Minkä ikäisenä vauva on yleensä 70 senttinen?
Minkä ikäisenä vauva on yleensä 70 senttinen?
Entä 100 senttinen?
siskoni saa lähiviikkoina vauvan ja yritän miettiä minkä kokoisia potkuhousuja kannattaisi ostaa lahjaksi
Kommentit (59)
kannattaa ostaa 62-68 kokosia vaatteita, meillä käytettiin sitä kokoo kauiten
ei ole väliä, meillä oli muutama marimekon unihaalari ja ne oli aivan ihania :) pikkuvauvoille helpompia on pukea kietaisubodyja kuin pään yli pujotettavia, mutta jos ostat kokoa 62 tai 68 niin oikeestaan sama kummanlaisia bodyt on.
70 senttinen on nytten minun 10kk vanha poika ja 100 senttinen minun 4 vuotiaani
Ja metrin mittainen ehka siina 3-4v, jotkut aiemminkin, 2,5v.
oli 5kk neuvolassa 69cm ja 7kk neuvolassa 72 cm.
Nyt ikää 11kk ja käytössä ollut pidemmän aikaa 80-86cm vaatteet.Johtunee siitä että meillä käytössä kestovaipat ja vievät housuissa enemmän tilaa kuin kerta käyttöiset :) Paidat meillä tuota 80cm kokoa nyt ja housut tuota 86cm siis
60-senttisiä potkareita ei kannata ostaa. Kasvaa niin nopeasti ulos.
syntyi rv 39+2
ei ole väliä, meillä oli muutama marimekon unihaalari ja ne oli aivan ihania :) pikkuvauvoille helpompia on pukea kietaisubodyja kuin pään yli pujotettavia, mutta jos ostat kokoa 62 tai 68 niin oikeestaan sama kummanlaisia bodyt on.
Minkä kokoisia vauvanvaatteita itse toivoisitte lahjaksi? Ja minkä laisia?
Onko pitkät hihat vai lyhyet parempi? Ennemmin semmoiset nepparilla vaipan alta kiinni pistettäviä vai ihan paita-housu-malleja???
itse tykkaan helposti puettavista vaatteista. Lyhythihaisia bodyja en paljon kayta, mutta kesalla hihattomia tulee pistettya vauvan paalle. Ja talla saalla ohuita puuvillaisia helleasuja.
Talvella harrastan villaisia kerrastoja.
en olis oikeesti kauheen otettu jos tuttu tois 10kk pojalle joka käyttää pääosin 74cm vaatteita, potkuhousuja. Niitä meillä käytetään vain yöllä... tai ei yölläkään kun on näin kuuma. Itse koin hankalaksi jos tutut toi niin isoja vaatteita etteivät sitten sopineet vuoden aikaan kun olivat sopivia ja toisaalta saattavat olla niin "vauvamaisia" ettei tule käytettyä. Koko vaatteiden ostamisen toisen lapselle koen hankalana asiana kun kaikki pitävät eri vaatteita käytännöllisinä, kauniina tai muuten sopivilta omalle lapselle. Meillä jäänyt paljon sellaisia samettisen tuntuisia kokopukuja esim käyttämättä koska olivat meidän mielestä hankalia käyttää ja liian kuumia meidän pojalle. Kuulostan varmaan kovin negatiiviselta mutta harmitaa vain niin kovasti kun vaatteet jää sitten vähälle käytölle. Tuntuu tuhlauksela...
Jos ostat siskosi lapselle niin voit varmaan kyselläkin varovasti että mitä hän on ajatellut, mistä tykkää tai mitä muuta voisit vauvalle hankkia. Ihanaa kun sukulaiset innoissaan toi vaatteita ja ihan ihaniakin sellaisia mutta kaappi täynnä kauluspaitoja pienellä miehellä, ei juuri tule pidettyä kuin juhlissa...
vastasyntyneella. Mutta ei niin ekan 3kk jalkeen.
Marimekon raitapaidat on ihania.
Osta pitkillä hihoilla, kun niitähän voi kääriä.
Mun mielestä laadukkaat lastenvaatteet on aina hyvä lahja. Ja just jotain käyttövaatteita. Ei mitään prinsessamekkoja tai kauluspaitoja.
Itse kävin kanssa penkomassa tänään Marimekon alennusmyynnistä lastenvaatteita.
Meidän poika on 7kk ja 75cm pitkä. Ystäväni lapsi 11k ja samanpituinen.
on noin 5 kk poika ja 6 kk --> tyttö
Vaate on hyvä lahja. Osta laadukas ja esim. juuri marimekkoa.
ei hän vielä tiedä, mistä pitää ja mistä ei. En ainakaan minä tiennyt. Kyllä 62 cm:n vaatteita tuli meidän kakkosvauvalla pidettyä ekat 4 kk (osa toki 56), vaikka siis oli syntyessään ihan keskimääräistä pidempi, 52 cm. Nyt on käytössä 68 cm, ja vauva siis 6 kk.
Suosittelen, että ostat nyt heti alkuun kokoa 62. Jos vauva onkin alle 50 cm, osta heti jo sairaalaan jokin 50/56 vaate, koska meidän esikoisella (47 cm syntyessään) kaikki vaatteet olivat älyttömän suuria eikä pieniä ollut tullut hankittua lainkaan. Toki kasvoi koosta 50 pois jo reilussa kuukaudessa, mutta sen kuukauden ajan oli hankalaa vaihdella parin bodyn, yksien potkarien ja yksien housujen kanssa, ja olin ikionnellinen, kun äitini toi 50 cm bodyn ja parit 56 cm housut.
Minä pidin kietaisubodeista esikoiseni kohdalla, koska vauva oli pieni ja hento, ja vaatteita oli hankala pukea ja riisua pään yli. Pehmohaalarit taas olivat kesä/syksyvauvalle liian kuumia ja niitä sitten minulla olikin 10 kappaletta. Hassua kyllä, meidän talvivauvalle ne taas olivat liian kylmiä, kun eivät menneet tiiviisti ihoa pitkin eli lämpö pääsi haihtumaan.
Esikoisen kohdalla pidin kaikesta söpöstä esim. Nalle Puh - haalareista ja erilaisista housuista (poika siis kyseessä). Kakkosen kohdalla inhosin juuri noita samoja, koska olivat niin epäkäytännöllisiä ja epämukavia pienelle vauvalle, ja pidinkin ekat kuukaudet lähinnä bodeja ja puolipotkareita yöt ja päivät.
Et siis voi tietää siskosi makua, koska hän ei sitä itsekään vielä tiedä. Tietysti voit kysellä, joko hänellä on jotain suosikkeja tai mitä hän haluaisi saada, mutta ehkä yksi hyvä tapa on vain ostaa jotain omasta mielestä kivaa ja myöhemmin sitten tiedustella, pitikö siitä vai ei ja miksi ei pitänyt/piti, niin saat kuvan siitä, minkälaisia vaatteita siskosi lapsellaan käyttää.
...mutta bodyissä on lahkeensuut ihmeellisen tiukat, vaikka meidän vauva ei ole mitenkään erityisen "iso". Ystäväni totesi marimekon bodyista samaa.
Ekat 6kk bodyt oli meillä ihan ykkösiä. Paita + housut -settejä en käyttänyt ollenkaan. Kun lasta kuitenkin kannetaan todella paljon sylissä, niin paidanhelmat nousee jatkuvasti kainaloihin. Body pysyy vauvalla paremmin yllä. Eli body + bodyyn matchaavat housut + sukat sanoisin minä.
Ihan vauva-aikana - ekoina kuukausina olisin toivonut, että olis ollut enemmän yöpukuja - vaikka 7 kpl, jotta niitä paria ei olisi ollut niin kiire pyykätä. Puklujen ja vaippavahinkojen takia yökkärin joutui jokaisen käytön jälkeen jokatapauksessa pesemään, joten niitä kokovartaloyöpukuja olis ollut tarpeen olla tosi monta.
Itse äitinä olen ollut kyllä kiitollinen 60- senttisistä ja 56 senttisistä vaatteistakin.
En tykkää pitää vauvalla liian suuria vaatteita. En ainakaan liian suuria housuja.
Jos lahjoja mietit, niin bodyja tai potkuhousuja ei kannata ostaa yli 80 senttisenä. Omat lapseni ainakin ovat tuossa 80cm hujakoilla opetelleet potallakäyntiä ja silloin bodyt ja potkarit on vihoviimosia vaatteita. Lapsi ei niitä yleensä saa itse avattua. Eikä ainakaan niin nopeasti että ehtisi potalle.
Suosittelen tähtäämään lahjojen kanssa kokoihin 60-70cm. Itse en myöskään ostaisi potkuhousuja vaan ennemmin sellaisia kärjettömiä - lisää käyttöikää.
tyttö oli 70cm 8kk neuvolassa. Minä kyllä sitten taas suosittelisin että ostat 68-74 cm vaatetta lapselle kun on varmaan jo siskosi itse ostanut paljon tuota pienempaa kokoa ja saa muiltakin sitä joten olisi sitten myöhempää käyttöäkin varten jotian. Osta jotain yksinkertaista vaatetta(bodeja,housuja,hupparipuku).Me saatiin tytölle vaikka mitä ihanaa, mutta todella epäkäytännöllistä mitä ei sitten tullu koskaan pidettyä:(
vauvan ensilusikoita, puruleluja, tuttinauha, vaippapaketteja(!!!), nokkamukeja, tuttipulloja. Kaikki erittäin käytännöllista kamaa. Vaikka esim. puruleluja ja lusikoita ei ihan heti tarvitsekaan, niin sitten kun niiden aika tulee, on mukavaa, kun kamat on valmiina ja odottavat vain käyttöön pääsyä =)
Onko merkillä väliä?
Mä kävin juuri hipelöimässä marimekossa vauvanvaatteita. Onko ne hyviä vai pitääkö olla jotain muuta merkkiä?