68 % naisista alistui ottamaan miehen sukuminen.
Kommentit (113)
oman isänsä nimen kuin ottaa appiukon nimen...
Ikävää, jos pelkurinaiset luulevat miehen sukunimen ottamisen tarkoittavan alistumista ja näin ollen luulette että olette miehenne omaisuutta.
Ja minä laitoin lapselle miehen sukunimen jo ennnkuin edes oltiin naimisissa, koska se on erittäin harvinainen ja ennenkaikkea kaunis, oma kun on sellanen joka-kadun-sukunimi.
Ja jos ero tulee, niin tästä nimestä en luovu sittenkään.
tiedä sitten oletteko muuten vain tyhmiä, itsepäisiä vai onko teillä niin huono itsetunto että pitää yrittää kohottaa sitä jollakin ihme päällepäsmäröinnillä että miehen sukunimen ottaminen olisi muka alistumista :o
Itse en ole naimisissa, mutta jos joku kaunis päivä mies ottaa ohjat käsiinsä ja kosii, otan taatusti miehen sukunimen. Sen verran erikoinen ja kaunis sukunimi on ja suomessa ei taida heidän sukunsa lisäksi olla kuin pari samannimistä. Ei sillä, oma sukunimeni on myös "kiva" ja harvinainen, mutta vaihtaisin silti.
Muistan myös joskus mieheni sanoneen että hän voisi vaihtaa oman sukunimensä minun sukunimeeni koska ei osaa lausua omaa sukunimeään oikein :D Lapsuudesta siis jäänyt tietty ääntämisvirhe (tämä ei nyt tule esille miehen sukunimessä mutta esim. osaa sanoa "t" ja "r" samassa sanassa muttei osaa sanoa "traktori" oikein koska kirjaimet ovat peräkkäin). Ja ei, ei ole mitenkään puhevammainen, en itsekään ollut huomannut mitään vikaa hänen puheessaan ennenkuin tuon minulle itse kertoi. :)
ette perustaneet omaa...
Miten oma suku perustetaan?
Meillä kun jatkoimme molempien sukua. Perheenä.
Joillekin se voi olla mieluisampaa kuin pitää oman isän nimi. Ihan turhia tällaiset ketjut, jotkut eivät tajua että ihmisiä on erilaisia ja jotkut kuvittelevat ihan tosissaan että joku nimi on alistamista. Jos niin on, vaihtakaa nimenne johonkin uuteen, ette ole kenenkään miehen alistama. Ziisus mitä hörhöjä.
aina ihan sanoa se, usein kysyttiin: "anteeksi mikä se oli?"
Miehen mukana tuli ihana ja harvinainen sukunimi, josta olen ylpeä, se sointuu kivasti etunimeeni ja sitä taas on kehuttu kuinka kauni nimi!
Ja miehen nimi on yksinkertaisesti mukavamman kuuloinen. Tyttönimeni kirjoitettiin aina väärin. Ei tullut mieleen mitään muutakaan nimeä joka olisi otettu.
Ihan yhdessä siivotaan ja laitetaan ruokaa, mies on jopa ollut hoitovapailla minun luodessa uraa :)
Onneksi itsellä ei ole, niin ei tarvitse sitä miehen nimeen vaihtaa.
omassa tyttönimessä ei ollut mitään vikaa, ainoastaan se etunimi-sukunimi -yhdistelmä oli ihan suolesta.
joka haluaa tuolla lailla kauppatavaraksi.
Meillä minä kyllä otin miehen sukunimen, mutta en miehen toiveesta, vaan siksi, että halusin eroon omasta tyttönimestäni, johon liittyy ikävää painolastia. Lisäksi miehen nimi on harvinainen ja kaunis, hieno koko perheen yhteiseksi sukunimeksi.
Kotitöitä meillä ei jaeta sukupuolen mukaan, itse asiassa mies mm. laittaa ruokaa enemmän kuin minä. Omakotitalon työt hoidetaan aika lailla puoliksi, samoin autot (tosin varsinaiset huollot jätetään ammattilaisille). Mies on myös ollut perhe- ja hoitovapailla lapsiamme hoitamassa, eli nekin on jaettu.
Moni kilttikin mies edellyttää että nainen ottaa miehen sukuminen, jotta lapsille tulisi miehen nimi. Asia jakaa oikeat tasa-arvon edistäjät lehmiin ja tiikereihin. Nimi asia on niin tärkeä miehille että naisten on edelleen alistuttava. Sama alistuminen jatkuu kotitöiden kanssa. Mies hoitaa auton.
37 no kai sitä mieluummin pitää oman isänsä nimen kuin ottaa appiukon nimen...
kuin naimisiinmenon takia.
Eli traumatisoituneet ihmiset vaihtavat nimensä.
eikä liimata vain päälle appiukolta pöllitty etiketti.
Oman isän nimen pitäminen on yhtä lailla patriarkaaliseen kulttuuriin taipumista, ei näillä ole todellista eroa.
55 siinä pitää hoitaa kyllä trauma, eikä liimata vain päälle appiukolta pöllitty etiketti.
..mutta tällä asialla ei kyllä ole MITÄÄN tekemistä alistamisen/alistumisen kanssa!
joka haluaa tuolla lailla kauppatavaraksi.
Ihme sanontoja. Mutta taas joku joka ei ymmärrä ihmisten erilaisuutta :)
Taas joku joka ei ole ollut koulun historian tunneilla ja perussivistys on olematon.
Siinä mistään alistumisesta ole kyse.
Perinteet ovat ihan okei.
Selkeämpää ja helpompaa kun nainen vaihtaa sukunimensä.
Ainakin minusta :)
Kenenkäs nimi miehelläsi on?