Miksi joku nainen ei halua olla feministi?
"Feminismi eli naisliike tai naisasialiike on naisen yhteiskunnallisen aseman parantamiseen ja sukupuoliroolien muuttamiseen tähtäävä liike"....miksi joku nainen haluaa edelleen naisen aseman olevan erilainen kuin miehen. Tasa-arvo ei tarkoita tasapäistämistä! Ilman feministejä ei palsta akoillakaan olisi äänioikeutta saati omaa pankkitiliä tai itsemääräämisoikeutta. Edelleen mies, veli tai isukki määräis kaikista asioistasi! Saisitte olla kiitollisia menneen ajan feministeille!
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 23:13"]
Kauniilla naisilla ei ole tarvetta, he pärjäävät paremmin naisellisilla avuillaan kuin ikinä voisivat pärjätä naisasialiikkeen tarinoilla. Susirumat ja maskuliiniset tarvitsevat feminismin kaavun, koska eivät naisellisin keinoin pääse asemaan johon kauneimmat pääsevät.
Tämä oli siis vedenpitävä vastaus otsikon kysymykseen.
m
[/quote]
Ei se ulkonäkö kaikkialla auta ja joskus jopa huonontaa naisen asemaa. Että kyllä nyt on sun teoraiasi väärä. Tuskinpa kukaan on pörssiyhtiön hallitukseen ulkonäöllä päässyt..
Mutta itseäni kyllä ärsyttää kaikki, joiden mielestä feminismi on typerää vouhotusta. Aivan samoja sanoja kun käytettiin 100-vuottakin sitten. Oliko se silloin mielestänne typerää vouhotusta? Jos ei niin ei pitäisi olla nytkään. Kyllähän tasa-arvon puutteet nyt näkee esim. nuorten naisten pätkätöistä jnoin muutenkin asenteista. Esim. jos joku kirjoittaa jääkiekkoblogia, hän on arvostettu asiantuntija. Jos joku kirjoittaa muotiblogia, hän on aivoton kana, jolla ei ole tärkeämpää tekemistä.
[/quote]
Ei minusta feminismi ole turhaa vouhotusta. Se on kuitenkin sokeaa raivoa ja kamppailua asioissa joissa vastakkainasettelu on osaksi turhaa ja syö resursseja. Ajattele nyt vaikka entisiä kommareita, stallareita, jotka taistelevat yhä maailman puolesta jota ei enää ole ja jota ei ehkä koskaan edes olisi pitänyt olla. Suomessa tasa-arvo on mennyt jo osaksi ohi neutraalin, miehet ovat monessa asiassa altavastaajina mikä on varmaan sinullakin tiedossa (huolajuuskiistat ja monet muut asiat, joissa kohtuullisuus on kaukana arkirealismin jyrätessä).
Jääkiekkoblogia kirjoittava on minusta aivoton kukko tai kana, ihan sama. Muotiblogia kirjoittava voi olla mielenkiintoinen henkilö, oleellista on ehdoton substanssi.
Ja minä kuuntelen mukisematta vaikkapa feminististä sanomaa sisältävää musiikkia, joten en minä ole luullakseni mitenkään rajoittunut ja kapeakatseinen sanoessani, etteivät poikkeuksellisen kauniit naiset tarvitse feminismiä tai halua edes puhua aiheesta. Asia ei ole vieras, totuus on kuitenkin muuta kuin mustavalkoinen kuten feministit yleensä asian näkevät. Akateemisessa maailmassa tilanne on toki toinen, siellä ulkonäkö ei välttämättä auta - tai sitten auttaa - se on tapauskohtaista ja enemmän sattumien summa kuten elämässä asiat yleensäkin.
m (#63)
Koska termit ei ole selviä.
Jotkut luulee, että feminismi on sovinismin vastakohta. Eli kun sovinismissa ajatellaan, että miehet on ikäänkuin naisten yläpuolella ja parempia ja siksi miehillä kuuluu olla enemmän valtaa, etuja ja vapauksia ja naisen tehtävä on palvella miestä ja miehen tarpeita. Vastaavasti kuvitellaan, että feminismi (muka) tarkoittaisi että sitten naiset alkaisivat alistaa miehiä, kuten miehet sovinismissa alistavat naisia.
Ei ymmärretä, että feminismi pyrkii tasa-arvoo tasapäistämättä eikä nostamaan naisia miesten yläpuolelle valataa käyttämään.
-Feministi, naimisissa, lapsiperheellinen
[quote author="Vierailija" time="19.07.2010 klo 09:14"]
En ole kokenut että naisen asema meillä suomessa olisi jotenkin huono tai huononpi kuin miehen. Kiitollinen olen tietysti heille jotka ovat esim. äänioikeuden naisille ajaneet.
Mutta en todellakaan ole jakamassa esim. kaikkia kotitöitä tasan. En edes halua korjata autoa, hakata halkoja jne. Niin paljon helpompaa kun mies hoitaa sellaiset. On myös paljon helpompaa hoitaa itse esim. pyykit.
[/quote]
Mitä tekemistä tuolla on tasa-arvon kanssa??? Ei tasa-arvo ole sitä että naiset tekevät "miesten töitä" ja päinvastoin. Kyse on tasa-arvosta,
No tuota...vaikka kannatankin tasa-arvoa, niin se saattaa olla oikeasti niin, että naiset ovat parempia kuin miehet. Tehkää lista maailman rikkaimmista ja hyvinvoivimmista maista. Mitkä maat ovat kärjessä ja mitkä pohjalla? Sitten tehkä lista niistä maista joissa tasa-arvo toteutuu. Huomaatteko, että ne on ne samat maat kärjessä molemmilla listoilla? Totuus nyt vain on se, että miehet ovat lyhytnäköisiä, hedonismiin taipuvaisia isoja lapsia joita kiinnosta lähinnä tappeleminen tai ajamaan rinkiä. Miesten biologia sanelee heille sen, että he elävät hetkessä. Kun spermat on heitetty sisään, niin se on kiitti moi. Naiset soveltuvat paremmin pitkäjänteiseen hyvinvoinnin luomiseen ja tulevaisuuden suunnitteluun. Miehet ovat hyviä työkaluina. He ovat taitavia mutta tarvitaan korkeampaa moraalia ohjaamaan näitä työkaluja järkevään toimintaan. Enkä nyt sano etteikö voisi olla olemassa ihan hyviä miehiäkin mutta sanon vain, että moraalisuus ei miehelle luontaista käytöstä.
No tässä juuri kaksi ystävääni viikonloppuna (naista) lähti ravintola Kallesta (HKI) ulos kadulle, niin joukko jotain arabeja (?), jotka oli ahdistelleet (naisten kielloista huolimatta) naisia jo ravintolassa oli ollut piilossa väjän matkan päässä ja hyppäsi porttikongista eteen. Huutelivat ulkonäöstä kommentteja ja kun naiset väistivät ja lähtivät pois kiihdyttäen kävelyä ja kaivaen kännykkää esiin soittaakseen apua, miesjoukko seurasi ihan espalle saakka ja jatkoi huutelua. On säälittävää, että meillekin rantautuu näitä ilmiöitä sovinistisista kulttuureista, joissa oletetaan, että ilman miesseuraa liikkuva nainen on "vapaata riistaa" ja ainoa tapa "pelastua" on saada apua muilta miehiltä (joskus ojasta allikkoon?).
Eikä nää väkivaltaiset juovuksissa riehuvat suomalaismiehetkään mitenkään hienosti kunnostaudu tässä naisten kunnioittamisessa.
Eikä pelimiehetkään, joille nainen on merkittävä vain silloin, jos sitä voi panna (ja jättää sitten homman siihen).
Tai namusedät, jotka houkuttelee pikkutyttöjä.
Tai ne miehet, jotka on edelleenkin sitä mieltä, että on naisten ja miesten työt ja eivät auta vaimoaan vaikka vaimo kuolisi työtaakkaansa alle (näin erityisesti kaupungissa asuen, kun niitä ns. perinteisiä miestentöitä ei edes ole).
Tai miehet, jotka lyövät vaimoaan vain siksi että joku toinen mies katsoi kaupungilla liian pitkään naista (vaikka nainen ei itse edes vastannut katseeseen).
Tai miehet, jotka vaativat vaimoaan laihduttamaan ja tälläämään, mutta itse kasvattavat kaljamahaa tai muutenvaan syövät kaikkea epäterveellistä moskaa siinä vieressä.
Tai miehet, jotka eivät kestä sitä, että nainen tienaa enemmän kuin hän.
Tai miehet, jotka sanelevat miten vaimo saa puheutua ja missä liikkua ja kenen kanssa puhua (nainenhan kuuluu vain hänelle heidän ajatustensa mukaan).
Tai miehet jotka retostelevat äijäporukassa panoillaan. Kertovat kaikki mehevät yksityiskohdat, kuinka vetivät sitä ja sitä tyttöä kakkoseen vaikka tyttö ei olisi vissiin halunnut, mutta kun se reikä olis siinä niin houkuttelevasti pimpan yläpuolella takaa pannessa...
Miehet, jotka tarjoavat päihdeongelmaisille ja raitistumaan haluaville naisille päihteitä (huumeita, alkoholia), koska naisesta tulee silloin helposti hallittava ja hyväksikäytettävä.
Tai miehet, jotka vaanivat, vainoavat, uhkailevat, ahdistelevat, pahoinpitelevät ja tappavat ex-vaimojaan, kun vaimo on halunnut erota. (Kunniaväkivalta)
Esimerkkejähän riittää.
Onneksi on niitä hyviäkin miehiä, muuten olisi minulla loppunut jo usko miessukupuoleen.
Feminismi on sanana hiukan vanhentunut koska viittaa naisiin (ko. sana onkin jostain 1800-luvulta). Feminismi tarkoittaa kuitenkin naisten ja miesten tasa-arvoa, ei ainoastaan naisten oikeuksia eikä varsinkaan naisten aseman parantamista miehen oikeuksia polkemalla niin kuin jotkut virheellisesti kuvittelee. Olen kyllä feministi, mutta mieluummin käytän sanaa tasa-arvon kannattaja.
Koska jos joku sanoo feminismi mulle tulee mieleen kirkuvat akkajoukot joilla ei oo rintsikoita. Kannatan yleistä tasa-arvoa, rotujen, uskontojen ja sukupuolten tasa-arvoa. En silti lue itseäni feministiksi
Te joiden mielestä yhteiskunta on jo tasa-arvoinen, mitä sanotte näistä suurelle osalle tutuista esimerkeistä:
Nainen ja mies tekevät työpaikalla samaa työtä, miehellä on kuitenkin päälllikkötitteli ja sen myötä parempi palkka. Sairaanhoitajalla ja insinöörillä suunnilleen samanpituinen ja -tasoinen koulutus, sairaanhoitajalla työssään vastuu ihmisistä, silti palkka on huonompi kuin insinöörillä. Jokainen tietää varmasti lisää samanlaisia esimerkkejä.
Tasa-arvoistako?
Tätä minäkin olen ihmetellyt ja samoin myös sitä että miksi kaikki miehet eivät ole. Onneksi kuitenkin monet älykkömiehet ovat ja omanikin vaikka ei varsinaisesti älykkö olekaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 23:03"]
En minä ainakaan ole tuntenut koskaan olevani missään hierarkiassa miehen alapuolella. En näe syytä olla feministi, koska mielestäni yhteiskuntamme on jo tarpeeksi tasa-arvoinen.
[/quote]
Kun koet olevasi miesten kanssa tasa-arvoinen ja olet tilanteeseen tyytyväinen niin silloinhan sinä olet feministi ;) . Tuskin luopuisit kuitenkaan tasa-arvoisista oikeuksistasi? :)
Äärifeminismi on asia erikseen.
Jokainen itseään ja omaa sukupuoltaan arvostava nainen on feministi eikä sitä tarvi mitenkään kuuluttaa mutta ihmettelen jos ajatusmaailmaan ei sovi feministiset ajatukset. Mun mieskin on feministi ja tunnustanut sen! Meillä kaksi tytärtä ja mieheni sanoo että ottaa päähän kun edelleen tyttölapset ja samoin poikalapset asetetaan tiettyyn muottiin sukupuolen takia. Samoin ketuttaa edelleen se miten naisia kohdellaan eriarvoisesti jopa omassa kotimaassamme edelleen.
Olisitteko te antifeministit valmiita ottamaan pienempää palkkaa samasta työstä miehen kanssa? Entä olisitte valmiita muuttamaan jonnekin kehitysmaahan missä naiset ovat koiran asemassa? Onko ihan ok että edelleen kotimaassamme naiset tekee suuremman määrän kotitöitä kuin miehet vaikka työpäivät ovat samanpituiset?
Kannattaa aina miettiä kuka / ketkä kohtelevat naisia eriarvoisesti ja miksi. Siitä voi aina vetää johtopäätökset.
Olen huomannut että feminismiä tarvitaan esim Suomessa edelleen. Jännää oli huomata että kun rakensimme taloa niin työmiehet eivät ottaneet minulta vastaan määräyksiä vaan olivat salaa vielä soitelleet miehelleni ja varmistaneet asian (minä olin toimeksiantaja).
Samoin huomasin että esim kodinkoneliikkeessä saimme palvelua vasta kun mieheni tuli kauppaan. Minä olin pyörinyt siellä tovin eikä myyjiä kiinnostanut. Mulle puhuivat pikkurouva-tyyliin....juu olen feministi*!
Siksi että nykyään feminismi ymmärretään aivan toisenlaisena kuin mitä se on alunperin tarkoittanut.
Viitaten tuohon Karen Straughanin klippiin: IS otsikko "Kahdeksan kuoli maahansyöksyssä" ja vielä suuremmalla kirjoitettu alaotsikko: "UHREISTA KAKSI OLI NAISIA"...
Tässä Sumasen inssi/sairaanhoitaja palkkavertailu:
Sairaanhoitajat työskentelevät julkisella sektorilla joka kustannetaan veroista ja osittain lainarahalla. Rikkaassa öljyvaltio Norjassa palkkaero sukupuolten välillä on vain 6% koska siellä ei tarvitse lainarahalla julkisen sektorin palkkoja maksella. Ne eivät tule tulevien sukupolvien maksettaviksi, niin kuin Suomessa.
Työajoista yleensä:
Naisten työaika 84% miesten työajasta. Se on melkein tasan sama kuin sukupuolten palkkaero.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 12:02"]
Naisten työaika 84% miesten työajasta. Se on melkein tasan sama kuin sukupuolten palkkaero.
[/quote]
Feministi on tyytyväinen vasta sitten, kun naiset saavat puolet parempaa palkkaa samasta työstä kuin miehet. Sen he nimittäin mielestään ansaitsevat. Ruma femakko kokee tulleensa hylätyksi elämän geneettisissä arpajaisissa ja haluaa tasinkona pysyvän edun, jolla kompensoida katkeruuttansa. Ei se maistuisi hyvältä sekään, sillä kaikki naiset saisivat silloin saman.
Feminismi voisi siirtyä muslimimaihin, siellä sillä olisi todellista käyttöä. Suomessa se on jo tehtävänsä tehnyt ja valitettavasti sukupuolieroja on hälvennetty osaksi liikaakin. Nainen ei oikein saa enää olla nainen eikä mies olla mies. Kärjistetty väittämä, mutta enemmän tuosta on jo ongelmaa keskimäärin kuin "naisten heikosta asemasta" Suomessa. Yksittäistapaukset voivat olla räikeitä kumpaan suuntaan tahansa, mutta ne eivät muuta kokonaiskuvaa niin kauan kun eivät ole oikeasti yleisiä. Lainsäädäntö turvaa Suomessa naisten kohtelun hyvin tarkoin, ja väärinkäytöksistä rangaistaan. Tapahtuuhan Suomessa ylilyönteinä rikoksia muutenkin, ei tasa-arvorikoksia saa sen kummemmin täydellisesti pois feminismillä.
Koko feminismi on nyky-Suomessa vinksahtanutta vastakkainasettelua asiassa, jossa sitä pitäisi mielummin liennyttää.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 23:03"]
En minä ainakaan ole tuntenut koskaan olevani missään hierarkiassa miehen alapuolella. En näe syytä olla feministi, koska mielestäni yhteiskuntamme on jo tarpeeksi tasa-arvoinen.
[/quote]
Kun koet olevasi miesten kanssa tasa-arvoinen ja olet tilanteeseen tyytyväinen niin silloinhan sinä olet feministi ;) . Tuskin luopuisit kuitenkaan tasa-arvoisista oikeuksistasi? :)
Äärifeminismi on asia erikseen.
[/quote]
Jaa. Lain mukaan ja edessä mies ja nainen ovat Suomessa tasa-arvoisia. Tarkoitat, että Suomessa feministi ajaa vain tasa-arvoa eli käytännössä laillisen tilanteen säilyttämistä eikä naisille uusia etuja joilla naisten asema keikahtaisi vielä paremmaksi, kuin se jo nyt on muodostunut?
Miksi joku nainen ilmoittaa kiihkeästi olevansa feministi? Vaatiakseen vakiintuneen laillisen käytännön ylläpitämistä, vaikka tätä ei olla mihinkään muuttamassa saati heikentämässä? Tai sitten nainen elää menneisyydessä, ja näkee mörköjä väärissä paikoissa.
Jokainen nainen joka palavasti kertoo olevansa feministi on "äärifeministi". "Neutraalia feminismiä" ei ole Suomessa enää olemassa, koska sille ei ole tilausta. "Neutraali feminismi" on laillinen nykytilamme.
Positiivinen ketju kokonaisuutena,
Ilahduttavaa miehenä havaita, että monet naisista on tietoisia mies-sukupuolen ongelmista, eivätkä koe olevansa huonommassa asemassa