellyttävät materiaalit ja käytettävyys. Erikoiset jää kaappiin käyttämättä.
yöpuvut, jne. Toki bodeja käytettiin reilu puolen vuoden ikään. Ja ehkä niitä tulee vielä talvella yksi vuotiaalla käytettyä, mutta nyt kesällä ihan turhia olleet koon 68cm bodyt, varsinkin pitkähihaiset. Tosiaan vähän riippuu, että koska lapsi syntyy.
Totta kai se mukavuus on tärkeää vauvalle, mutta tämä ei välttämättä kulje käsi kädessä sen kanssa, että pitäisi vain rumia vaatteita ostaa. Mukavia löytyy kauniista mekoistakin, jne. Ainoastaan konttauksen opetteluvaiheessa eivät olleet käteviä, muuten olivat. Eli meillä noita ei käytetty paljon n. 4-7kk eli noin koossa 62cm.
Meillä ei äitiyspakkauksen vaatteista käytetty juuri kuin yksivärisiä bodeja. Seuraavalle en tosiaan sitä ota. Ja potkareita/puolipotkareita olisin voinut ihan pienellä käyttää (ekat 2-3kk), mutta ne oli silloin ihan ylisuuria ne todella reilulla mitoituksella tehdyt äp:n 60cm vaatteet.
Eli näitä vaatteita en kyllä itse suosittelisi kuin koissa 50-56cm, isokokoisella vauvalla 62cm.
Potkarit toisaalta pienellä epäkäytännölliset, kun saa potkittua jalat pois sieltä jalkaosista, niin sitten on ihan solmussa se vaate. Puolipotkarit taas ei ainakaan meijän tytöllä niin hyvin pysyneet jalassa, sukkikset paljon mukavammat ja käytännöllisemmät.
vaikka tutan tai p.o.p unipuku kokoa 62-68 tai vastaavaa kokoa body (pitkähihainen, koska kohta kesä on kumminkin ohi). Puolipotkuhousut on myös kivat noitten bodyjen alaosiksi. Unohda t-paidat ja muut hienot haalarit ja shortsit ja housut, hemeet ja mekot, koska pikkuvauvalle tärkeintä on miellyttävät materiaalit ja käytettävyys. Erikoiset jää kaappiin käyttämättä.
jäi oikeastaan äitiyspakkaus käyttämättä. Muutamaa bodyä pidin, mutta yleisesti aika turha.
Housut ei istunut, ja koot hyppi miten sattu. Ja tietysti tärkeimpänä... Ostettiin muita, niitä söpöjä ja kauniita vaatteita. Myönnettäköön, että tyttöni oli toisinaan kuin nukke. :) Mukavuudesta tinkimättä.
Mutta mun tytto oli 50cm syntyessa ja 3kk neuvolassa 59,5cm. Aloimme silloin kayttaa kokoa 62. Nyt vauva on 5kk ja 63cm pitka, eli ollaan kaytetty samoja vaatteita jo 2kk. On meilla muutama 67cm vaate kaytossa, mutta ne on ranskalaisia ja pieni kaava.
Me saatiin paljon kokoa 68 kesavaatteeksi ja ne taitaa olla sopivia vasta parin kk paasta. Varsinkin sellaiset olkapaista leveat, niita on vaikea pitaa. Mutta saattaahan niista jotkut menna viela tokanakin kesana...
Miten pieni sun lapsi oikein on?
Oletko käyttäny jotain aineita jos lapsi puolen vuoden ikäsenä käyttää 60 senttisiä?Meillä on lapset ollut 50 senttisiä kun syntyy niin 10 senttiä tulee n. 3 kk ikäsenä rikki.
Nyt meidän 4 kk ikänen mahtuu koon 74 vaatteisiin.
Ikävää jos on hirveästi kokoa 60-70 vaatteita ja sitten valikoima tipahtaa.Me ollaan saatu kastelahjana koon 62 vaatteita ja ne on (anteeksi nyt vaan) mutta tosi turhia koska lapsi kasvaa nopeaan niistä ulos.
Odotan että meillä neiti pääsee kastelahjaansa joka kokoa 80. Ei ole kovin montaa sen kokosta vaatetta kaapissa! ;)Äitiyspakkauksen vaatteet on ollut meillä likimain heti käytössä, ihan vastasyntyneellä on mukava käyttää jotain oma kokosia vaatteita kun pakkauksen vaatteet on hetken kaapuja.
Mun lapsi syntyi kuukauden etuajassa, oli 45 cm syntyessään ja joutui olemaan valohoidossa pitkään, koska meidän veriryhmät ei jotenkin käynyt yhteen ja painoa oli todella vaikea saada nousemaan, vaikka imetinkin silloin. Yleensä ennenaikaiset lapset on aika pienikokoisia ja olen itsekin pienikokoinen ( 42 kg ) joten lapsesta ennustettiinkin aika pientä. Enkä siis todellakaan ole mikään aineiden käyttäjä.
älä osta Marimekon bodeja! Ne ovat liian tanakoita mutta samalla lyhyitä, joten joko roikkuvat päällä tai eivät yllä haaroista kiinni, tai sekä että ;). Itse suosittelisin kanssa 56, 62 ja 68 kokoisia vaatteita, yhden kutakin. Meillä kietaisunepparibodyt oli ihan ehdottomia pari ekaa kuukautta, kun ovat niin käteviä! Ja housuja ja sukkia käytettiin niiden kanssa.
Puolipotkarit on taas nyt käytössä, koko 60 oli meidän vauvalle hyvänkokoinen vasta puolen vuoden iässä, mutta sen jälkeen ne sitten onkin olleet aivan ehdottomat, kun sukat menevät jaloista suuhun maisteltaviksi niin kovin helposti nykyään :).
Talvella villabody oli tosi hyvä, mutta heinä-elokuun vauvasta ei voi mitenkään tietää, mikä koko kannattaisi ostaa talvea varten. Meidän lokakuun tyttömme piti 70-senttistä koko talven, kun kestovaipat toki vaativat isommat bodyt. Yksi ratkaisu tähän on tosin bodyn jatkopalat..
Ja tämä joku varmaan sitten kantaa tässä auringon paahteessa puolialastonta vauvaa mukanaan :D. Pienet lapset suojataan vaatteilla, eli pitkähihaiset vaatteet on kyllä meidän vauvalla ollut käytössä koko kesän aina ulkoiltaessa. Sisällä on pelkät vaipat päällä.
Ja tämä sitten tarkoittaa, että lapseni kulkee puolialasti? Juu ei.
1. Rattaisiin voi hankkia erilaisia aurinkosuojia, vaikka uv-suojattuja. Ei siinä paljon vauva silloin auringon paisteessa ole. Lisäksi fiksu vanhempi toki pyrkii kulkemaan varjossa niin paljon kuin mahdollista. Joskus voi varpaat olla auringossa, niin sitten voi pistää ohkaiset sukat jalkaan.
2. Tavalliset vaatteet eivät edes suojaa niin paljon uv-säteiltä. UV-suojavaatteet on tässä tapauksessa syytä olla, jos lapsi altistuu suoralle auringonpaisteelle, esim. rannalla. Vedestä muuten vielä heijastuu niitä säteitä lisää. Eli rannalla lapselle pitkähihainen uv-suojavaatetus, on sellaista uimapukukangasta, eli vilpoisempaa kuin normaalit bodyt.
3. Itse olen ulkomailta tilannut kunnollisia hellevaatteita vauvalleni. Ne ovat sellaista aivan ohutta puuvillaa (näin esimerkiksi). Ovat väljiä eli ilmavia. Näitä pystyy pitämään vauvalla kuumallakin, vaikka löytyy hihaa ja punttia.
4. Ihan tavallisista vaatteista paita on ollut ainakin yli puolivuotiaalla bodya parempi kesällä. Niitä sitä paitsi löytää helpommin ohuempana. Ja vähän tulee ilmaa selästä/mahasta.
5. Ja rattaissa istuessa vauvani sitten kai kulkee "puolialasti" eli päällä yleensä mekko+vaippapöksyt tai t-paita+shortsit, tms. Rattaissa on muutenkin kuuma, niin en todellakaan ala ylipukemaan lastani, vaan hoidan auringolta suojaamisen muilla keinoin. Kantoreppuja en edes harkitse näillä helteillä vauvan enkä itsenikään kannalta. Vauvalla ei vielä toimi tuo lämmönsäätely yhtä hyvin kuin aikuisella, joten on todella tärkeää yrittää helpottaa vauvan oloa kuumalla.
Ja tämä joku varmaan sitten kantaa tässä auringon paahteessa puolialastonta vauvaa mukanaan :D. Pienet lapset suojataan vaatteilla, eli pitkähihaiset vaatteet on kyllä meidän vauvalla ollut käytössä koko kesän aina ulkoiltaessa. Sisällä on pelkät vaipat päällä.
Tosin niin hintavia, etten itse ole raskinut ostaa kuin muutaman. Taitaa riippua lapsenkin "mallista" miten sopivat.
Jos siskon lapsi tulee käyttämään kestovaippoja,
älä osta Marimekon bodeja! Ne ovat liian tanakoita mutta samalla lyhyitä, joten joko roikkuvat päällä tai eivät yllä haaroista kiinni, tai sekä että ;).
Itse olen neljännellä kuulla raskaana (esikoista odotellaan) ja nyt kiinnostaa kaikki tieto, mitä vauva sitten tarvitsee.
Heitänkin nyt jatkokysymyksen teille, että minkä kokoisia vaatteita ja kuinka paljon pitäisi hankkia noin ensialkuun? Siis sitten, kun niitä uskaltaa ostaa?
Eli monellako vaatekerralla selviää?
että vauvat ovat 70cm pitkiä noin 4kk-1v ikäisinä...
Vastasyntyneelle ostaisi itse 60-62cm vaatteita.
Ja nyt lähden ruokkoamaan kuopuksen vaatekaapista pois "nyt jo" pieneksi menneet 62cm vaatteet... Tytöllä ikää 1v3kk ja käyttää pääasiassa 68cm vaatteita ;) (oli syntyessään 48cm pitkä)
kuinka paljon tarvitsee mitäkin kokoa ja kuinka kauan. Meillä esikoinen oli syntyessään 54 cm ja nuorimmainen 48 cm. Ei siis ollut nuorimmaisen syntyessä yhtään esim. 50 cm vaatetta, esikoisella syntymän jälkeen käytetyt vaatteet olivat aivan liian isoja. Joten oli ihanaa kun sain lahjaksi muutamia 50-52 cm vaatteita. Eihän ne kauaa menneet, mutta oli mukavampi pitää pienikokoisella sopivia vaatteita kun hirveän isoja. Ja lapset tosiaan kasvaa eri tahtiin, itse olen antanut meidän lasten vaatteita ystävien lapsille, mutta koska molemmat lapsemme ovat aika pienikokoisia (esikoinenkin nyt vaikka syntyessään oli pitkä) niin esim. vuotta nuoremmat saattavat jo käyttää samaa kokoa kuin meidän 2,5 v. ja 4v. lapsemme.
Mä odotan neljättä ja ostellut nyt rv 28 jo kaikki vaatteet( ehdin kolmannen jälkeen kaikki antaa pois). Mulla on 50/56 kokoa 5-6kpl kaikkia vaatteita ja 60cm 8-10kpl. Jonkun mielestä ehkä liikaa, mutta pesen vauvan vaatteet erillään, enkä viitsi pestä muutamaa vaatetta kerrallaan. Eli kaikki vaatteet on: Kietaisubodyt(osassa kääntyvät hihat), potkuhousut, puolipotkarit, sukat,koko haalarit. Sit on tietysti ulkohaalarit, lapaset ja pari pipoa - näitä ei kuitenkaan 6 kpl.
60-senttisiä potkareita ei kannata ostaa. Kasvaa niin nopeasti ulos.
eli potkuhousuja ei kannata ostaa jun 60cm
100cm lapsi on jo3,5 v
Minkä kokoisia vauvanvaatteita itse toivoisitte lahjaksi? Ja minkä laisia?
Onko pitkät hihat vai lyhyet parempi? Ennemmin semmoiset nepparilla vaipan alta kiinni pistettäviä vai ihan paita-housu-malleja???
pientä tyttöä (syntyneet täysiaikaisina ja keskikokoisina). Olleet molemmat vuoden ikäisinä 73 cm. Esikoinen on nyt 4-vuotias ja 100 cm.
Neuvoisin ostamaan 68 cm vaatetta, se tulee käytettyä ennen ensimmäisiä synttäreitä.
Koot vaihtelevat aika lailla siis vaatemerkkien välillä. Samoin lapset kasvavat aika yksilöllisesti.
70-senttisiä vaatteita voi käyttää vauva vaikka 3-12 kk iässä, ehkä yleisesti noin puolivuotiaana.
Sadan sentin vaatteet menevät ehkä n. 3-vuotiaalle, mutta siis voi olla 4 tai 2,5.
Yleensä esikoiset varsinkin saa aika lailla aika pieniä kokoja, joista saattaa kasvaa viikoissa ulos. Mä ostaisin syntymälahjaksi joko 62-68 -kokoisia vaatteita.
Monet ei tykkää potkuhousuista, siis sellaisista perinteisistä, koska niissä joutuu riisuumaan koko vaatteen kun vaihtaa vaippaa. Kätevämpiä on joko puolipotkuhousut tai sellaiset, jotka aukeavat haaruksista.
Jos haluat ostaa potkuhousut, niin niitä ei kannata ostaa kovin isossa koossa (siis 74 tai yli), koska ne ovat huonot jos lapsi osaa kävellä).
Toki vaatemieltymykset on yksilöllisiä ja jotkut taas tykkää pitää perinteisiä potkuhousuja.
Sitten joku sanoi, että yökkärit käytössä kaikilla??? Jos on unipussi (meillä käytössä n. 2kk ->), niin aivan turhia! MEillä ei tosiaan olis ollut mitään käyttöä yökkärille, ihan pieniä (50-56cm) oli käytössä muutaman kerran, isommat jäi käyttämättä.
Ja tosiaan: talvivauvalle ei montaa lyhythihaista bodya. Toki alusbodyna esim. hupparin alla menee. Kesällä taas kyllä pitkähihaiset bodyt ovat olleet maailman turhimpia kapistuksia.